Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:26

Om even mee te beginnen: ik ben geen hypochonder en zal nooit snel roepen dat ik denk iets te hebben, maar dit houdt me al langer bezig, dus ik hoop ook serieus genomen te worden :)

Sinds begin middelbare school (ik was 12 toen ik in de brugklas terecht kwam) heb ik vaker opmerkingen gekregen van zowel docenten als bekenden in de trant van "Heb jij ADHD?". Nou ben ik wel erg druk/hyper in vergelijking met de meeste mensen die ik ken, maar er nooit bij stilgestaan omdat ik dacht dat ADHD voornamelijk een combinatie van druk zijn en slechte prestaties op school was. Leren heb ik nooit hoeven doen, altijd steevast hoge punten en redelijk braaf in de klas.

Laatst kreeg ik echter weer een bloedserieuze opmerking van 2 docenten (inmiddels ben ik 20) met diezelfde vraag, en snapte eigenlijk de aanleiding hiervoor niet. Toch maar eens gaan Googlen, en kwam terecht op ADHD.nl waar een soort van "puntenlijst" stond met kenmerken van ADHD. Bewust zonder de inleiding te lezen ben ik de 20 punten afgegaan, waarvan er dus 18 overduidelijk bij mij aanwezig zijn (en dan zonder te hypochonderen of overdrijven). Later las ik dat er minimaal 12 criteria duidelijk aanwezig moeten zijn, en schrok een beetje. Mijn vriend heb ik dit ook verteld, en hij reageerde een beetje afstandelijk en laconiek.. Tot ik de criteria liet lezen :\

Nou is mijn vraag dus eigenlijk; wat kan ik het beste doen? Overdrijf ik nu, of toch eens een keer met de huisarts gaan praten? Omdat het dus vroeger nooit vastgesteld of uberhaupt onderzocht is vraag ik me af of er dan wel een aanleiding is tot denken van hebben van ADHD, maar de -serieuze- reacties van mijn omgeving spreken dat weer tegen.

Yoshimi

Re: Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:32

Ik ben 21 en vorig jaar heb ik de diagnose ADHD gekregen. Heb daarvoor járen aangemodderd op school e.d. omdat ik niets voor elkaar kreeg.
Aangezien mijn broer ook ADHD heeft (wat overigens ook op latere leeftijd geconstateerd is), ben ik toch maar eens langs de huisarts gegaan, gevraagd om een doorverwijzing naar een psycholoog en me laten testen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:48

Grote hamvraag :P heb JIJ last van hoe je bent? veroorzaak je grote last bij andere mensen?

Zo niet maak je dan niet druk en laat gaan, die stempel doet toch niks voor je.

Ennuh als ik me op internet ga testen op psychische aandoening scoor ik geloof ik overal wle punten :')

Ohjah op mn 21e is ADHD vastgesteld.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:54

Je moet je afvragen in hoeverre je er last van hebt. Een van de criteria is dat het je dagelijks functioneren echt belemmerd of er enigzins door 'gehandicapt'/beperkt bent. En wil je de stempel? Is het fijner voor jezelf om een verklaring te hebben waarom zoveel dingen in je leven niet lukken? Want volgens mij is dat niet het geval als ik je verhaal lees.
Als je erg last van hebt kan het fijn zijn om de diagnose te krijgen zodat je medicijnen kunt gaan gebruiken.
Ik zou er voorzichtig mee zijn, zoals Bon_Bon zegt, ik vind de helft van de stoornissen wel van toepassing op mezelf als ik mijn studieboeken lees :+)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:56

Als ik ga googlen pas ik ook bij veel stoornissen, terwijl ik gewoon prettig gestoord ben :D
Als jij er zelf door wordt belemmerd, zou ik zeker even langs de huisarts gaan :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:58

Ik heb op mijn 16e de diagnose ADD gekregen, maar nu denken ze dat ik nog andere "stoornissen" heb, dus ik ga op mijn 19e weer vrolijk beginnen met onderzoeken laten doen.

TS: op welke leeftijd zijn je klachten "begonnen"? En heb je uberhaupt klachten?
Ik heb nl. al vanaf mijn 3e problemen.

Ik vind trouwens wel dat mensen veel ste snel denken dat je iets hebt, en dan spreek ik over leraren e.d.
Als ze niet veel ervaring hebben met ADHD-ers kunnen ze er meestal weinig over zeggen.
Ik had op mijn normale school 1 ADHD-er in de klas, maar wat je bij hem vooral merkte is ongeremt gedrag.
(en ook wel hyperactiviteit, slechte concentratie, maar dat maakt het nog geen ADHD)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:01

Wat vinden je ouders ervan? hoe was je als kind? is hun iets bijzonders opgevallen in je ontwikkeling?

