Stelling liever een abortus dan kind laten adopteren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abortus of adoptie?

1, Abortus mits ik het optijd ontdek natuurlijk
116 (82%)
2. Adoptie ookal kan ik het moederschap niet aan kind word geboren.
25 (17%)

Totaal aantal stemmen: 141

shilady

Stelling liever een abortus dan kind laten adopteren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:22

Als je het optijd ontdekt en je kan nog een abortus laten doen zouden ik ervoor kiezen het weg te laten halen ipv adoptie

Redenen /1. negatieve verhalen omtrent pleeggezinnen, ,misbruik ,2.het niet goed behandelen van het kind,3. kind voelt zich toch niet op zn plaats en vraagd zich af wie nou zn echte moeder is en blijft zich maar afvragen waarom? 4 pleegouders kunne ook weer uitelkaar gaan en kind moet naar een ander gezin )

Zijn er nog mensen die hier een andere visie of mening over hebben?
Laatst bijgewerkt door shilady op 04-12-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:27

Mijn mening is dat je alleen een mening kunt hebben n.a.v. ervaring uit de eerste hand. Dit is geen onderwerp, vind ik, voor een zaterdag avond om even met een natte vinger wat meningen op tafel te gooien.

Wellicht heb je hier iets aan: [NM] Emigreren met kinderen / adopteren en taal.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 04-12-09 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:35

Je eerste reden klopt niet, als je een kind afstaat voor adoptie wordt hij/zij niet in een pleeggezin geplaatst (op de eerste 3 mnd na, want dan heeft moeder nog bedenktijd).
Daarna wordt het kind geadopteerd door een stel met een geldige beginseltoestemming, deze mensen hebben een gezinsonderzoek gedaan, en hebben toestemming voor adoptie van een (buitenlands) kind. Er wordt door de moeder samen met de maatschappelijk werker van buro jeugdzorg een wensenprofiel opgemaakt, daarbij worden een aantal dossiers gezocht en uit deze, anonieme, dossiers maakt de moeder een keuze, en deze mensen wordt het voorstel gedaan.

De adoptieouders hebben dezelfde rechten als biologische ouders, en hebben niet zoals pleegouders, een voogd, pleegzorgwerkers of een financiele vergoeding voor de opvang.

Ook worden adoptiekinderen echt niet slechter behandelt, misbruikt, voelen zich wel degelijk op hun plek, hebben wellicht vragen maar kan op geantwoord worden (en zeker bij NL adoptie weet je als adoptieouder heel erg veel over de bio-moeder, veel antwoorden dus). De waaromvraag kan dus ook beantwoord worden, de bio-moeder zal haar kind nooit zonder meer weggeven, ze heeft daar de hele zwangerschap, en de eerste 3 mnd voor om over te denken wat haar keuze zal zijn.

Wij hebben 2 kinderen geadopteerd, een zoon en dochter uit China, beide special need: Schisis.

shilady

Re: Stelling liever een abortus dan kind laten adopteren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:54

Ja maar hier in nederland is je situatie anders als dat jij in het buitenland geboren was in armoede. Ik heb het er nu over als je een keuze zou moeten maken in DIT land :)

Ik zie vaak genoeg gevallen voorbij komen op tv waarbij adoptie/pleegkinderen het niet zo fijn hebben gehad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:04

Mocht ik zwanger raken dan zou ik inderdaad voor abortus kiezen.
Waarom? Puur uit 'egoïsme'.
Ik wil geen kinderen, dus zal ik ook geen zwangerschap voldragen omdat het anders moord o.i.d. is.
Tevens zal een adoptie een dusdanige impact op zowel moeder als kind hebben, dat ik dat mezelf en het kind niet aan wil doen.
(en ik zal eerlijk zijn, voornamelijk mezelf niet)
Maar goed, stel ik ontdek het te laat (iets wat mijn grootste angst is) dan zal ik het wel afstaan ter adoptie ja.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:09

ik zou voor adoptie gaan. (heb zelf ongeplaand een kind en zou niet zonder hem kunnen)
maar als ik een keus moet maken.
adotie het kind kan er niks aan doen.
en heeft bij adoptie toch kans op een goed bestaan.

maar meiningen verschillen ;)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:10

