Gezicht scrubben, 's morgens of 's avonds?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gezicht scrubben, 's morgens of 's avonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:26

Ik heb laatst een gezichts scrub gekocht van Garnier, je mag 'm elke dag gebruiken staat op de verpakking en ik gebruik 'm dan ook bijna elke dag. Maar ik vraag me eigenlijk af wat beter is, als je opstaat of als je gaat slapen?
Ik vind sowieso dat m'n gezicht er frisser uit ziet als ik het 's morgens doe, maar het lijkt me juist ook weer goed om vlak voor het slapen een schoon gezicht te hebben..?

Bedankt voor 't lezen & als je gereageerd hebt. :wave:

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:43

Kan allebei. Het is maar net wat jij het prettigst vind.
Zelf gebruik ik het ook liever in de ochtend, maar het kan ook goed 's avonds.

_Evelien

Re: Gezicht scrubben, 's morgens of 's avonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:48

Ik doe het altijd s'ochtends, maar niet elke dag :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:51

Het kan allebei, het is wel verstandig om van te voren een fasewash te gebruiken, daarna te scrubben en dan een tonic om de poriën weer te laten sluiten. Vooral als je 's morgens scrubt is een tonic heel belangrijk om verstopte poriën te voorkomen (weersinvloeden, handen op je gezicht ed zorgen voor verstopte poriën). Een fasewash haalt alle make-up en viezigheid van je gezicht (oppervlakte reiniging) een scrub (dieptereiniging) dringt dieper door in je huid, de korreltjes schuren de dode huidlaag eraf waardoor bacteriën sneller de huid binnen kunnen dringen als je de poriën niet sluit. De tonic astrigeert (sluit) je poriën.

Een scrub kan iedere dag Evelien, vooral die met een kleine korrel.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:52

Ik zou de scrub gebruiken voor het slapen gaan.
Als je het 's morgens zou gebruiken, en na de scrub gelijk make-up zou aanbrengen, dan heeft je huid eigenlijk nog geen tijd gehad om te herstellen.

Ik weet natuurlijk niet of je make-up gebruikt... Als je geen make-up zou gebruiken zou het overdag opzich ook wel kunnen, maar de huid is 's nachts wel wat actiever qua herstellen en dan zou het in principe 's nachts iets beter zijn. :)

Edit: Inderdaad, wat xmarliez zegt kan het in principe 's morgens ook wel, maar dan moet je wel voor de nareiniging zorgen met een tonic. En voor het scrubben altijd een facewash doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:57

Wat is een facewash? :) Een tonic moet ik dan inderdaad nog even halen, maakt dat nog heel veel uit qua merk?

@ Suusoi: Ik gebruik enkel mascara (+ heel afentoe oogpotloodje) dus in ieder geval geen foundation/poeder etc..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:01

Fasewash is wat ik al zei een oppervlakte reiniging, ook wel cleansing genoemd. Het is meestal een romige substantie met een zachte samenstelling van werkstoffen waardoor je de huid op een snelle manier schoon maakt. Je kan het vergelijken met de werking van zeep op je handen alleen is de PH waarde véél lager. Zeep is ook niet geschikt voor het gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:05

Oké en dat moet je dan op een watje doen of zo? :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:41

Nee, kan gewoon in je hand hoor! Even goed inmasseren en daarna afspoelen met water.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:46

Ik gebruik dezelfde scrub van garnier ook 's ochtends :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:49

xmarliez schreef:
Nee, kan gewoon in je hand hoor! Even goed inmasseren en daarna afspoelen met water.

Oké, en zoiets is gewoon te koop bij kruidvat? :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:50

Ik weet het niet.. Ik koop geen schoonheidsproducten bij de kruidvat. Maar waarschijnlijk zullen ze het daar best hebben, gewoon even vragen en anders langs de drogist gaan of een schoonheidssalon met een eigen merk (zijn vaak goedkoper) of een ander merk in hun salon.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:04

Ook mascara en oogpotlood zijn make-up natuurlijk, maar ik doelde inderdaad meer op foundations of poeder :)

Als je het echt goed wilt doen begin je met de cleansing. Je kan dat er met vochtige watjes weer af halen, vervolgens nareinigen met een tonic (de tonic moet je op vochtige watjes aanbrengen, en dan over je huid gaan). Dan is je huid goed gereinigd en toegankelijker voor de scrub. Dan kun je de scrubcrème aanbrengen, inwerken en afspoelen met water. Vervolgens nog even nareinigen met een tonic. Finishing touch is natuurlijk een dagcrème(of nachtcrème), en daarna de make-up :j

Ik gebruik trouwens producten van Oriflame (goede ervaringen mee).
Maar kruidvat oid zal het vast wel hebben, en anders heeft Etos het sowieso (ook eigen merk).
Laatst bijgewerkt door Suusoi op 28-11-09 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:05

Ik doe het altijd s avonds voordat ik in de douche ga.. weet ik zeker dat ik alles goed eraf heb gespoeld..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:08

Ik gebruik maskers altijd 's avonds, een ''scrub'' (meer een facewash) doe ik 's ochtends. Dan is mijn gezicht niet vet als ik mijn make-up op doe. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:18

Ik doe het 's avonds maar ik douche ook 's avonds dus vandaar. Als ik me 's ochtends douche, doe ik het 's ochtends. Doe het altijd tijdens het douchen. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:32

