Maagonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Maagonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:43

Wie is al eens in het ziekenhuis geweest voor een maagonderzoek?
Ik moet over 2 weken en zie er als een berg tegenop!
Hebben ze iets kunnen vinden? Zo ja, wat doen ze er tegen?
Ik heb al 5 jaar maagklachten. Vooral als ik stress heb speelt het op, maar dat heb ik al een half jaar niet echt meer doordat ik aan alles en iedereen schijt heb gekregen. Het kostte me mijn gezondheid dus daar ben ik mee gestopt :P
Nu heb ik het vooral na eten van vette frieten en pepers od.
Gelukkig ben ik niet misselijk of zo :o
Bij mij is het wel ontstaan door stress. Toen mijn ouders 5 jaar geleden zijn gaan scheiden is dat toen nogal ingehakt. Tegenwoordig ben ik blij dat ze die keuze hebben gemaakt!

Chivance

Re: Maagonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:23

Bedoel je een gastroscopie?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:25

Zit je al aan de protonpompremmers zoals bijvoorbeeld pantozol, lozec of omeprazol? Heb zelf nooit een maagonderzoek gehad maar het meest voorkomende wat ze zien zijn maagzweren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:27

als je een maagonderzoek krijgt dmv endoscopie dan kan het wat vervelend zijn.
maar laat je goed voorlichten door je arts anders maak je je straks onnodig veel zorgen!
Sterkte!!!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:32

Mijn vriend heeft afgelopen maandag een maagonderzoek gehad. Hij kreeg eerst een verdovende gel wat hij in moest slikken. Daarna brengen ze de slang naar binnen, erg prettig is het niet, maar hij vond het niet heel vervelend, door de lucht wat ze er inblazen moest hij erg veel boeren, en soms wat kokhals neigingen. Bij hem is er uitgekomen dat hij een breuk in het middenrif heeft en er zit wat irritatie, 12 nov krijgen we de definitieve uitslag.
Hij slikt nu al omeprazol, maar helpt niet veel.
Ik weet wel dat het onzettend vervelend is die klachten, hij is misselijk, buikpijn, veel boeren, kokhalsen zonder over te geven.

in ieder geval succes!

Oja ze kunnen het ook onder een roesje doen.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:47

Ik moet jaarlijks een gastroscopie laten doen omdat ik regelmatig oesophagitis (slokdarmontsteking) heb. Ik weet niet of het in NL hetzelfde gaat, maar in België krijg je dan buscopan en valium ingespoten rechtstreeks in je aders zodat het dadelijk werkt. En dan een spray in je keel om dat wat te verdoven.
Bij mijn voorlaatste onderzoek had ik een allergische reactie gedaan op de valium, nl. sinusaritmie. Dus vorig jaar kon ik best geen verdoving meer krijgen. Maar uiteindelijk is het niet zo erg als het lijkt. Op advies van de dokter laat ik nu die spray driemaal in mijn keel sprayen zodat die goed verdoofd is. Dan probeer ik aan iets anders te denken, nl ik probeer mijn ademhaling onder controle tehouden door de ganse tijd tegen mijn eigen te zeggen 'inademen, uitademen) en dan gaat het al een heel stuk beter. Nu ik beweer niet dat dit even lekker is als een behandeling in het schoonheidssalon of zo, maar het is in elk geval doenbaar!

Veel succes en laat het horen hoe je het onderzoek vond en wat de uitslag was!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:28

@Chivance
Valium? :Z :Z :Z Zal lekker relaxed onderzoekje zijn dan.
Buscopan ken ik wel, heb ik nog liggen zelfs :D
Ik heb begrepen dat je door de verdoving niks voelt?

@pasdedeux
pantozol en omeprazol krijg ik al 5 jaar.
Wat doen ze tegen maagzweren?