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:02

Bij mijn vader is op zijn 43e nog adhd vastgesteld :Y)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:06

Mensen denken bij ADHD vooral aan de hyperactiviteit. Maar bij bijvoorbeeld sommige meisjes heeft het tot resultaat dat ze helemaal in zichzelf keren en niet goed meer kunnen concentreren/reageren omdat ze last hebben/pijn ondervinden van te veel prikkels tegelijk. Je hoeft het absoluut niet te zien aan iemand.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:08

@Imitador: Wat jij omschrijft noemen ze naar mijn weten meestal ADD, zonder de hyperactiviteit dus!
Overigens vind ik de hyperactiviteit niet het "belangrijkste" van ADHD, daar heb je zelf namelijk het minste last van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:12

Even van de ADHD site geplukt:
LET OP
Het kan niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk het is niet zelf de diagnose ADHD te stellen. De informatie en voorbeelden die hierboven gegeven worden, kunnen je vermoeden dat je ook ADHD hebt, doen rijzen.

De volgende stap naar een arts is noodzakelijk, omdat het belangrijk is dat deze andere aandoeningen uitsluit.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:20

Dat is de oude term ;)
Tegenwoordig is het ADHD - Predominantly Inattentive type, ADHD- Predominantly Hyperactive-Impulsive type of ADHD - Combined type. Maar het klopt wat je zegt.

@siskeh: dat is waarschijnlijk (heb niet in je profiel gekeken) omdat je een vrouw/meisje bent en de kinderleeftijd voorbij? Hyperactiviteit is vooral bij jonge kinderen (jongetjes) te zien en verandert als je ouder wordt meestal in 'hyperactief in je hoofd', of is dat niet bij jou?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:25

@Imitador: Ik ben buiten huis nooit écht hyperactief geweest(eerder een grijze muis/dood vogeltje), maar inderdaad wel altijd hyper in mn bolletje.
Maar nu bestaat het vermoeden dat ik Asperger heb naast mijn ADD dus ik betwijfel of ik wel een goed voorbeeld ben..
Ik ben in ieder geval geen goed voorbeeld van het goede diagnostiseren van psygologen en psychiaters

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:26

Hebben ze alweer wat anders bedacht :+ Je blijft bezig tegenwoordig, met al die veranderende termen :=
Ik ken het nog als AD(H)D.

Ach, maakt ook niet uit: naam verandert dan, aard van het beestje blijft :)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:30

Ik ga je even pm'en siskeh ;)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:24

Wat ik me afvraag is, waarom wil je een "sticker" op jezelf plakken?? Heb je er zoveel last van?? Of doe je het om andere te kunnen "geruststellen" en je gedrag met ADHD te kunnen goed praten.
Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld.
Als er ADHD gediagnosteerd word zal je waarschijnlijk ook medicijnen moeten gaan slikken..
Ook ik heb voor jaren terug op het internet zo'n zelftest gedaan.. :o
Ik ben 41 jaar en weet voor mezelf ook voor 90% zeker dat ik ADHD heb, heb het hierover ook met mijn huisarts gesproken, hij wil onderzoeken, ik niet.
Ja ik ben (soms heel) druk, ben onrustig, kan me moeilijk concenteren, ik zie en hoor alles, reageer impulsief... enz. :o
Maar weet je, de mensen nemen me maar zoals ik ben... en anders laten ze het maar... Mijn man en vriendinnen zeggen vaak zat tegen me, doe eens rustiger.. Tja ik ben wie ik ben.. Take it or leave it.. ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:03

@ Flitzz, je MOET nooit medicijnen gaan slikken. Ik heb ze wel, vele met mij, maar minstens net zo vele ook niet. Als ik morgen wil stoppen met medicatie is er NIEMAND die zegt dat dat niet mag hoor!

@ Dioxide, werd je bij het lezen van de vragenlijst overvallen door een 'Ahaaaaa dus daarom gaat het altijd zo anders/lastig/moeilijker bij mij' gevoel? Zo ja, laat je dan gewoon testen ;)
Ik ben nu 25 en heb mijn diagnose ca. 2 jaar. Er krijgen steeds meer mensen op volwassen leeftijd een diagnose, niks raars aan ;)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:22

Ten eerste; bedankt voor de positieve reacties :)

