hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:46

Hey allemaal,

Ik zit nu al bijna drie weken te kwakkelen met mijn fysieke mentalen gezondheid en ik dacht misschien helpt het om mijn verhaal op bokt te zetten.

Het begon allemaal als volgt:
Drie weken geleden ging ik een weekendje naar België met mijn vriend. Ik werd eerst een beetje met een raar gevoel in mijn maag wakker maar ik dacht dat gaat wel over. `s middags werd ik daar zo beroerd van dat ik even was gaan liggen in het hotel.
Toen begon al het gedoe. Ik lag in bed en ik dacht opeens: als ik nu ga slapen dan word ik niet meer wakker. Ik raakte helemaal in paniek en ik had ook het gevoel dat mijn ademhaling het niet meer deed uit zichzelf (dat ik het bewust moest aansturen). Ik kreeg daarbij het heel erg benauwd op mijn borst en keel en mijn buik deed sowieso al pijn. Het werd zo erg dat de dokter erbij moest komen. Die zei dat ik hyperventileerde en misschien ergens een ontsteking had en goed rust moest nemen.
De dag erna werd het allemaal veel erger. Ik was continu in paniek en bleef ook die lichamelijke klachten houden alleen had ik daar weer hele hoge koorts bij gekregen. Die zondag dus maar halsoverkop naar huis vertrokken. Ik ben naar mijn ouderlijk huis gegaan om tot rust te komen maar daar begon het gedonder al helemaal. Ik durfde niet meer te slapen en was doodsbang dat mijn hart er in mijn slaap mee op ging houden. Vervolgens twee weken lang zowat elke dag bij de huisarts geweest met steeds wisselende lichamelijke klachten. al met al 5 verschillende artsen gezien en twee ziekenhuisbezoeken gehad (hartonderzoek en buikecho).
Medisch is er dus eigenlijk heel weinig aan de hand volgens de artsen. Het probleem is dat ik het erg moeilijk kan geloven. Ik blijf lichamelijke klachten houden (nu ik dit typ specifiek een rare druk op mijn hoofd, pijn in mijn nek en schouders). Nu denken de artsen dus dat het voornamelijk door de hyperventilatie en de angst (stoornis) komt. Een psychische oorzaak dus.
Wat de oorzaak ook is, ik vind het nog steeds erg moeilijk om alleen te zijn en vooral om te gaan slapen. Dit is echt onwijs vervelend. Ik wil hier heel graag van af want ik wil erg graag mijn oude leventje weer een beetje oppakken. Het is ook allemaal erg zwaar voor mijn familie en mijn vriend(en) en dat doet me pijn.

Nou ben ik erg benieuwd of er hier mensen op bokt zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoop ik een beetje steun te krijgen om me hier door heen te slaan! Mijn verhaal is misschien nog een beetje kort en bondig maar ik leg in het latere post graag nog wat beter uit (ik ben niet zo goed in openingsposts).

Edit: Ik ben ook al bij een psychotherapeut in behandeling
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 26-11-09 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:52

Een doorverwijzing vragen naar een psycholoog.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:54

oh jah dat was ik vergeten te vertellen: Psychotherapeut ben ik ook al bij in behandeling.
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 26-11-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:55

Ik heb precies hetzelfde en er zijn periodes dat ik hier behoorlijk in doorsla. Google eens op hypochondrie..................

**edit: lees dat je al bij een psych loopt. Misschien kun je je behandeling omzetten naar een andere aanpak gerricht op angst?

Om het plat te zeggen het is klote....................en beperkt je in alles, maar met enige inspanning kom je hier ook weer overheen.

Sterkte!

En mocht je behoefte voelen, je mag PB-en
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 26-11-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:56

Wat vervelend zeg! Die klachten die je blijft houden zijn wel typisch aan spanning en hyperventileren.
Weet je zelf waar die angst opeens vandaan komt? Misschien is het een optie een met een psycholoog te kletsen om te kijken waar die angst vandaan komt. Tevens kan je misschien iets krijgen om een beetje tot rust te komen.
Ook misschien een verwijzing naar de fysiotherapeut om ademhalingsoefeningen te doen zodat je je ademhaling onder controle kan houden als je angstig wordt.

Ik denk dat je in een visuele cirkel zit: angst-hyperventilatie-lichamelijkeklachting - nog meer angst etc....

En dit moet je denk ik proberen te onderbreken. Het 'makkelijkste' is dan te beginnen met de ademhaling. Daar kun je zelf thuis al mee beginnen. Heel bewust ademhalen. Door je neus in, door je mond uit. En goed naar je buik toe ademhalen. Laat desnoods iemand tegen je zeggen: adem in, adem uit.

