Kapotte lippen, oorzaak en remedie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Kapotte lippen, oorzaak en remedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:09

Al een paar dagen zijn mijn lippen echt vreselijk schilferig. Niet eens dat er wat velletjes los zitten, het lijken wel complete huidlagen := Ik haal ze er voorzichtig af zodat het weer mooi glad is en een half uur later zitten ze er weer. De schilfers zijn ook gewoon echt hard. Heb er nu eerst nivea op gesmeerd bij gebrek aan iets anders. Dat helpt maar een paar uur...

Hoe kom ik aan die schilfers? Ik weet dat het door kou kan komen, maar ik ben de afgelopen dagen maar nauwelijks buiten geweest. Eergister zelfs voor het laatst en dat was nog geen half uur :+ Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik de laatste tijd ook niet echt gezond gegeten heb (pannekoeken, shoarma, patat etc) en behoorlijk wat gedronken :+

En nog belangrijker, hoe zorg ik dat ze weg blijven? :+

HelgaV

Re: Kapotte lippen, oorzaak en remedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:13

Het kan ook door droge lucht in het huis komen.
Ik gebruik tegenwoordig blistex. Dat zit in witte of blauwe potjes en is te koop bij de trekpleister, kruidvat e.d. Ik smeer meestal 1 keer per dag en heb nergens meer last van!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:15

ik heb het elke winter verschrikkelijk dan hangen de vellen er aan en allemaal scheurtjes dat er gewoon bloed uit komt ik smeer er altijd purol op zit ook gewoon in een potje kun je bij de drogist krijgen

Cookies

Inderdaad gewoon blijven smeren. Ik heb er zelf ook last van.

Liselot

komt inderdaad door droge lucht, je maakt dan je lippen meet nat met speeksel en daardoor worden ze alleen maar droger.

bij mij werkt het blauwe potje van blistex erg goed. pas op met velletjes eraf trekken, je kan op die manier ook wondjes veroorzaken

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:21

Van velletjes eraf trekken wordt 't inderdaad vaak alleen maar erger... Blijven smeren is 't enige wat bij mij helpt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:31

Goed smeren met vaseline. Vooral géén blistex of labello gebruiken, de toevoegingen daarin zorgen ervoor dat je niet meer zonder kunt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:34

Ik gebruik vaseline, smeer ik er 's avonds op en laat ik de hele nacht intrekken. 's Morgens zijn mijn lippen al minder schilverig. :)
En blijf goed water drinken! Het kan ook een oorzaak zijn van vochttekort.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:36

Te veel binnen gezeten dus :D Toch maar even naar buiten dan :+ En niet nat maken met speeksel en veel water drinken begrijp ik. Okee :Y)
@ Vanillia: van Labello heb ik dat inderdaad wel eens gehoord. Van blistex wist ik het niet. Ik vond net nog een potje mandarijnen lippenbalsem van the bodyshop. Hoe zit het daarmee?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:36

Vocht tekort maar ook zeker vitaminegebrek kan de oorzaak zijn!Veel drinken en groene groenten eten helpt.Met een gebruikt theezakje je lippen een tijdje bedrukken helpt ook goed.Daarna invetten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:43

Lyonesse schreef:
Te veel binnen gezeten dus :D Toch maar even naar buiten dan :+ En niet nat maken met speeksel en veel water drinken begrijp ik. Okee :Y)
@ Vanillia: van Labello heb ik dat inderdaad wel eens gehoord. Van blistex wist ik het niet. Ik vond net nog een potje mandarijnen lippenbalsem van the bodyshop. Hoe zit het daarmee?

Labello is idd verschrikkelijk. Was in de zomer nog aan het smeren toen er ineens een lichtje ging branden :+
Ik heb nu ook een pot bodylotion van de bodyshop en die smeer ik al op vanaf dat het kou werd en heb nog geen last gehad van droge lippen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:14

Ik gebruik altijd vaseline. Voor ik de deur uitga smeer ik er ook even een laagje op, zodat de koude wind niet bij je lippen kan komen. Moet zeggen dat het bij mij daardoor dit jaar heel erg meevalt.

Die labello SOS lip care, gebruik ik ook, maar dat brandt heel erg bij gesprongen lippen :=

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:19

Aah zo vervelend! Ik heb er al n week extreem last van, alleen maar erger geworden nadat ik gezoend heb, ik heb gewoon labello! Wat is daar zo slecht aan dan?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:20

's Avonds voor het slapen gaan een flinke laag Purol erop en je kunt er weer even tegen!

