Luizen... arghhh

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Luizen... arghhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:53

Drie weken terug heb ik luizen gehad.
Ik werk op een basisschool en had toen 3 kinderen in mn klas met luis, dus is waarschijnlijk over gelopen naar mij. (werk met kleuters, dus veel contact).
Wat een ramp! Alles behandeld met het aggressiefste middel, alles gewassen op 60 graden en wat niet gewassen kon worden 2 weken in afgesloten zakken gehad. Alles goed gezogen 2 keer op een dag. Mn haren uiteraard met spul behandeld elke week. En elke dag 2 keer gekamd.
Alles was weg.
Gisteren was ik met paard op school en mochten alle kleuters een ritje maken. Ik heb veel kinderen er op getild... en ja hoor... gisteravond begon het al te kriebelen. Konden niks vinden, dus dacht dat het in mn hoofd zat. Maar vandaag nog steeds kriebel... en ja hoor uiteindelijk gevonden.
Getver de getver.... alles weer op nieuw. Ik word er gek van!!!!

Nou weet ik hoe ik alles moet behandelen, maar heeft iemand misschien een tip hoe ik er voor kan zorgen dat ze niet terug komen? Weet dat er eigenlijk niks preventief werkt, maar misschien heeft iemand nog een tip.
Zo heb ik al gehoord dat ze niet van geverfd haar houden.
Ze houden ook niet van tea tree olie (maar ja dat spul stinkt zo, daar wil ik ook niet de hele dag in zitten).

Wie o wie heeft er nog een tip.

chivaldi

Re: Luizen... arghhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:55

nog een tip! kijk je paard ook na!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:55

Menselijke luis is niet overdraagbaar op huisdieren...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:55

Maar zal het voor de zekerheid doen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:57

Er is helaas geen preventief middel. Ze vinden alleen lavendel ook niet lekker ruiken.

En verder: met 2 dagen zijn ze dood, dus je hoeft geen spullen 2 weken afgesloten te houden. Azijn werkt ook heel goed ipv de shampoo

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:01

Ja de luizen zijn met 2 dagen dood, maar de neten niet... die hebben zeker 7 dagen nodig.
En de meeste sites raden 2 weken aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:08

Tipje, kam je haren na de behandeling met een luizenkam. Er zijn er die met electroschokjes werken, daar gaan de neten dood van. Of je het zelf voelt weet ik niet, daar zijn de meningen verdeeld over.

En controleer alle kinderen op luizen, en licht de ouders in als je wel luizen vindt...

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:15

een tip die voor mij toch heel goed geholpen heeft: je haar altijd in een dotje of dergelijke voor het werk ...
nog een tip: de kleuters niet te veel knuffelen ed, hoe schattig ze ook zijn, gewoon voldoende afstand bewaren met je hoofd! Bij een knuffel moet je bijvoorbeeld niet met je hoofd tegen het hoofd van de kleuter hangen maar je kan ook iets of wat afstand houden.
er is ook een spray die je kan gebruiken tegen luizen, maar die heeft mij niet echt geholpen ...

p.s.: niet enkel de ouders contacteren waarvan de kleuter luizen heeft maar vraag meteen alle ouders om te behandelen!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:15

Bij het minste verdachte gevoel op mijn hoofd smeer ik mijn haar in de (walnoten-)olie en laat het een paar uur(of een dag) zitten.
Daar kunnen die beestjes echt niet tegen en je krijgt er nog mooi haar van ook.
Als je dat snel doet heb je ook geen neten.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:15

Bedankt voor de tips, maar aan deze tips heb ik niks.

Ik weet heel goed hoe ik te werk moet gaan.
En logisch dat op school de kinderen gecontroleerd worden.

Ik vroeg eigenlijk om tips waar luizen niet van houden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:17

@orange peach: Ik draag mijn haar sindsdien altijd op mn werk in een hoge knot. Kinderen knuffelen doe ik inderdaad niet. Ben ik erg voorzichtig mee.
Denk echt dat het gisteren is gebeurd terwijl ik kinderen op het paard tilde.
Bij ons op school krijgen alle ouders een brief wanneer er luis in de klas is, dus niet alleen de ouders van het betreffende kind.

