mensen met ADHD?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Change_

mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:32

beste bokkers,

Na al een aantal jaar flink last hebben gehad van een slechte concentratie vermogen, is vanmiddag mijn moeder naar de huisarts geweest om een doorverwijzing te krijgen van de huisarts voor een adhd test.
Tuurlijk is het niet zo als je je slecht kan concenteren dat je meteen ad(h)d hebt.

Ik vroeg me af, hoe zo'n AD(H)D test te werk gaat? Ik zou graag willen weten wat me te wachten staat.
En wat is jullie ervaring met Retalin?
Mvg Pien

RoodZonnetje

Re: mensen met ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:35

*meldt zich*

Ik heb eerst 1.5 uur een gesprek gehad met een intaker, waarin mijn klachten uitgediept werden, zoals de problemen waar ik tegenaan loop op school en in het huishouden en dergelijke.

Daarna nog 1.5 uur met mijn moeder, oma en vriend erbij. Dan vroeg de intaker iets "vergeet je regelmatig belangrijke dingen voor school/werk?" en dan moesten ik en die anderen dat ondersteunen met voorbeelden. Gedeelte van dat tweede deel ging over mijn kindertijd, en andere deel over nu :)

Ik heb geen ervaring met Ritalin, wel met de langerwerkende vorm van Methylfenidaat, Concerta. Ik was er niet zo kapot van, heb er een verslag van gemaakt en online gezet: http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-g ... idaat.html

Er is hier wel ergens een ADHD huiskamer topic dacht ik, maar geen idee waar.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:40

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:50

die had ik al gezien ja :j Maar daar kan ik niet echt mijn vraag mee beantwoorden ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:52

Je moet allerlei testjes doen, niet zoveel bijzonders. ;)

Enne.. voor ADHD heb je meer nodig dan alleen een slecht concentratievermogen he, als dat het enige punt is waar je echt veel last van hebt dan kun je die test waarschijnlijk wel achterwegen laten.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 21:54

Dat snap ik Angelita ;) Ik heb er veel overlezen en ik pas ook wel in het adhd "plaatje". Als ik het zo lees

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:10

Ik wil ook ooit nog eens een test doen. Als ik de symptomen bekijk herken ik mezelf er enorm in.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:43

test kan ik niet veel over zeggen, ik was 7 toen ik de diagnose kreeg, ritalin bevalt heel goed, al vind ik dat t me emotioneel een beetje afvlakt, wat goed en slecht kan zijn.
in de zin van: m'n concentratie is een stuk beter met ritalin, ik kan met 1 ding tegelijk aan de gang in plaats van 5 -10 dingen tegelijk proberen te doen (en dat gaat logischerwijs mis :P)
m'n emoties zijn een stuk minder heftig, ik spring niet gelijk uit m'n vel zodra er iets mis gaat, en ik ga ook niet gelijk jankend in een hoekje zitten als t ff tegenzit, maar ik stuiter ook niet door t plafond van blijdschap als er wat leuks gebeurt.
je moet wel onthouden met ritalin dat het maar 3-4 uur werkt, en daarna een nieuwe dosis in moet nemen, als je t niet op tijd neemt krijg je een rebound (wat bij mij meestal ook wel duidelijk te merken is door compleet vlak te liggen om alles :=)
concerta heeft voor wat ik heb begrepen minder dat rebound effect, maar concerta word geloofk niet doot alle verzekeringen vergoed.
er zijn ook andere adhd medicijnen.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:00

Mijn broertje van 5 heeft ADHD, hij krijgt ook het genoemde medicijn. Wij merken vrij weinig bijwerkingen , wel kan hij zich veel beter op één ding richten. :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:37

Kimmikky schreef:
maar concerta word geloofk niet doot alle verzekeringen vergoed.

