Autorijden en ADD, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Autorijden en ADD, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:58

Ik zit een beetje met een probleem.
Ik heb inmiddels 20 autorijlessen gehad en mijn instructeur is van plan mijn examen in te plannen. Opzich een goed teken, maar wat nog wel heel erg verbeterd moet worden is mijn kijken en mijn reactie in sommige situaties.
Nou is het zo dat ik vanwege mijn ADD informatie vaak pas wat later binnen krijg. Ik zie of hoor het dus wel maar voordat ik het begrijp zijn we weer een paar seconde verder.. Met autorijden is dit dus heel lastig. Als er bijvoorbeeld ineens een fietser om de bocht komt kan ik gewoon niet snel genoeg reageren want het dringt te laat tot me door, en zo ook met verkeersborden. Ik zie ze wel maar het dringt niet tot me door wat wel of wat niet mag, wanneer het wel door dringt is het al te laat en ben ik bijvoorbeeld een straat ingereden waar het helemaal niet mag.
Als ik me heel goed concentreer gaat het beter en kan ik soms wel optijd reageren, maar.... Ik heb ook ontzettend veel moeite om mij goed te concentreren (dit heb ik met alles).
Iemand tips???

Unseen

Re: Autorijden en ADD, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:49

Ik heb hier ook lang problemen mee gehad, tijdens mijn rijlessen. Sinds ik ritalin ben gaan slikken is het een stuk beter gegaan en ben ik de lessen (en mijn examen) door gevlogen. Ik weet dat medicijnen niet altijd de leukste oplossingen zijn, maar mij heeft het echt geholpen te focussen op de weg en de auto. Ik bedoel, je zit toch in het verkeer en je hebt te maken met andere weggebruikers... Concentratie en oplettendheid zijn nu eenmaal essentieel voor niet alleen je eigen veiligheid, maar ook voor dat van anderen.
:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:06

Als mijn vriend zijn Ritalin slikt, rijdt hij een stuk prettiger :j Ik merk het direct als hij zijn medicatie niet heeft genomen (en dan heeft hij het niet verteld aan mij, maar ik zie het gewoon aan zijn rijgedrag: onrustiger en hij reageert net wat langzamer). En ja: dat is eng. Want zonder medicatie is zijn verkeersinzicht minder, de voetganger die opeens oversteekt mist hij bv waardoor hij vol in de ankers gaat.

Ik zou zeggen: bespreek het met je psycholoog/psychiater, er is vast wel iets op te vinden :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:22

Grappig, daar heb ik nou nooit last mee gehad, mijn reactievermogen ligt vrij hoog en ik heb over het algemeen een prima overzicht met of zonder medicatie. Sterker nog, van de medicatie neemt je reactievermogen zelfs af. Inzicht en reactievermogen staan wat mij betreft ook los van het hele adhd/add gebeuren, maar dat is mijn mening. Het rijgedrag is iets heel anders i.m.o. en dat kan wel verbeteren met medicatie.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:32

hyppolyte schreef:
Grappig, daar heb ik nou nooit last mee gehad, mijn reactievermogen ligt vrij hoog en ik heb over het algemeen een prima overzicht met of zonder medicatie. Sterker nog, van de medicatie neemt je reactievermogen zelfs af. Inzicht en reactievermogen staan wat mij betreft ook los van het hele adhd/add gebeuren, maar dat is mijn mening. Het rijgedrag is iets heel anders i.m.o. en dat kan wel verbeteren met medicatie.

