vervelende gebeurtennissen verdringen, zelfs vergeten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

vervelende gebeurtennissen verdringen, zelfs vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:29

Kan je vervelende gebeurtenissen zo verdringen, dat je het vergeet?

Ik merk wel aan mezelf dat ik vervelende gebeurtenissen na de jaren steeds minder gedetaileerd weet.. Door gewoon te verwerken en te verdringen.. Maar kan het dan ook dat je het compleet niet meer weet.. Wat er dan ooit gebeurt is?
Door onbewust het weg te stoppen?

Ik heb iets gevonden een lange tijd geleden over mij.. wat dan niet zo'n prettige ervaring zou moeten zijn... Maar ik weet er eigenlijk niets vanaf?

Kan dat? of heeft iemand ook wel is gehad van: God? zou echt niet weten hoor..

Beetje onduidelijk, maar misschien zijn er wel mensen van: Nou inderdaad herken het wel? of mensen die zeggen van: nee, kan gewoon niet..

Hoe denken jullie hierover?

Wat gedetailleerder dan via pb..

HubbaBubba

Re: vervelende gebeurtennissen verdringen, zelfs vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:31

Een mens vergeet de slechte/nare gebeurtenissen nagenoeg en onthoud de goede/leuke wel goed of in ieder geval beter.
Dit is een natuurlijk iets van de mens, de scherpe randjes gaan er na een tijdje van af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:33

Ik geloof dat dat iets is in je hersenen om de mens tegen zichzelf te beschermen... Herinneringen terug halen is een vrij ingewikkeld proces :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:33

ik zou niet weten of dit mogelijk is, lijkt me wel een beangstigend idee, dat je iets mee hebt gemaakt, en je er later last van krijgt, maar dat je het helemaal niet meer kan herinneren. Ik kan me voorstellen dat je de nare dingen wel gaat bagatelliseren na een tijdje, maar helemaal vergeten...

Volgens bepaalde figuren uit het verleden, bijvoorbeeld een Sigmund Freud zou het wel moeten kunnen. Ben erg benieuwd of mensen hier voorbeelden vna hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:34

Daar noem je wel een erg omstreden persoon op secricible. Maar niet enkel Freud heeft dat beweerd :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:40

pharagirlke schreef:
Ik geloof dat dat iets is in je hersenen om de mens tegen zichzelf te beschermen... Herinneringen terug halen is een vrij ingewikkeld proces :)

Kan je daar wat meer uitleg over geven?

Maar je herinnert je dan wel iets.. Maar van deze gebeurtenis, ik weet echt compleet niks? Zou dat dan ook op te halen zijn dmv hypnose of dergelijke? of is het gewoon weg?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:42

Ja dat is idd mogelijk, het beste en meest duidelijke voorbeeld is een gespleten persoonlijkheid. Vaak wordt er tijdens een trauma een nieuwe persoonlijkheid aangemaakt. Sommige mensen kunnen tot wel 40 verschillende persoonlijkheden hebben. Ook is het mogelijk om het inderdaad op een zodanige manier te ontkennen, dat iets idd nooit gebeurd lijkt te zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:43

secricible schreef:
ik zou niet weten of dit mogelijk is, lijkt me wel een beangstigend idee, dat je iets mee hebt gemaakt, en je er later last van krijgt, maar dat je het helemaal niet meer kan herinneren. Ik kan me voorstellen dat je de nare dingen wel gaat bagatelliseren na een tijdje, maar helemaal vergeten...

Volgens bepaalde figuren uit het verleden, bijvoorbeeld een Sigmund Freud zou het wel moeten kunnen. Ben erg benieuwd of mensen hier voorbeelden vna hebben.

Nou heb er tijden over na zitten denken, en het is inderdaad beangstigend dat ik er niets vanaf weet. Heb er overigens geen last van.. Maar word wel een beetje nieuwsgierig..

Heb wat over Sigmund Freud opgezocht, erg interesant :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:50

bij mij werkt het andersom :?

ik heb alle slechte ervaringen/dingen met impact onthouden...

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:52

Het kan een vorm van zelfbescherming zijn; sommige traumatische dingen uit je verleden dingen komen pas bij je boven als je het (geestelijk) aankunt. En ja, soms kunnen die heel lang "achter een deurtje" opgeslagen zitten en zolang het deurtje niet open valt/getrokken wordt, weet je het echt niet (meer)!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:59

Maar zijn er ook manieren om dit dan op te halen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:02

Ja, normaal kan het dmv hypnose of droomanalyse wel terug opgehaald worden en er zijn nog wat andere mogelijkheden geloof ik. Maar geen van die mogelijkheden is echt "wetenschappelijk". :)

