Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 04:06

Als afsplitsing van [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels
Waarin
Bandida schreef:
Ik begin al zin te krijgen in een slow-life topic als afsplitsing van 'niet-engelse zadels'. Voor echte en neppe buitenwoners, zelfbehelpers, plantrekkers in verre buitenlanden, ecoboeren, gestresseerde zelfstandigen met een slow-life hobby ( :P ) creative stedelingen, en gewoon dromers-van.. anders als enige criterium :D

Waarop de zongerijpte peertomaatjes, iberisch gerookt spek van eigen varken van HC op tafel kwamen en een fles wijn van de Liddl werd los getrokken.

Proost!

Op het langzame leven, back to basics, de consumptiemaatschappij voorbij.
Voor hen die de stap genomen hebben, denken de stap genomen te hebben, de stap aan't plannen zijn of er alleen nog van dromen.

“Slow down and enjoy life. It's not only the scenery you miss by going to fast - you also miss the sense of where you are going and why.” ~ Eddie Cantor

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 04:11

Te leuk om op dit late tijdstip niet even te reageren...
Klinkt goed! :D
Ik ben een dromer met grote plannen die af en toe denkt de stap genomen te hebben. :P
Veel plezier met jullie topic. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:42

Ha Francis.
Ons slow-food heb je al genoemd.
Hier 100% slow-leven.
Van eten en de liefde tot en met het omgaan; beleren en berijden van de paarden.
Kwali-tijd :D

We wonen/werken/leven op en van een oude boerderij op een stukje stroomvlakte naast een rivier in het bergachtige hart van andalucia.

Moestuin voor de groente, fruitbomen voor het fruit, kippen voor eieren en vlees, geiten voor melk(producten) en vlees, varkens voor lol en vlees, paarden voor lol boodschappen en mest.

Geweldig bevredigend: Zonder handen in de aarde geen groente op tafel. Geen vlees zonder dier te slachten. Zonder hout hakken geen warme kachel.
Dat gaat uiteraard ook op mbt de opvoeding van mijn zoon, de paarden en ze luf.
Voor wat hoort wat in meta-zin. Je krijgt wat je beloont.
Zo leven is nooit klaar, kent en heeft geen doel maar is genieten van het leven zelf. Van kwali-tijd :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:25

Kijk http://www.mijnalbum.nl/Foto-HX4NKCYO.jpg ons dagelijks brood van zelfgemalen granen.

Zalig artesanaal brood op bestelling voor een paar klanten in het dorp. Wat extra bakken en we hebben zelf ook.
Er wordt aan gewerkt om de bestelling voor zaterdagmorgen met zoonlief te paard weg te brengen. Is niet altijd op het benodigde moment kwali-tijd voor.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:12

Hier een dromer van die sommige belangrijke beslissingen al genomen heeft ;) Nu ´alleen´ het doen nog. Ben bijna afgestudeerd (als het goed is he, pin me er niet op vast) en verwacht dat ik het komende jaar dan ook aardig wat belangrijke keuzes moet gaan maken, waardoor ik dit soort topics extra kan waarderen :)

Met slow-life maatje [***], gister in de sneeuw
Afbeelding

http://nl.tinypic.com/r/141td3l/6

http://nl.tinypic.com/r/t7k5zm/6

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:27

Hier een iets anders verhaal als dat van HC.
Ik woon ook op een boerderij, op een steile flank van de vallei van de Samber in Wallonië, België. De veestapel bestaat hier uit twee à drie mensen, twee katten, drie paarden, een tamme egel en twee schaapjes. Het zijn bewust allemaal dieren die graag buiten leven en niet veel bemoeienis nodig hebben, eigenlijk zouden ze allemaal prima zonder mij kunnen (mocht er geen draad staan uiteraard). Dat omdat ik een drukke job heb, en soms meerdere dagen van huis ben. Een combinatie westers stressen in een drukke carrière met slow-life om tot rust te komen thuis (of bij HC als het heel erg is :+ )