Als ik niet geconcentreerd ben, reageer ik minder snel mocht er ineens een kind oversteken. Dus concentratie heeft wel degelijk invloed op je reactievermogen. En ja, medicatie kan weer invloed hebben op je concentratie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:34

Ik denk dat het eerder persoonsafhankelijk is hyppolyte :j
Mijn vriend heeft sowieso zonder medicatie een heel ander reactie vermogen (langzamer) zonder medicatie dan met. Met medicatie kan hij zich beter concentreren en worden de prikkels ook adequater opgemerkt. (niet alleen op de weg, maar overal).
Hij kan zonder medicatie echt een dromer zijn, ook als het juist niet moet zoals op de weg... (en dan moet hij vol in de ankers omdat hij iets te laat opmerkt). Gelukkig is hij met medicatie alerter :)

Maar ja, via bokt is niet te zeggen wat iemand moet doen. Dus overleg met psycholoog/psychiater of huisarts is zeker aan te raden :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:40

Is het ook absoluut, maar vond het daarom ook grappig om te lezen, omdat ik dat zelf dus helemaal niet heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:42

Dat is wel fijn dat je daar geen last van hebt met autorijden :j (ook voor je medeweggebruikers :D)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:09

En voor mezelf vooral, aangezien ik nogal eens medeweggebruikers tegenkom die hele rare acties uithalen (laatst nog iemand die al spookrijdend richting de berm ging, daar overstak en omdraaide, heel raar)! Maar ik moet zeggen dat ik zelf niet altijd echt poeslief ben tijdens het autorijden hoor, ik heb zo m'n buien :j.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:21

Bedankt voor de berichtjes :)
@ Unseen en/of Welshcobfan: Kan je die ritalin gewoon alleen slikken als je gaat autorijden ofzo? Want wil liever niet aan medicijnen vast zitten..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:29

feliciaa schreef:
@ Unseen en/of Welshcobfan: Kan je die ritalin gewoon alleen slikken als je gaat autorijden ofzo? Want wil liever niet aan medicijnen vast zitten..

ritalin moet je blijven slikken en niet even voor het autorijden. ik zou het er gewoon met je huisarts over hebben en kijken of die evt. wat voor kan schrijven. misschien wat rot gezegd maar is het wel veilig om te gaan autorijden als alles net iets te laat binnen komt??

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:35

Echt tips heb ik niet voor je. Gewoon prberen, zou ik zeggen. Misschien valt het allemaal mee. Nu moet je nog aan zoveel tegelijk denken met rijden, maar als je wat langer rijd dan gaan veel dingen vanzelf dus dat scheelt weer in tijd van handelen.

Ik had er ook last van met lessen. Ik merk ook dat dingen wat traag tot me doordringen, het is zo druk in mijn hoofd dat het even duurt voor nieuwe informatie verwerkt wordt. Heel lastig in het verkeer. Met lessen had ik daar ook best last van, maar ik heb me toch in een keer door het examen weten te krijgen. Toen ik eenmaal flink wat rij-ervaring had opgedaan, ging het veel beter met autorijden. Ik hoef nu niet meer te letten op schakelen, sturen en dat soort dingen, dat gaat vanzelf. En vreemd genoeg gaat ook opletten vanzelf, vaak reageer ik op situaties voor ze echt tot me doordringen.

Ik slik sinds een jaar ook ritalin. Ik merk wel dat ik me er beter door kan concentreren, maar ik merk ook dat ik voorzichtiger moet zijn in het verkeer. Ik wordt er wat vlak van en dat hindert me in het verkeer. Zonder ritalin rijd ik veel beter. Het grootste probleem heb ik in het donker, met de ritalin lijkt het wel of ik me minder goed kan aanpassen aan tegenliggers, de koplampen lijken zo veel feller. Dus kijk wel uit als je medicijnen wil gaan gebruiken, het kan je meehelpen maar ook tegenwerken in het verkeer.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:59

Het is me toen mijn psycholoog de diagnose stelde aangeboden om ritalin te nemen. Ik heb toen nee gezegd omdat ik liever niet aan een medicijn vast wil zitten en ik me met de meeste dingen goed kan redden. Ik denk dat het ook wel klopt wat kekavo zegt, dat als ik straks meer rijervaring heb het ook vanzelf wel beter gaat. Tot die tijd moet ik gewoon veel blijven oefenen denk ik :) En mocht het niet beter worden dan kan ik altijd nog naar de huisarts of psycholoog gaan om hen om tips te vragen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:21

Die felle koplampen heb ik trouwens ook veel last van :j.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:10

hyppolyte schreef:
Die felle koplampen heb ik trouwens ook veel last van :j.

