De kaakengerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liseleen_

De kaakengerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:53

Ik wil toch even mijn ervaring met de kaakchirurg met jullie delen! :D

Inmiddels al een tijdje terug moest ik voor de jaarlijkse controle naar de orthodontist. Alles bleek in orde en het was niet nodig dat ik mijn nachtbeugel nog zou gebruiken. Als laatste check wilde hij toch nog even een foto maken. Bingo! Mijn verstandskiezen.
Ze waren nog niet door maar wanneer ze dat wel zouden doen zouden ze mijn hele gebit verstoren. Ik zag inderdaad op de foto dat ze nogal scheef richting mijn rij met tanden stonden. Als ik ze liet doorkomen zouden ze flink gaan duwen en als eerste zou dan mijn draadje onder knappen en zou mijn bovengebit ook verschuiven. Uiteraard vond ik dit wel heel zonde van al dat geld voor die beugel.
Hij stelde me de keus. Hij zei dat ik het zelf moest weten aangezien hij er niets aan verdiend maar het leek hem wel verstandig.

Hmpf.. nou ik gelijk helemaal zenuwachtig. Afspraak gemaakt.
Eerste bezoek viel nog mee, aan de linkerkant bleek ik alleen onder een verstandskies te hebben. Het viel opzich allemaal wel mee (die boor |( ) en ik heb mij erdoorheen geslagen.
De tweede keer (afgelopen donderdag) viel echter vies tegen. De onderkant wilde niet echt lukken, niet dat mij dat medegedeeld werd, nee meneer de kaakengerd ging gewoon lekker rukken en duwen totdat het gelukt was. Nou boven was zo gepiept.
Thuisgekomen en na de uitwerking van de verdoving had ik echt veel meer pijn dat de laatste keer en voelde ik me echt belabberd (waarschijnlijk door verdoving, was nu boven en onder en de vorige keer alleen onder) en diezelfde middag had ik zelfs heel erg pijn (lang leve de pijnstillers).

Nu, dinsdag, 5 dagen later is de pijn wel afgenomen maar erg prettig voelt het ook niet. Me onderkaak voelt goed 'beschadigd' aan en daarnaast zit er dus een giga blauwe plek op me kaak. Die was me eerder nog niet opgevallen tot mijn moeder me erop wees aangezien hij nu heel erg zichtbaar was (lees: groengeel). Daarnaast heb ik steeds een soort trekkend, en kloppend gevoel in me kaak. Het voelt allemaal heel anders dan de vorige keer in ieder geval.

Fijn, nog een trauma erbij! Kijken of ik nog naar de tandarts durf :+
Bedankt meneer de kaakengerd!

Meer ervaringen? :D

Ps.: Sorry voor het lange verhaal :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:04

Jippie.. :') Ik heb de verwijsbrief van de tandarts al een paar maanden liggen maar heb door zulke verhalen nog niet eens een poging gedaan om een afspraak te maken.

Dit helpt niet TS! :P

Veel beterschap nog.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: De kaakengerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:08

ooooo :oo
Hou op, pfff..
Ik heb het idee da'k een gaatje heb, maar ik ga echt echt echt niet die stoel in. :n

Veel sucses verder, brrr wat een eng verhaal.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:08

De kaakchirurg is mijn beste vriend. De fijne man begrijpt dat ik doordat ik amper door mn neus kan ademen en dus niet blij ben als hij met zn hele gereedschapskoffer in mn mond gaat zitten. Zodoende mocht ik heerlijk onder narcose en hebben ze alle 4 de kiezen verwijdert.

Ben blij dat ik nooit meer terug hoef.

Succes nog, hopelijk voel je je snel beter

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:09

dorientjuh schreef:
Jippie.. :') Ik heb de verwijsbrief van de tandarts al een paar maanden liggen maar heb door zulke verhalen nog niet eens een poging gedaan om een afspraak te maken.

Dit helpt niet TS! :P

Veel beterschap nog.

Hahaha oh sorry! :=
Het was echt niet de bedoeling je bang te maken. Uiteindelijk valt het wel mee!
Lees maar, de eerste keer ging het allemaal prima.
Alleen de afgelopen keer ging het was met moeite.
Denk dat het ook verschilt of ze al door zijn of niet. Bij mij namelijk nog niet. Dus ze moesten echt operatief verwijderd worden.

@Princesj: Dankje! Ja ben inderdaad ook heel blij dat ik ervan af ben!

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:11

Miss_Malfoy schreef:
ooooo :oo
Hou op, pfff..
Ik heb het idee da'k een gaatje heb, maar ik ga echt echt echt niet die stoel in. :n

Veel sucses verder, brrr wat een eng verhaal.