Suusoi schreef:
Ook mascara en oogpotlood zijn make-up natuurlijk, maar ik doelde inderdaad meer op foundations of poeder :)

Als je het echt goed wilt doen begin je met de cleansing. Je kan dat er met vochtige watjes weer af halen, vervolgens nareinigen met een tonic (de tonic moet je op vochtige watjes aanbrengen, en dan over je huid gaan). Dan is je huid goed gereinigd en toegankelijker voor de scrub. Dan kun je de scrubcrème aanbrengen, inwerken en afspoelen met water. Vervolgens nog even nareinigen met een tonic. Finishing touch is natuurlijk een dagcrème(of nachtcrème), en daarna de make-up :j

Ik gebruik trouwens producten van Oriflame (goede ervaringen mee).
Maar kruidvat oid zal het vast wel hebben, en anders heeft Etos het sowieso (ook eigen merk).

Waarom eerst de poriën sluiten met een tonic en daarna scrubben??
Probeer wel een dag/nachtcrème te pakken zonder paraffine of minerale oliën die sluiten namelijk de huid af, er kan dus niks meer in maar ook niks meer uit waardoor je sneller puistjes, ontsteking of verstopte poriën krijgt. Zorg voor een voedende of het liefst een hydraterende creme omdat het vochtgehalte in je lichaam toch altijd lager is dan het moet zijn en met zonnebescherming, zelfs in de winter komen er nog UV stralen op je huid wat uiteraard niet goed is.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:55

Ik zou het savonds doen!! Ben je helemaal verrot van het werken ofzo, en kan je schoon je bedje in :D

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:44

xmarliez schreef:
Waarom eerst de poriën sluiten met een tonic en daarna scrubben??
Probeer wel een dag/nachtcrème te pakken zonder paraffine of minerale oliën die sluiten namelijk de huid af, er kan dus niks meer in maar ook niks meer uit waardoor je sneller puistjes, ontsteking of verstopte poriën krijgt. Zorg voor een voedende of het liefst een hydraterende creme omdat het vochtgehalte in je lichaam toch altijd lager is dan het moet zijn en met zonnebescherming, zelfs in de winter komen er nog UV stralen op je huid wat uiteraard niet goed is.

Omdat scrubben de dode huidcellen verwijdert en de doorbloeding van de gezonde huidcellen stimuleert.
Scrubben heeft verder niks met je poriën te maken. Je hebt je poriën al schoongemaakt door het gebruik van de cleanser ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:55

Niet helemaal ;) een fasewash is een oppervlakte reiniging wat niet je poriën schoonmaakt, daarvoor heb je de scrub of peeling. Met een fasewash haal je, je make up eraf en reinig je de huid oppervlakkig. Door daarna te scrubben en dus dieper in de huid te werken haal je de dode huidlaag eraf, bereik je de poriën en maak je ze schoon en daarna sluit je ze door er een tonic overheen te doen. Als je na de fasewash een tonic op doet heeft dat toch geen enkele zin? Een fasewash opent namelijk niets en doet niks met de huid, hooguit lichtelijk verweken door de warmte van het water en de make up/viezigheid van weersinvloeden verwijderen.
Dat is ook de reden waarom ze in salons vaak eerst de makeup verwijderen met een fasewash en daarna scrubben zodat alle werkstoffen die in de behandeling gebruikt wordt beter op worden genomen, de huid verdund wordt en de poriën schoon gemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:51

Scrubben is een mechanische manier om dode huid te verwijderen. Dit houdt in dat je áltijd je huid beschadigt, de bovenste huidlaag zit gewoon nog vast aan de lagen eronder, hoe klein de korrel ook is die in je scrub zit. Dat houdt OOK in dat ongeacht wat alle merken ook roepen het NIET goed is om iedere dag je huid te scrubben. Degenen die dat doen hebben overigens vaak een vette huid, en je stimuleert de talgaanmaak alleen maar door vaak te scrubben.

Niet doen dus!! En altijd in de avond om je huid de beste herstelmogelijkheid te bieden.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:54

ik scrub ook, maar dan twee keer de week en dan zeker niet vaker. en ik scrub s avonds voor het slapengaan...daarna een tonic over het gezicht en nachtcreme...

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:21

Ik doe het 's avonds.

Omdat 's nachts je huid herstelt en nieuwe huidcellen aanmaakt.
En het voelt voor mij fijner als ik weet dat ik met een zacht, schoon velletje mijn bed inkruip.

En dan heeft mijn huid 's nachts de kans om te herstellen en zich te vernieuwen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:25

Ik scrub max 1x per week. En altijd 's avonds. Gewoon gezicht goed natmaken, scrubben en afspoelen.

Overgens werkt het voor mij met alles zo. Ik gebruik alleen conditioner als ik aan mijn haar voel en denk 'ja, t moet nu weer'. Dan gebruik ik het 3 dagen en dan weer niet. En bodylotion net zo. Je moet je huid niet te veel verwennen, daar raakt hij verwent van.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:51

Ik gebruik die van de kruidvat, is niet voor elke dag. Ik schrub met mijn handen, niet met een sponsje oid.
Ik heb geen gevoelige huid dus doe het geregeld s'morgens. Mijn huid is dan wel een halfuurtje rood, maar daarna prima zacht.

Maar voor mensen die wel een gevoelige huid hebben, raad ik zeker s'avonds aan. Anders kun je de hele dag geen make-up op en loop je met een rood hoofd rond.