@Jodi, waar haal je die walnoten olie?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:18

Luizen houden niet van vuil haar maar daar ben je ook niets mee zeker?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:21

Het schijnt te helpen om ipv cremespoeling na het wassen te gebruiken je haar als laatste te wassen met een scheut azijn (een tip van een oud collega van mij). Heb deze tip al aan verschillende mensen in de apotheek gegeven en schijnt toch wel iets te doen (en je stinkt niet naar zijn hoor).

Groetjes genja

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:22

Citaat:
@Jodi, waar haal je die walnoten olie?

Hier in de supermarkt,in Nederland weet ik het niet :o

Citaat:

Dat komt door het vet :P

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:23

@Genja, moet je dan dat azijn aanmaken met water? Zoja wat is de verhouding?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:24

druppeltje tea tree olie in de kragen van de jassen. Van jezelf en van de kinderen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:27

Ja alleen dat stinkt echt enorm... maar goed ga morgen bij de drogist kijken.

Tenminste neem aan dat ik daar tea tree kan halen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:29

reform winkel heb je meer kans. zoek eens op tea tree olie en luizen, staan enorm veel tips.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:31

Hmmm reform winkel is morgen niet open helaas...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:22

Lauratje_88 schreef:

Dat is niet waar. Luizen zijn niet pickey. Schoon, vuil, recht, krullend, kort, lang, het maakt niets uit, iedereen heeft even veel kans op luizen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:37

Ik heb ze helaas ook... krijg ze elke keer op school terug en heb er nog een lelijke allergie ook... Gewoon elke keer kammen en af en toe wassen om te zorgen dat het niet te erg wordt, als ik het vrijdag behandel en alles maar ook echt alles is weg, heb is ze maandagmiddag toch weer. Ik ga ook met de (overvolle) schoolbus en daar kan ik er niets tegen doen want iedereen staat op elkaar. wel is het zo dat lotion beter werkt voor mijn gevoel dan shampoo.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:56

Veel gel in je haar, dat werkt bij mij in ieder geval.
Met mijn ontembare haar moet er altijd veel gel in en heb nooit last. Werk ook met peuters/kleuters.

Die kam met die elektrische schokjes krijg je gigantische hoofdpijn van, geen aanrader!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:05

toch je haar wassen met teatree shampoo.. het stinkt echt niet zo heel erg in een shampoo en ze zeggen dat dit preventief werkt... ik zou op die school van jou ook maar eens wat maatregelen gaan treffen... luizen capes voor de jassen enzo?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:10

Wat wij altijd gebruiken is vlooiendruppels voor de kat, Advantage 40. Wij hebben toen onze kinderen op de lagere school zaten, echt 2 jaar achter elkaar last gehad van luizen, wij deden er alles aan, helaas de andere ouders niet.
Dus toen heb ik wanhopig de dierenarts gebeld, vader van Annemarie@bokt, en die is gaan informeren voor me. Want ik had zoiets, als op een kitten frontline al gebruikt mag worden, waarom dan niet op een mens.
Dus belde hij terug dat hij aan het navragen was gegaan, en dat advantage ook op de hoofden van mensen gebruikt mocht worden. De spullen spuit ik in met frontline, dus kussens, autostoelen etc en de spullen die in een vuilniszak gaan ook.
Gelijk een pakje gehaald, en bij allemaal achter ieder oor een druppel, in de nek 2 druppels en op het voorhoofd, de haargrens dan he, de rest.
Alles dood, neten, luizen, alles. Ideaal, dus heb ik nu standaard altijd een pakje in huis liggen, en na grote vakanties gaat dit na 2 dagen school weer op de hoofden. Nooit geen last meer van luis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:15

dat is misschien best een heel goed idee!! :)