tip voor wie vaak buikpijn heeft!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

tip voor wie vaak buikpijn heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 12:58

las vandaag weer in de krant dat zo veel vrouwen kampen met onverklaarbare buikpijn en wilde jullie mijn oplossing toch niet onthouden...

had zelf al sinds de basisschool elke dag buikpijn, 's ochtends moest ik een half uur eerder mn bed uit (je kan wel raden waarvoor :P) en lag 's avonds standaard half misselijk in mn bed... tot ik thuis het koken overnam van mn vader. moeder en ik hadden allebei een paar ongewenste kilootjes (lees; klein buikje wat voor het mooie iets minder mocht) dus ben me gaan richten op slanker koken. met andere woorden; het vervangen van vetten. vlees bakken in olijfolie ipv gewone blue band, geruld gehakt en gebakken spek "'afgieten'' en lichter verteerbaar voedsel en veel variëren met pasta, rijst en aardappelen. wat blijkt tot mijn grote verbazing? mijn eeuwige buikpijn en problemen verdwijnen en mn moeders chronische buikklachten worden een stuk minder. een paar keer de proef op de som genomen met een in boter gebakken stukkie vlees of niet afgegoten spekkies, en ja hoor. als vanouds. gebruiken nu ook dat becel-spul, dat vloeibare, omdat dat toch een iets lekkerder smaakje geeft aan je vlees dan alleen olijfolie (ok, ik merk het niet maar mn ouders vinden van wel) en ook daarmee geen klachten meer. ook gebruik ik minder melkproducten aangezien dat ook nog wel eens problemen gaf (is niet zo dat ik helemaal geen melkproducten meer neem hoor, gewoon wat minder:)). gefrituurde dingen eet ik ook nog maar heel weinig, patat gaat altijd lekker in de oven. ook grote stukken rood vlees eet ik minder of snij ik heel klein, biefstukje iets minder rauw.. nu echt nergens last meer van!
mn moeder heeft altijd last van brandend maagzuur, krijgt daar medicijnen voor (huis-tuin-en keuken medicijnen van bijv de kruitvat helpen niet). als ik verse gember door het eten gooi heeft ze bijna geen last, hoeft ze geen medicijnen in te nemen. dus ook een goeie tip:)

dus voor wie een dergelijk probleem heeft, probeer dit eens een paar dagen. weet niet of het voor iedereen helpt, maar het is in ieder geval het proberen waard!

laat het even weten als het werkt, werkt het niet ligt het helaas ergens anders aan... maar nogmaals, wie niet waagt, wie niet wint. heeft mijn kwaliteit van leven iig flink verbeterd:)

__Kirsten__

Re: tip voor wie vaak buikpijn heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:02

Ik ga het thuis is doorgeven, mij moeder heb er ook vaak last van.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:09

hmm dit is wel een topic wat ik ook wel in de gaten wil houden
vooral als ik migraine ed heb gehad kan ik dagen lang last van buikpijn hebben
al doen wij de dingen die je op noemt al haast standaard
ook eten wij zo weinig mogelijk varkens vlees

ik heb dus ook al eens met een warme kruik onder mijn jas op de taxi gereden :+ geen mens die het opviel :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:34

toevallig dat hier nu net een topic over is gestart! Ik loop al een paar dagen met buikpijn ( Door volgens mij een darm verstopping ofzo). Vanochtend al gewandeld maar het komt nog niet echt opgang..

Even ONtopic, Heb ik zelf ook echt de ervaring dat het belangrijk is wat je eet, Het is eigenlijk gewoon je brandstof!
Als ik zelf kook is dat vaak ook heel 'droog'. Aardappeltjes in de oven, Groente koken en vlees bakken zonder jus.. Verder eet ik ook heel zoutloos.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:38

Ik heb ook erg vaak buikpijn, maar ben zelf erg dun en eet al zoals jij zei,.

Gember lust ik niet, dus kan kank ookniet proberen...
Nog iemand een andere tip/idee?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:55

Heb ik ook last van.
Ik kan ook niet goed tegen rood vlees, dus eet alleen kip/wit vlees en vis.
En alles zo min mogelijk vet voor gebruiken. Veel vet betekend voor mij namelijk vaak een enkeltje wc :=

Oh, en een crackertje voor het gewone eten, op een lege maag, helpt mij ook goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:13

crackertje? das ook een goeie :)

@ sb_beessie;
weet niet of je veel cola oid drinkt? deed ik ook altijd, zodra ik daarmee stopte ging het sowieso al beter.. ook koffie en energie drink mijd ik (hoewel ik een bakkie of een blikkie tegenwoordig wel weer wat vaker drink hoor:P)

mijn ervaring is wel dat wat je lekker vindt, vaak ook goed voor je is (en dan heb ik het niet over pizza en ijs hihi:P). ben zelf bijvoorbeeld gek op pasta, en daar heb ik dan ook eigenlijk nooit last van. patat (bakje van de snackbar) krijg ik al jaren niet meer helemaal weg, en de laatste keer dat ik t wel leegat was het dan ook rennen naar de wc...

