Ik kan gewoon niet ontspannen.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik kan gewoon niet ontspannen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:14

Ik word er zo langzamerhand echt letterlijk doodmoe van.. Ik kan gewoon echt niet ontspannen. Ik heb tegenwoordig een behoorlijk druk leventje. Ik doe de havo in 1 jaar op het volwassenenonderwijs (2 jaar in 1) en dat is natuurlijk behoorlijk druk. Daarnaast doe ik 3 keer per week mijn verzorgpony en heb ik op zaterdag les op de manege. En ik heb 1 keer per maand wedstrijd. Mijn week ziet er zo uit:

Maandag: 08:00 - 13:30 school (incl. reistijd), hele middag huiswerk en warm eten, 17:30 - 21:00 school
Dinsdag: 09:30 - 20:00 school
Woensdag: 09:30 - 12:00 school, verzorgpony, koken & eten, 17:30 - 20:00 school
Donderdag: Hele dag huiswerk, koken & eten, 17:30 - 20:00 school
Vrijdag: 08:00 - 12:00 school, verzorgpony, huiswerk
Zaterdag: 09:30 - 13:00 manege, konijnenhok schoonmaken, huis schoonmaken, 's avonds vrij.
Zondag: Huiswerk en 1 keer per maand wedstrijd

Best beroerd schoolrooster dus en verder ook behoorlijk druk. De avonden neem ik meestal vrij maar dan ben ik vaak zo moe dat ik maar een beetje loop te hangen. En daarnaast maak ik me ook snel zorgen over dingen. Echt ontspannen doe ik dus niet. Ik heb het laatste half jaar veel last van hyperventilatie, draaierigheid, hartkloppingen, erge spierpijn in m'n nek en rug, raar gevoel in m'n hoofd, slap gevoel in m'n spieren en tintelingen enzo en heel erg moe. Ik heb al hiervoor bij een fysiotherapeut gelopen maar daar kan ik natuurlijk niet eeuwig bij blijven lopen. Ik had van haar ontspanningsoefeningen gekregen, maar als ik probeer te ontspannen ga ik júist hyperventileren. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en hoe gaan jullie ermee om?

lenaa_tje

Re: Ik kan gewoon niet ontspannen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:38

ik heb hier af en toe ook best wel last van, vooral deze periode.
nu heb ik niet zo een rottig schoolrooster als jij maar wel gezondheidsklachten.
bij mij gaat het weer wat beter nu ik afspraken op school heb gemaakt (maar ik doe dan nog gewoon de middelbare school, maar havo is toch best zwaar ) ik heb gewoon voor mezelf een dagritme gemaakt waar mij ik me aanhoud. Paard is ontspanning dus meestal knap ik daar erg van op vooral omdat ik dan me hoof leeg maak en gewoon alleen daar aan denk. bij mij helpt de laatste tijd een douche nemen daar word ik ook behoorlijk ontspannen van, ook word ik thuis wat meer ontzien, tips heb ik jammer genoeg niet

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:59

Ik ben op dit moment bij de mensendyck. Die leert mij te ontspannen dmv oefeningen. Wat ook een fijne bijkomstigheid is, dat ze me ook leert, hoe te ontspannen op mijn paard. Ik ben ook altijd gespannen en heb daardoor vaak last van mijn nek en schouders. Regelmatig hoofdpijn. Ik moet ook leren te ademen door mijn buik en niet dat bovenin mijn lijf te doen.
Dat je je er bewust van bent, is al heel wat! Succes!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:57

Als je bij je verzorgpony bent, geeft dat voor jou ontspanning en voldoening of loop je dan constant op de klok te kijken wanneer je weer moet gaan??
Zo niet, dan zou ik toch eens kijken of je 3 x per week kan terugbrengen naar 1 keer per week of tijdelijk helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:42

Thanks voor de reacties!

