Wel of niet dochter inenten Mexicaanse griep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Wel of niet dochter inenten Mexicaanse griep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:46

Gisteren aan de dokter gevraagd of ik mijn dochter mag enten van 4. Ja dat mag, maar ze hoort niet in de risicogroep.
Je wordt ziek van de prik en waarschijnlijk zal ze flink huilen bij het zien van de naald.
Nu wil ik het ook niet op mijn geweten hebben dat ze er dood aan gaat (al is die kans zo minimaal).
Het vaccin is voorhanden, dus waarom niet enten?
Ik vraag me af hoe anderen hier tegenover staan.
Als het zou gaan om je paard of veulen zal je waarschijnlijk direct de naald erin zetten, maar dit is toch anders.

WillemYntJee

Re: Wel of niet dochter inenten Mexicaanse griep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:49

Ik heb zelf dan wel geen kinderen, maar voordat ik uberhaupt er over ging denken om mezelf te laten enten zou k toch wel willen weten wat de bijwerkingen zijn. Dus momenteel zou k me voor geen goud laten enten :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:51

De mexicaanse griep is een gewone griep.
Alleen de risicogroepen zouden moeten ingeent worden (diabetes, ouderen, ...)
Als je dokter het afraadt zou ik het zeker niet doen.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:53

Ik vind het een moeilijke keuze. Het is een soort van win-win situatie. Je weet niet precies wat de vaccin aanricht, maar ook niet wat de mexicaanse griep doet. Als de kans er is dat ze dood kan gaan aan het vaccin zou ik het persoonlijk niet doen.

Want is het echt zo dat je ziek kunt worden van een prik, ik zelf zit ook heel erg te twijfelen. Ik wordt wel toegerekend tot de risicogroep en heb twee vaccins om te krijgen. Zijn er veel risico's bij de vaccin? Want dat is het hem nou juist, want wat zijn de bijwerkingen, daar zijn zoveel meningen over. Ik zou het niet doen.
Laatst bijgewerkt door suus_romy op 03-11-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:53

Heb zelf geen kinderen, maar zou ze niet laten enten als ze niet in de risicogroep zitten.
Zelf zou ik ook niet geent willen worden...
Overigens geld hetzelfde voor mijn paard/veulen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:13

Wij laten onze kinderen niet enten, veel te veel zooi in die lichaampjes en ze weten niets over de lange termijn.
Daarbij laten we onze kinderen alleen enten tegen polio, dat is in Belgie verplicht, iedere andere vaccinatie krijgen ze niet.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:15

_nadia_: Dat is het gevaarlijke inderdaad, ze weten niet wat de gevolgen zijn op de lange termijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:22

-nadia-
wij enten kritisch , dus niet alles zomaar,

echter buiten polio is tetanus toch wel een hele wijze .. :o

persoonlijk denk ikdat kinderziektes op kinderleeftijd zo ramp niet zijn
echter
als kinderen van 11 nog geen resp bof (jongen) of rode hond (meisje) hebben gehad zou ik alsnog enten ..
omdat de risico's vd ziekte op latere leeftijd niet opwegen tegen de risico's vd enting

hib ed waarvan nu al duidelijk is dat de risico's alleen maar verschuiven
of erger zijn dan .. die laten wij ook niet zetten
en indien gevolgen niet bekend zijn ook niet
zou bv ook niet enten tegen de bmk , als je veilig vrijd heb je dat risico al nihil
is een stuk minder schadelijk

zelf heb ik de oproep gehad voor EN de gewone griep EN de mexicaanse griep ..

zit op meerdere vlakken in de risico groep
heb mij 1 x laten enten voor de griep .. ben gehele winter ziek geweest ..
dan liever 2 weken echt ziek ipv 12 weken goed ziek
maar ja

mijn opa heb ik geadviseerd wel te enten tegen de mexicaanse maar dat doen ze niet
als je de gewone niet hebt genomen
het is daar "en en " en niet "of of "raar...
maar okee

het is verder ieder voor zich

maar ik laat me iig niet enten tegen de griep soorten
erger dan de spaanse (die ik nu 2 x gehad heb in mijn leven) kan het haast niet zijn 8-)
en mijn kind dus ook niet

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:28

Ik laat mij wel inenten tegen normale, het ligt er inderdaad net aan hoe die inslaat. Ik heb er nooit meer last van gehad en werd na paar jaar eindelijk niet meer chronisch ziek. Bij mij helpt het dus ook echt, dat is dus ook waarom ik misschien wel de vaccin tegen mexicaanse griep neem. Het is net wat je ervaringen er mee zijn.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:33