Ik sluit me helemaal aan bij Kanelly. Mijn motto is: wat er in gaat, gaat er met dezelfde vaart uit. En tja...ik denk dat ik dan nog egoistischer ben dan Kanelly: ik wil gewoon geen 9 maanden dik rondlopen en vervolgens met veel pijn en moeite een kind op de wereld zetten!! Wordt het nog een keizersnee, loop je met een litteken rond.... Bovendien moet je dan ook mensen nog eens gaan uitleggen waar je kind gebleven is, waarom je er voor gekozen hebt, zijn mensen het er weer niet mee eens. Ik geloof niet dat ik die discussie aan wil gaan.

Ik weet het, het klinkt verschrikkelijk, maar dat is echt hoe ik er over denk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:14

:= Niet egoïstischer, wel nog eerlijker. Exactly my toughts.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:43

Als de keus er nog is en ik wil echt geen kinderen abortus.
Ik denk dat zodra je het kind voelt bewegen het kind nauwelijks meer weg kan doen.
Verder zijn er in de wereld zo verschrikkelijk veel weesjes die een lief gezin zoeken die dan geen kans krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:08

Abortus.. Heel simpel, maar als je 9 maanden een kind bij je hebt gehad is dat a) lichamelijk een behoorlijke aanslag en b) onbewust krijg je denk ik toch moedergevoelens of een band oid.. Het lijkt me dan superzwaar om na die hele zwangerschap (en bevalling! :o ) je kind af te staan.. :n Je hele verdere leven met de wetenschap rond te lopen dat je ergens een kind hebt, misschien later ineens je kind op de stoep hebt staan omdat ie je heeft opgespoord.. Nee, ik zou dat echt niet trekken denk ik :n
Abortus zal ook best al heftig zijn, maar voor mij is het dan nog niet echt een kindje.. Meer een bevrucht eitje :+

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:08

shilady schreef:
Ja maar hier in nederland is je situatie anders als dat jij in het buitenland geboren was in armoede. Ik heb het er nu over als je een keuze zou moeten maken in DIT land :)

Ik zie vaak genoeg gevallen voorbij komen op tv waarbij adoptie/pleegkinderen het niet zo fijn hebben gehad ;)

De situatie die ik beschreven heb, is zoals het gedaan word in Nederland, niet het buitenland. Ook wij stonden 2 keer op de wachtlijst voor een Nederlands kindje, maar er komen maar 10 tot 30 kinderen per jaar vrij voor NL adoptie en alle kinderen worden in hun eigen regio/provincie geadopteerd, de kans is dus miniem..
De gevallen die op TV komen zijn uitzonderingen, de positieve zaken op TV krijgen lang zoveel aandacht niet als de kommer kwel van de mensheid...
Een vergelijk naar de paardenwereld, 99% van de mensen op bokt doet zijn stinkende best om goed voor zijn paard te zorgen, mar wat valt op? Die ene % die het niet doet, dat ene paard wat overlijdt door verwaarlozing. Dat al die andere paarden bij andere mensen het goed doen ziet niemand.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:14

Ik vind beide keuzes slechte keuzes.
Ik denk ook niet dat je een 'voor ieder geval het zelfde antwoord' kunt geven.
Ik denk sinds kort heel anders over abortus, en ik zou het alleen doen als het kind zwaar gehandicapt word oid.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:58

Waarom lees ik een hemelsnaam heel de tijd het woor Piet ipv NIET!??

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:11

is veranderd door Piet :+

ik zou abortus plegen, is dat te laat dan zou ik mijn kind NOOIT ter adoptie afstaan maar er dan maar gewoon met liefde voor zorgen.

Anoniem

Omdat het Sinterklaas is....??? Ideetje misschien? :+ ;)

Alexx

... :+

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:24

Ik zou abortus plegen. Niet alleen omdat ik gewoon te jong ben voor een kind, maar ook omdat je bij adoptie nooit weet hoe goed het kind er krijgt, en dat wil ik niet m'n kind aan doen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 16:28

Moiryn schreef:
Ik zou abortus plegen. Piet alleen omdat ik gewoon te jong ben voor een kind, maar ook omdat je bij adoptie nooit weet hoe goed het kind er krijgt, en dat wil ik Piet m'n kind aan doen.