Afbeelding

madelief88

Blistex is niet zo verslavend als Labello hoor :n Gebruikte eerst labello, als ik die een aantal uur niet op had kreeg ik hetzelfde probleemn als ts beschrijft... Blistex is stukken beter, normaal altijd eentje bij me, nu heb ik er geen en zit dus al 2 dagen zonder, nergens last van.

Zou echt blistex proberen, ik heb altijd die blauwe stick die werkt echt super, maakt je lippen ook heel zacht!

Anoniem

Lekker smeren hoor! Er bestaan ook speciale scrubjes voor lippen, en speciale kuurproducten om je kapotte lippen te helpen herstellen!

De balsem van biotherm is echt heel erg fijn en niet zo belachelijk duur!

Citaat:
Is het gebruik van lippenbalsem verslavend?
Lippenbalsem wordt door een groot aantal mensen dagelijks gebruikt. Het verzorgt en beschermt de kwetsbare huid van de lippen. Ook geeft het een verleidelijke glans aan de lippen. Toch stellen sommigen zich de vraag: kun je verslaafd raken aan lippenbalsem?
Het antwoord is nee. Lippen bezitten talgklieren die zelf vet produceren. Dit proces kun je niet beïnvloeden door stoffen die je óp de lippen smeert.

‘’Ik kan niet meer zonder!’’
Sommige mensen denken dat de lippen wennen aan de balsem en als reactie daarop zelf geen vet meer aanmaken. Lippen bezitten talgklieren die zelf vet produceren. Nogmaals, dit proces kun je niet beïnvloeden door stoffen die je óp de lippen smeert. Van het gebruik van lippenbalsem kun je dus niet lichamelijk afhankelijk worden. Het is wel zo dat het een gewoonte kan worden en je voor je gevoel niet meer goed zonder lippenbalsem kunt.

De Voedsel en Waren Autoriteit legt in de Telegraaf Vrouw (juni, 2008) uit dat lippenbalsem inderdaad niet verslavend is. De basis bestaat uit gemakkelijk smeerbare cacaoboter en dat is uitermate onschuldig. Volgens Professor Coenraads, hoogleraar dermatologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen, kunnen de lippen zich qua vetproductie niet aan balsemgebruik aanpassen. ‘’Verslaafde lippen bestaan dus niet. Vochtige lippen glanzen en zien er verleidelijk uit. Wie veel met zijn uiterlijk bezig is, zal vaker de lippen likken. Dat likken kan tot uitdroging leiden.’’

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:22

Het kan door de kou komen, maar inderdaad ook door de droge lucht in huis. Ik had ook hele schrale lippen en wij hebben bakken water in huis op de verwarming gezet. Zo wordt de lucht toch iets vochtiger, en volgens mij helpt dat wel. :) sterkte ;)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:22

[quote="Kit_for_ever"]'s Avonds voor het slapen gaan een flinke laag Purol erop en je kunt er weer even tegen!

Afbeelding[/quote

die bedoelde ik idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:34

Ik heb altijd droge lippen, zomer of winter maakt niets uit en ik heb altijd blistex, labello of balsem van de apotheek. Als je een keer droge lippen hebt en je hebt niets in huis dan kun je ook roomboter op je lippen smeren. Gewone boter helpt ook maar roomboter is net wat vetter

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:34

Ik gebruik gewoon labello. En als ik het niet gebruikt, heb ik geen afkock verschijnselen hoor :P

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:37

hey,

probeer veel te blijven drinken,
ik heb het heel erg als ik veel te weinig drink.
als ik dan veel meer drink dan word het minder en gaat het zelfs
weg. mocht ik wel er droge lippen krijgen smeer ik er uiercreme op
dat verzacht en blijft goed lang zitten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:39

Ik doe er cacaoboter op van palmers, blijft veel langer zitten dan de meeste lippenvetjes.
Ik smeer gemiddeld 1x per dag, en dat is genoeg om mijn lippen zacht te houden. Anders gaat het ook schilveren.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:40

purol er op!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:44

Ik heb het erg vaak (gehad)..
Van de zomer had ik een scheurtje..

Afbeelding
Klik

Ik heb standaard een blikje vaseline in mijn tas, en blistex heb ik ook wel eens gehad (blauwe potje; MedPlus+) en daar ben ik ook tevreden over :j Heb daar niet het gevoel bij dat ik niet zonder kan.., vaseline smeer ik als ik schilfers krijg o.i.d. en het is zo weg dan...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:24

Vaseline met Aloë Vera. :j
( Zegt de aloë vera fan. Alles Aloë hier. :') )