Zelf heb ik bij een migraine aanval vaak last van hyperventilatie en raar daardoor ook helemaal in paniek. Als ik dan weer bewust wordt van mijn ademhaling gaat het al snel beter. Maar moeilijk is het wel!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:56

Mijn vriend heeft hier ook heel veel last van. Door de psycholoog is het wel verbeterd. Hij blijft er in sommige periodes last van hebben. Hij vindt het ook erg moeilijk om alleen te zijn en te gaan slapen.
Heel veel succes en sterkte ermee. En alles komt goed het kost alleen veel tijd

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:06

Dank jullie voor de reacties!
@linda_arnold: Ik pb je morgen even!
@eempiej: Ik weet niet precies waar de angst vandaan komt. Mijn psych gooit het op onverwerkte trauma`s (ze is nogal een freud fan). Wel heb ik me helemaal kapot gewerkt voor mijn studie zo`n twee maanden lang.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:16

Ik heb beetje de idee dat je je psycholoog niet helemaal geweldig vindt. Afijn je moet iig weten dat je altijd recht hebt op een andere psycholoog als je wil :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:22

Ik denk ook dat je in een cirkel beland bent. Je voelt je rot/hebt pijn, daardoor ga je stressen en op alles letten wat je lijf doet. Daardoor stress je meer, enz. Wat is de reden dat je de artsen niet gelooft. Kun je dat omschrijven?

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:33

Jàren geleden na een flinke periode van stress, overkwam mij dit ook. Dacht ook dat ik doodging, hyperventileerde zo erg dat ik flauw viel. Psychologe gezocht, enorm geholpen bepaalde inzichten te krijgen maar de aanvallen gingen hier niet mee over. Mijn huisarts heeft mij toen verwezen naar een aan ontspannings fysiotherapeute.................het heeft even geduurd MAAR ben er helemaal vanaf gekomen.

Nu na enkele jaren stress, zit ik weer in een wat rustiger vaarwater en begin dus weer te hyperventileren compleet met hartkloppingen, druk op mijn hoofd, zwarte stippen voor mijn ogen. Toch ben er nu niet meer zo bang voor omdat ik weet dat het niet dodelijk is, de oefeningen ken en weet dat het overgaat als ik ontspan of bv touwtje ga springen. Lastig blijft het wel.

Zie dat je in Amsterdam woont, de therapeute zit in Haarlem, wordt vergoed door de aanvullende verzekering. In Amsterdam zul je deze ook hebben maar die ken ik niet. Misschien dat ze een collega in Amsterdam kent die jou hier in kan begeleiden.

Wat ook goed hielp was het slikken van een valium, binnen een half uur was het hyperen over. Omdat ik een broertje dood heb aan medicijnen, een oplettende huisarts heb, heb ik niet de kans gekregen om hier afhankelijk van te worden. Ik had altijd één valium bij mij in mijn portomonnee, deze gedachte was al zo geruststellend dat ik het pilletje na verloop van tijd (buiten de datum) kon weggooien. Had ook altijd springtouw bij me, sprong net zo lang tot ik buiten adem was..........alle klachten verdwenen.

:D heb dus op de gekste plaatsen staan touwtje springen, zelfs een keer langs de vluchtstrook, pretpark, supermarkt, disco enz enz. Mijn toenmalige vriend was zelf gelukkig ook zo gek als een deur dus we hebben er ook een hoop lol om kunnen hebben = lachen helpt ook de ademhaling reguleren.

Kort gezegd mijn advies:
Psycholoog
ontspannings therapie (heb je de rest van je leven wat aan)
2 valium, 1 thuis en 1 in je tas/jas/auto voor echte noodgevallen en voor tussen je oren

Over enkele maanden zul je je weer zekerder voelen en de hele wereld mét of zonder hyperventilatie aankunnen!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:42