Ik zou hem zelf niet nemen. De mexicaanse griepvaccinatie is wel getest en er zijn ook bijwerkingen bekend. Maar hij is niet op lange termijn getest. Dat is dan ook de reden dat ik hem zelf (en als ik kinderen had) niet neem.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:36

Sjee, het is de laatste tijd wel raak.. eerst die baarmoederkanker prik en nu deze.. van die baarmoederkanker prik heb ik alleen de eerste gehad.. en van deze weet ik het eigenlijk nog niet..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:39

Ik weet het nog niet ik ben er nog niet uit,mijn jongste is erg gevoelig op haar longen.Dus zit ik niet te wachten op een griep,maar enten ik weet het niet? Wat me wel op valt is dat ze steeds roepen het is een gewone griep maar veel mensen zijn er dood ziek van en liggen in het ziekenhuis.En dat zijn mensen die altijd goed gezond zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:42

@ marleen .. ieder jaar gaan r ook nmensen ook gezonde , dood aan de normale griep
alleen haalt dat het nieuws niet meer ...

vinurr schreef:
Sjee, het is de laatste tijd wel raak.. eerst die baarmoederkanker prik en nu deze.. van die baarmoederkanker prik heb ik alleen de eerste gehad.. en van deze weet ik het eigenlijk nog niet..

ipv die prik hadden ze beter voorlichting kunnen geven op scholen
over sexueel overdragelijke ziektes ...

als je veilig vrijt is de kans dat je het krijgt
door het virus nihil
idem voor aids , gonoroe , syphilles etc etc (zal het vast fout geschreven hebben , heb islectie so shootr me )

de enting beveiligt je niet voor alle andere manieren om baarmoederhals kanker te krijgen

daarbij is lange termijn niet bekend niet voor de veiligheid tegen het virus nog over evt
andere bijwerkingen

alle die nu die prik hebben gehad zijn DE proefkonijnen voor de toekomst :Y)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:44

Nee, ik zou er zelf nieteens aan denken. al meerdere kinderen zijn een paar uur na de inenting ineens heel ziek geworden en dezelfde dag nog overleden.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:49

nickyu schreef:
alle die nu die prik hebben gehad zijn DE proefkonijnen voor de toekomst :Y)

hier ben ik het helemaal mee eens :j

En inderdaad er gaan meer mensen dood aan de gewone griep dan aan de mexicaanse ...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:54

Ik begoor niet tot een risicogroep maar ik ben het soort van verplicht :o zowel de gewone griepprik als de mexicaanse. Twijfel nog een beetje, weet niet of ik ze allebei of alleen de mexicaanse ga halen of toch maar allebei niet :Y)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:55

Mijn tante werkt in een verzorgingstehuis, dus zij is ook 'verplicht' om de gewone en de mexicaanse prik te halen. Zij doet t wel geloof k..

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:58

amillia schreef:
Nee, ik zou er zelf nieteens aan denken. al meerdere kinderen zijn een paar uur na de inenting ineens heel ziek geworden en dezelfde dag nog overleden.

waar haal je dat vandaan? :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:03

Ik ga mijn huisarts niet vragen voor een inenting voor mijn dochtertje van 4,5 jaar.
En wordt ze toch opgeroepen, hmmm, ik ben er nog steeds niet over uit, maar ik neig toch erg naar NEE.

Er zijn inmiddels zoveel mensen met Mexicaanse griep, ook in onze directe omgeving en die leven allemaal nog, hoor (of zijn er alweer van genezen). ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:09

vinurr schreef:
amillia schreef:

waar haal je dat vandaan? :o

Ik ken die verhalen ook. Maar dan van de 'gewone' entingen die ze sowieso krijgen. Vind het dus eigenlijk ook maar niks. Maar met alle reguliere entingen, doe ik wel gewoon mee. Hoewel ik er een beetje een dubbel gevoel bij heb. (Ik heb twee kindjes (3 jaar en 8 maanden.)
Dorienn schreef:
De mexicaanse griep is een gewone griep.
Alleen de risicogroepen zouden moeten ingeent worden (diabetes, ouderen, ...)
Als je dokter het afraadt zou ik het zeker niet doen.

Alleen na het sterfgeval afgelopen weekend, willen ze wellicht alle baby's en kinderen ook tot de risicogroep laten behoren en dus laten enten. Alleen dat is nog niet zeker.

Ik weet dus ook nog niet of ik ze zou laten enten als ik de mogelijkheid krijg.

