Wie kent de ziekte MS?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

Wie kent de ziekte MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:13

Hallo

Wie kent mensen die deze ziekte hebben of hebben het zelf? Als jullie ervaringen willen delen met mij zou dat leuk zijn. Een vriendin van mij heeft het pas ondenkt. Vreselijk..
Laatst bijgewerkt door charlie1989 op 21-12-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

daniekjuh

Re: Wie kent de ziekte MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:17

de moeder van mijn vriendin heeft het..
Wat wil je weten dan?

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:24

daniekjuh schreef:
de moeder van mijn vriendin heeft het..
Wat wil je weten dan?

ja gewoon, hoe verloopt dat bij die vriendin van je moeder dan?

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:27

mijn moeder heeft ms.. bij mijn moeder staat de ziekte stil, meer info via pb, hoeft niet iedereen te weten ;)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:43

MS verloopt bij iedereen anders. Voor info mag je wel PB-en, mijn moeder is MS verpleegkundige.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:44

Mijn moeder heeft al jaren MS, en is al jaren stabiel. Hopelijk blijft dat nog heeeeeeeel lang zo....

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:45

mijn moeder heeft MS je mag me PB-en ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:45

Mijn moeder heeft MS en daarvoor heeft ze een hersenbloeding gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:46

ik heb in de afgelopen jaren ik denk een stuk of 30 MS patienten verzorgd........ Allemaal hele verschillende ziektebeelden, sommige erg progressief, andere heel stabiel.......

tis best een nare ziekte..... vind ik

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:49

KiWiKo schreef:
ik heb in de afgelopen jaren ik denk een stuk of 30 MS patienten verzorgd........ Allemaal hele verschillende ziektebeelden, sommige erg progressief, andere heel stabiel.......

Waaraan mag je je verwachten als de dokters zeggen dat het misschien niet zo agressief is? Ze is net 19 jaar geworden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:52

KiWiKo schreef:

In de jaren dat ik bij de thuiszorg heb gewerkt heb ik dit ook zo meegemaakt.
MS ... een vreselijke ziekte. Vaak is een simpele verkoudheid al weer oorzaak voor een verdere achteruitgang.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:56

de moeder van een vriendin van mij heeft MS..
al dik 15 jaar..
voor info moet je maar even een PBtje sturen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:57

mijn schoonmoeder heeft het,

wel heftig hoor, soms best moeilijk om mee om te gaan.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:58

Mijn moeder heeft ook MS. Het is stabiel en ze kan gelukkig nog alles. Meer info via pb.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:25

Mijn oom heeft het ook, zit ondertussen al in een rolstoel.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:30

Ten eerste, wat vreselijk voor je vriendin!
MS is een vreselijke ziekte, maar je hebt er verschillende types en stadia in. Ook kan het tegenwoordig redelijk geremd worden bij de 'lichtere vormen' maar ook dan heb je er hele slechte dagen tussen zitten! En de uitval van iets in je lichaam is vaak definitief.

Ik word over een paar jaar getest op ms, omdat het nogal heerst bij ons in de familie. De ene arts zegt niet erfelijk, de ander zegt wel erfelijk. Maar voor mn 25e wil ik het niet weten en is het ook nog niet goed te testen (bij ons in de familie)...

Ik wens je vriendin heel veel sterkte, en jou ook. Want ook de mensen om haar heen zullen veel meemaken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:47

Mijn grote zus attendeerde me net op dit topic. Ik heb zelf MS, diagnose gekregen in 2005 op 29-jarige leeftijd en behoor tot de 'gelukkigen' bij wie het verloop langzaam is.

Als je je in wilt lezen over de ziekte MS en welke vormen er zijn, kun je uitgebreide info vinden op : http://www.msweb.nl

Ik vind het trouwens lief van je dat je je best doet om meer info te vergaren. Helaas is het heel moeilijk om te voorspellen wat de toekomst voor iemand met MS inhoudt.