De boerderij en omliggende gronden zijn we langzaam van verwilderd (halve eeuw geen onderhoud) weer naar beheerbaar aan het terugbrengen. Het einde is nog niet in zicht :P Maar dat hoeft ook niet.
Hier het toekomstige bad (de stam). Prachtige pruimelaar, maar helaas eerst ziek en dan dood.. die 'oogsten' we dan toch maar voor het hout gaat rotten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JJMSSOL3.jpg
De mooiste ontdekking toe sluit aan bij de foto hierboven. Na het wegbreken van een valse muur naast de koestal kwam dit tevoorschijn:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXWB6CII.jpg
Een oude broodoven!
Plan omgegooid, en die zit nu in de keuken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCVQJJKX.jpg
En vorige week heb ik -eindelijk, een jaar later!- eens geslaagd brood gebakken in de oven!! Je kan je niet voorstellen hoe moeilijk dat is als je moet vertrekken van 0 kennis daarover..en hoeveel mislukt brood er naar de paarden is gegaan :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CT3ASBSY.jpg
Hier ben ik dus zeer trots op, het had niet veel gescheeld of ze mochten niet opgegeten worden :Y)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:29

laura1986 schreef:
Met slow-life maatje Frodo, gister in de sneeuw

Aaaah dat ga ik straks ook doen Laura. Het is hier -10 momenteel, overal sneeuw en ijs..maar de paardjes willen er echt wat gaan doen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:32

Bandida schreef:
En vorige week heb ik -eindelijk, een jaar later!- eens geslaagd brood gebakken in de oven!! Je kan je niet voorstellen hoe moeilijk dat is als je moet vertrekken van 0 kennis daarover..en hoeveel mislukt brood er naar de paarden is gegaan :+

Terecht trots!
Zo makkelijk is ECHT brood bakken niet.
Je hebt wel on-line coaching maar je moet het wel zelf DOEN.

Die oven is trouwens echt een uniek juweel om in je keuken te hebben.
Als je er een piezel inkomen mee zou bakken zou het ook ondersteunende verwarming zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 12:48

Ok, zal ik ook even... Hier nog geen 'slow-life' helaas, maar grote dromen van ooit... Nu nog single moeder van een tienerzoon, mede de rede dat plannen om 'weg te gaan' nog in de ijskast staan. Ik kan het niet maken mijn kind bij zijn vader weg te halen, dat contact is -gelukkig- heel goed en ik wil ook niet dat mijn kind zonder zijn vader en diens familie zou moeten. En hoe zeer ik probeer, het echte slow-life is in Nederland gewoon nagenoeg onmogelijk als je geen financiele mogelijkheden hebt om op z'n minst je eigen slow-life-plekje te hebben. Maar ik hobby tegenwoordig slow-liferig met m'n Merens, zijn plek is wat dat betreft wel weer ideaal en ik moet met hem wel noodgedwongen 'slow' omdat Ben door opgelopen trauma's gewoon langzaamaan weer moet herstellen. Maar ik heb hem juist gekocht omdat ik het showen en wedstrijden lopen met m'n Paint zat was en ook qua rijden 'back to basics' wilde. Lange ritten over de Veluwe hier en puur voor ons eigen fun wat aan TREC doen.

De droom was om samen met m'n vriend en beste maatje in Tjechie een pensioenstal voor oude manegepaarden op te starten over een paar jaar. Vriend is niet meer, de droom ergens achterin het hart nog wel. Wie weet, ooit... Ik doe momenteel de opleiding Veterinaire Homeopathie, om weer 'eigen baas' te kunnen worden en met dit werk ook dieren elders dan in Nederland te kunnen helpen. Er ontstaan dus nieuwe dromen, van vrijwillig meewerken bij Brooks bijvoorbeeld of een opvangcentrum voor wilde dieren ergens in Afrika.
En ondertussen droom ik van plekjes als Bandida en HC. Ik moet zeggen dat qua klimaat Spanje misschien beter bij me zou passen dan Tjechie, maar ik moet wel bossen en groen om me heen.

Gelijk even reageren op Bandida's brood. Wat zien die er mooi en heerlijk uit en wat kan ik me voorstellen dat er bijna niet van gegeten mocht worden, daar mag je idd terecht trots op zijn. Dat geeft de term 'voldaan' na het eten van zo'n broodje een veel diepere betekenis.
Laatst bijgewerkt door Francis op 19-12-09 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:49

Huertecilla schreef:
Terecht trots!
Zo makkelijk is ECHT brood bakken niet.
Je hebt wel on-line coaching maar je moet het wel zelf DOEN.
Die oven is trouwens echt een uniek juweel om in je keuken te hebben.
Als je er een piezel inkomen mee zou bakken zou het ook ondersteunende verwarming zijn.

