nystagmus.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

nystagmus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:53

Heej allemaal.

Ik heb een zeldzame oogafwijking: Nystagmus. Ik zie met 1 oog 80% en met de andere maar 50%. Ik zie ook niet goed diepte. Voor mij zijn ballen vangen heel moeilijk. Aangezien ik net in het eerste van de middelbare school zit, is dat erg lastig. Elke gymles krijg ik wel te horen van: Vang die bal toch eens, en altijd kiezen ze mij als laatste. Ik moet van mezelf zeggen dat ik dan best goed ben in basketbal, maar word altijd als laatste gekozen omdat het vangen gewoon zo moeilijk is voor mij. En als kinderen stoer willen doen of ruzie zoeken schreeuwen ze gelijk altijd: He schele! Of: Kijk toch eens recht uit je ogen. Maar ze willen gewoon niet begrijpen dat het door mijn oogafwijking komt. Moet ik dit nu voor de klas gaan vertellen? En hoe moet ik dat dan doen? En weet iemand misschien een plaatje te vinden van het zicht van mensen mét Nystagmus en mensen zonder Nystagmus??

Bedankt voor het lezen!!

MaaikeMo

Re: nystagmus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:20

Je kan het beter even melden aan de klas.. Een keer in het coachuur? even de mededeling maken waar je last van hebt.. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:51

Misschien tijdens een spreekbeurt oid erover praten. Uitleggen wat het inhoudt en de beperkingen die het met zich meebrengt.
Qua plaatje moet je even google raadplegen, die heeft er vast wat ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:00

oke, bedankt voor de tips... Ik zal binnenkort even overleggen met mijn mentor dat ik er iets over vertel... Hebben we maandag ook nog een basketbal toernooi... Ik zat in een groepje met wat vrienden die ermee om kunnen gaan... Moest ik wisselen met een ander meisje :(

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:05

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:47

LZP -> MW

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:55

Ik heb niets met mijn ogen maar mijn motoriek is bagger. :D

Ik kan dus totaal geen ballen vangen, struikel over vanalles, weet mijn nek te breken over de meest simpele oefeningen, dansen op een choreografie is voor mij een regelrechte hel, ik doe er 5 keer langer over dan mijn klasgenoten om pasjes te leren. . :D Bij mij heeft het gewoon geholpen door te zeggen "Ja, sorry, dat ben ik nu eenmaal en daar kan ik ook niets aan veranderen ook. Zou ik wel willen, maar gaat nu eenmaal niet. :n "

Rotopmerkingen gewoon negeren of terug schelden met een onzekerheid die zij hebben. Iedereen heeft die namelijk wel, bij de een wat makkelijker te vinden dan de ander. "Kan je nu echt niets beters verzinnen?" Werkt ook altijd geweldig goed. :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:09

Heb je echt nystagmus (ogen die constant onwillekeurig heen en weer bewegen) of iets anders?
Scheelkijken heet strabisme en dan heb je ook nog astigmatisme.

Ik heb zelf astigmatisme aan 1 oog, aangeboren en dat oog was ook lui waardoor m'n ander oog bijziend is geworden. Resultaat is dus een verschil van 5 (als het ondertussen niet meer is, ga veel te weinig naar de oogarts) en als ik niet focus zie ik alles dubbel.
Iig, ik herken je verhaal wel. Vraag mij niet om volleybal of badminton te spelen, ik zie die dingen gewoon niet afkomen (en een volleybal tegen je neus doet echt pijn dus doe je niet voor de lol). In het middelbaar was ik ook steevast de laatste die uitgekozen werd omdat ik geen ballen kon vangen. Opmerkingen kreeg ik er nooit over, maar lichamelijke opvoeding was niet bepaald m'n favoriet vak. Het is wel gebeterd toen we een andere turnleraar kregen die wel zag dat er gewoon iets mis was met mijn zicht.

Als ik jou was zou ik het vertellen tegen de leerkrachten zodat zij er rekening mee kunnen houden. Tegen je klasgenoten kan je het ook vertellen, maar er zullen altijd idioten zijn die er opmerkingen over willen maken. Die negeer je dan maar of geef een keer een gevat antwoord terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:27

Ik zou gewoon heel eerlijk zijn, want het is wel een handicap die je hebt, en daar behoren ze eigenlijk rekening mee te houden. Niemand die ook maar enigszins bij zijn verstand is gaat grappen maken omdat iemand in een rolstoel zit. Jouw handicap is niet voor iedereen zichtbaar, en belemmert je bij het sporten. Dus daar zou ik melding van maken...bij zowel leraren als ook medeleerlingen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:35

vraag aan je mentor of je tijdens de mentor les een powerpoint mag laten zien :)
heb ik ook gedaan toen mijn klas niet snapte wat er met me aan de hand was, en waarom ik zo weinig op school was.

heb een powerpoint gemaakt en samen met de mentor heb ik hem laten zien, ze snapten wat er was, en heb nooit meer gemene dingen gehoord :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:59

Thioro schreef:
Heb je echt nystagmus (ogen die constant onwillekeurig heen en weer bewegen) of iets anders?
Scheelkijken heet strabisme en dan heb je ook nog astigmatisme.