Maud: De ene keer is het ontspanning, de andere keer niet. Ligt er heel erg aan. Op woensdag is het meestal wel een beetje klok kijken, maar toch neem ik wel even de tijd voor haar. Ik kan iig even aan iets anders denken omdat ik met haar bezig ben.

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:18

hmm..klinkt misschien ff stom he.. wa ik nu ga zeggen..
is misschien een osteopaat niet een x een oplossing?? kijken of jou onderhuidse spieren niet verkrampt zijn..dat je daarom niet kunt ontspannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:20

Wat is een osteopaat precies? :o

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:33

Kijk uit dat je niet te ver gaat, het moet wel leuk blijven, dat leven. Als je last krijgt van hartkloppingen e.d. is het goed misschien even pas op de plaats te maken.

Voor mij (en met 40 uur per week werk en daarnaast studie, verzorgpaard, huishouden en vriend heb ik het minstens zo druk) is het verzorgen en rijden echt een uitlaatklep. Heb ik daarnaast nog spanning in mij lijf zitten, dan ga ik graag naar het duin en strand om een uur a anderhalf uur te wandelen. Na een half uur stevig doorlopen merk ik dat mijn gedachten rustiger worden en spanning afvloeit. Kom meestal moe, maar rustig terug. Werkt ook goed tegen stress en een slecht humeur.

Ik plan ook regelmatig avonden in dat ik niets hoef. Dat kan varieren van op de bank hangen en tv kijken, tot ergens op een terrasje van een kop koffie genieten.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:52

heel herkenbaar!!

Ben eigen ondernemer en werk van 7.00 tot 16.00 (en zomers tot 18.00 of soms nog langer)
Daarnaast deed ik een deeltijd HBO opleiding
Waren we ons eigen huis aan het bouwen
Trainde ik op zondag met mijn hond
En ik heb een eigen paard

tot ik op een avond EINDELIJK ging zitten en vervolgens twee weken apatisch zo ben blijven zitten :-) Rugpijn, hoofdpijn, spierpijn, lusteloos alles was er...wat krijg je dan voor een stempel overspannen.

Ik ben toen naar een natuurgeneeskundige geweest en naar de huisarts. Uiteraard krijg je van iedereen om je heen te horen dat je te veel hooi op je vork neemt dat je dit niet volhoud bla bla bla waar je gewoon niet op zit te wachten.
Je weet dat ze gelijk hebben maar toch....
ik functioneer het beste als ik veel te doen heb maar het kan ook te gek kwam ik achter

Wat heb ik toen gedaan.
Een lijstje gemaakt met wat ik nu eigenlijk zo belangrijk vond in mijn leven. Wat ik kon veranderen en wat ik WILDE veranderen

Eerst wil je alles blijven doen en er zijn ook dingen die je eigenlijk niet meer wil doen maar die je nu eenmaal moet doen (huishouden bijvbeeld)

Inmiddels is het huis klaar mijn opleiding afgerond en hebben we het bedrijf verkocht.
Om vervolgens me weer in het volgende te storten, praktijk opzetten weer een opleíding beginnen wedstrijden rijden met mijn paard allerlei clinics....kortom binnen de kortste keren zat ik er weer tot over mijn oren in.

Toen ben ik met een soort coatch gaan praten over time managment. Was een zeer leuk en goed gesprek, totdat ik hoorde wat het me zou gaan kosten...(ik moest het zelf betalen omdat ik ondernemer ben)
Maar misschien is het wat voor jou en wordt het vergoed door je ziektekosten verzekering (zat nl wel in sommige pakketten)

Uiteindelijk heb ik alles zelf onder de loep genomen en duidelijk regels opgesteld. Ik moet minimaal 1 avond in de week niks hebben. Vaker iets leuk doen met een vriendin of mijn man (ok dat schiet er wel alweer eens bij in :-)

Niet perse elke dag wat met mijn paard moeten doen een dagje overslaan gaat hij niet dood van. En mijn praktijk hoeft ook niet volgende maand booming te zijn kan ik ook rustig doen.