Ik ben heel benieuwd wat ze vinden zullen! Ik zit nu weer aan "normaal" voedsel. Gevolg is wel veel stink windjes :P whahaha
Van mijn collega in Utrecht hoorde ik vandaag dat veel maagproblemen ook kunnen samenhangen met een spastische darm.........laat ik dat nu ook hebben :(

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:31

Ik zou zeker om een roesje vragen. Je bent dan nog wel bij het onderzoek maar het gaat een beetje langs je heen. En als je 'geluk'hebt gaat het zo langs je heen dat je je er niks meer van herinnert :)

Sterkte!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:33

Ik heb het ook gehad en zonder roesje komen ze er bij mij niet meer in!!! (sorry)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:47

quintusgl schreef:
Ik heb het ook gehad en zonder roesje komen ze er bij mij niet meer in!!! (sorry)

Hahaha, DAT zei ik al vóór het woord maagonderzoek genoemd werd :P
Ik stel het al 5 jaar uit!!!
Nupas dat ik weet dat je verdoving kan krijgen mag het van me :D

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:01

Bij mij in het ziekenhuis doen ze absoluut geen roesje, omdat het dan moeilijker is en je kan ze zo zelf helpen.
Ik heb het 2 weken geleden gehad, met alleen een heel klein beetje spray als verdoving in mijn keel. Echt een verdoofd gevoel had ik niet, maar had ik ook absoluut niet nodig.

Een fijn onderzoek is het absoluut niet, maar pijnlijk ook totaal niet. Ze hebben bij mij weefsel weg gehaald in mijn maag en darmen en zelfs daar heb ik niks van gevoeld. Ik voelde wel dat ze lucht in mijn maag en darmen deden. Dit gaf even een raar gevoel, meer niet. Als je zelf rustig ontspant en doet wat ze zeggen ben je er met 5 minuten vanaf.

Laat je niet gek maken, komt echt wel goed, is maar een hele kleine ingreep en die artsen doen er zoveel op een dag.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:50

sundance11 schreef:
Mijn vriend heeft afgelopen maandag een maagonderzoek gehad. Hij kreeg eerst een verdovende gel wat hij in moest slikken. Daarna brengen ze de slang naar binnen, erg prettig is het niet, maar hij vond het niet heel vervelend, door de lucht wat ze er inblazen moest hij erg veel boeren, en soms wat kokhals neigingen. Bij hem is er uitgekomen dat hij een breuk in het middenrif heeft en er zit wat irritatie, 12 nov krijgen we de definitieve uitslag.
Hij slikt nu al omeprazol, maar helpt niet veel.
Ik weet wel dat het onzettend vervelend is die klachten, hij is misselijk, buikpijn, veel boeren, kokhalsen zonder over te geven.

in ieder geval succes!

Oja ze kunnen het ook onder een roesje doen.

ik heb precies hetzelfde
breuk in me middenrif
medicijnen helpen bij mij eigelijk wel
maar als ik nergens last van heb vergeet ik ze weer te nemen
nu ik 10 kilo ben afgevallen heb ik nog minder last
maar alles wat jij schrijft komt me zeer bekent voor

ik heb overings het onderzoek altijd zonder roesje gedaan
goed door je neus ademen en het maar laten gebeuren
de kots en bijgeluiden tja die horen erbij hoor
met 20 tellen ( door tellen dan) ben je ervan af
teminste ik wel

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:59

Ik heb het ook wel eens gehad en ik kreeg geen roesje. Ik vond het niet prettig. Eerste stuk erin en laatste stuk eruit is erg rot (heel erg kokhalzen), en het opblazen deed bij mij pijn. Maar het was wel te doen, gastroscopie duurt meestal ook niet zo lang, iig stuk korter als een kijkje in de darmen.
Een leuk onderzoek is het iig niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:57

Oh gadverdamme zeg, gaan ze met een slang via je mond naar binnen? :o
Bah dat zijn dingen daar kan ik nit tegen, krijg gelijk alweer de rillingen over mijn lijf.

Ik heb er geen ervaring mee zoals je lees, maar wil je wel heel veel succes en sterkte wensen :(:)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:23

Marchador schreef:
Oh gadverdamme zeg, gaan ze met een slang via je mond naar binnen? :o
Bah dat zijn dingen daar kan ik nit tegen, krijg gelijk alweer de rillingen over mijn lijf.

