Meer mediterende bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Meer mediterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 07:49

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die regelmatig mediteren.
Hoe mediteer je en waarom?

Ik ben begonnen met mediteren om wat meer tot rust te komen en richtte me in het begin vooral op mijn ademhaling. Toen ben ik er een tijdje mee gestopt en heb het sinds een tijdje weer opgepakt. Soms mediteer ik met een rustig 'zenmuziekje' en richt ik me gewoon op m'n ademhaling, soms richt ik me op iets wat ik voel in mijn lijf enz. Ik variëer dus, het is een beetje afhankelijk voor hoe ik in mijn vel zit en wat ik wil. Soms wil ik een bepaald gevoel verder onderzoeken tijdens mijn meditatie, soms wil ik vooral rust in mijn hoofd krijgen na een hectische dag.

Ik merk trouwens ook dat ik steeds minder oordeel over mijn meditatie. Ik plak er geen stempel meer op of het goed of fout is en dat is erg fijn. Ik hoop dat niet-oordelen steeds verder te kunnen uitbreiden, ook buiten mijn meditatie.

Lezen jullie trouwens ook over meditatie? (M.a.w. nog boekentips?)

Finstar1991

Re: Meer mediterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:44

Ik doe het soms, als ik veel stress heb gehad.
Zo kom ik even tot mijn eigen rust :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 14:55

Hoe mediteer jij dan?
Richt je je ook op je ademhaling? Mij doet het inderdaad ook goed na een stressvol dagje ;)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:00

Hoe doen jullie dat dan? ga je gewoon ergens zitten of ga je op bed liggen ofzo? of maakt dat niet zoveel uit?,

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:23

Ik doe aan Vipassana meditatie. Dat is een Boeddhistische meditatie vorm.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:38

Ik ga gewoon op bed liggen, met wierrook :)
Of onder de douche, op de grond zitten in kleermakerszit en het lekkere water op mijn laten vallen, op mijn ademhaling letten en de dag overdenken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:44

Wat ik vaak doe is een relax avond pakken. Groot glas sap, goed boek, goede stoel, kalm muziekje aan, weinig licht. En na zo'n avond ben ik veel kalmer, is mijn ademhaling rustiger en kan k er weer tegenaan.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:40

Ja ik mediteer soms :j Soms ga ik zitten en dan richt ik me vooral op ademhaling en laat ik gedachten rustig wegstromen. Soms focus ik me op een bepaald voorwerp.
Als ik niet kan slapen laat ik altijd m'n gedachten van m'n hoofd, via m'n tenen mn lichaam uitgaan zegmaar :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 17:53

Emytje schreef:
Ik doe aan Vipassana meditatie. Dat is een Boeddhistische meditatie vorm.

Ik heb net een boek gelezen over Vipassana meditatie, erg interessant!
Was een goed boek en het ging vooral over de boeddhistische achtergronden.

Wat ik me afvraag na het lezen van het boek is hoe je vipassana meditatie toepast. Kun je me er wat meer over vertellen?

Willy_UrsB schreef:
Ik ga gewoon op bed liggen, met wierrook :)
Of onder de douche, op de grond zitten in kleermakerszit en het lekkere water op mijn laten vallen, op mijn ademhaling letten en de dag overdenken

Kun je uitleggen hoe je dat doet zonder dat je wordt meegesleurd door je gedachten?
Ik kan me daar niet zo goed een voorstelling van maken.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:10

Ik ga dit topic ook volgen om te kijken hoe andere mensen 'mediteren' en een stukje rust creeeren, misschien dat het voor mij ook wel wat positiefs kan betekenen. :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:12

Hey Ragnaaa, leuk om je hier te zien! Hoe gaat het nu met je?
Heb je al eens eerder gemediteerd? Mij doet het in ieder geval erg goed :j

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:17

Pollewoppy schreef:
Hey Ragnaaa, leuk om je hier te zien! Hoe gaat het nu met je?
Heb je al eens eerder gemediteerd? Mij doet het in ieder geval erg goed :j

Het gaat nu wel iets beter met me, gelukkig. :)
Hoe gaat het nu met jou?

Ik heb nog nooit eerder gemediteerd.
Heb me er nooit zo voor opengesteld en me erin verdiept, maar nu ik je topic hier doorlees, is mijn interesse zeker gewekt. :j
Een beetje rust in je hoofd creeeren is natuurlijk altijd positief!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:26

Dat is het zeker! Ik ben door alles wat ik de afgelopen twee jaar heb meegemaakt steeds meer op zoek naar innerlijke rust. Meditatie is daar een mooie manier voor vind ik.

Met mij gaat het steeds een beetje beter, al gaat het helaas niet in één rechte lijn omhoog. Het gaat met pieke(re)n en dalen ;) Maar in zijn geheel toch steeds wel beter. Leer een hoop en dat geeft moed!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:38

Ook ik mediteer, ben bezig met 100 dagen meditatieplan (hapinez.nl) Ik probeer van alles uit, zoals meditatie tijdens afwassen, lopend mediteren, focussen op mn lichaam en meer van dat. Ik heb meditatiekaarten van Ekhart Tolle die prettig werken, net zoals filmpjes op youtube. Kan ik me echt niet focussen, dan heb ik een filmpje van klankschalen, daarmee lukt het een stuk beter.

Op het begin kon ik er ook gigantisch van balen dat mn gedachten constant weer afdwaalden, nu heb ik zoiets van 'morgen weer een dag', laat ik het los.