Een zooi algemene info even uit mijn hoofd:

MS is een aandoening aan het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg), en niet zoals veel mensen denken een spierziekte. Het imuunsysteem ziet het omhulsel van de zenuwen, de zogenaamde myelineschede die nodig is om informatie snel van A naar B te krijgen, aan als iets lichaamsvreemds en valt dit aan. De cellen die normaal virussen en bacteriën opruimen, ruimen nu de myeline op. Dit wordt beschouwd als een ontstekingsproces en die ontstekingen kunnen soms sneller verholpen worden met een prednisolonkuur via het infuus, dit is niet altijd nodig, rust kan ok goed helpen. Vaak kan de myelineschede zich dan wel weer deels herstellen, maar het laagje zal niet meer zo dik worden als het oorspronkelijk was. Soms herstelt het zich zo goed, dat de klachten helemaal verdwijnen, soms houdt iemand 'restschade' over, waardoor bepaalde klachten in meer of minder mate blijvend zijn. Zo gaan bij mij mijn benen nog altijd heel erg tintelen als ik een stukje gelopen heb, of als ik moet ben. Niet vervelend of pijnlijk, hooguit soms wat storend. Wat SuzanneG schrijft, dat uitval van iets in je lichaam vaak definitief is, is dus niet helemaal waar. Het kan blijvend zijn, maar hoeft zeker niet.

Persoonlijk voorbeeldje: in 2005 liep ik slechter en slechter, tot ik op een gegeven moment om de 50 meter stil stond, omdat ik mijn spieren dan niet meer onder controle had. Ik kreeg dan letterlijk het ene been niet meer voor het andere. Nu heb ik nog wel een beetje een waggelgangetje, maar op het eerste gezicht ziet iemand die niks weet van mijn MS niets terug van de eerder uitval. Het kan soms wel heel lang duren voordat iets (deels) terug komt en soms komt een functie ook inderdaad niet meer terug. Dat scheelt echt per persoon.

Als de arts denkt dat het niet zo progressief is bij je vriendin, dan zal ze in elk geval waarschijnlijk niet in rap tempo achteruit kelderen. Grofweg mag je MS verdelen in 4 of 5 soorten:

Relaps Remitting: dit is de meest voorkomende variant en gaat gepaard met goede en slechte periodes. Een slechte periode (relaps) wordt ook wel schub of terugval genoemd, na verloop van tijd en soms met behulp van een infuuskuur prednisolon, krabbelt de patiënt weer een heel eind op. Soms helemaal, soms niet helemaal. Ik noem dat nieuwe niveau als ik niet helemaal opknap dan mijn nieuwe 100%. Het verschil heel erg per patiënt hoe vaak en hoe erg iemand terugvallen krijgt.

Secundair progressief: dit is de fase die kan volgen op de relaps remitting variant. De terugvallen zijn er dan niet meer, maar de patiënt glijd achteruit, soms snel, soms langzaam. Een infuuskuur haalt soms wel wat uit, soms niet.

Relapsing Progressief: Dit is een combinatie van de eerste twee. de patiënt heeft terugvallen en glijdt daar tussen ook nog achteruit. In hoeverre een infuuskuur her nog dienst kan doen, durf ik niet te zeggen.

Primair progressief: deze patiënten hebben vanaf het begin geen terugvallen, maar gaan geleidelijk aan achteruit. Bij de een gaat dit heel snel, bij de ander heel langzaam.

Benigne MS: dit is de meest milde variant. Patiënten die deze variant hebbe, hebben meestal relatief weinig klachten en bijna nooit terugvallen. Die laatste kunnen ze soms hebben met een interval van jaren.

MS is een rotziekte, dat voorop gesteld. Ik kan er goed mee leven, maar bij mij is de achteruitgang niet megagroot en ik heb er ook mee om moeten leren gaan. Ik rij wel op een scootmobiel en ik heb ook een rolstoel, omdat ik niet heel lang door de stad kan sjouwen bijvoorbeeld of door een museum, maar het is niet zo dat ik dagelijks gebruik maak van de rolstoel.

Het is ook zeker niet zo dat iedereen met MS permanent in een rolstoel belandt. Laten we dat voorop stellen. Ik ken een heleboel mensen die wel een rolstoel hebben voor zgn 'incidenteel' gebruik, maar die 'm verder niet nodig hebben. Het is voor artsen heel moeilijk om uitspraken te doen over een prognose. Hopelijk krijgt haar arts gelijk en heeft ze geen agressieve vorm. Helaas, en ik wil daarmee niet negatief zijn, wil een mils verloop nu, niet zeggen dat het in de toekomst zo blijft. MS is een onvoorspelbare ziekte waar nog een hele hoop niet over bekend is.