Ik heb zelf astigmatisme aan 1 oog, aangeboren en dat oog was ook lui waardoor m'n ander oog bijziend is geworden. Resultaat is dus een verschil van 5 (als het ondertussen niet meer is, ga veel te weinig naar de oogarts) en als ik niet focus zie ik alles dubbel.
Iig, ik herken je verhaal wel. Vraag mij niet om volleybal of badminton te spelen, ik zie die dingen gewoon niet afkomen (en een volleybal tegen je neus doet echt pijn dus doe je niet voor de lol). In het middelbaar was ik ook steevast de laatste die uitgekozen werd omdat ik geen ballen kon vangen. Opmerkingen kreeg ik er nooit over, maar lichamelijke opvoeding was niet bepaald m'n favoriet vak. Het is wel gebeterd toen we een andere turnleraar kregen die wel zag dat er gewoon iets mis was met mijn zicht.

Als ik jou was zou ik het vertellen tegen de leerkrachten zodat zij er rekening mee kunnen houden. Tegen je klasgenoten kan je het ook vertellen, maar er zullen altijd idioten zijn die er opmerkingen over willen maken. Die negeer je dan maar of geef een keer een gevat antwoord terug.

Nee, ik heb echt Nystagmus...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:02

Grr.

Vandaag dus basketbal toernooi gehad :(
Wie mocht bijna de hele tijd in ALLE!!! wedstrijden als wissel zitten... Je raad het al: IK :(

Ik word daar echt zo boos om, en natuurlijk niemand die met mij wilde wisselen alleen op bevel van de leraren. En echt de HELE tijd als ik in het veld stond en eens een bal niet kon vangen: Sophie, vang die bal nou eens, Sophie kan je niet vangen?, Sophie, wissel nou eens,je staat er al heel lang in.

En dat terwijl de helft van het hele team er gewoon ALLE wedstrijden in stond. Ik kan daar echt niet tegen, echt niet. En als ik dan zeg dat ik niet goed ballen kan vangen door mijn oogafwijking, gaan ze heel kinderachtig voordoen hoe je een bal moet vangen :(

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:08

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:54

Als je het durft zou ik even met je mentor het er over hebben en vragen of je een spreekbeurt ofzoiets dergelijks hierover mag geven. ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:04

Ja... dat zou ook kunnen en ga het eens navragen...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:20

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:46

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:59

Lastig hoor, maar is het niet iets om te overleggen met je mentor/ meester op school?
ik neem aan dat zij er wel van weten.
Misschien dat de leraar dan de klas kan vertellen hoe en wat, dat scheelt voor jou ook.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:03

ja... Binnenkort waarschijnlijk ook weer naar de oogarts omdat ik steeds minder diepte zie... Zou een bril daar tegen helpen??

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:05

oud klasgenootje van mij heeft dat ook. zij heeft het gewoon verteld in de klas en daardoor wist iedereen waarom en konden ze er rekening mee houden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:07

Ik zou ook kijken of je een presentatie oid kan houden voor je klas om het een en ander aan je klasgenoten uit te leggen. Ze zullen je dan waarschijnlijk beter begrijpen en meer bij sport betrekken en je helpen.

Wbt die bril... je kunt diepte zien omdat beide ogen met elkaar samen werken. Aangezien beide ogen bij jou niet precies dezelfde kant op kijken, lijkt het mij niet waarschijnlijk dat je veel beter diepte gaat zien door een bril. Denk wel dat je beeld scherper kan worden. Maar goed, dit is slechts een vermoeden, ik ben geen oogarts (wel zelf wat ervaringen uit mn omgeving).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:47

nee... maar als ik zo blijf zien gaan we toch nog wel ff naar de oogarts...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:43

Meid, wat lastig dat jij het op zo jonge leeftijd al hebt! Mijn man had MS ( hij is inmiddels overleden) en hij had ook nystagmus, maar dat was pas toen hij al ziek thuis was uit zijn werk en dus niet meer op school zat ( rond zijn 27e).
Bij hem was er met een bril niets te corrigeren, maar misschien bij jou wel. Ik weet niet of het bij iedere vorm van nystagmus niet te verhelpen is.
Ik zou toch zeker wel met de leraren gaan praten en misschien zelfs kijken of je met gym niet meer mee hoeft te doen. Mijn man heeft op zijn school jaren niet meegegymd, hij was besneden en wilde dus neit met allemaal jongens tegelijk onder de douche. Het heeft hem wel even moeite gekost om dat voor lekaar te krijgen, had ook gewoon een 1 voor gym op zijn rapport, maar heeft zijn school toch met succes afgemaakt en daarna goed gewerkt ( tot die MS om de hoek kwam).
Een spreekbeurt erover kan ook heel goed helpen als jij dat aankan en als ik jouw verhaal zo lees zou je dat goed kunnen. Maar dan wel snel, zodat iedereen op de hoogte is en rekening met je kan houden.
Ik was overigens met gym ook altijd de laatste die werd gekozen, met nog een ander meisje van de klas, we waren niet echt sportief en ik vond het een rotsysteem van de gymleraar om het zo te doen, er zijn genoeg andere manieren om een klas in groepen te verdelen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 08:09

Ja...
Ik ga zowiezo dat wel aan de klas vertellen denk ik...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:14

Onze zoon heeft nystagmus.
Maar ook in nystagmus heb je verschil, horizontaal, verticaal.

Door het trillen van de ogen ziet onze zoon slecht in de verte, dichtbij ziet hij wel goed.

Net als bij jou is ballen vangen lastig.
Praat erover. Het is niks om je voor te schamen.

Onze zoon is onder behandeling in het OZR.
Zeer kundige artsen.