Ten tweede: beetje jammer dat er dan altijd mensen de draad naar beneden trekken en leuk roepen "Ja, maar met elke test op Internet kan ik ook mogelijk een stoornis bij mezelf ontdekken." - En daar wordt ik erg kwaad om. Het zelf stellen van diagnoses, als ik dat had willen doen had ik wel doorgeleerd voor huisarts of psycholoog. Zoals in mijn hoofdpost al staat; ik zal nooit snel roepen iets denken te hebben. Die stempel hoef ik niet persé te dragen om een grote plakker met "Ik heb ADHD!" op mijn rug te kunnen plakken of mijn gedrag goed te praten, het zou alleen een bevestiging zijn van mijn dagelijkse (dys-)functioneren voor mezelf :)

Even om een kort beeld te schetsen: Ik ben iemand die constant druk is in het hoofd, nooit rust kan vinden en slaap daardoor ook erg onrustig (veel dromen en bewegen). Constant tikken met voeten, opstaan en een keer rondlopen om vervolgens weer hetzelfde cirkeltje in te gaan. Aan de andere kant kan ik heel snel verveeld zijn, ook als mijn werk niet uitdagend genoeg is. Ik krijg altijd te horen dat ik veel praat, "er alles maar gewoon uitflap". Met 10 dingen tegelijk beginnen, alles verschuiven en de helft maar af krijgen omdat de deadline nadert. Soms wordt ik gek gevonden, omdat ik hang aan (adrenaline-)kicks, extremen opzoeken in alle zinnen van het woord. Ook kan ik niet goed plaatsen wat anderen van mij vinden, en als ik dat te horen krijg kan ik er niet mee omgaan.

Als kind was ik precies zo, met nog een flinke schep nonchalance erbij. Ik kan gelukkig wel goed leren en wil alles weten, was toen meestal een heel eind vooruit op de rest en ook bijna 10 jaar Montessori onderwijs gedaan -tot we verhuisd zijn naar het zuiden-. Mijn ouders hebben zich daar nooit druk om gemaakt omdat de schoolresultaten gewoon goed bleven, die maakten zich drukker over het gepest worden en afgesloten voelen. Overigens heb ik ook geen echte band met mijn ouders, in de zin van; ik kan niet met ze praten over gevoelige onderwerpen.

@Alwiene: inderdaad, ik had regelmatig het gevoel van "Dit verklaard heel erg veel!"

Als er overigens nu iemand opstaat en zegt; "Ja, maar dit heb je pas na de test verzonnen" dan mag die persoon wat mij betreft op de PM neerzetten, en lekker denken wat zij (hij?) wil. Ik open niet voor niets een topic, en heb geen behoefte om als aandachtstrekker of plaatjesplakker afgeschreven te worden.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 27-11-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:24

Het kan nooit kwaad om het te laten testen, bij een vriendinnetje van mij is het een aantal maanden terug geconstateerd en zij is bijna 19 nu. Dus het komt absoluut wel voor. Zij is wel begonnen met medicatie en vindt dat echt de uitvinding van de eeuw, ze heeft eindelijk rust in haar hoofd.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:21

Een test aanvragen, heel simpel. :)
Zelf ben ik ook getest en ben op mijn 15e gediagnosticeerd met ADHD, dit heeft veel verklaard. Ik begrijp mezelf beter, weet nu waardoor ik die dwanghandeling/stoornis heb en kan nu veel negatieve punten aan mezelf opzij schuiven omdat het door de ADHD komt. Ook kunnen mijn ouders sindsdien beter met mij omgaan.

Ik heb nooit medicatie gehad, vind dat onzin: ik leef er al jaren mee en heb er veel gezeik door, maar ZO BEN IK, en dat wíl ik niet eens veranderen; dan word ik een compleet ander mens. (ondanks dat ik overal te laat kom, geen rust in m'n kont heb en zo impulsief en ongeconcentreerd ben als de pest)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:15

Dioxide, bij mij is ook vorig jaar ADhD ondekt. Het htje doe ik express klein, omdat ik van de drukheid eigenlijk het minste last heb, en dat is eigenlijk ook vooral in mijn hoofd. Lichaamelijk ben ik niet zo heel erg druk. Ik ben trouwens 23 nu.