equida, denk dat jij dan precies hetzelfde hebt als ik :P lust alleen geen vis dus eet dat ook nooit hihi

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:19

_/-\o_ _/-\o_ Mijn dank is groot. *meteen dieet aanpassen gaat*

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:24

amyz schreef:
crackertje? das ook een goeie :)

@ sb_beessie;
weet niet of je veel cola oid drinkt? deed ik ook altijd, zodra ik daarmee stopte ging het sowieso al beter.. ook koffie en energie drink mijd ik (hoewel ik een bakkie of een blikkie tegenwoordig wel weer wat vaker drink hoor:P)

mijn ervaring is wel dat wat je lekker vindt, vaak ook goed voor je is (en dan heb ik het niet over pizza en ijs hihi:P). ben zelf bijvoorbeeld gek op pasta, en daar heb ik dan ook eigenlijk nooit last van. patat (bakje van de snackbar) krijg ik al jaren niet meer helemaal weg, en de laatste keer dat ik t wel leegat was het dan ook rennen naar de wc...

equida, denk dat jij dan precies hetzelfde hebt als ik :P lust alleen geen vis dus eet dat ook nooit hihi

werkt jammer genoeg niet zo..... vind yoghurt heerlijk (en chocomelk), maar kan tegen allebei niet...
Ik kan niet tegen amandelen, melk(denk ik), yoghurt, pepernoten (:S :P) en voor de rest weet ik het ng niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:28

Varkensvlees uit je menu schrappen!! Varkensvlees is 7x zo vet als rundvlees, en zorgt ook voor veel darmklachten.. Ik ben er flink mee geholpen, zodra ik nu varken eet raakt mn buik helemaal overstuur en zit ik de rest van de avond op de pot :+

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:31

Petulan schreef:
Varkensvlees uit je menu schrappen!! Varkensvlees is 7x zo vet als rundvlees, en zorgt ook voor veel darmklachten.. Ik ben er flink mee geholpen, zodra ik nu varken eet raakt mn buik helemaal overstuur en zit ik de rest van de avond op de pot :+

Zowiezo rood vlees duurt veel te lang om te verteren... dat vind mijn lichaam allemaal niet zo fijn.
Ik eet sporadisch een plakje rood vlees (broodbeleg) en dat gaat nog wel, maar hele lappen willen niet :=

Wat ook helpt is meer groente en minder rijst/aardappel/pasta (of wat in die categorie past). Raak ik ook stukken minder opgeblazen van!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:33

ik merk dat verschil ook duidelijk, eet ik erg vet heb ik gelijk weer (meer) last van mijn buik...

ik gebruik meestal olijfolie en eet ook niet veel vlees...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:47

Ik heb jaren lang buikpijn gehad, bleek uiteindelijk Coeliakie...
Met een glutenvrij dieet voel ik me 10 keer beter.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:48

Ik heb al jarén last van darmklachten.
80% van de Nederlanders hebben een pastische darm (PDS).
Mijn fout was ook nog eens dat ik altijd mijn behoefte op hield, omdat ik alleen thuis naar de wc wil gaan. Waardoor mijn klachten nog zijn verergerd.

Zowiezo de ongezonde vetten en frisdranken zijn grote boosdoeners. Netzoals de smaakversterkers in je eten.. [MW] Smaakversterkers oftwel MSG..

Ik heb jaren lang aan een dieet gelopen. Geen melk, suiker, varkensvlees, citrusvruchten en tarwe. Ik had wel minder buikpijn, maar dat kwam omdat mijn lichaam niets meer te verteren had.

Het enige wat ik nu laat in mijn eten is suiker, smaakversterkers en teveel koolhydraten. Teveel koolhydraten schijnt ook buikpijn te veroorzaken. Netzoals fruit na je eten eten, veroorzaakt gassen. Rouwe wortelen eten en niet goed kouwen, veroorzaakt krampen. Wat ik ook fout deed in mijn eetpatroon is dat ik helemaal geen vetten at, geen slechte en geen goede. Ik eet nu heel veel goede vetten en mijn darmen zijn een heel stuk rustiger.
Als ik een verstopping heb dan neem ik een eetlepel olijfolie. Of ik doe in mijn yoghurt een eetlepel olijfolie, zodat je ontlastig makkelijker glijd.

Rijst is juist wél goed. Als ze hier thuis pasta eten, eet ik het met rijst ipv maccaroni. In de pasta's zitten juist weer veel koolhydraten waarvan je een opgeblazen gevoel krijgt.