Je hebt drie soorten geheugensystemen. Die leggen elk de herinnering op hun eigen manier vast. Het sensorisch geheugen begint met prikkels lang genoeg vast te houden zodat je hersenen kunnen bepalen welke ze gaan op slaan en welke niet. Je kan nl onmogelijk álle prikkels vast leggen dus je hersenen nemen er de belangrijkste (voor jou) uit. Als je bv honger hebt zullen je hersenen de etensgeuren en je knorrende maag vast leggen. De prikkels die belangrijk genoeg zijn gaan naar het werkgeheugen. Dit is je bewuste verwerking van de ervaringen. Dit geheugen kan ongeveer 7 "items" tegelijk bevatten. Het werk geheugen kijkt welke informatie je hebt en waar het die gaat plaatsen, vaak koppelt het werkgeheugen nieuwe informatie aan informatie die al in het lange termijn geheugen zit. Ten slotte kom je in het derde en laatste systeem; je lange termijn geheugen. Hier zit eigenlijk alle verwerkte informatie, vb de verjaardagen van je familie en vrienden, dingen die je ooit geleerd hebt enz. Dit is nog opgedeeld in verschillende afdelingen maar die laat ik even voor wat ze zijn, dit is dus in grote lijnen de weg die informatie af legt om een herinnering te worden.

Maar je hersenen moeten die herinneringen, die informatie, ook kunnen terug halen! je hebt impliciete herinneringen, herinneringen de je gedrag kunnen beinvloeden maar die je niet bewust in je geheugen hebt geprent (dus waar je niet echt besef van hebt) en explicitiete herinneringen, deze herinneringen zijn met aandacht verwerkt zoals bv leerstof van school. Je weet dat je dat er in gestoken hebt.

Er zijn een paar redenen waarom je herinneringen niet zou kunnen terughalen. Echter dat zijn gewoon dingen die voorkomen dat je ze kan terug halen, de herinnering zit er dus nog wel maar iets "blokkeert" het terug naar je werkgeheugen halen. Het gebeurt trouwens wel vaker, niet enkel met traumatische dingen. Herinneringen waar je absoluut niet meer mee bezig bent maar bv een bepaalt liedje dat je hoort roept iets op waarvan je denkt "goh daar heb ik echt al lang niet meer aan gedacht" Dat is een milde vorm.

Freud meende dat bedreigende herinneringen in de onbewuste geest werden begraven en dat ze van daaruit indirect invloed uitoefenen op onze gedachten en ons gedrag. Dus mensen die zich gedragen alsof ze misbruikt zijn geweest mochten, naar zijn mening, niet uitsluiten dat dat inderdaad zo was. Echter waren maar weinig wetenschappers het daar echt mee eens, nagenoeg geen eigenlijk om de reden dat dergelijke herinneringen ook kunnen "vervagen". Je bent er gewoon niet meer mee bezig waardoor je ze ook niet meer op haalt. Ze zitten er dus nog wel maar je bent je er niet bewust van.. Wat wel zo is, is dat hersenen heel selectief zijn met welke informatie ze op slaan. Als je de herinnering wil terug halen vullen de hersenen de "gaten" op met het "meest logische". Het kan dus zijn dat jij het gewoon "verkeerd'" herinnerd.

een heel simpel logisch voorbeeld:
Je ziet een geweer vast gehouden door een man, en je ziet iemand bloedend op de grond liggen. Hoewel je niet gezien hebt wat er gebeurt is maken je hersenen automatisch een verhaaltje. De man met het geweer heeft de man die op de grond ligt neergeschoten/dood geschoten. Ook al heb je dat helemaal niet gezien. Zo herinner je het wel als men later vraagt "wat is er gebeurt". Terwijl het net zo goed kan zijn dat die meneer dat geweer heeft opgeraapt om te zorgen dat niemand dat bewijsmateriaal kon mee nemen bv. Maar je hersenen kiezen voor de meest logische "weg" en die is dat die meneer die het geweer vast heeft de andere heeft neer geschoten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:15

Ik ben geen psych oid hoor, zeker niet. Maar is post traumatische stress ook niet dat je (veelal, niet altijd) vergeten gebeurtenissen opnieuw ziet (als film, droom etc.).

Maargoed, ik denk zelf dat het wel kan, wetenschappelijk onderbouwen kan ik niet, maar ken wel iemand die veel 'gewist' heeft uit zijn verleden. (ik kan niet in zijn hoofd kijken, maar geloof hem zeker wel).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:16

er is ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor behalve misschien dat haar hersenen een ander "verhaaltje" hebben gemaakt dan echt gebeurt is. (of dat de hersenen van de persoon die het verteld heeft een ander verhaaltje heeft gemaakt). :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:36

hoi goh hier dezelfde vraag maar ben erg bang voor de gevolgen van de hypnose enz

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 03:41

Herinneringen kunnen vervagen, tot zover dat je totaal niet meer zeker bent van wat er eigenlijk gebeurt is. Herinneringen kunnen ook vervormen, een gebeurtenis totaal anders herinneren dan wat er daadwerkelijk gebeurt is. Of herinneringen helemaal kunnen verdwijnen weet ik niet, maar ik sluit het niet uit. Ik denk dat als je dingen echt zo verdrongen hebt dat je ze niet zomaar meer voor de geest kan halen, je wel door omstandigheden getriggerd kan worden deze weer "toonbaar" te maken. Door iemand die lijkt op iemand waarmee je een heel slechte ervaring gehad hebt, door geuren, kleuren, situaties of weet ik veel wat.