Hahaha. Moet zeggen het is wel heel anders dan de tandarts hoor. Hier in de praktijk ziet het er ook net zo uit als een ziekenhuis en binnen in de behandelkamer net zo'n o.k. :')

Sorry, dit topic is echt niet bedoeld om jullie bang te maken mensen! :=

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:12

Haha geeft niks hoor; wordt je hard van. ;)
Maar dan denk ik dat ik maar ga wachten totdat ze helemaal door zijn, nu zijn ze ongeveer tot de helft door.

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:13

dorientjuh schreef:
Haha geeft niks hoor; wordt je hard van. ;)
Maar dan denk ik dat ik maar ga wachten totdat ze helemaal door zijn, nu zijn ze ongeveer tot de helft door.

Oke, ja bij mij waren ze dat dus nog helemaal niet! :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:14

Hmm, misschien toch even naar je tandarts? :P Misschien heb je wel een ontsteking :o

Ik ben als de dood voor de kaakchirurg, ik heb soortgelijk verhaal meegemaakt.. :')

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:16

Tallie1979 schreef:
Hmm, misschien toch even naar je tandarts? :P Misschien heb je wel een ontsteking :o

Ik ben als de dood voor de kaakchirurg, ik heb soortgelijk verhaal meegemaakt.. :')

Ja, wacht het nog even af tot na kerst. Als het gevoel dan niet is weggetrokken dan ga ik wel langs denk ik ja!
Vandaar dus de kaakengerd! :')

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:18

Verstandskies trekken vond ik minder pijnlijk (niets gevoeld!) dan een gaatje vullen bij de tandarts..

Ik heb van de hele ingreep niets gevoeld (was onder, onderkaak was verdoofd) en heb nog 2 dagen 1 pijnstiller per dag geslikt (meer voor het idee dan dat ik pijn had, eigenlijk geen pijn gehad).

Vond de kaakengerd een stuk liever dan mijn eigen tandarts (die vrolijk kan opmerken als je tegen het plafon stuitert: dat kan geen pijn doen.. hmhm..)

@TS: goed spoelen met van die ontsmettingszooi tegen ontstekingen!
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 22-12-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:18

Ieh.. :')

Ik moet ook min. 2 en max. 4 verstandskiezen er uit gaan laten halen en ik durf niet :oo
Zelfde verhaal als jij, mijn kiezen groeien 90 graden scheef, recht tegen mijn normale kiezen aan..
Gaat ook niet goed gaan met de 'rechtheid' van mijn tanden (en ook ik heb een beugel gehad :+).
't banketstaaf is alleen dat ik die beugel expres heb genomen destijds omdat ik dan geen kiezen hoefde te laten trekken later..

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:19

Marieke_K schreef:
Verstandskies trekken vond ik minder pijnlijk (niets gevoeld!) dan een gaatje vullen bij de tandarts..

Ik heb van de hele ingreep niets gevoeld (was onder, onderkaak was verdoofd) en heb nog 2 dagen 1 pijnstiller per dag geslikt (meer voor het idee dan dat ik pijn had, eigenlijk geen pijn gehad).

Vond de kaakengerd een stuk liever dan mijn eigen tandarts (die vrolijk kan opmerken als je tegen het plafon stuitert: dat kan geen pijn doen.. hmhm..)

@TS: goed spoelen met van die ontsmettingszooi tegen ontstekingen!

Jij hebt het over trekken, dus bij jou waren ze al door?
Nouja het verschilt denk ik per kaakchirurg, maar ik vind mijn tandarts echt stukken liever dan deze vent! :P

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:21

TE5 schreef:

Ik moet ook min. 2 en max. 4 verstandskiezen er uit gaan laten halen en ik durf niet :oo
Zelfde verhaal als jij, mijn kiezen groeien 90 graden scheef, recht tegen mijn normale kiezen aan..
Gaat ook niet goed gaan met de 'rechtheid' van mijn tanden (en ook ik heb een beugel gehad :+).
't banketstaaf is alleen dat ik die beugel expres heb genomen destijds omdat ik dan geen kiezen hoefde te laten trekken later..

Oh, fijn! Komt goed! :)

Jeetje het is echt niet de bedoeling dat ik allemaal mensen bang ga maken nu hahaha :P
Wilde eigenlijk gewoon weten of het 'normaal' is wat er bij mij is gebeurdt :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:22

@Liseleen_: een stukje was ie door. Zelf zag ik niets, maar de tandarts ontdekte hem bij controle. Hij kon niet doorkomen omdat hij half onder een kies vast zat. Ze hebben getrokken en gesneden (stuk tandvlees weggesneden om ruimte te maken voor het loswrikken, excuus voor de details ;) )

Mijn tandarts had jaren lang volgehouden dat ik geen verstandskiezen had.. Nooit te zien op foto's totdat dat kreng op eens ging groeien en vorig jaar dus een beetje door kwam.. En ik maar verkondigen tegen iedereen dat ik geen verstandskiezen had (en iedereen stiekem uitlachen die wel onder het mes moest..) Er zit er nog eentje, maar die moet eerst nog wat omhoog komen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:23

@Liseleen_: verstandskiezen hoeven niet door te komen... Alleen dat is niet te voorspellen. Die van mij moest er uit omdat hij ging groeien en mijn andere kies kon ontwrichten (en het puntje was was doorgekomen begon al te rotten..)