Ik zeg vaak: elke MS is zo uniek als de persoon die het heeft.

Ofwel, zet 10 MS-patiënten naast elkaar en je zult zien dat geen enkel verloop exact identiek. Bepaalde klachten overlappen natuurlijk, maar geen enkele MS-ers heeft exacte alle klachten die z'n buurman ook heeft.

Een van de meest voorkomende klachten, en tevens de door de omgeving minst begrepen klacht, bij MS is vermoeidheid. En dan niet de vermoeidheid van een gezond persoon na een avondje stappen, maar een alles overheersende, haast verlammende vermoeidheid, die heel plots kan opzetten en die met wat extra nachtrust ook niet zomaar weggaat. De grootste dooddoener voor veel MS-ers die naar mensen in hun omgeving aangeven moe te zijn, is: 'Ja, ik ben ook wel eens moe hoor.'

Helaas is er bij MS geen pijl op te trekken hoe en wanneer die vermoeidheid toeslaat. Het kan best zijn dat iemand het ene weekend gezellig naar een feestje gaat om het volgende weekend compleet stuk te zitten. Voor mij geldt ook dat ik echt goed moet afwegen wat ik wel en niet doe, omdat ik weet dat ik de tol voor sommige dingen moet betalen in de vorm van een dubbele dosis MS-vermoeidheid. Ik heb moeten leren heel bewust met mijn energie om te gaan. Op een website voor stomapatiënten staat de [url-http://www.stomaatje.nl/spoontheory.html]Spoontheory[/url], over vermoeidheid en die is in veel gevallen ook op MS-ers toe te passen.

Verder kreeg ik na mijn diagnose de 3 R-en op het hart gedrukt door mijn neuroloog, rust, reinheid, regelmaat. Op tijd je rust nemen, zo gezond mogelijk leven en een vaste regelmaat proberen aan te houden. Bij gezond leven hoort ook sporten/bewegen naar vermogen. In mijn geval 2 keer per week aangepast sportprogramma bij de sportschool, dat ik in 2007 iom de fysiotherapeut bij het revalidatiecentrum hier heb opgesteld. In mijn eigen tempo en daarbij rekening houdend met hoe ik me op dat moment voel. Ben ik moe of voel ik me niet helemaal jofel, dan doe ik het wat rustiger aan met minder gewicht en een langzamer looptempo etc.

Verder kunnen stress en koorts, of soms zelfs een simpele verkoudheid, inderdaad een terugval uitlokken, maar dat hoeft niet. Het zijn wel dingen om voor te waken. Zelf heb ik net een zeer stressvolle periode achter de rug, maar tot nu toe mag ik zeggen dat ik, op een stevige portie vermoeidheid na, goed op de been ben gebleven. Geen terugval dus tot op heden.

Over erfelijkheid is nog niet veel bekend inderdaad. Ik ben bij ons in de familie de eerste, maar er zijn ook families en gezinnen waarin meer mensen MS hebben. Er wordt wel onderzoek naar gedaan, onder andere in Rotterdam.

Je vriendin heeft waarschijnlijk een flinke knauw gekregen van het horen van deze diagnose, is logisch, en ze kan alle steun gebruiken, dus het is fijn dat jij je best doet wat te leren over wat MS is en met iemand kan doen. Als je vriendin behoefte heeft aan meer informatie kan ze zelf ook kijken op het MSweb en daar zit ook een forum bij waar ze terecht kan met vragen en voor lotgenoten contact, mocht ze daar eens behoefte aan hebben.

Tot zover een hoop algemene informatie op een rijtje. Informatie over remmende medicatie kun je terug vinden op de genoemde website, evenals een overzicht van de meest voorkomende symptomen bij MS. Het is een hele lijst, maar niet elke MS-er krijgt ook daadwerkelijk al die symptomen! Hou dat in gedachten en schrik dus niet te hard.

Mocht je nog vragen hebben, PB me dan gerust. Ik weet niet alles, maar inmiddels wel een stuk meer dan in 2005. Nog 3 maanden en 17 dagen en ik 'vier' mijn 5-jarig MS-jubileum. Althans, dat van de diagnose ;) .