Nee idd dat is ook mijn gedachte
Vind het gewoon onnodig om zwanger te zijn 9 maanden terwijl ik het dan zelf niet ga houden.
En idd je weet niet hoe het terrecht gaat komen . Het kan ook van het ene naar het andere gezin gaan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:42

Ik zou voor een abortus kiezen.

Een vriendin van mij heeft onderzoek gedaan naar hechtingsstoornissen bij kinderen. En het blijkt dat adoptiekinderen vrij vaak een vorm van een hechtingsstoornis hebben. Voor mij de eerste reden om nooit en te nimmer een kind af te staan. (een Hechtingsstoornis kan zich bijvoorbeeld kan uiten in het op latere leeftijd niet kunnen aangaan van relaties. )
De tweede rede is heel simpel...ik zou het niet kunnen afstaan. Je voelt je kindje tijdens je zwangerschap bewegen en die bevalling doet(hormonaal?) ook iets met je.
Zodra je kindje geboren is voel je jezelf veranderen...je bent tot heel veel instaat om dat hele kleine hoopje mens te beschermen, te vertroetelen en lief te hebben.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:44

liever abortus dan denk ik, ligt ook een beetje aan de omstandigheden, tegenwoordig lees je veel over vaders die dochters misbruiken dan zoiezo abortus, als je zelf nalatig bent en je komt er te laat achter dan zal ik zelf proberen het moeder schap op me te nemen

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:23

shilady schreef:
Moiryn schreef:
Ik zou abortus plegen. Piet alleen omdat ik gewoon te jong ben voor een kind, maar ook omdat je bij adoptie nooit weet hoe goed het kind er krijgt, en dat wil ik Piet m'n kind aan doen.

Nee idd dat is ook mijn gedachte
Vind het gewoon onnodig om zwanger te zijn 9 maanden terwijl ik het dan zelf niet ga houden.
En idd je weet niet hoe het terrecht gaat komen . Het kan ook van het ene naar het andere gezin gaan

Het kind zal NIET van het ene gezin naar het andere gaan! De eerste 3 maanden heeft moeder bedenktijd en daarna wordt een kindje in het adoptiegezin opgenomen en blijft daar de rest van haar leven!
Het is NIET te vergelijken met pleegzorg, waar een kind ook weer overgeplaatst kan worden, terug naar de bio-ouders kan, en de pleegouders een voogd en pleegzorgwerker, en een financiele vergoeding voor hun zorg krijgen..
Over hoe goed een kind gaat krijgen: Heel goed, deze ouders kiezen heel bewust om een kind te adopteren en de adoptie ouders hebben de VIA cursus gevolgd, zijn gescreend door de kinderbescherming en weten waar ze aan beginnen! Ook hebben ze tegen de tijd dat ze de beginseltoestemming hebben al 2,5 jaar gewacht, ze gaan niet over 1 nacht ijs.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:32

AngeliqueB leg het zeer goed uit! Jammer dat er met meningen wordt gestrooid die geen enkele ervaring of achtergrond informatie dragen. Ik kan me hier heel erg aan storen en verbaas mezelf erover. In een paard gerelateerd onderwerp hadden allang meerderen mensen gezegd dat je niet moet praten over een onderwerp waar je geen onderbouwde mening over hebt.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:40

NatasjavE schreef:
Ik zou voor een abortus kiezen.

Een vriendin van mij heeft onderzoek gedaan naar hechtingsstoornissen bij kinderen. En het blijkt dat adoptiekinderen vrij vaak een vorm van een hechtingsstoornis hebben. Voor mij de eerste reden om nooit en te nimmer een kind af te staan. (een Hechtingsstoornis kan zich bijvoorbeeld kan uiten in het op latere leeftijd niet kunnen aangaan van relaties. )
De tweede rede is heel simpel...ik zou het niet kunnen afstaan. Je voelt je kindje tijdens je zwangerschap bewegen en die bevalling doet(hormonaal?) ook iets met je.
Zodra je kindje geboren is voel je jezelf veranderen...je bent tot heel veel instaat om dat hele kleine hoopje mens te beschermen, te vertroetelen en lief te hebben.