Nooit gedacht dat je daar zo veel voldoening van zou kunnen hebben.
Gelukkig dat Mevr. HC me kan vertellen welke deeg waarvoor ja :D als je niet weet hoe die oven moet én niet hoe brood in mekaar zit is het hopeloos vrees ik, een formule met veel te veel variabelen :P
Over verwarming, als we de oven stoken hebben we 23° in de keuken, en dat blijft toch zeker 12 uur na het stoken voelbaar. 't is gelijk een soort kachel. Anderzijds wel een zeer on-efficiënte, want daar gaat dus gigantisch veel sprokkelhout in voor hij op temperatuur is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:51

[***] vond het volgens mij ook echt leuk om samen wat te gaan doen :j

Zijn jullie trouwens ook bekend met de oerdieet theorie? Vond dit een zeer intressant artikel:
http://www.nvkc.nl/publicaties/document ... 63-184.pdf

@Francis slowlife kan m ook in de kleine dingen zitten, als het grote even niet lukt;) Kan me voorstellen dat het hebben van een kind de beslissing om te verhuizen moeilijker maakt.

Van de andere kant denk ik dat verhuizen in je eentje ook geen snel gemaakte beslissing is (in mijn geval dan), omdat je toch weggaat van een plek wara je mensen kent naar een plaats waar je (nog) niemand kent...
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 19-12-09 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:55

Francis schreef:
Gelijk even reageren op Bandida's brood. Wat zien die er mooi en heerlijk uit en wat kan ik me voorstellen dat er bijna niet van gegeten mocht worden, daar mag je idd terecht trots op zijn. Dat geeft de term 'voldaan' na het eten van zo'n broodje een veel diepere betekenis.

Dankje. Je moet de voorgeschiedenis er bij bedenken..daar waren een tiental half wakke of volledig versteende exemplaren aan vooraf gegaan, telleurstelling alom, ik was al blij als het half-eetbaar was :D Eindelijk snap ik de temperatuur, en eindelijk een deeg gevonden dat hiervoor gemaakt lijkt (met dank aan het expert-advice *\o/* )..en ineens gaat het vanzelf 8-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 12:56

:D Ja, ik kan me die voorgeschiedenis er levendig bij bedenken. Vind het al knap dat je doorgezet hebt. ;)
Waar gaat het stookkanaal heen Bandida, zou je die bijv. voor het verwarmen van de bovenverdieping niet met leem kunnen bekleden? Da's een heel mooi natuurlijke muurbedekking en staat er om bekend heel veel warmte vast te houden. De warmte die je dan weg stookt voor 't opwarmen van de oven, zou je elders in't huis in dat leem kunnen 'opslaan' a.h.w.

Oeh, da's een artikel waar ik later es voor moet gaan zitten Laura.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:04

[quote="laura1986"Zijn jullie trouwens ook bekend met de oerdieet theorie? Vond dit een zeer intressant artikel:
http://www.nvkc.nl/publicaties/document ... 63-184.pdf[/quote]
Ik niet, maar ik ga het straks eens lezen.

@Francis: Eigen groen om in te wonen is in Nederland vrij onbetaalbaar ja. In Vlaanderen ook, 2 ha om je paarden aan huis te houden? Ofwel onvindbaar, ofwel onbetaalbaar.
Hier in Wallonië is de situatie heel anders. In de dorpen is veel leegstand en erg veel betaalbaar (maar zwaar te restaureren) vastgoed voor -naar Vlaamse normen- weinig geld te vinden, en al die hellingen bijvoorbeeld hier in de vallei van de Samber zijn ongeschikt voor moderne intensieve landbouw dus daar is weinig druk op. Maar als je bereid bent een paar jaar op een werf te leven (we doen veel zelf) en geen vlakke mat voor je paarden wil (maar bv 4ha verwilderde hellingen) is hier echt wel wat te doen :D Misschien een idee als je tienerzoon gaat uitvliegen ;)