Dus ik zou als ik jou was alles goed overwegen wat je doet en waar je kan schrappen.
Probeer ook rustpuntjes in je dag te bouwen al is het maar 5 minuten. Even buiten tegen een boom aanstaan desnoods en diep adem halen om vervolgens weer verder te gaan. echt die korte momentjes van bezinning zijn heel belangrijk. Even terug in je lijf even voelen wat en waar je bent en dan weer rustig verder.

Probeer er echt nu wat aan te doen voordat je echt vastloopt!

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:26

Bedankt weer voor de reacties! Ben heel blij om te horen dat er mensen zijn die dit herkennen. :)

Bij mij zit er ook wel een verhaal achter waarom ik zoveel doe. Zoals jij zegt, kokopelli: 'Ik functioneer het beste als ik veel te doen heb.' Dat werkt bij mij precies hetzelfde. Ik heb een tijd gehad dat ik extreme angsten had en zwaar depressief was. Nu ben ik dus eigenlijk bezig om zoveel mogelijk te doen te hebben zodat ik vooral niet hoef na te denken. Maargoed, dat gaat natuurlijk de andere kant op weer fout.. Ik moet een gezonde middenweg zien te vinden, maar dat is lastig.

Wat ik eigenlijk zou willen is:

- Meer paardrijden in de week, mede omdat ik daar écht van kan ontspannen. Dat zit er alleen helaas niet in qua geld en tijd.
- Meer leuke dingen doen met vrienden, vriend en familie. (Had ik daar de tijd en energie maar voor..)
- Meer fotograferen. Net zoals bij paardrijden kan ik daar echt van ontspannen en tot mezelf komen. Maar daar zit ik ook weer vast qua tijd en geld. Ik heb hier de omgeving al wel in veelvoud op de gevoelige plaat vastgelegd staan, en het kost natuurlijk geld om naar andere plekken te gaan.
- In het weekend gewoon lekker uitgaan. Meeste van m'n vrienden houden daar niet van, en ik ben in het weekend eigenlijk helaas gewoon te moe.
- Werken. Ik zou wel graag iig 1 dagdeel per week willen werken om wat meer geld te hebben zodat ik in de zomervakantie bijv. even lekker op vakantie kan naar het buitenland.

Zoals je ziet zie ik dus overal wel een probleem. Ik zou in plaats van problemen eens naar mogelijkheden moeten kijken.. Maar dat vind ik gewoon heel erg moeilijk.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:49

dat is ook moeilijk. en dat je te moe bent komt daarom :-)
Hoe moeilijker je in je hoofd bent hoe meer energie dat kost.
ook al doe je lichamelijk niks je bent moe.

Dat meer paardrijden komt vanzelf, straks als je een goeie baan hebt en je meer kan betalen

Als je eenmaal lekker wegbent met een vriendin voel je je blij en ontstpannen en ben je snel minder moe. je kan okbijv gaan sporten met die vriendin. Klinkt heel vermoeiend :-) maar je krijgt er echt meer energie van.

Dat je dit al van je afschrijft moet al opluchten....ga zo door zou ik zeggen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:51

en nog wat, hoe is je eetpatroon??? en wat eet je. Dat speelt ook een hele grote rol

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:54

Ik zou toch ook aanraden om 1x per dag een ontspanningsoefening te doen, daar echt de tijd voor nemen.
Heb je ook niet tijd om een keer een half uurtje per dag te gaan wandelen, kun je ook camera meenemen en lekker ontspannen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:01

nikita73 schreef:
Ik ben op dit moment bij de mensendyck. Die leert mij te ontspannen dmv oefeningen. Wat ook een fijne bijkomstigheid is, dat ze me ook leert, hoe te ontspannen op mijn paard. Ik ben ook altijd gespannen en heb daardoor vaak last van mijn nek en schouders. Regelmatig hoofdpijn. Ik moet ook leren te ademen door mijn buik en niet dat bovenin mijn lijf te doen.
Dat je je er bewust van bent, is al heel wat! Succes!