En varkensvlees is heel slecht voor je, omdat het dezelfde structuur heeft als mensenvlees verteerd je lichaam het niet.
Het beste wat je op je brood kunt smeren is roomboter, vanwege de goede vetten. Maar dat stond mij weer tegen omdat het heel erg vet is. En kipfilet is lichtverteerbaar.

En maar drie keer op een dag eten en zo min mogelijk tussendoortjes. Hoe meer tussendoortjes ik eet, des te meer gassen/opgeblazen gevoel ik heb.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :)
Ik heb in iedergeval veel meer buikpijn..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:48

Even meelezen en ik ga het proberen.
Ik heb ontiegelijk vaak last van buikpijn en ook van maagzuur, waardoor ik echt niet lekker word. Maar ze kunnen niet bepaald iets vinden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:51

Marchador; Als ik iets eet met smaakversterkers erin, krijg ik gelijk maagzuur/klachten en ik heb dan vier dagen onuithoudbare buikpijn. Misschien een tip om je smaakversterkers in je eten te laten.
Het zit namelijk overal in..

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:52

Nassie schreef:
Rijst is juist wél goed. Als ze hier thuis pasta eten, eet ik het met rijst ipv maccaroni. In de pasta's zitten juist weer veel koolhydraten waarvan je een opgeblazen gevoel krijgt.

Bij veel natuurwinkel kan je rijstpasta kopen, smaakt lekker bij de pastasaus en is gewoon van rijstmeel gemaakt. Mocht je dat lekker vinden....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:53

Oh dank je wel voor de tip :j
Ik houd ook heel erg van popcorn, maar daar zitten ook heel veel hoolhydraten in. Nu schijnt er ook reistpopcorn te bestaan, maar tot nu toe nog niet gevonden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:56

Nassie schreef:
Marchador; Als ik iets eet met smaakversterkers erin, krijg ik gelijk maagzuur/klachten en ik heb dan vier dagen onuithoudbare buikpijn. Misschien een tip om je smaakversterkers in je eten te laten.

Sorry hoe bedoel je precies? Dat moet ik er dus uitlaten.
Als ik terug denk ik de tijd, dan heb ik het sinds mijn huidige vriend meen ik.
Indisch en eet met veel kruiden.
Vooral met spagetti of een tomatensoep heb ik er enorm veel last van dat ik daarna moet liggen omdat ik me inene zo beroerd voel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:57

Nassie schreef:
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :)
Ik heb in iedergeval veel meer buikpijn..

veel minder buikpijn hoop ik! :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:00

Marchador schreef:
Nassie schreef:

Sorry hoe bedoel je precies? Dat moet ik er dus uitlaten.
Als ik terug denk ik de tijd, dan heb ik het sinds mijn huidige vriend meen ik.
Indisch en eet met veel kruiden.
Vooral met spagetti of een tomatensoep heb ik er enorm veel last van dat ik daarna moet liggen omdat ik me inene zo beroerd voel.

Ik herken mezelf precies in mijn verhaal hoe je het verteld.
Vooral in de sauzen, soepen, chips, kruiden ect zitten heel veel smaakversterkers.
Als ik iets eet met smaakversterkers erin krijg ik gelijk maagpijn, met daarop 4 dagen buikpijn. Daarbij voel ik me verschrikkelijk beroerd, krijg ik stemmigswisselingen, hoofdpijn en word ik duizelig.
Mijn nichtje heeft al van haar geboorte hele erge buikpijn, wisten ze ook niet wat het was. Ze lieten de smaakversterkers uit haar voedsel en het is een heel ander kind zonder buikpijn..

Het is echt verschrikkelijk spul smaakversterkers..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:01

Nu ga ik echt een hele stomme vraag stellen.
Maar smaakversterkers zit toch eigenlijk in al het eten?
Hoe laat je dat eruit dan :o
Ik wil het absoluut proberen, mijn vriend zegt ook altijd: Voel je je nu alweer niet goed.. waar heb je toch last van?
Jij voelt je ehct vaak niet goed.. dat soort dingen zeg maar.. en ik probeer niet te zeuren. Maar het geeft zo'n donders slecht gevoel!!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:03

Dit ga ik direct thuis doorgeven, wij hebben in de familie meerdere mensen die snel last hebben van buikpijn en/of maagzuur! Dus het is het proberen zeker waard..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:03

Haha ja dat zit er in verwerkt.
Ik ga naar een natuurwinkel voor producten zonder smaakversterkers. Maar heel veel producten gaan nu ook dingen produceren zonder smaakversterkers. Zoals de Cup-a-Soup hebben ze nu ook zonder smaakversterkers.

Nog een tip voor als mensen veel last hebben van gassen. Venkelthee zorgt ervoor dat je minder gassen hebt/krijgt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:05

Natuurwinkel.. dat moet ik eens opzoeken hier in de buurt.
Wat goed, ik ga gelijk ook even tegen mijn vriend zeggen dat we dit of althans ik, ga proberen! Als dit een doorbraak is Nassie ben je mijn held haha