Verder, ik herken mezelf heel erg in jou verhaal, wat je net vertelt, had ik ook, en ook ik had toen ik de kenmerken ging lezen zoiets van "oh, wow, dat kon ik wel wezen". Ook bij mij werd in mijn omgeving heel afwijzend gereageert eerst. Ik kom namelijk helemaal niet druk over, en kan uren zitten lezen (hyperfocus) dus ik pas helemaal niet in het plaatje wat de meeste mensen hebben bij adhd. Pas doen ik mensen dingen ging laten lezen over ADD en ADHD had 99% van de mensen zoiets van "hey, dat past echt precies bij je" En dan nog blijven mensen zeggen "ja, maar dát en dát en dát, daar heeft iedereen toch last van?" Tja, helaas, ook na diagnose blijft dat, omdat mensen gewoon niet begrijpen hoeveel lást je van ADHD kan hebben. Maar uiteindelijk, in iedergeval voor mij, is het wel zo dat ADHD diagnose geen labeltje is. Maar een verklaring, iets wat eindelijk verklaart waarom je altijd anders was, drukker, slechter kon concentreren, en waarom je in sociale contacten toch altijd net ff anders reageerde dan anderen. En weten dat het niet aan jou ligt, dat je niet iets fout doet, maar dat er gewoon een stofwisselings probleempje is in je hersenen, waar je helemaal niets aan kan doen.
Je moet de diagnose dan ook willen halen voor jezelf. Zodat je voor jezelf een verklaring hebt van waarom je dingen doet zoals je ze doet. Niet zodat anderen beter over je gaan denken. Overigens, ik merk zelf dat de omgang met mensen wel makkelijker word nu ik weet dat ik ADHD heb, omdat ik nu snap dat ik gewoon anders denk dan anderen, en ook hóe ik anders denk. Daardoor word het makkelijker me in anderen te verplaatsen, en ook om aan anderen uit te leggen hoe ik zelf denk. (wat soms ook best handig kan zijn in een ruzie met vrienden, of je vriendje ofzo) En, het is voor anderen ook makkelijker te snappen dat je dingen anders doet als ze weten dat je ADHD hebt, ik merk dat mensen makkelijker acceptren dat ik op een bepaalde manier denk en dingen doe, en dat ze minder proberen om dat te veranderen omdat ze weten dat ik er niet altijd wat aan kan doen.

Je hoeft dus ook idd niet perse medicijnen te gaan slikken als je de diagnose hebt gekregen. Als jij blij bent met wie en wat je nu bent, is dat niet nodig. Ze kunnen je vanuit psygo-educatie ook heel goed leren om om te gaan met ADHD. Ze rijken daarbij kleine handigheidjes aan die je helpen om dingen makkelijker te doen. Daardoor kun je je makkelijker organiseren bijvoorbeeld, makkelijker motiveren, en het helpt je je eigen grensen te herkennen en erkennen. Ik merk zelf dat heel veel van de handigheidjes die ze me aanraken iets is waar ik in een andere form al gebruik van maakte, alleen formuleren ze het dan zo, dat je het nog net ff anders doet, waardoor alles toch nog weer een stuk makkelijker gaat. En tja, weten dat jij niet de enige bent die hier last van heeft is altijd fijn. Je kan dus al heel veel steun hebben aan alleen de diagnose en de kennis over jezelf en ADHD die je daarbij krijgt.

Zelf ben ik wel aan de ritalin, en ik heb er echt baad bij. Ik kan me zoooo veel beter concentreren nu. Ik kan nu 1 uur achterelkaar door leren zonder pauze, ipv dat ik iedere 5 min opsta voor wat drinken, iets te eten, de afwas, ff lezen, computeren, mn ouders bellen, paardrijden, sporten en alle 10000 andere dingen die je kunnen afleiden. Daardoor kan ik me ook beter motiveren, en ik blijk zelfs te kunnen plannen! 2 jaar geleden begon ik niet eens aan het maken van een planning, de planning zelf kwam toch nie af, laat staan dat ik me er aan hield. Nu maak ik planningen, en ik hou me er nog aan ook! (nouja, meestal dan)

Qua hoe je bij diagnose komt;
Print een kenmerken lijst uit voor ADHD van internet, als je het goed aan wil pakken, print je van een andere site een vergelijkbare lijst uit of z'n online testje. Kruis alles aan waar jij je in herkent. Print de kenmerken nog een keer aan, en laat je ouders alles aankruisen in rood wat ze in je herkenden van toen je nog maar 6-10 was, en in groen van wat ze nu in je herkennen (ik zou dat voor zowel ADHD als ADD kenmerken doen trouwens). Met die lijsten, ga je naar de huisarts, je legt uit wat het probleem is, dat je er écht last van hebt, en dat je een verwijzing wil. De huisarts mág de diagnose niet zelf stellen, en heeft daar de kennis ook neit voor, dus als jij met die lijsten met kenmerken aan komt met een boel kruisjes er op, zal hij je eigenlijk altijd wel doorsturen.
Je kan zelf wat voorwerk doen naar welke organisatie of psygoloog/psychiater je wil gaan. (alleen psychiater mag uiteindelijke diagnose stellen, maar vaak word de test qua kruisjes zetten enzo afgenomen door de psygoloog, en werken die 2 samen). Ik zou wel echt even goe inlezen waar je heen gaat, de ene organisatie heeft zn boel nogal wat beter op orde dan de andere. Ik heb zelf hele goede ervaringen met PsyQ, en heb daar eigenlijk ook nog geen slechte verhalen over gehoort. Volgens mij zitten ze ook in Eindhoven.