Wat voor oefeningen zijn dat dan? Want ik namelijk ook totaal niet ontspannen (of met moeite, of ik moet heel goed in me vel zitten) en dan krijg ik dus ook heel erg pijn in mijn monnikskap spier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:52

Ik heb een tijdje ontspanningsoefeningen gedaan. Maar ik werd daar echt ontzettend nerveus van. In het begin niet, maar later wel.

Mijn eetpatroon is goed. Veel (verse) groenten en fruit, weinig pakjesvoedsel, weinig toegevoegde suikers en weinig snoep, chips ed. Ben sinds een week ook met koffie drinken gestopt omdat ik merkte dat ik daar nog onrustiger van werd.

Ik heb nu vakantie. Moet wel leren voor een toetsweek en een werkstuk maken, maar ik ga daar tussendoor proberen zoveel mogelijk tijd voor mezelf te nemen....

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:59

Juul schreef:
Bedankt weer voor de reacties! Ben heel blij om te horen dat er mensen zijn die dit herkennen. :)

Bij mij zit er ook wel een verhaal achter waarom ik zoveel doe. Zoals jij zegt, kokopelli: 'Ik functioneer het beste als ik veel te doen heb.' Dat werkt bij mij precies hetzelfde. Ik heb een tijd gehad dat ik extreme angsten had en zwaar depressief was. Nu ben ik dus eigenlijk bezig om zoveel mogelijk te doen te hebben zodat ik vooral niet hoef na te denken. Maargoed, dat gaat natuurlijk de andere kant op weer fout.. Ik moet een gezonde middenweg zien te vinden, maar dat is lastig.

Wat ik eigenlijk zou willen is:

- Meer paardrijden in de week, mede omdat ik daar écht van kan ontspannen. Dat zit er alleen helaas niet in qua geld en tijd.
- Meer leuke dingen doen met vrienden, vriend en familie. (Had ik daar de tijd en energie maar voor..)
- Meer fotograferen. Net zoals bij paardrijden kan ik daar echt van ontspannen en tot mezelf komen. Maar daar zit ik ook weer vast qua tijd en geld. Ik heb hier de omgeving al wel in veelvoud op de gevoelige plaat vastgelegd staan, en het kost natuurlijk geld om naar andere plekken te gaan.
- In het weekend gewoon lekker uitgaan. Meeste van m'n vrienden houden daar niet van, en ik ben in het weekend eigenlijk helaas gewoon te moe.
- Werken. Ik zou wel graag iig 1 dagdeel per week willen werken om wat meer geld te hebben zodat ik in de zomervakantie bijv. even lekker op vakantie kan naar het buitenland.

Zoals je ziet zie ik dus overal wel een probleem. Ik zou in plaats van problemen eens naar mogelijkheden moeten kijken.. Maar dat vind ik gewoon heel erg moeilijk.

Wow, dit is zo herkenbaar. Ik heb ook altijd als ik dan een rustmoment zeg maar heb, als ik even iets niet hoef, dat ik gelijk rusteloos wordt. Het is ook een beetje dat die stress verslavend werkt zeg maar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:32

Juul schreef:
Ik heb een tijdje ontspanningsoefeningen gedaan. Maar ik werd daar echt ontzettend nerveus van. In het begin niet, maar later wel.

Mijn eetpatroon is goed. Veel (verse) groenten en fruit, weinig pakjesvoedsel, weinig toegevoegde suikers en weinig snoep, chips ed. Ben sinds een week ook met koffie drinken gestopt omdat ik merkte dat ik daar nog onrustiger van werd.

Ik heb nu vakantie. Moet wel leren voor een toetsweek en een werkstuk maken, maar ik ga daar tussendoor proberen zoveel mogelijk tijd voor mezelf te nemen....