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:03

Annick75 schreef:
Mijn grote zus attendeerde me net op dit topic. Ik heb zelf MS, diagnose gekregen in 2005 op 29-jarige leeftijd en behoor tot de 'gelukkigen' bij wie het verloop langzaam is.

Als je je in wilt lezen over de ziekte MS en welke vormen er zijn, kun je uitgebreide info vinden op : http://www.msweb.nl

Ik vind het trouwens lief van je dat je je best doet om meer info te vergaren. Helaas is het heel moeilijk om te voorspellen wat de toekomst voor iemand met MS inhoudt.

Een zooi algemene info even uit mijn hoofd:

MS is een aandoening aan het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg), en niet zoals veel mensen denken een spierziekte. Het imuunsysteem ziet het omhulsel van de zenuwen, de zogenaamde myelineschede die nodig is om informatie snel van A naar B te krijgen, aan als iets lichaamsvreemds en valt dit aan. De cellen die normaal virussen en bacteriën opruimen, ruimen nu de myeline op. Dit wordt beschouwd als een ontstekingsproces en die ontstekingen kunnen soms sneller verholpen worden met een prednisolonkuur via het infuus, dit is niet altijd nodig, rust kan ok goed helpen. Vaak kan de myelineschede zich dan wel weer deels herstellen, maar het laagje zal niet meer zo dik worden als het oorspronkelijk was. Soms herstelt het zich zo goed, dat de klachten helemaal verdwijnen, soms houdt iemand 'restschade' over, waardoor bepaalde klachten in meer of minder mate blijvend zijn. Zo gaan bij mij mijn benen nog altijd heel erg tintelen als ik een stukje gelopen heb, of als ik moet ben. Niet vervelend of pijnlijk, hooguit soms wat storend. Wat SuzanneG schrijft, dat uitval van iets in je lichaam vaak definitief is, is dus niet helemaal waar. Het kan blijvend zijn, maar hoeft zeker niet.

Persoonlijk voorbeeldje: in 2005 liep ik slechter en slechter, tot ik op een gegeven moment om de 50 meter stil stond, omdat ik mijn spieren dan niet meer onder controle had. Ik kreeg dan letterlijk het ene been niet meer voor het andere. Nu heb ik nog wel een beetje een waggelgangetje, maar op het eerste gezicht ziet iemand die niks weet van mijn MS niets terug van de eerder uitval. Het kan soms wel heel lang duren voordat iets (deels) terug komt en soms komt een functie ook inderdaad niet meer terug. Dat scheelt echt per persoon.

Als de arts denkt dat het niet zo progressief is bij je vriendin, dan zal ze in elk geval waarschijnlijk niet in rap tempo achteruit kelderen. Grofweg mag je MS verdelen in 4 of 5 soorten:

Relaps Remitting: dit is de meest voorkomende variant en gaat gepaard met goede en slechte periodes. Een slechte periode (relaps) wordt ook wel schub of terugval genoemd, na verloop van tijd en soms met behulp van een infuuskuur prednisolon, krabbelt de patiënt weer een heel eind op. Soms helemaal, soms niet helemaal. Ik noem dat nieuwe niveau als ik niet helemaal opknap dan mijn nieuwe 100%. Het verschil heel erg per patiënt hoe vaak en hoe erg iemand terugvallen krijgt.

Secundair progressief: dit is de fase die kan volgen op de relaps remitting variant. De terugvallen zijn er dan niet meer, maar de patiënt glijd achteruit, soms snel, soms langzaam. Een infuuskuur haalt soms wel wat uit, soms niet.

Relapsing Progressief: Dit is een combinatie van de eerste twee. de patiënt heeft terugvallen en glijdt daar tussen ook nog achteruit. In hoeverre een infuuskuur her nog dienst kan doen, durf ik niet te zeggen.

Primair progressief: deze patiënten hebben vanaf het begin geen terugvallen, maar gaan geleidelijk aan achteruit. Bij de een gaat dit heel snel, bij de ander heel langzaam.

Benigne MS: dit is de meest milde variant. Patiënten die deze variant hebbe, hebben meestal relatief weinig klachten en bijna nooit terugvallen. Die laatste kunnen ze soms hebben met een interval van jaren.