Voor mijzelf geld dat ik vaak niet meer weet wat er echt gebeurd is, dat ik daar echt mijn dagboek en mensen die erbij waren voor nodig heb. Ik vind dat al heel beangstigend. Ook dat bepaalde herinneringen vervormd blijken te zijn ten opzichte van die van anderen. Net zo beangstigend. Ben nog geen dingen tegengekomen waarvan ik me echt geen fractie meer kan herinneren, hoewel dat best nog op zou kunnen komen.

Ik geloof trouwens niet in hypnose en dat soort dingen om "herinneringen" boven te halen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:43

Hier misschien niet helemaal van toepassing, maar illustreert wel hoe gek herinneringen kunnen zijn.

Toen mijn schoonvader licht begon te dementeren had hij allerlei goede herinneringen aan gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. En dezelfde verhalen kwamen ook steeds weer terug, daarin was hij wel consistent. Ergens lagen die herinneringen dus kennelijk wel opgeslagen ondanks dat ze nooit hebben plaatsgevonden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 07:55

Ik heb gelezen over mensen die als kind misbruikt waren en dat compleet waren 'vergeten', maar vroeg of laat kwam het weer boven. Dan kregen ze ineens een beeld in hun hoofd en wisten ze niet zeker of het wel echt gebeurd was.
Ik denk dat er bij jou ook zoiets is gebeurd (maar dan misschien niet met misbruik maar iets anders?) dus het kan wel en het komt vaker voor.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:22

Ik heb hier laatst ook nog aan zitten denken.
Heb een tijd terug ook iets meegemaakt wat je liever heeel snel vergeet ...
maar het lijkt net of ik het ook écht vergeten ben !!!

Andere opperde met professionele hulp, maar ik vond dat echt niet nodig, ik had nergens last van, was het immers al weer een soort van vergeten ofzo??

Nu kan ik het me ook niet meer zo goed voor de geest halen lijkt!
Wil ik ook niet misschien!

Ben soms wel bang er stiekem toch iets aan over gehouden te hebben, wat ik nu niet merk, maar er straks miss een keertje uitkomt!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:37

@ Elicious: Dat heb ik dus ook.. Ik weet er niks van, maar die ervaring die ik dus mee zou moeten hebben gemaakt moet echt echt naar zijn geweest.. Straks krijg ik er ineens last van. Dan zou ik eerder overwegen om het eerder al naar voren te laten halen..

@mick75: Nou ik geloof wel in hypnose.. Niet de peter powers hypnose hoor ;) Maar wel om het te gebruiken om mensen te helpen. Mijn opa was vroeger psychiator (hij is al een lange tijd geleden overleden) maar hij gebruikte hypnose wel om mensen te helpen..

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:39

MaaikeMo: Ik ben 'benieuwt' waar het om gaat....
benieuwt is natuurlijk helemaal een verkeerde uitdrukking, weet niet zo goed hoe ik het moet benoemen!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:41

Haha ik snap je, je hebt PB

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:41

Mijn broer is overleden toen ik 15 was. Hij is 20 jaar geworden. En ik moet zeggen dat ik me heel weinig herinner van die periode vlak voor zijn dood en na zijn dood. Ik heb niet bewust verdrongen, en als ik foto`s kijk en er veel over praat dan weet ik wel meer, maar moet zeggen dat het wel echt diep weg gestopt zit.
Ik ben er overigens altijd heel relaxed mee omgegaan, ik kan er ook goed over praten en heb zijn dood heel gauw geaccepteerd, mede doordat ik heel positief ben en weet dat het goed is zo. Maar het is gek dat ik weinig herinneringen aan die periode heb. Is een soort verdedigingsmechanisme denk ik :)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:44

kistaah schreef:
Mijn broer is overleden toen ik 15 was. Hij is 20 jaar geworden. En ik moet zeggen dat ik me heel weinig herinner van die periode vlak voor zijn dood en na zijn dood. Ik heb niet bewust verdrongen, en als ik foto`s kijk en er veel over praat dan weet ik wel meer, maar moet zeggen dat het wel echt diep weg gestopt zit.
Ik ben er overigens altijd heel relaxed mee omgegaan, ik kan er ook goed over praten en heb zijn dood heel gauw geaccepteerd, mede doordat ik heel positief ben en weet dat het goed is zo. Maar het is gek dat ik weinig herinneringen aan die periode heb. Is een soort verdedigingsmechanisme denk ik :)

Ik vraag me ook af of ik het heb 'geaccepteerd', in de zin van .. het is gebeurd, ik moet verder!
Doet het me niks? Is het toch niet zo heftig overgekomen?
Ik kan wel niet meer huilen sinds het gebeurd is.
Was altijd een vrij gevoelig en emotioneel type, dat lijkt nu 'verdwenen?'

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:45

Overigens moet je sterk in je schoenen staan wil je hypnose overwegen. Je beleeft echt alles weer opnieuw, en daar moet je wel klaar voor zijn.
Voor mij hoeft het niet, ik heb er geen last van en vind het wel goed zo. Als ik later toch nog problemen krijg, kan ik het alsnog doen. Maar denk eerlijk gezegd niet dat dat gebeurt.