Wat gaat er dan anders waardoor je later gaat stressen van die oefeningen? Dan het gaat er blijkbaar iets mis... Probeer daar eens achter te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:20

Omdat ik dan rustig probeer te doen, waardoor ik juist weer ga stressen.. heel moeilijk uit te leggen. Ik ben zegmaar te krampachtig te proberen te ontspannen, en als het niet lukt word ik bang. Dan hoor ik me hart veel te snel kloppen enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:38

Ik herken dit dus ook wel een beetje,
probleem bij mij is vooral dat ik vanwege concentratieproblemen ed. gewoon over ontzettend langzaam over doe, waardoor ik dus altijd 'nog dingen moet doen' die er dus bijna altijd bij inschieten (als ze niet hoog genoeg op mijn prioriteitenlijstje staan, maarja niet bij alles wat moet ik moet doen heb ik zelf in de eerste plaats belang.) . Het is echt vervelend. Als ik 'rust' heb, blijf ik dáár weer veels te veel in hangen, dus probeer ik dat te voorkomen. Ik kan wel ontspannen, maar ergens wil ik dat niet en dus neem ik altijd veels te veel hooi op mn vork.

zucht. Ik kan je niet helpen dus, maar ik herken het wel :\

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:09

Juul schreef:
Omdat ik dan rustig probeer te doen, waardoor ik juist weer ga stressen.. heel moeilijk uit te leggen. Ik ben zegmaar te krampachtig te proberen te ontspannen, en als het niet lukt word ik bang. Dan hoor ik me hart veel te snel kloppen enzo..

Ik snap precies wat je bedoelt hoor ;) . Ik kan heeel slecht in me spieren ontspannen en wat voor ook helpt is als mensen het regelmatig even zeggen. En ja dan heb ik ook na een tijdje dat ik die ontspanning wil vasthouden en daardoor juist ga aanspannen.
Heb je wel is geprobeerd ontspanningsoefening via internet(oid), dat dus iemand zegt wat je moet doen? Verder kun je goed op je ademhaling letten, dat je eeen buikademhaling doet. Maar ga ook vooral niet continu op je ademhaling letten want dan word het alleen maar minder en heb je veer kans dat je gaat hyperventileren(zoals ik dus doe dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:17

Ja al die oefeningen heb ik al gedaan ja.. Ik probeer het nu de laatste dagen onder de douche. Want dan moet ik toch stilstaan en kost het me ook wat midner spierpijn door het warme water.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:07

En als je in bed ligt dan? Doe je dan ook oefeningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:09

Dat kan ik helemaal niet.. dan ga ik hyperventileren en kan ik niet meer slapen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:09

Ik zal je de hand schudden, ik zit in hetzelfde schuitje. Ik ben een gesprek aangegaan met school, baas van mijn bijbaantje en eigenaar van verzorgpaard en ik heb zo een goede planning op kunnen zetten waarbij ik a) mijn achterstand kon wegwerken en b) weer tijd voor mijzelf had. Zolang ik mij aan die planning houd vind ik 's avonds tijd voor mij zelf om volledig te ontspannen. Daarnaast ben ik ook aan Yoga gaan doen zodat ik al mijn spieren stuk voor stuk kan ontspannen, en dat helpt enorm. Wat bij mij mede voor een overvolle agenda zorgde is dat ik mijn huiswerk/taken voor 200% uitvoer waardoor ik te veel doe als je mij snapt.

Ik kan zo niet in jouw agenda kijken, maar wellicht dat het voor jou ook een optie is om te gaan kijken voor Yoga en eventueel een gesprek aangaan met school? Dat zij jou meer kunnen begeleiden met het huiswerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:30

School gaat eigenlijk wel heel goed, dus daar heb ik geen begeleiding bij nodig. Het is meer dat ik gewoon mezelf te druk maar elke keer. Yoga is mss wel een idee, alleen dan zit ik weer met tijd en geld..