Ik heb er geen ervaring mee zoals je lees, maar wil je wel heel veel succes en sterkte wensen :(:)

denk aan een tuinslang zo dik :D
die gaat door je strotje 8-)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:33

Ik heb hem twee keer gehad. Van te voren een eetlepel met verdovingsmiddel gehad.

Ik dacht dat ik altijd last had van brandend maagzuur maar dit waren maagzweren, slecht sluitende maagklep en een ontstoken slokdarm.

Laat je idd niet gek maken het is voor iedereen een andere ervaring.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:40

Bij mij deden ze hem eerst zonder verdoving: en ontspannen mevrouw...
Ja dacht het niet. Heb het ding eruit getrokken en bijna bij die dok aan de andere kant erin gedouwd ~~}>
Heb geeist dat ik Lidocaine in mijn keel gespoten kreeg om dat te verdoven.
Ja maar dan kunt u 4 uur lang niet eten...

euhhhhhh dacht je nou echt dat ik hierna nog TREK had dan? :(

Goed, lidocaine gehad en slang er weer in. Dat ging euhm nou ja "beter" want had nu geen neigingen zeg maar.
Bleek littekenweefsel te zitten van een eerdere maagzweer en dat mijn maagportier open staat.

Ik heb Gaviscon op de plank staan (vloeibaar pepermunt, anijs is zooooo vies) voor de nacht als ik last krijg.
Ik probeer niks te eten wat mijn maag irriteert zoals voorbereide producten met E-nummers enzo.
Geen alcohol, geen koffie, geen gewone thee, geen spijs, geen pittige kruiden... etc

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:23

Ik krijg het ook van vers wit brood met hagelslag.
Dat van de E nummers wist ik niet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:58

Zo dik als een tuinslang??!!
Gatfer gatfer.......dit is niet echt bemoedigend :n
Ik had het vandaag van een chocoladeletter,
gisteren van een shoarma schotel, en de chippies zijn helemaal niet fijn........
Fijn als je een weekendje weg bent. Je kan niks lekkers pakken!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:13

Ik ben volgende week dinsdag aan de beurt voor een gastroscopie met een slaapmiddelachtig iets (dormicum). De arts liet de keuze aan mij: roesje, verdoving keel of niets. Ik heb nogal moeite met mijn ademhaling en was bang dat ik helemaal in paniek ging raken als ik niet meer goed kon ademen, dus maar voor een roesje gekozen. Ik heb al jaren last van mijn maag. Eerst kwam het door een maagbacterie (helicobacter pylori). Helaas zijn de klachten niet overgegaan na een AB kuur (wel de bacterie). Mijn klachten zijn wel veranderd en nu 4,5 jaar later ben ik eindelijk doorverwezen voor extra onderzoek. Ik heb al een echo gehad van mijn bovenbuik waar niets bijzonders uit kwam.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:00

Smartie2004 schreef:
Ik krijg het ook van vers wit brood met hagelslag.
Dat van de E nummers wist ik niet.

Yep. Kook eigenlijk alleen nog maar vers en niks kant en klaar mix uit een pakkie! En die keer dat we dat wel doen (drukke agenda's, kinderen naar sport rond etenstijd etc) staat mijn Gaviscon trouw op me te wachten. ;(

Ben nog hard bezig met remedie 2: gewichtsverlies!

En ja chocola: gegarandeerde probleemveroorzaker hierzo!

Wel jammer dat ze mij destijds dat roesje niet aangeboden hebben.