MS is een rotziekte, dat voorop gesteld. Ik kan er goed mee leven, maar bij mij is de achteruitgang niet megagroot en ik heb er ook mee om moeten leren gaan. Ik rij wel op een scootmobiel en ik heb ook een rolstoel, omdat ik niet heel lang door de stad kan sjouwen bijvoorbeeld of door een museum, maar het is niet zo dat ik dagelijks gebruik maak van de rolstoel.

Het is ook zeker niet zo dat iedereen met MS permanent in een rolstoel belandt. Laten we dat voorop stellen. Ik ken een heleboel mensen die wel een rolstoel hebben voor zgn 'incidenteel' gebruik, maar die 'm verder niet nodig hebben. Het is voor artsen heel moeilijk om uitspraken te doen over een prognose. Hopelijk krijgt haar arts gelijk en heeft ze geen agressieve vorm. Helaas, en ik wil daarmee niet negatief zijn, wil een mils verloop nu, niet zeggen dat het in de toekomst zo blijft. MS is een onvoorspelbare ziekte waar nog een hele hoop niet over bekend is.

Ik zeg vaak: elke MS is zo uniek als de persoon die het heeft.

Ofwel, zet 10 MS-patiënten naast elkaar en je zult zien dat geen enkel verloop exact identiek. Bepaalde klachten overlappen natuurlijk, maar geen enkele MS-ers heeft exacte alle klachten die z'n buurman ook heeft.

Een van de meest voorkomende klachten, en tevens de door de omgeving minst begrepen klacht, bij MS is vermoeidheid. En dan niet de vermoeidheid van een gezond persoon na een avondje stappen, maar een alles overheersende, haast verlammende vermoeidheid, die heel plots kan opzetten en die met wat extra nachtrust ook niet zomaar weggaat. De grootste dooddoener voor veel MS-ers die naar mensen in hun omgeving aangeven moe te zijn, is: 'Ja, ik ben ook wel eens moe hoor.'

Helaas is er bij MS geen pijl op te trekken hoe en wanneer die vermoeidheid toeslaat. Het kan best zijn dat iemand het ene weekend gezellig naar een feestje gaat om het volgende weekend compleet stuk te zitten. Voor mij geldt ook dat ik echt goed moet afwegen wat ik wel en niet doe, omdat ik weet dat ik de tol voor sommige dingen moet betalen in de vorm van een dubbele dosis MS-vermoeidheid. Ik heb moeten leren heel bewust met mijn energie om te gaan. Op een website voor stomapatiënten staat de [url-http://www.stomaatje.nl/spoontheory.html]Spoontheory[/url], over vermoeidheid en die is in veel gevallen ook op MS-ers toe te passen.

Verder kreeg ik na mijn diagnose de 3 R-en op het hart gedrukt door mijn neuroloog, rust, reinheid, regelmaat. Op tijd je rust nemen, zo gezond mogelijk leven en een vaste regelmaat proberen aan te houden. Bij gezond leven hoort ook sporten/bewegen naar vermogen. In mijn geval 2 keer per week aangepast sportprogramma bij de sportschool, dat ik in 2007 iom de fysiotherapeut bij het revalidatiecentrum hier heb opgesteld. In mijn eigen tempo en daarbij rekening houdend met hoe ik me op dat moment voel. Ben ik moe of voel ik me niet helemaal jofel, dan doe ik het wat rustiger aan met minder gewicht en een langzamer looptempo etc.

Verder kunnen stress en koorts, of soms zelfs een simpele verkoudheid, inderdaad een terugval uitlokken, maar dat hoeft niet. Het zijn wel dingen om voor te waken. Zelf heb ik net een zeer stressvolle periode achter de rug, maar tot nu toe mag ik zeggen dat ik, op een stevige portie vermoeidheid na, goed op de been ben gebleven. Geen terugval dus tot op heden.

Over erfelijkheid is nog niet veel bekend inderdaad. Ik ben bij ons in de familie de eerste, maar er zijn ook families en gezinnen waarin meer mensen MS hebben. Er wordt wel onderzoek naar gedaan, onder andere in Rotterdam.

Je vriendin heeft waarschijnlijk een flinke knauw gekregen van het horen van deze diagnose, is logisch, en ze kan alle steun gebruiken, dus het is fijn dat jij je best doet wat te leren over wat MS is en met iemand kan doen. Als je vriendin behoefte heeft aan meer informatie kan ze zelf ook kijken op het MSweb en daar zit ook een forum bij waar ze terecht kan met vragen en voor lotgenoten contact, mocht ze daar eens behoefte aan hebben.