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:24

Marieke_K schreef:
@Liseleen_: een stukje was ie door. Zelf zag ik niets, maar de tandarts ontdekte hem bij controle. Hij kon niet doorkomen omdat hij half onder een kies vast zat. Ze hebben getrokken en gesneden (stuk tandvlees weggesneden om ruimte te maken voor het loswrikken, excuus voor de details ;) )

Mijn tandarts had jaren lang volgehouden dat ik geen verstandskiezen had.. Nooit te zien op foto's totdat dat kreng op eens ging groeien en vorig jaar dus een beetje door kwam.. En ik maar verkondigen tegen iedereen dat ik geen verstandskiezen had (en iedereen stiekem uitlachen die wel onder het mes moest..) Er zit er nog eentje, maar die moet eerst nog wat omhoog komen.

Oke, bij mij zaten ze dus nog helemaal onder het tandvlees verborgen en waren zich rustig aan het ontwikkelen.
Hopen dat ze het bij mij wel goed hebben gezien dan linksboven!!

Ja, bij mij zouden ze dus ook alles gaan verpesten aangezien ze schijnbaar op het punt stonden door te gaan komen!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:27

Liseleen_ schreef:
TE5 schreef:

Oh, fijn! Komt goed! :)

Jeetje het is echt niet de bedoeling dat ik allemaal mensen bang ga maken nu hahaha :P
Wilde eigenlijk gewoon weten of het 'normaal' is wat er bij mij is gebeurdt :)

Haha, ik was toch al wel bang hoor :P Echt, ik wil zo ontiegelijk graag een 'echte' verdoving, niet alleen plaatselijk :o
Ik ben namelijk banger voor de naald van de verdoving dan voor 't gedoe zelf..
Heb ze gelukkig al over weten te halen het uit te stellen tot mijn 18e, maar dat is inmiddels ook niet zo heel ver weg meer..

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:28

@TE5: Ik heb het gewoon laten doen met plaatselijke verdoving. Moet inderdaad toegeven dat het toedienen van de verdoving inderdaad niet al te prettig is maar dat is binnen 2 sec. voorbij! :)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:29

Als het goed is heb je bij het trekken van kiezen/verstandkiezen aan je bovenkaak minder last van pijn dan bij de onderkaak.

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:30

Kaatje64 schreef:
Als het goed is heb je bij het trekken van kiezen/verstandkiezen aan je bovenkaak minder last van pijn dan bij de onderkaak.

Klopt van boven heb ik eigenlijk ook totaal geen last. Alleen onder is dit keer erg 'aanwezig'.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:33

Die van mij was onder, heb geen ervaring met boven.. Had alleen het idee dat ze mijn wang aan mijn kaak hadden gehecht.. := Maar het bleek dat mijn kaak zo ver doorliep en dat daar die kies in had gelegen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:34

Heb je echt een kloppend gevoel? Toevallig ook koorts? Anders even een AB kuurtje vragen, kan zijn dat het aan het ontsteken is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:34

Ik ga graag naar de tandarts, sinds dat lekkere ding in mijn mond kijkt dan vind ik het niet erg meer. :D
2 weken geleden heb ik mijn verstandskiezen eruit gehaald, contstant gelachen met hem en hij had van die mooie bruine ogen dus ik vond het niet erg. :D
Ik moet over 6 weken voor de andere kant. Er naar uitzien is wat anders, maar ik maak mij er niet zo druk om meer. :')

(Hij heeft al een vriendin hoor en ik een vriend maar de spanning om daar in de stoel te liggen zakte wel wat haha)

Liseleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:35

Marieke_K schreef:
Die van mij was onder, heb geen ervaring met boven.. Had alleen het idee dat ze mijn wang aan mijn kaak hadden gehecht.. := Maar het bleek dat mijn kaak zo ver doorliep en dat daar die kies in had gelegen..

Zo dat zou best wel erg zijn geweest :=

@Mayflower_: Hahaha! :+ Ja, helaas is meneer de kaakengerd niet zo'n charmeur. Duidelijk zo'n type waaraan je ziet dat hij goed verdiend met zijn baan...