Het viel me laatst op, dat als ik ritalin gebruikt heb, mijn pupillen iets groter zijn dan anders. Heb ik ook last van als ik migraine heb en dan heb ik ook last van fel licht.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:18

Tieme schreef:
feliciaa schreef:

ritalin moet je blijven slikken en niet even voor het autorijden. ik zou het er gewoon met je huisarts over hebben en kijken of die evt. wat voor kan schrijven. misschien wat rot gezegd maar is het wel veilig om te gaan autorijden als alles net iets te laat binnen komt??

Ik heb geleerd dat je hem wel even mag slikken(ook voor huiswerk willen maken bijv.), maar dat zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de deskundige die je spreekt.
Maar: let erop dat je als je tijden lessen/afrijden ritalin slikt je dit in principe wel aan moet geven!
(en dat kan met je eigen verklaring een behoorlijke klus worden...)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:37

Als je AD(H)D hebt heeft het niet zoveel zin om het eventje te slikken, het heeft het meeste effect als je het dagelijks slikt. Maar er zitten ook wel een hoop nadelen aan en ik moet zeggen dat ik ook wel eens een pauze neem van de medicatie.

@kekavo, dat m'n pupillen dan groter zijn heb ik wel eens opgemerkt, maar heb het zelf nooit zo gelinkt aan het licht, weer wat geleerd.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:34

Als je pupillen groter zijn, komt er meer licht door naar binnen. Normaal gesproken verkleinen je pupillen als er ineens een grote hoeveelheid licht is, maar dat gebeurt nu dus minder sterk waardoor je meer last hebt van het licht. Je ogen passen zich niet meer zo snel aan het licht aan dan.

Ik heb met de zomervakantie 3 weken lang een pauze ingelast. Dat beviel me niet zo. Nou ja, de pauze op zich wel, maar daarna kreeg ik alle bijwerkingen opnieuw. Het duurde bij mij een week of 2 voor ik weer een beetje kon slapen en geen hoofdpijn meer had. Hebben jullie dat ook?

(volgens mij dwalen we een beetje af zo, maar daar hebben we AD(H)D voor, toch? Het is zo moeilijk voor ons om ons te blijven concentreren op het oorspronkelijke onderwerp :P )

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:48

Ritalin kan je ook wel alleen innemen op momenten dat je problemen verwacht door je ADD. Mijn dochter neemt het (helaas) ook alleen in als ze een proefwerk ed heeft, daar had de psychiater geen problemen mee. Kan je anders niet gewoon nog wat langer door lessen? Tot je je zekerder voelt van je zaak?
Succes iig! ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:54

Ik geef zelf autorijles en de dingen die jij aangeeft heeft bijna iedereen last van.

Je zegt zelf als je goed concentreert dat je er dan een stuk minder last van hebt, autorijlessen zijn duur dus probeer jezelf aan te zetten tot nog beter concentreren, het hele uur lang.

Wat ik zelf doe met leerlingen die hier last van hebben is bijvoorbeeld ze bepaalde borden laten volgen, een omleiding of een bepaalde plaats ofzo, ook om en om links en recht laten gaan zodat je beter bewust wordt van de straten en of je er nou wel of niet in mag rijden. Op navigatie rijden.

Paar kleine voorbeeldjes maar denk dat het gewoon oefenen oefenen oefenen wordt :P.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:54

corinepgek schreef:
Ik geef zelf autorijles en de dingen die jij aangeeft heeft bijna iedereen last van.

Je zegt zelf als je goed concentreert dat je er dan een stuk minder last van hebt, autorijlessen zijn duur dus probeer jezelf aan te zetten tot nog beter concentreren, het hele uur lang.

Wat ik zelf doe met leerlingen die hier last van hebben is bijvoorbeeld ze bepaalde borden laten volgen, een omleiding of een bepaalde plaats ofzo, ook om en om links en recht laten gaan zodat je beter bewust wordt van de straten en of je er nou wel of niet in mag rijden. Op navigatie rijden.