Dat pieken en dalen is herkenbaar, maar ook ik heb gemerkt dat meditatie toch de nodige innerlijke onrust scheelt. Kan ik goed gebruiken :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:40

Ik heb ook de meditatiekaarten van Eckhart Tolle, maar weet niet zo goed hoe ik ze in mijn meditatie kan gebruiken. Kun je me uitleggen hoe jij dat doet?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:44

Leuk topic dit! Zo kan ik eens lezen wat anderen doen om te mediteren en er wellicht nog wat van opsteken. :)

Ik mediteer ook regelmatig, bijna elke avond.
Voel me er erg lekker bij.
Ik concentreer me vooral op mijn ademhaling, en weet vaak mijn hoofd goed leeg te maken, gewoon even helemaal aan niets denken. Heerlijk!

Edit: Ik heb ook een edelsteen waarmee ik extra goed kan ontspannen. Wordt van die steen ontzettend rustig. :)
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 23-11-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:47

Mijn vriend wil dat ik ga mediteren.
Hij is van mening dat het me goed zal doen.
Alleen ik blijf erbij dat ik niet genoeg kan ontspannen om zoiets te ondernemen.... dus ik lees hier even "rustig" mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:53

Ik ben van mijzelf heel erg onrustig en kan heel erg gaan piekeren als ik wil slapen, dan wordt vervolgt door heel erg denken dat ik mijn hoofd echt leeg moet maken waardoor ik gerust een paar uur wakker lig.

Ontspannen zonder iets echt te doen kan ik ook niet. Ik heb meditatiekaarten met edelstenen gekregen maar dat lukt mij echt niet. Denken dat je door een bos loopt met een kabbelent beekje wordt gevolgt door 'Hè hier zou ik lekker kunnen paardrijden... Of de kleine voor de kar... maar dan moet ik wel eindelijk eens door pakken met het beleren... Hoe duur was die kar ook alweer... Sjips ik moet nog mestonderzoekenbestellen' Niet bepaalt rustgevend :+

Voor ik ga slapen doe ik dan eventjes ademoefeningen, dat is iets wat mij wel lukt. Ik adem in, stel me voor hoe de lucht door mijn longen stroomt en adem uit. Dat een paar minuten en dan kan ik rustig gaan slapen zonder datik aan alles en nog wat moet denken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:53

@ Miep: Bij het mediteren gaat het er niet zozeer om of je ontspannen bent hoor! Als je er ontspannen van wordt is dat een mooie bijkomstigheid, maar het hoeft niet.

Laat dat dus geen belemmering zijn om te mediteren. Maar doe het alleen als je het zelf ook graag wil en er achter staat. Anders heeft het denk ik weinig zin...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:56

Judith_ schreef:
Ik ben van mijzelf heel erg onrustig en kan heel erg gaan piekeren als ik wil slapen, dan wordt vervolgt door heel erg denken dat ik mijn hoofd echt leeg moet maken waardoor ik gerust een paar uur wakker lig.

Ontspannen zonder iets echt te doen kan ik ook niet. Ik heb meditatiekaarten met edelstenen gekregen maar dat lukt mij echt niet. Denken dat je door een bos loopt met een kabbelent beekje wordt gevolgt door 'Hè hier zou ik lekker kunnen paardrijden... Of de kleine voor de kar... maar dan moet ik wel eindelijk eens door pakken met het beleren... Hoe duur was die kar ook alweer... Sjips ik moet nog mestonderzoekenbestellen' Niet bepaalt rustgevend :+

Voor ik ga slapen doe ik dan eventjes ademoefeningen, dat is iets wat mij wel lukt. Ik adem in, stel me voor hoe de lucht door mijn longen stroomt en adem uit. Dat een paar minuten en dan kan ik rustig gaan slapen zonder datik aan alles en nog wat moet denken.

Eigenlijk mediteer je al met je ademhalingsoefening. Mediteren hoeft niet meer en niet minder te zijn dan dat.

En wat je daarboven beschrijft: Dat je gedachten afdwalen gebeurt zeker in het begin heel veel. Het enige wat je hoeft te doen als je dat opmerkt is je aandacht weer terugkeren naar bijvoorbeeld je ademhaling, of iets anders waar je aandacht op gericht was ;) Dat je geest afdwaalt is heel natuurlijk en niet erg. Je zult ook merken dat dit steeds minder gebeurd :j

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:56

@ Pollewoppy: Wat fijn om te horen dat het stapje voor stapje toch wat beter met je gaat!
Het gaat inderdaad met 'up's en downs', maar je komt er zeker weten wel. :)
Een positieve instelling is immers al een grote stap vooruit!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:57

Precies! En die positieve instelling houden we vast!
En jij hebt die positieve instelling ook!!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:01

Die houden we zeker vast! :)

Ik heb hier trouwens al enkele bruikbare tips gevonden.
Ik vind persoonlijk de manier van Willy_UrsB & Vjestagirl wel wat voor mij. :j

Maar ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen van Bokkers komen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:02

Als je begint met mediteren, hou het dan vooral eerst lekker simpel en probeer gewoon wat uit. Zo ontdek je wat bij je past en wat je fijn vindt en wat niet ;)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:03

Pollewoppy schreef:
@ Miep: Bij het mediteren gaat het er niet zozeer om of je ontspannen bent hoor! Als je er ontspannen van wordt is dat een mooie bijkomstigheid, maar het hoeft niet.

Laat dat dus geen belemmering zijn om te mediteren. Maar doe het alleen als je het zelf ook graag wil en er achter staat. Anders heeft het denk ik weinig zin...

Hoe begin je met zsoiets :?
Wat heb je nodig e.d. :?