Klopt ja! Sowieso wel door ONVZ, daar ben ik destijds speciaal naar overgestapt :)

Ritalin leek me namelijk echt 3 x niets... constant die rebounds en nóg vaker aan je medicijnen denken.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:00

ik heb al zolang die ritalin, ik ben t ondertussen wel gewend, t is alleen soms dat ik ze thuis vergeet, en dan word ik een beetje hyper :P
t valt mij dus voornamelijk op dat ik een rebound heb als m'n concentratie minder word en ik helemaal plat ga van t lachen om eigenlijk niks :P

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:29

Kimmikky schreef:
test kan ik niet veel over zeggen, ik was 7 toen ik de diagnose kreeg, ritalin bevalt heel goed, al vind ik dat t me emotioneel een beetje afvlakt, wat goed en slecht kan zijn..

Goede vriend van me heeft ook ADHD, en net om die reden vertikt hij het om medicijnen te nemen... Het vlakt af, hij had het gevoel erbij dat hij zichzelf nietmeer was. Zijn oplossing: véééél sporten (maw: 20/25u per week :+ )

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:33

MOI!!

:p

Ritalin deedt voor mij niks, hoor bij de 0.05% ofzo bij wie het echt niks doet.
Dus leef met mn adhd gewoon vrolijk door.

Moest heel formulier invullen, en daarna had ik adhd :')
Kwam niet speciaal voor adhd naar de psych, vroeg me meer af hoe 'gestoord' :p ik was en wat ik mankeerde, naja hun vonden adhd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:33

Bon_Bon schreef:

Bon_Bon schreef:
naja hun vonden adhd.

Hmz dan vraag ik me af in hoeverre ADHD van toepassing is op jou :\

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:34

tantjeuh schreef:
Kimmikky schreef:
test kan ik niet veel over zeggen, ik was 7 toen ik de diagnose kreeg, ritalin bevalt heel goed, al vind ik dat t me emotioneel een beetje afvlakt, wat goed en slecht kan zijn..

Goede vriend van me heeft ook ADHD, en net om die reden vertikt hij het om medicijnen te nemen... Het vlakt af, hij had het gevoel erbij dat hij zichzelf nietmeer was. Zijn oplossing: véééél sporten (maw: 20/25u per week :+ )

ik neem het dus alleen als ik echt moet presteren in, als ik gewoon thuis zit (of op vakantie bijvoorbeeld) neem ik het niet in, dan kan ik gewoon mezelf zijn.
al is dat niet altijd een goed iets, mega moodswings is ook niet altijd goed :P

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:16

concerta ( of strattera ftm) word wel vergoed door sommige verzekeringen maar dat zit vaak in een hoger aanvullende verzekering ( en dus ook meer premie)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:23

Heino schreef:
Bon_Bon schreef:

Bon_Bon schreef:
naja hun vonden adhd.

Want?

Hun is de psych, ga ervanuit dat hun met jarenlange studie wel weten wat ik mankeer. EN ik was absoluut een ADHD-er, wat best zou kunnen kloppen ben zo chaotisch als de pest met een concentratie vermogen van een fruitvlieg.

En ja met ADHD kan je gewoon vrolijk doorleven hoor.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:44

Citaat:
Hun is de psych, ga ervanuit dat hun met jarenlange studie wel weten wat ik mankeer.

Fijn voor jou dat jij er in vertrouwd, maar mijn psych's(stuk of 10) weten nog steeds niet wat er met mij aan de hand is ;)
Nou gaat het vermoeden sterk richting asperger, dus hoop dat er nou wel eens wat komt..

Oww "gewone" artsen net zo, hoevaak ik er niet heen geweest ben en dat ze geen idee hebben van wat ik heb :o

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:56

siskeh schreef:
Citaat:
Hun is de psych, ga ervanuit dat hun met jarenlange studie wel weten wat ik mankeer.

Fijn voor jou dat jij er in vertrouwd, maar mijn psych's(stuk of 10) weten nog steeds niet wat er met mij aan de hand is ;)
Nou gaat het vermoeden sterk richting asperger, dus hoop dat er nou wel eens wat komt..

