mensen met Dyslexie, Dyscalculie of ADHD??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

mensen met Dyslexie, Dyscalculie of ADHD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:57

Voor mijn studie Omgangskunde ben ik voor een opdracht op zoek naar mensen met of:
Dyslexie of
Dyscalculie of
ADHD

ik zou dan graag een verhaaltje willen van jouw beleving met deze 'stoornis' (het moet dus wel gediagnosticeerd zijn bij je).
Hoe ga je hiermee om op school, thuis of in de puberteit. Wat zijn jouw pluspunten ondanks de stoornis en wat zijn de dingen waar je tegenaan loopt.

graag per pb ;)

Alvast bedankt :)

PineApple

Re: mensen met Dyslexie, Dyscalculie of ADHD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:59

Ik wil je wel helpen. Zal proberen je vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:01

Dat zou heel fijn zijn!
alvast bedankt! :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:04

Wat wil je presies weten? Heb je een soort enquete voor me???

Ik heb zelf dyslexie... gediagnostiteerd ;)

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:05

Marley ik wil je ook wel helpen. Ik heb Dyslexie ook gediagnostiseerd aantaljaren geleden. Moet ik zelf een verhaal type of heb je een vragen lijst?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:05

Ik heb ADD( valt dat ook onder ADHD?, volgens mij wel)
Hiervoor is ook een daignose, maar daarnaast ben ik nog met meer diagnoses bezig, ben ik daardoor "onbruikbaar" voor je onderzoek?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:10

Peelie schreef:
Wat wil je presies weten? Heb je een soort enquete voor me???

Ik heb zelf dyslexie... gediagnostiteerd ;)

Ik heb eigenlijk geen enquete voor je, het gaat echt om jouw beleving.
Als ik een enquete ga maken, dan wordt het zo gericht en dat is niet de bedoeling :)
in de openingspost staan wat richtlijnen waar je je aan kunt houden? en meer dan dat vertellen mag natuurlijk altijd :j

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:10

AMarijn schreef:
[***] ik wil je ook wel helpen. Ik heb Dyslexie ook gediagnostiseerd aantaljaren geleden. Moet ik zelf een verhaal type of heb je een vragen lijst?

zie mijn uitleg hierboven :) heb geen vragenlijst, liefst zelf een verhaal :j

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:11

siskeh schreef:
Ik heb ADD( valt dat ook onder ADHD?, volgens mij wel)
Hiervoor is ook een daignose, maar daarnaast ben ik nog met meer diagnoses bezig, ben ik daardoor "onbruikbaar" voor je onderzoek?

je bent zelfs zeer bruikbaar :j
ADD kan wel mooi bij ADHD :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:12

@TS: ook als er nog andere diagnoses bijkomen?(autisme en mogelijk dyslextie)
Maar misschien kan ik wel vrij specefiek vertellen wat mijn ADD doet om het zo maar te zeggen :j

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:14

Ja dan juist ook als er eventuele andere diagnoses zijn :j
Dus misschien (als ik het je niet te moeilijk maak ;) ) wat de ADD voor jou doet, en daarnaast nog wat de andere diagnoses zijn en met jou doen

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:16

Overigens heb ik hierna, (als ik van degene hierboven) een stukje heb, genoeg verhaaltjes over dyslexie :j

Maar Dyscalculie en ADHD ervaringen zijn nog zeer welkom :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:18

Hier nog een dislectisch persoontje.
Op de basisschool vonden de leraren dat dat niet kon, was gewoon niet zo goed in taal. Op de middelbare school de diagnose gekregen, maar daar is verder weinig mee gedaan. Ben op het atheneum begonnen(op de basis school als hoogste getest, een paar die veel lager dan mij getest waren hebben inmiddels de universiteit afgemaakt en eentje zelfs Neyerode), ben op de mavo gestrand (met 2 vingers in m'n neus, een extra vak gedaan, met een 4 voor duits, 6jes voor NL en engels, alles wel afgerond naar boven en daar tegenover voor m'n exacte vakken 8en en 9ens op m'n eind lijst). Hoge cijvers voor exacte vakken haalde ik ook op het vwo (net als lage voor m'n talen). Dus wat dat betreft is het terug zetten in nivo niet echt nuttig geweest.