Paar kleine voorbeeldjes maar denk dat het gewoon oefenen oefenen oefenen wordt :P.

Misschien ga je hier een beetje voorbij aan het feit dat add/adhd een serieuze stoornis is. Zo iemand kán zich niet nog beter concentreren, zit er gewoon niet in. Op een gegeven moment is het gewoon op. Tips die je geeft zijn wel goed bruikbaar (denk ik) maar zeker niet afdoende.

Ik heb zelf nog geen rijbewijs, maar no way dat ik de weg opga zonder medicatie. Dat zou simpelweg te gevaarlijk zijn!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:09

@dwaallicht: maar er zit nogal verschil tussen de ene ADD-er en de andere...
Ik heb wel mijn rijbewijs, en ben niet op medicatie maar ik vind het zelf wel veilig om op de weg te gaan.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:46

Dat ben ik met je eens, Siskeh. De een is de ander niet, je kan eigenlijk niemand met elkaar vergelijken en het is iets dat je gewoon moet uitproberen (of niet natuurlijk).
Ik had mijn rijbewijs al 10 jaar voor ik aan de medicatie ging. Ik vind mezelf meestal beter rijden zonder dan met. Ik zeg meestal, want als ik echt moe ben of extra chaotisch in mijn hoofd, dan ben ik met medicijnen wel veiliger in het verkeer. Ik merk het vooral op langere stukken dat ik me met toch wat onrustiger voel omdat ik stil moet zitten en dat met de medicijnen wat minder makkelijk volhoud.

Hmm. Ik wilde nog wat schrijven, maar ik weet het niet meer. Dus wordt vervolgt }:0

Edit: ik rijd het beste als ik alleen in de auto zit. Als er iemand naast me zit, dan ga ik zitten praten en dat gaat echt ten koste van mijn rijstijl. Dan ga ik langzamer rijden en vaak reageer ik dan trager. Dus als ik met iemand anders de weg op moet, laat ik het liefst de ander rijden. Zo mogelijk natuurlijk. Met lessen had ik daar niet zoveel problemen mee, omdat mijn instructeur er eentje was van niet praten maar rijden. hij wist wel dat ik er last van had, dus heeft hij met het examen de examinator aan de praat gehouden zodat ik niks hoefde te zeggen en gewoon op de we kon letten.
Ik heb wel van andere ook gehoort dat ze hier last van hebben, dus misschien is dat wel een tip, doe net of er niemand naast je zit en praat zo min mogelijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:58

Citaat:
Als je pupillen groter zijn, komt er meer licht door naar binnen. Normaal gesproken verkleinen je pupillen als er ineens een grote hoeveelheid licht is, maar dat gebeurt nu dus minder sterk waardoor je meer last hebt van het licht. Je ogen passen zich niet meer zo snel aan het licht aan dan.

Dat weet ik wel, maar ik heb mijn grotere pupillen nooit zo gelinkt aan de medicatie en dus ook niet aan het lasthebben van het felle licht, ik ga er nu dus even op letten of ik inderdaad sneller last heb van het felle licht als ik medicatie heb gebruikt. Mijn pupillen zijn sowieso altijd wel vrij groot en ik heb altijd al slecht tegen fel licht gekund, mijn telefoons/psp o.i.d. staan ook altijd op de minst felle optie.

Even tussendoor, kunnen jullie toevallig ook slecht tegen bijgeluiden? Bijvoorbeeld een telefoon met toetsgeluiden of een spelletje met achtergrondgeluiden, ik schakel altijd alle geluiden zoveel mogelijk uit, tenzij het noodzakelijk is.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:24

Ik kan heel slecht tegen geldui. Niet alleen bijgeluid, maar ook als er meerdere mensen door elkaar praten zoals op een feestje. Kan me dan niet goed concentreren op wat ik wil horen. Dan is het te chaotisch om me heen.