Heeft je vriendin dan ook de hechting bij niet-geadopteerden onderzocht? Want volgens de onderzoeken van onder andere Femmie Juffer (hoogleraar adoptie) en René Hoksbergen is de kans op hechtingsproblematiek bij adoptiekinderen niet veel hoger!! Weet je dat van niet-geadopteerde mensen 65% een vorm van hechtingsproblematiek heeft, tegenover een dikke 75% van de geadopteerden???
Adoptie ouders worden door de VIA en door het gezinsonderzoek wegwijs gemaakt in de wereld van hechting en basisvertrouwen en schromen ook niet om hulp in te roepen als het dreigt mis te lopen! Dit in tegenstelling van biologische ouders die vaak maar blijven doorblunderen en niet weten hoe en waar hulp te zoeken.. Daardoor lijkt het dat adoptieouders en kinderen vaker problemen hebben, dit is niet zo, deze ouders weten waar de hulp te halen is.
Je tweede reden, het kindje 9 maanden dragen, geboren laten worden en dan afstaan, het is geen kattepies! Je lichaam verandert, je buik groeit en het kindje gaat bewegen. Zolang je niet in deze situatie zit, is het niet voor te stellen hoe je tot zo'n keuze komt, wat de druk van je omgeving/cultuur is.....
Laten we dan ook heel veel respect hebben voor de afstandsmoeder, die voor de keuze staat om haar kindje een kans op een mooie toekomst te geven die zijzelf niet kan bieden. Ik vind het een daad van liefde en kracht en opoffering, en ik kan dan alleen maar zeggen als adoptiemoeder: ik doe mijn uiterste best om dit kind op te voeden als het mijne met de respect voor de bio-moeder!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:01

zonnebloem18 schreef:
Als de keus er nog is en ik wil echt geen kinderen abortus.
Ik denk dat zodra je het kind voelt bewegen het kind nauwelijks meer weg kan doen.
Verder zijn er in de wereld zo verschrikkelijk veel weesjes die een lief gezin zoeken die dan geen kans krijgen

Dat is trouwens niet waar. Er zijn veel meer ouders op zoek naar een adoptiekind dan dat er kinderen beschikbaar zijn voor adoptie. Het is daarom ook een beetje een schimmige 'markt' aan het worden.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:16

Ik vind dit wel een "grappigge" vraag van TS.

Mijn vriendin wilde absoluut GEEN kinderen, haar vriend ook niet en beide zijn nu 37.
Ruim een jaar geleden kwam mijn vriendin erachter dat ze zwanger was en was heel resoluut, bij mij komen er GEEN kinderen!
Dus voor haar was de keuze snel gemaakt en wilde het weg laten halen, haar vriend dacht er het zelfde over en wilde nog sterker dan zij GEEN KINDEREN!
M'n vriendin kon in die ondekkingsperiode alleen maar huilen, ze had niet gedacht ooit voor deze keuze te komen staan.
Een kennis had gezegd dat ze het beter nog een maand kon laten zitten om het schokkende nieuws te laten bezinken, zodat ze voor 100% zeker met een gezond verstand kon kiezen voor abortus of niet.

Nou dat heeft ze gedaan en na die maand zijn haar vriend en zij er samen uitgekomen om het kindje toch te laten komen, terwijl ze beide voor 200% zeker wisten altijd kinderloos door het leven te willen.
Kindje is afgelopen oktober 1 jaar geworden en z'n broertje word begin april geboren, want ja ze zijn helemaal gek met de kleine en zelfs zo blij dat het huis verbouwd is en m'n vriendin d'r bedrijf per 24 december stopt, zodat ze thuis kan gaan moederen over 2 kleine ventjes.
De verloskundige waren onderling al bezig tegen elkaar, julliue raden nooit wie er in verwachting is van de 2de... en nee dat heeft niemand geraden omdat ze zo antikind was :+
Aangezien ze heel graag een meisje had gewild en dit weer een knul word, sluit ze een derde zwangerschap niet uit.

Hiermee wil ik zeggen dat je pas weet wat je ECHT doet als je het meemaakt en dat je gevoelens niet te voorspellen zijn.
Ze had hem overigens nog niet gevoeld toen ze de keuze gemaakt had om hem te laten komen.