Ik heb een tijd lang ook last gehad van hyperventilatie.. Maar bij mij zat het wel anders dan bij jou. Van bepaalde omstandigheden (té intensief iets gedaan, iets verkeerd gegeten, een mentale schok) werd ik plotseling ziek (opvliegers, koorts, flauwte). Omdat ik sinds de eerste keer hyperventileren, énorm bang ben om het nog eens te krijgen, is dát net de oorzaak bij mij. Elke keer weer ben ik bang om de controle te verliezen, en bijgevolg stijgt mijn bloeddruk, lijkt het alsof mijn keel zich dichtknijpt , probeer ik uit alle macht lucht binnen te krijgen, en vervolgens krijg ik zo'n hyperventilatie. Het is dus een vicieuze circel: de angst en paniek omdat je het níet wil, zorgen ervoor dat je het wél krijgt. :) althans , zo zit het bij mij. Gewoon psychisch dus :) Het ergste wat er met een hyperventilatie kan gebeuren, is het verliezen van het bewustzijn. Vervolgens neemt je systeem het automatisch ademhalen weer over. Ik heb naderhand altijd nog wel een week last van een druk op mijn borstkas, maar nu is het alweer bijna een jaar geleden dat het voorkwam :) Ik zou, als ik jou was, uitzoeken of het zeker niet iets fysieks is! Succes ermee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:47

Herkenbaar. Het gevoel is héél vervelend en je hebt écht het gevoel dat je doodgaat. Maar dat ga je niet ;-) en al ging je dood dan hielp panieken ook niet, daarmee hou je dat niet tegen :+

Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Kijk of je via je HA een rustgevend middel kan krijgen zoiets als alprozalam om te voorkomen dat je nu nog verder in de paniek wegzakt. Verder je behandeling met de psy doorzetten en dan kom je er wel weer bovenop. :-)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:21

[LZP] > [MW]

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:25

Ik herken 't helaas wel, het is begonnen toen ik op kamers ging, de eerste nacht in het nieuwe huis slapen en werd alleen maar erger.
Heb er nu gelukkig alleen nog maar last van als ik alleen ben (ouders op vakantie bijv.) Of wanneer ik iets spannends ga doen, op vakantie, lange autoreis, vliegen, sollicitatie. Ik kan me er meer en meer overheen zetten, ik weet nu dat het paniekaanvallen zijn en probeer mezelf ervan te overtuigen dat ik niet dood ga.
Goed dat je in behandeling bent :). Ik heb ooit tabletten gekregen van de HA, die durfde ik niet te nemen omdat ik de beschrijving tot op t laatste woordje doorgelezen had en ik bang was dat ik last van de bijwerkingen zou krijgen. t stomme was dat ik die pilletje wel altijd meenam, ik durfe de deur niet uit zonder... Ik had wel meer dingen die ik nooit thuis liet, lipbalsem, een belachelijk klein knuffeltje, telefoon, sleutels van werkelijk álles, een bepaald schriftje, die ene pen. Ik ben zelfs een keer hélemaal geflipt omdat ik m'n sjaal in de trein was vergeten. Ik had het idee dat ik met die dingen niet in paniek zou raken.
Een aantal weken geleden ben ik mijn telefoon vergeten en ben NIET omgedraaid maar gewoon naar mijn werk gegaan. Ik heb me wel onrustig gevoeld en was blij toen ik m thuis weer in mijn zak stopte maar ik was wel heul trots dat ik een paar uur zonder kon :Y)

Editje: ik herken wel wat in het verhaal van pri-lady, domme dingen doen als touwtje springen, keihard rennen, liedjes zingen, tegen mezelf praten, tafeltjes opzeggen helpen in ieder geval tegen het hyperventileren. En het laat mijn hoofd even 'afremmen' met raar denken.
Laatst bijgewerkt door Kippesoep op 27-11-09 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:34

Hey hier een lotgenoot. Het begon bij mmij nadat ik een miskraam had gehad. Drie maanden erna kreeg ik ook van die aanvallen. Ik was opeens kortademig, benauwd, zweten, duizelig, hartkloppingen enz. Allerlei onderzoeken in het ziekenhuis. Hartfilmpje, allergietest, astma. Uiteindelijk teste ik positief bij de hyperventilatietest. Door oefeningen van de fysio, voor ademhaling en dergelijke, maar ook praten met een psycholoog heeft me enorm geholpen. Na een paar maand ging het al veel beter. Ik heb alleen zo nu en dan nog een aanval. Wanneer je een keer wat kwijt wil of iets wilt weten kan je altijd pben. Ik ga nu wel op bedje, morgen weer college zucht...