Nouja, met die verwijzing bel je vervolgens de oranisatie op waar je van wil dat ze gaan kijken of ze de diagnose stellen. Hoe dat verder in zn werk gaat staat op de site van PsyQ best goed uitgelegt.
Overigens, voor het stellen van de diagnose moet wel iig 1 van beide ouders mee, en een jeugdvriend(in), broer of zus, of iemand anders die je kent vanuit de jeugd. Dit omdat ze de diagnose ADHD alleen mogen stellen als je ook in je jeugd genoeg kenmerken had voor ADHD. Het is dus wel belangerijk om in dit process met je ouders te blijven communiceren. (zowiezo natuurlijk wel trouwens, het is ook voor ouders best een schok)

Je kán ook zelf naar bijvoorbeeld PsyQ gaan. Maar de verzekering vergoed volgens mij alleen als je een verwijzing hebt van de huisarts. Maar ook zonder verwijzing kunnen ze je testen volgens mij, en diagnose is diagnose, met of zonder verwijzing van de huisarts.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:24

Airborn schreef:
Overigens, voor het stellen van de diagnose moet wel iig 1 van beide ouders mee, en een jeugdvriend(in), broer of zus, of iemand anders die je kent vanuit de jeugd. Dit omdat ze de diagnose ADHD alleen mogen stellen als je ook in je jeugd genoeg kenmerken had voor ADHD. Het is dus wel belangerijk om in dit process met je ouders te blijven communiceren. (zowiezo natuurlijk wel trouwens, het is ook voor ouders best een schok)

Je kán ook zelf naar bijvoorbeeld PsyQ gaan. Maar de verzekering vergoed volgens mij alleen als je een verwijzing hebt van de huisarts. Maar ook zonder verwijzing kunnen ze je testen volgens mij, en diagnose is diagnose, met of zonder verwijzing van de huisarts.

Nietwaar, ik ben getest op ADHD en de diagnose ADHD is gesteld zonder wie dan ook daarbij.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:42

Ik vraag me of wat voor een test jullie hebben gehad.

Ik heb een zoon die vanaf zijn eerste jaar al ADHD verschijnselen heeft. Nu is hij vorig jaar naar de kinderpsyg geweest en deze heeft ADHD geconstanteerd. De psyg heeft naar ons verhaal geluister en is 5-10 min met hem alleen geweest.
Hij krijgt nu Ritalin (alleen op school).

Nu zijn we verhuisd naar Duitsland en daar krijgen we de vraag waarom er nooit een hartfilmpje is gemaakt en waarom ze nooit bloed hebben afgenomen.

Is dit normaal bij ADHD?

Hij is nu 6 jaar (dus ik ben ontopic)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:53

Nou, ik ben eerst naar HA geweest dat ik me niet in me hum voelde, mn relatie net over was gegaan en dat dit de druppel was, en zo doodmoe van mezelf werd dat ik het toch wel eens tijd vond om te kijken wat er met me aan de hand was :P

Die stuurde me door naar psycholoog, die stuurde me door naar psychiater, die gaf me een lijst mee met vragen die ik moest invullen, die zei ja je hebt ADHD en gaf me ritalin, eerst 2 per dag werkte niet, toen 4 per dag werkte niet, toen 6 per dag, deed nog steeds niks, toen 8 per dag . Toen vertrouwde de apotheek mij neit meer :') hahah
Pas na telefonisch overleg met die psych krege ik het mee :P
Ook dat deed niks, toen ben ik er maar mee gestopt nog 1 keer bij psych geweest die stelde ene praatgroep voor wat ik afwees en ook gewone gesprekken wees ik af.

N vriendin van me heeft neurologisch onderzoek enzo gehad :s
Volgens mij doet elke psych het weer anders ofzo.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:31

@ Bon_Bon, had je merkritalin van Novartis? Of een goedkopere 'nepper' ? Wie niet op Ritalin van een andere fabrikant reageert zou er goed aan doen eens de 'echte' van Novartis te proberen. Doe je daar ook niks op is bijvoorbeeld Dexamfetamine een alternatief wat je ook kan proberen :) De medicijnwereld houdt niet op bij Ritalin :)