Dat stookkanaal gaat op de bovenverdieping door mijn bureau en is door 2 Marokkaanse plakkers in traditionele stijl kunstig als een soort op de muur liggende S bepleisterd. Lekker om de voeten tegen te houden (ooit, want door een verwarmingsprobleempje is het daarboven nu echt wat te koud om daar te zitten werken).

laura1986

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:10

In Duitsland zijn ook nog wel gebieden te vinden waar grond en huizen enigzins betaalbaar zijn, zeker als je het vergelijkt met de nederlandse markt. Als ik hier in het dorp (heel groot dorp, eigenlijk al meer een stad) wat zou willen kopen, is een appartement van 180.000 euros een van de goedkoopste opties. Dat ga ik er nevernooitniet voor betalen (zou ik ook niet kunnen lijkt me), dus het wordt of huren of verhuizen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:12

laura1986 schreef:
Kan me voorstellen dat het hebben van een kind de beslissing om te verhuizen moeilijker maakt.

Of makkelijker.
Je wil je kind tenslotte opvoeden.
Dat gaat in de grootstad HEEL anders dan op een eco-boerderij.
Op een eco-boerderij kan je wel tv en/of internet in huis halen. In de grootstad nauwelijks
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QM6CEFW3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUBWZNPY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJXNV6EX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T37YGQZQ-1.jpg
;)

Voor mij staat de kwali-tijds-opvoeding van mijn broed bovenaan de prioriteitenlijst. Ik zou juist met een kind niet weten hoe snel ik zou moeten verkassen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:22

Das dan ook wel weer waar Hc..

Nog even een vraagje over het zelf vlees maken; Heb je van iemand geleerd hoe je een kip of varken slacht?
Ik vind het een hele mooie manier van leven, ook voor zo´n dier. Die hebben ten minste een echt, fijn leven gehad. En de dood heeft ook echt een nut. Maar de practische uitvoering, dat lijkt me een hele uitdaging.. Ik vrees dat ik dan toch een echte vegetariër zou zijn/blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:24

Francis schreef:
Hier nog geen 'slow-life' helaas, maar grote dromen van ooit...

Hier hetzelfde. :)

Van de foto's en verhalen hier kan ik ontzettend genieten, en hierdoor lijkt mijn droom ook minder onmogelijk. Ik lees graag mee!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 13:29

Op zich hoeft het hebben van een kind idd geen belemmering te zijn. Mijn kind zou het ook prima doen in die life-style, dat weet ik zeker. Maar HC, jouw kind heeft zijn pa en ma bij elkaar... in dat geval was ik ook al lang weg geweest, is een kind eerder een rede om wel te gaan dan om niet te gaan inderdaad.
Maar het 'single moeder zijn' is wél een belemmering. Ik kan wel naar de andere kant van Europa willen verhuizen, maar ik heb een kind met banden hier. Mijn eigen banden breek ik zonder problemen door midden, ben een einzelganger die niet aan een plek of mensen hangt. M'n beste vrienden wonen nu ook verder weg... Maar die beslissing kan ik niet zomaar voor mijn kind nemen. En mijn kind bij zijn vader weg halen - die nu al niet om de hoek woont - kan ik echt niet maken. Dus ja, ik zal moeten wachten tot hij uit vliegt of zelfstandig genoeg is mee te gaan maar op eigen gelegenheid z'n vader op te zoeken.
Daarnaast kan ik in m'n eentje niet genoeg financien genereren om überhaupt iets te kopen, ookal is dat nog zo goedkoop. Ik werk maar 3 dagen in de week. Financieel gezien te weinig, maar op die manier houd ik wel nog tijd over om moeder te zijn en m'n eigen dingen te kunnen doen. (daarnaast krijg ik gewoon niet meer uren van m'n baas, maar wil ik ook niet weg omdat de plek waar ik werk wel heel erg bij mij past... zelfs nu het werk zelf minder leuk is denk ik er nog niet over om weg te gaan). Geld is nl. hoe je't ook wendt of keert wel nodig om zo'n life-style te kunnen kiezen. Je zult ergens iets moeten kunnen kopen, of ergens moeten kunnen werken om zoiets te kunnen betalen... Ookal weet je't nog zo 'self sufficient' te doen, je hebt 'startkapitaal' nodig, simpel zat.
Naast dat de homeopathie mijn zeer sterke interesse heeft (passie is misschien groot woord maar komt toch in de buurt), was de keus om die veel te dure studie (ik doe een van de twee erkende opleidingen, 5 jaar HBO-deeltijd, alleen collegegeld is al een beste kluif om op te brengen) te gaan doen mede ingegeven door de wens weer zelfstandig te zijn en niet afhankelijk te zijn van een locatie om te kunnen werken. Dat zou 'vertrekken' nl. al een stuk dichter bij brengen, kunnen werken waar ik wil wonen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:37

