Sinds 1,5 jaar ben ik enorm met mijn gezondheid in gevecht. Vorig jaar juni ging ik vet burn out, gepaard met angst aanvallen. Dat burn out snapte ik wel. Want het jaar daarvoor had ik zo gigantisch veel gedaan, dat was ook onmenselijk.
Maar goed, de angst aanvallen waren zo heftig, daar moest iets mee gebeuren. Het ging mijn leven beheersen. Na de eerste acceptatie en diagnose stelling blijkt het dat het een paniekstoornis is. Heel fijn, want dat zit ook lekker in de familie. Ik heb jaren lang mijn moeder bang zien zijn en gedacht "zo word ik niet!" Dus wel
Inmiddels kan ik behoorlijk goed met de angsten leven (door therapie). Ja ze zijn rot, ik denk altijd dat ik ter plekke dood neer val, maar ik heb geleerd dat het niet zo is. Ik kan ze overleven, dus echt bang ben ik er niet meer voor. Angst voor de angst beheerst me niet meer. Ik weet wat ik kan en hoe je grenzen aan moet geven.
Maar nu komt het, de vraag. Want mijn lichaam blijft maar overspannen. Ondanks bijna geen aanvallen meer te hebben blijf ik enorm gespannen. De moeheid, duizeligheid, migraine, enorme spierspanning, misselijkheid, hartkloppingen, pijn op de borst, geen eetlust en overprikkeld gevoel blijven. Elke keer weer bouw ik mezelf op en val ik net zo hard weer terug. Mijn leefomgeving is zo veilig en spanningen zo nihil dat ik inmiddels het idee heb dat er iets niet klopt. Ik heb voldoende rust, goed eetpatroon, veel praat mogelijkheden, lichamelijke activiteit en afleiding.
Daarbij is het demotiverend om gezond te kunnen denken, maar mijn lichaam wil niet mee doen. Inmiddels ben ik begonnen aan sertraline (2 weken), de laagste dosis, om te kijken of het hierdoor lichamelijk beter zal gaan. Maar de bijwerkingen zijn enorm nog, het hele ziekte beeld, plus mega angsten komen weer aan de oppervlakte. Maar goed, ff volhouden, hopelijk gaat het over als ik gewent ben aan het spul.
Mijn vraag is natuurlijk, zijn er mensen die zich hierin herkennen?
Grapje. Maare nee, dat is nu juist het rare er van. Al die maatregelen lijken niet te helpen.