Oww "gewone" artsen net zo, hoevaak ik er niet heen geweest ben en dat ze geen idee hebben van wat ik heb :o

Euhm no offence maar als je niet op een psych vertrouwd wat doe je er dan nog???
BTW ik slik geen Ritalin (want dat had 0,0 effect niet positief ook niet negatief ook niet toen ik aan hoge dosis zat) heb geen therapie (heb ik geen tijd voor en geen zin in), kan niet zeggen dat mn leven verslechterd is, verre van zelfs.
Heb mn ups en downs en wat voor sticker ze ook op mn voorhoofd plakken ik vind het eerlijk gezegd wel prima :)

Al vind ik het wel heel knap dat er hier door geen psych's die mij niet kennen getwijfeld word of ik wel of geen adhd heb :p
Had ik eerder moeten weten had me hoop geld en tijd gescheeld :')

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:59

Heino schreef:
Bon_Bon schreef:

Bon_Bon schreef:
naja hun vonden adhd.

Waar slaat dat nou op..... ADHD is er in allerlei gradaties.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:36

Angelita schreef:
Waar slaat dat nou op..... ADHD is er in allerlei gradaties.

Ja, maar het altijd een STOORNIS. En als je er zo laconiek over kan doen vraag ik me af of je dan wel de STOORNIS ADHD hebt en niet enkel een aantal symptomen (want die zijn bij een heleboel mensen van toepassing)

Enne, altijd kritisch blijven, al heb je nog zo'n goede arts/psycholoog :) Blijft mensenwerk, en waar mensen werken worden fouten gemaakt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:54

Ze zal er vast niet voor niks op getest zijn. Je denkt niet in het wilde weg 'hé zal ik eens laten testen of ik wat mankeer', daar is een aanleiding toe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:00

Tuurlijk is er aanleiding toe, maar ik denk dat de meeste ADHDers niet zomaar kunnen zeggen dat je er vrolijk mee door kan leven. Zeker niet wanneer je geen therapie en/of medicatie hebt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:29

Heino schreef:
Tuurlijk is er aanleiding toe, maar ik denk dat de meeste ADHDers niet zomaar kunnen zeggen dat je er vrolijk mee door kan leven. Zeker niet wanneer je geen therapie en/of medicatie hebt.

Euhm sorry maar ik leefde al 21 jaar met mezelf voor ze met de conclusie adhd kwamen, dus waarom zou ik die drie jaar erna dan anders leven.
Ja ik heb adhd (volgens psych aangezien ik geen psych ben kan ik moeilijk zelf tot die dignose komen) ik kan me nergens op concentreren mn hoofd is een grote warboel van gedachtes die nooit stoppen behalve als ik slaap of als ik lees.
Verder gaan ze continue door. Maar adhd is zeker niet het einde van de wereld, er zullen altijd mensen blijven die me wel of niet mogen zonder het adhd verhaal. Ik vind genoeg mensen storend zonder dat ze iets mankeren.

Dus ja ik kan heel laconiek zeggen dat ik vrolijk door leef, want ik weet neit beter, ritalin doet voor mij niks, miss was het anders geweest als ik die rust in mn hoofd wel ooit ervaren zou hebben maar dat is niet zo.

En in therapie geloof ik niet sorry, ik ga me niet beter voelen door mn hele ziel en zaligheid bij een groep wild vreemden op tafel te gooien, voor sommige mensen zal het perfect werken voor mij niet, want ongeacht welke stickers ik opgeplakt krijg of wat psychiaters ook 'uitvinden' ik ken mezelf beter dan wie dan ook

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:44

Ik meld mij ook :).. De test voor ADHD doet de psycholoog.. Je zal een intake gesprek krijgen waarin een hele boel vragen voorbij zullen komen die betrekking hebben op je concentratie e.d. Ook zullen ze vragen of er iemand bij een deel van het gesprek aanwezig kan zijn die jou al vanaf je kindertijd kent, zoals bijvoorbeeld je moeder.

Aan de hand daarvan zullen ze gaan bepalen of je ADHD hebt en zullen ze kijken of jij behoefte hebt aan hulp/ begeleiding wat je zal helpen beter om te gaan met ADHD.

Succes! :)