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:08

Bedankt voor de reacties! Ik zal eerst even vertellen hoe mijn nacht is gegaan:
Ik werd om half twee totaal in paniek wakker met een heel doof gevoel in mijn hoofd en een totaal gevoelloze rechterarm. Nou daarna toch weer in slaap gevallen.
Nu tintelt het (is het gevoelloos) in heel mijn lichaam en weer zo`n doof gevoel op mijn achterhoofd. Zucht....Ik wou dat ik beter was.
@MoonChloe: Ik ben opzich wel tevreden alleen kan ik me niet in haar beeld vinden (denk ik)
@chocobroodje: ik vind het moeilijk om ze te geloven omdat ik mij nog nooit fysiek zo heb gevoeld. Ik heb altijd al met spanning geleefd en weet hoe spanning in je lichaam voelt. Dit voelt niet zo.
@pri_lady: Fijn dat jij er van af bent! Misschien is het een idee van die therapeute. Ik ben nu ook al even bij zo`n soort therapeut geweest en ook heb ik het advies gekregen om te gaan hardlopen. Dit doe ik braaf maar het helpt niet echt...
Medicatie heb ik ook even gehad. Ik heb oxazepam gehad. Dit werkte alleen averechts omdat ik er zo duf van werd en daar raakte ik in paniek van :P

Wat het ook is met het hyperventileren: Ik weet niet wanneer ik het doe. Hebben mensen tips om het te herkennen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:30

Ik kan je het boek Verademing aanraden van Koen de Jong en Bram Bakker. Staan vele nuttige adviezen in over je ademhaling en de invloed die een verkeerde ademhaling op je lijf kan hebben. Heel verhelderend!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:02

Ik herken het helaas ook. Had al langer last van druk op de borst, wat licht in mijn hoofd, benauwd en het gekke is, het wordt erger of begint als ik honger krijg. Hoe dat er mee te maken kan hebben is mij een raadsel.
Ik moet echt op regelmatige tijden eten heel irritant (soms ben je net even bezig en wil je het graag afmaken maar dat moet ik dus niet doen als ik merk dat ik trek krijg).
Tot ik laatst bij de supermarkt stond en helemaal raar werd. Mijn vingers tintelen, gek gevoel in lippen. Ik schrok me rot. Mijn hart begon als een gek te bonzen ik dacht dat ik flauw ging vallen. Mijn benen voelden als rubber aan. Ben toen naar de kratten bier gelopen en daar gaan zitten tot het beter ging. Moest ook alsmaar gapen. Ben daar heel erg van geschrokken. Daarna ging het een tijdje beter tot afgelopen maandagavond. Voelde me de hele dag al raar maar goed, het was onder controle. Tot we naar bed gingen. Ik werd hartstikke benauwd, kon niet liggen. Toen begon mijn hart heel hard te bonzen en ik begon over heel mijn lichaam te trillen. Ik had het echt niet meer onder controle. Ik had tot toen niets tegen mijn man verteld maar moest nu wel. Hij schrok heel erg en we hebben de huisartsenpost gebeld. Daar dachten ze dat ik een koortsstuip had maar ik had geen koorts. Heb toen een Atenolol tablet genomen (heb ik jaren geleden gekregen voor wedstrijdstress was een zenuwpees :o ) en dat hielp tegen het snelle bonzen van mijn hart. Na verloop van tijd, zo'n half uur werd ik toch weer rustig en ben ingeslapen. Ik vond het toen echt genoeg en ben de volgende dag naar de huisarts gegaan. Gesproken over wat ik had en hoe dat zou kunnen komen. Heb de afgelopen twee jaar veel meegemaakt maar ik ben nu net een een wat rustiger periode terechtgekomen. Ik heb een verwijzing gekregen naar de haptonoom daar ga ik dinsdag voor het eerst naar toe. En heb ook Oxazepam (valium) gekregen maar wil dat eigenlijk niet gebruiken. Dat ik het heb geeft ook al rust.

Ik begrijp je gevoel dus helemaal. Het is echt eng en je voelt je hartstikke rot. Ik ben niet bang dat ik dood ga maar wel om in gezelschap flauw te vallen. Mij helpt het om lichamelijk bezig te zijn. En in de auto bijv. om heel hard mee te zingen met de radio :D

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:08

Jeetje wat vervelend! :(:)
Ik herken het ook, heb het alleen pas sinds vorige week. Ik weet niet waarom, en hoe, want verder is er niks mis. Maar op sommige momenten, vooral als ik in bed lig krijg ik zo'n druk op mijn borst en dan raak ik zo in paniek dat het alleen maar erger wordt. Uiteindelijk zit ik nu al 2 nachten met mijn lampje aan rechtop in bed tot ik rustig ben (zo half 1/ 1 uur) en dan als ik ga liggen val ik in slaap. Maar het is heel vervelend. Vanmiddag op school ook weer in een lokaal, ik vermoed dat ik soms verkeerd adem haal, dat ik daarvan die druk op mijn borst krijg en in paniek raak.
Ik wacht nog even af of dit nog langer aan blijft houden, hoop het niet!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:01

@Pollewoppy: Dankjewel!
@Odessa1: Dankje voor je verhaal. Wat is een haptonoom precies?
@_nicolle_: Ik hoop ook voor jou dat het snel over is! Ik wens dit niemand toe....

