Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Soms ga ik zitten en dan richt ik me vooral op ademhaling en laat ik gedachten rustig wegstromen. Soms focus ik me op een bepaald voorwerp.
Emytje schreef:Ik doe aan Vipassana meditatie. Dat is een Boeddhistische meditatie vorm.
Willy_UrsB schreef:Ik ga gewoon op bed liggen, met wierrook
Of onder de douche, op de grond zitten in kleermakerszit en het lekkere water op mijn laten vallen, op mijn ademhaling letten en de dag overdenken
Pollewoppy schreef:Hey Ragnaaa, leuk om je hier te zien! Hoe gaat het nu met je?
Heb je al eens eerder gemediteerd? Mij doet het in ieder geval erg goed

Maar in zijn geheel toch steeds wel beter. Leer een hoop en dat geeft moed!

Judith_ schreef:Ik ben van mijzelf heel erg onrustig en kan heel erg gaan piekeren als ik wil slapen, dan wordt vervolgt door heel erg denken dat ik mijn hoofd echt leeg moet maken waardoor ik gerust een paar uur wakker lig.
Ontspannen zonder iets echt te doen kan ik ook niet. Ik heb meditatiekaarten met edelstenen gekregen maar dat lukt mij echt niet. Denken dat je door een bos loopt met een kabbelent beekje wordt gevolgt door 'Hè hier zou ik lekker kunnen paardrijden... Of de kleine voor de kar... maar dan moet ik wel eindelijk eens door pakken met het beleren... Hoe duur was die kar ook alweer... Sjips ik moet nog mestonderzoekenbestellen' Niet bepaalt rustgevend
Voor ik ga slapen doe ik dan eventjes ademoefeningen, dat is iets wat mij wel lukt. Ik adem in, stel me voor hoe de lucht door mijn longen stroomt en adem uit. Dat een paar minuten en dan kan ik rustig gaan slapen zonder datik aan alles en nog wat moet denken.
Dat je geest afdwaalt is heel natuurlijk en niet erg. Je zult ook merken dat dit steeds minder gebeurd
Pollewoppy schreef:@ Miep: Bij het mediteren gaat het er niet zozeer om of je ontspannen bent hoor! Als je er ontspannen van wordt is dat een mooie bijkomstigheid, maar het hoeft niet.
Laat dat dus geen belemmering zijn om te mediteren. Maar doe het alleen als je het zelf ook graag wil en er achter staat. Anders heeft het denk ik weinig zin...