Heb het altijd frustrerend gevonden dat m'n talen niet 'lukte' terwijl ik de dingen die ik leuk vind zonder moeite hoge cijvers voor haalde. Ben er erg lui van geworden, leren voor m'n talen deed ik niet, een week leren voor 1 toets scheelde me hooguit een halve punt. En leren voor de rest hoefde niet, daar haalde ik zonder iets te doen al 8en en 9ens voor.
Pluspunten weet ik zo niet. Minpunt dus zeker dat ik er heel lui van geworden ben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:28

Bij mij is er pas in groep 5 of 6 een tesst afgenomen. De leraren wil het niet wat ik zou geen dyslexie hebben. Ik was gewoon dom...
Ui de test bleek wat anders, maar nog werd ik bestempeld als dom. Hierdoor heb ik faalangst ontwikkeld, waar is nogsteeds dagenlijks mee te kampen heb.
Op de middenbaare school (MAVO) was alle makkelijk. Behalve de talen. Spreken kan ik ze, maar schrijven is het probleem... Zo haalde ik geregeld een 9,5 op uitspraak voor Duits. Ik ken de woorden en kan (zonder dat de docenten het toe willen geven) beter Duits paten dan dat zij doen.

Ik heb de Mavo dus ook gewoon afgesloten met drie 8en drie 7ens en 2 6en (had een extra vak)

Nu zit ik op de HAVO En doe voor de 2e keer havo 4. Doordat mijn mentor na de 1ste periode al zei dat ik het niet ging halen. Resultaat? Ik heb het niet gehaald en zit nu dus weer in 4 havo. Ik word in maart 18, er zitten kinderen van 14 bij mij in de klas... Hier word ik soms ook wel eens onzeker over, ookal weet ik dat het helemaal niet nodig is...

Met exacte vakken heb ik vrijwel geen moeite nu. Talen zoals nederlands gaan nogsteeds bagger. Dat kan ik gewoon niet. Maar geef mij een vak als biologie of scheikunde, daar haar ik een 8,5 voor.

Zo in het dagenlijks leven (op bokt bijv.) zie ik mijn spelfouten vaak niet. Er heeft daarom ook heeeeel lang in mijn onderschrift gestaan dat ik dyslecties ben... Maar ik was het zat, ik heb dan het iedee dat iedereen mij 'zielig' vind. Dus ik heb het er weer uitgehaald...

Wil je nog meer weten? laat maar horen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:29

Hier ook een ADD-er. Ik zit nu in Havo 5 op school en het is in mei 2009 gediagnostiseerd. Ik wil je best helpen hoor :), als je nog mensen nodig hebt :).

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:32

Dank je wel Dennis en Peelie!

Desiree, als je zou willen, graag!!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:34

Oke is prima :), ik stuur je vanavond nog even een pb'tje.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:39

alvast bedankt!! :)

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:43

Ik heb ADD en dyslexie, allebij gediagnostiteerd. Ik wil je best helpen als je wilt :)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:42

Adhd'er als je nog meer verhaaltjes wil! :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:44

Heel graag Marilyn en Chatelaine! :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:44

Ik heb ADD maar dat ligt eigenlijk heel dicht in de buurt bij ADHD, roep maar als je interesse hebt in een verhaaltje xD

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:48

Iemand diagnosticeren voor discalculie is meestal een beetje 'zinloos' omdat het lang niet zo bekend is als dyslexie (zeg ik uit ervaring).

Ik heb vrijwel zeker discalulie, maar heb er nooit de moeite voor gedaan om het officieel te krijgen, omdat er destijds voor mij alleen maar kosten aan verbonden waren en niet eens wat voordelen. ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:51

het is inderdaad minder bekend als dyslexie, maar ik denk zeker niet minder de moeite waard om te diagnosticeren. Al is het alleen maar voor de bevestiging dat het daar vandaan komt :)

Maar misschien zou je er wel wat over willen vertellen(per pb)? juist omdat het minder bekend is (ook voor mij als leerkracht)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:52

Jaimyliefje, op zich als ik alle verhaaltjes binnen krijg dan heb ik er al wel genoeg. Maar het is wel welkom, dan kan ik eventueel een keuze maken of niet en gewoon heel veel verhaaltjes gebruiken ;) :D