Tot zover een hoop algemene informatie op een rijtje. Informatie over remmende medicatie kun je terug vinden op de genoemde website, evenals een overzicht van de meest voorkomende symptomen bij MS. Het is een hele lijst, maar niet elke MS-er krijgt ook daadwerkelijk al die symptomen! Hou dat in gedachten en schrik dus niet te hard.

Mocht je nog vragen hebben, PB me dan gerust. Ik weet niet alles, maar inmiddels wel een stuk meer dan in 2005. Nog 3 maanden en 17 dagen en ik 'vier' mijn 5-jarig MS-jubileum. Althans, dat van de diagnose ;) .

Bedankt zeg voor al je info! Had al zodanig veel gelezen dat jouw versie me bekend klonk in de oren :D maar toch merci ! Helaas een overschot aan dingen die ik liever niet had gelezen, want MS is dus veel erger dan ik dacht, wat een ommekeer in haar leven |( . En ik durf niet te snel positief gaan denken, voor mezelf dan, want ik zie al doemsenario's voor ogen. Gewoonweg verschrikkelijk, ik kan me niet voorstellen hoe ze zich nu moet voelen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:17

Meiske, haal je nu niet gelijk allemaal doemscenario's in je hoofd, daar heb je niks aan! :(:) Even een citaatje van met MSweb:

Citaat:
Problemen met lopen
Door de buitenwereld wordt MS dikwijls automatisch geassocieerd met een rolstoel. Ook mensen die de diagnose krijgen flitst vaak als eerste de gedachte van een rolstoel door het hoofd. Op zich is dat niet zo vreemd omdat iemand met een rolstoel meer opvalt dan iemand die bijvoorbeeld problemen heeft met zien.

Het beeld van de rolstoel is echter onjuist. In de praktijk kan zo’n 80 procent van de mensen tien jaar na de diagnose nog steeds lopen. Na 20 jaar ligt dat percentage nog op 50 procent. Maar natuurlijk zijn er verhoudingsgewijs toch wel veel mensen met MS die van een rolstoel gebruik gaan maken. Soms kun je volstaan met het gebruik van een rolstoel buitenshuis en kun je bijvoorbeeld in de vertrouwde omgeving thuis nog wel uit de voeten met een stok.

Als je hulpmiddelen gaat gebruiken, zoals een stok, dan kan dat een vervelend gevoel geven. De MS wordt zichtbaar en het lijkt alsof je gezondheid opeens bergafwaarts gaat. Het gebruikmaken van hulpmiddelen geeft je echter ook mogelijkheden terug. Door de steun van een stok voel je je onafhankelijker en praktisch gezien kun je verder lopen. Bijkomend voordeel van een stok is, dat andere mensen beter opletten en je niet zo snel omver lopen. Een rolstoel of scootmobiel gaan gebruiken is wel even wennen, maar je bent niet meer zo beperkt in je bewegingsvrijheid. En met een 45km auto, droog in de regen en warm in de winter kun je helemaal de wijde wereld weer in.

Zeker als je vriendin een milde vorm heeft, dan zal ze in elk geval voorlopig nog heel veel dingen blijven doen. Ik weet niet of de ook paard rijdt? Zo ja, dan moet ze dat ook vooral blijven doen! Leuke ontspanning en het schijnt ook nog eens erg goed te zijn voor MS-patienten. Ik rij al sinds mijn jeugd niet actief meer, maar klim met alle liefde en plezier af en toe op het verzorgpaard van mijn zus.

Écht, ik ben de eerste die erkent dat MS een kl*te ziekte is, maar er ís mee te leven, zeker als het verloop relatief mild is. ik zie ook dat je in België woont, je vriendin neem ik even aan ook. In België heb je o.a. de MS Liga die hebben ook veel info.

Nogmaals, het is voor je vriendin al heel fijn dat jij de moeite neemt je te verdiepen in haar ziekte. Het beste wat je op dit moment kunt doen, is haar een luisterend oor bieden als ze dat nodig heeft en eventuele lichamelijke klachten envermoeidheid niet wegwuiven.

MS Sucks, maar je kunt er net zo oud mee worden als een gezond iemand! Alleen zal je vriendin meer hindernissen tegen komen op haar pad. Gelukkig kan ze daar ook in België hulp bij krijgen.