Wel heb ik een artikel gelezen dat zolang je borstvoeding geeft, je baby goed beschermd is (geen 100% garantie). De kans is namelijk groot dat je als moeder zijnde wel in aanraking ben geweest met het virus (je hoeft dan niet persé ziek te worden) en dat je dan anti-stoffen aanmaakt die je via de moedermelk aan je baby geeft. Gelukkig geef ik nog borstvoeding.
En het is schijnbaar ook goed om dan afgekolfde melk aan je anderen kinderen te geven. Maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik denk niet dat mijn peuter dat lust. :o Maar ik wil het wel serieus proberen. Baat het niet dan schaadt het niet en het is een natuurlijke enting. :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:15

wij zitten ook in dubio, een van mijn dochters is bijna overleden aan de hib toen ze net 4 maanden oud was dus meestal ben ik tegen alles waar maar tegen gevaccineerd wordt, ook geen baarmoederhalskanker geprikt, op internet kan je heel veel info vinden en ook nu ga ik dat weer doen, me heel goed verdiepen in deze vaccinatie, gevolgen, bijwerkingen etc. en dan is het afwegen.
Is het trouwens 100% zeker dat deze vaccinatie beschermd ?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:15

Het was net op het nieuws.
In Nederland is het vaccin voor mensen buiten de risicogroepen nog geen eens te krijgen, ook niet tegen betaling.
Hier wel, alhoewel ik niks heb gehoord over een eventuele betaling.
Hier is de enting 10 en 17 november. Ik wacht de media nog even af. De gezondheidsorganisaties zijn er toch nog niet uit of kinderen ook geent moeten worden?
Ik denk wel dat een vaccin geen afbraak doet aan het afweersysteem. Een vaccin is tenslotte het inspuiten van dode of half dode virussen die jou lichaam er op laten reageren. Logisch dat je er ziek van wordt.
Ik ben benieuwd hoe anderen de prik ervaren (bijwerkingen) Een collega van mij moet ook, die heeft astma, en is dus een risico.
Ben benieuwd of hij er last van gaat krijgen.
Dat de gewone griep slachtoffers eist is ook zo.
De dokter zei dat je pas zorgen moet maken na 3 dagen <38,5 koorts. Dan wordt je nauwlettend opgevolgd.
En dan hadden ze nog een vage folder liggen over mondkapjes?
Zou je die opdoen?
Ik knuffel mijn kind ook al is ze verkouden (heeft wel geresulteerd in 5 ziekmeldingen dit jaar). Kan moeilijk zeggen dat ze op afstand moet blijven.
En wassen jullie nu meer je handen dan voorheen? Ik niet hoor. Griep of geen griep.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:24

Veel mensen zijn er goed ziek van dat is correct, maar ook de gewone griep kan voor sommige mensen heel heftig zijn. Het 'verkouden en grieperig zijn' wat wij gewone mens als griep zien is vaak gewoon een zware verkoudheid. Maar dit terzijde.

Wat mij, als ouder en doktersassistente, voornamelijk ergert is de sensatie gerichte media. Als ze net zoveel aandacht zouden besteden aan hoe je besmetting kunt minimaliseren en wat te doen als je koorts krijgt dan waren we nu niet allemaal in paniek geweest.

(voor NL adviezen zie http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBR9c.htm )

De eerste selectie van risicopatiënt heeft plaats gevonden. De eerste vaccins worden vanaf half november gespoten. Gezonde kinderen vallen nog niet officieel onder de risicogroep tot minister Klink anders besluit. Voor hij dat besluit maakt moet er onderzoek worden gedaan dit gebeurd op zijn vroegst tweede week november. Mocht dit 'positief advies worden' dan moeten de vaccins worden besteld door de huisartsen, geleverd, gezet.... als er al genoeg vaccins beschikbaar zijn.

Vooralsnog wordt er gezegd dat de vaccins veilig zijn (ze kunnen ook niet anders). Maar lange termijn is natuurlijk niet getest. Dat kan simpelweg niet, daar is het vaccin te jong voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:31

An_J schreef:
Veel mensen zijn er goed ziek van dat is correct, maar ook de gewone griep kan voor sommige mensen heel heftig zijn.
Even voor de duidelijkheid, bedoel je nu van de griep, of van de vaccinatie?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:08

1Boefje schreef:
Gisteren aan de dokter gevraagd of ik mijn dochter mag enten van 4. Ja dat mag, maar ze hoort niet in de risicogroep.

Kan me niet voorstellen, als ze NIET tot de risico groep behoort, hoort er niet ge ent te worden. Ik behoor wel tot de risico groep ( werk in de zorg ) maar laat me niet enten