Begin nu echt pijn over mijn hele lichaam te krijgen en het gevoel dat ik aan mijn hoofdhuid opgehesen word ofzo. heel vaag. Heb ook het gevoel dat mijn vriend me hierdoor nu zo`n beetje zat is :(

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:36

Ahhh klinkt allemaal heel bekend, Ik heb ook paniek gekte ;) (lees paniek stoornis) Mijn advies (na 1,5 jaar oefenen) Laat je goed informeren, ga niet meteen aan de anti-depressiva, doe cognitieve therapie en ademshalings oefeningen. Ga je eet patroon en je bewegings patroon na. Het is vaak een kwestie van uit balans zijn van hormonen door overwerktheid of gedragspatronen die negatief voor je werken. (tenminste dat is mijn overtuiging) Een multi vit, en vit c zijn geen overbodige luxe. Maar de grootste hulp voor jezelf is "stel grenzen" wat wil je wel en wat niet....

succes!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:35

Herken veel in je verhaal. Zelf was ik het vertrouwen in mn lichaam kwijt, lichaam en geest moesten weer 1 worden. Dmv oefeningen van de psycholoog en zelf inzien dat je er niet aan doodgaat is het beter met me gegaan. Wat bij mij hielp was een uitgebreide keuring voor mn werk, ik zag er erg tegenop maar ik kwam eigenlijk wel goed uit de test, dit gaf me weer vertrouwen! Heb er nu nogsteeds weleens last van, pijn op de borst etc. en dan luister ik naar mn lichaam en neem mn rust.

Zelf voelde ik ook steeds vanalles, ging dit dan opzoeken op google en maakte mezelf nog wat onrustiger, zegmaar gek. Bezig zijn met dingen die je leuk vind hielpen mij wel en als ik me slecht voelde dan riep ik dat gevoel weer terug op. Je moet proberen je op zo'n moment niet de focussen op je lichaam maar afleiding zoeken. Voor mijn vriend was het ook lastig, ik snapte het zelf niet eens laat staan dat hij het zou snappen. Ergens wist ik wel dat ik niet dood zou gaan maar toch geloofde ik het. Ik heb/had trouwens een angst en paniekstoornis.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:49

Ik herken hier ook veel in. Bij mij werd er geconstateerd dat ik een paniekstoornis had en heb er medicijnen voor gekregen.

Heb je al geprobeerd of je je beter voelt met was ubiprofen of een paracetamolletje?
Want bij mij is dus gebleken dat ik stille migraine had. Dat is Migraine met alle verschijnselen alleen zonder hoofdpijn. Ik ben hier zelf achtergekomen, niet de doktoren.

Vooral misselijkheid, wazig zien, diarree, racend hart, droge mond... Het klonk idd als een paniekstoornis, maar het leek mijzelf vrij onwaarschijnlijk.
Nu heb ik medicatie voor migraine en dat werkt prima. :)

Veel succes, het heeft mij 3 jaar gekost om erachter te komen wat het was.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:52

Ik heb ook al jaren een angststoornis. Het komt mij allemaal heel bekend voor. Ik kan er nu na therapie goed mee om gaan... Als je wilt mag je me altijd een PB sturen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:55

HedwigO schreef:
..

Begin nu echt pijn over mijn hele lichaam te krijgen en het gevoel dat ik aan mijn hoofdhuid opgehesen word ofzo. heel vaag. Heb ook het gevoel dat mijn vriend me hierdoor nu zo`n beetje zat is :(

Ja idd, mijn verloofde (nu man) werd er ook helemaal gek van en noemde me een hypochonder. Niets werd meer serieus genomen.
Ik weet nog heel goed dat ik me een half jaar lang nog vreselijker voelde dan anders. Maar ja, ik had een paniekstoornis he, dus zal wel in m'n hoofd zitten. Ging ik naar de dokter, was een blaasontsteking overgegaan in een nierontsteking. De dokter vroeg me hoe ik in godsnaam nog kon lopen. Dat heeft m'n man wel even op z'n plek gezet ;)

Maar het is m'n man die erachter kwam dat het stille migraine was. Ik zei op een dag: Vreemd, als ik een ibuprofen neem ipv m'n medicatie, dan voel ik me ook beter.
Zo is het balletje gaan rollen.