Ik grap wel eens: MS is de afkorting van Microsoft en dat werkt ook niet altijd naar behoren ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:26

en nog iets positiefs aan de ziekte........ je wiet krijg je van de apotheek :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:35

KiWiKo schreef:
en nog iets positiefs aan de ziekte........ je wiet krijg je van de apotheek :D

Ehm, de mediwiet is in Nederland inmiddels uit de zorgverzekering gehaald, heb ik van mede-MS-ers die daar gebruik van maakten vernomen. Hoe dat in België zit, weet ik niet.

Gelukkig heeft ook niet iedereen wiet nodig ;)

ter info voor de TS: (medicinale) wiet wordt door MS-ers nog wel eens gebrukt tegen spierspasmen en/of om beter te slapen. Ik gebruik er zelf gewoon reguliere medicatie voor, werkt bij mij prima.

Remmende medictie gebruik ik trouwens niet meer, daar bleek ik allergisch voor te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:37

echt............ weer een behoorlijke achteruitgang in de zorg!!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:39

Jup, echt, 't was een soort proef die een of andere minister wilde doen.

Nou begreep ik ook van gebruikers datbepaalde reguliere wietsoorten beter werkte dan medicinale wiet. Het hoe en wat weet ik niet precies.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:42

byzonder dit weer............. maargoed :)

Ik moet zeggen dat "mijn" MSers allemaal op hun manier best een fijn leven hebben........ sommige hebben alleen wat begeleiding nodig.... anderen kunnen bijna niks meer zelfstandig. Maar ze wonen nog wel allemaal in hun eigen huisje, hebben een leuk sociaal leven, sommigen werken ook nog.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:44

Hallo,

Moest even mijn wachtwoord afstoffen omdat ik meer mee lees dan reageer eigenlijk.

Ik heb ook MS en mag helemaal niet klagen! Ik kreeg het toen ik 22 was en ben nu 29. Heb een zware aanval gehad toen ik 22 was en daar zo goed als 99% van hersteld.

Tot nu toe zit ik nog steeds niet aan de medicijnen en heb vorig jaar (6 jaar later dus, was al bijna vergeten dat ik het had :P ) een tweede aanval gehad. Deze was zeer heftig
van mijn nek tot aan mijn voeten tintelde het het gevoel was zwaar verstoord had nauwelijks kracht om te lopen en mijn handen waren verkrampt en zenuwpijn. Mijn vriend en ouders moesten me met alles helpen van aankleden tot tandenpoetsen. Ik kan ook wel zeggen dat ik door een hel ging, zelfs mijn telefoon liet ik constant vallen ik voelde gewoon niet dat ik
iets vast had. Kon alleen maar TV kijken en drukte met mijn polsen lukraak op de knopjes!

Maar na een kuur in het ziekenhuis ben ik voor 85% hersteld en nu precies een jaar later heb ik alleen nog een lichte gevoel stoornis in mijn handen en een plek op mijn boevenbenen.
Oja en ik heb nog niet al mijn kracht terug, maar kan weer de boodschappen tillen en een vol kratje bier! We zijn verhuisd, heb een leuke baan van 4 dagen in de week en rij nog steeds 5 dagen in de week op mijn pony die ik al 14 jaar heb. En daarbij ook gerust en vlotte buitenrit van 2 1\2 uur.

Ik kan van alles vreselijk veel genieten, zelfs de kleinste dingen maken me vrolijk! Kan pas sinds 3 maanden een kratje tillen (heb een klein feestje gevierd), maar je lichaam is soms zo wonderlijk en kan na 1,5 jaar nog steeds herstellen. Tuurlijk heb ik veel gehuild/geschreeuw/geschopt en dat zal ik bij de volgende achteruitgang ook zeker weer doen. Zit nu ook weer met tranen in mijn ogen te tikken, o, o, o, wat is het toch een onzekere ziekte, maar niemand weet hoe zijn leven zal lopen, jij niet ik niet niemand niet! We moeten er maar het beste van maken.

Ik kon al super blij worden als een vriendin (ja jij Plien) tussen de middag spontaan langskwam om samen met mij een broodje te eten. Ze moest dan ook voor mij smeren ik kon het niet! hi hi! Nu kunnen we er om lachen!