laura1986 schreef:
In Duitsland zijn ook nog wel gebieden te vinden waar grond en huizen enigzins betaalbaar zijn, zeker als je het vergelijkt met de nederlandse markt. Als ik hier in het dorp (heel groot dorp, eigenlijk al meer een stad) wat zou willen kopen, is een appartement van 180.000 euros een van de goedkoopste opties. Dat ga ik er nevernooitniet voor betalen (zou ik ook niet kunnen lijkt me), dus het wordt of huren of verhuizen.

Dat is best veel, voor die prijs heb je hier het boerderijtje met grond hoor (niks in parkstijl uiteraard, je moet nog wat budget rekenen voor een topkwaliteit bosmaaier en kettingzaag :+ ).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 13:40

Om even terug te komen op die ruige helling van jou Bandida, dat zou nou juist een droom'wei' zijn wat mij betreft. Al die mensen die hier kunstmatige 'Paddock Paradises' proberen te knutselen op de vierkante meter... wil je't nu nog meer 'paradise' hebben dan zoals jouw helling! Ik ben jaloers en mijn in de Pyreneeën opgegroeide Merens denk ik ook als' ie dat zou zien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:41

Francis schreef:
mede ingegeven door de wens weer zelfstandig te zijn en niet afhankelijk te zijn van een locatie om te kunnen werken. Dat zou 'vertrekken' nl. al een stuk dichter bij brengen, kunnen werken waar ik wil wonen.

Dat is zeer bewonderenswaardig allemaal Francis, en dat geluk had ik al voor ik verhuisde, ik heb niet veel moeten omgooien. De meeste mensen willen heel graag wat anders, en doen vervolgens eigenlijk niets.. Dus, super dat je er mee bezig bent, en tegen als die tiener niet meer thuis wíl wonen komt dat allemaal in orde ;)

Ja de paarden zijn hier met hun kont in de boter gevallen. Aan huis ligt 1,5 ha weide (steile hellingen met fruitbomen, hierboven staat al ergens een foto) en 1,5 ha bos, nog steiler. Ze kunnen vanuit de schuilstal in beide, als ik de hekken open zet tenminste. Wat nu niet meer altijd het geval is, weide en bosbeheer is ook iets wat je moet leren ;) Het eerste jaar kwam ik niet verder als: zo veel mogelijk vrijheid voor de paarden! Alles open! altijd..
Ondertussen stuur ik het toch wat meer, het zijn drie levende bosmaaiers, en ik wil toch graag wat struikgewas over houden op de rand van het bos, gewoon voor de bosdieren.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:48

Ik zou niet weten voor hoeveel ik een hypotheek zou krijgen, gezien ik ook nog niet weet wat voor werk ik waar ga doen, is het ook niet uit te rekenen :+

Zou het wel graag, hoewel dat weer andere problemen op kan leveren, samen doen met 1 of meerdere personen die ook paarden hebben.

Een bergachtige omgeving zou ik ook prima vinden :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:54

laura1986 schreef:
Ik zou niet weten voor hoeveel ik een hypotheek zou krijgen, gezien ik ook nog niet weet wat voor werk ik waar ga doen, is het ook niet uit te rekenen :+

Hehe :D Als je nu nog studeert heb je nog tijd zat om dat soort dingen uit te vissen. Geniet maar wat van de vrijheid en ongebondenheid die je op die leeftijd hebt is mijn tip ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:00

Thanks voor de tip ;)

Ik moet ook (haha) nogal leren om wat geduld te hebben, is niet mn sterkste kant.. Eerst maar eens afstuderen :)