TS sterkte hoor. Probeer kalm te blijven en je te concentreren op een goede ademhaling. Laat je van te voren even vertellen hoe je adem moet halen en vraag of zed dat herhalen mochten ze zien dat je in "nood" komt. Dit bedoel ik niet zo heftig. Maar het helpt als iemand regelmatig zegt: rustig ademhalen! Ontspannen... Dan kun je je op die stem focussen als het moeilijk mocht worden.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:09

Ik heb ook diverse keren zulke onderzoeken gehad. Heb bij allemaal wel een roesje en verdoving voor de keel gehad. Van de 1e keer weet ik niks meer vanaf, alleen dat 't heel erg pijn deed, toen ze het roesje dan via het infuus inspoten (dormicum dacht ik). Bij de keren daarna heb ik gevraagd of ze het roesje rustig in wouden spuiten, zodat 't niet zo pijn deed, dus dat probleem was van de wereld en toen leek het me leuk, om te kijken hoe lang ik van dat roesje wakker kon blijven, alleen wouden ze die slang al inbrengen voordat ik weg was, was ik het dus niet mee eens. Ben toen ook ondertussen een paar keer iets bijgekomen en vond wat ik dan van 't onderzoek mee kreeg niet bepaald fijn. Heb ook begrepen dat ik dan heel erg tegen ga werken. De laatste keren dat ik zo'n onderzoek heb gehad, ben ik dan ook helemaal onder narcose geweest. Ik moest kiezen, of bij, of onder narcose, aangezien ik er zo tegen vecht. Ze hebben me (wat ik ervan heb begrepen) een dubbele dosis narcose gegeven. Ik vind en blijf het vervelende onderzoeken vinden en mocht ik weer eens zo'n onderzoek moeten, prima, maar ik wil helemaal onder zeil.. Daar hoef ik niks van mee te krijgen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:23

Zoethout thee heeft bij mij goed geholpen.
Alles waarvan ik weet dat ik het krijg probeer ik te laten staan.

Ik heb ooit een hele zware ab gehad. Hier heb ik bijwerkingen van gekreken. Zware pijnen in mijn spieren in de hals (viel ook op de grond). Mijn zus heeft me toen daar de dokter gebracht en daar heb ik een spuit met spierverslappers gehad.

Ab ben ik toen mee gestopt.

Ik heb toen ook alle tips geprobeerd. Rauwe aardappels,koffieprut enz.

Maagzweren kunnen ze ook via het bloed zien.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:53

Ik heb dit onderzoek met een roesje gehad, een korte narcose dus.
Mijn probleem was dat ik halverwege wakker werd, en vond dat ik slecht kon ademen. Dus... ik trok die rotzooi uit mijn keel.
Ik hoorde de arts schreeuwen ''NEE!! Niet doen!!''
Ik kon nog net denken: ''HA, wél doen...'' En toen was ik weer weg.

Verder er niets aan overgehouden. Na het roesje twee boterhammen gegeten, want ik had door die maagklachten + emetofobie al dagen amper meer gegeten en had, tot mijn stomme verbazing, HONGER... Ging prima.

Ze hadden niets kunnen vinden, dus heb ik nog een tijd gekwakkeld, tot ik een nieuwe huisarts kreeg die pompremmers voorschreef.

Ik gebruik tegenwoordig omeprazol en heb weinig klachten meer. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:00

Nakisha schreef:
Ik heb dit onderzoek met een roesje gehad, een korte narcose dus.
Mijn probleem was dat ik halverwege wakker werd, en vond dat ik slecht kon ademen. Dus... ik trok die rotzooi uit mijn keel.
Ik hoorde de arts schreeuwen ''NEE!! Niet doen!!''
Ik kon nog net denken: ''HA, wél doen...'' En toen was ik weer weg.

Verder er niets aan overgehouden. Na het roesje twee boterhammen gegeten, want ik had door die maagklachten + emetofobie al dagen amper meer gegeten en had, tot mijn stomme verbazing, HONGER... Ging prima.

Ze hadden niets kunnen vinden, dus heb ik nog een tijd gekwakkeld, tot ik een nieuwe huisarts kreeg die pompremmers voorschreef.

Ik gebruik tegenwoordig omeprazol en heb weinig klachten meer. :)

OMG! Je werd halverwege wakker??? Ohhh moet er niet aan denken!!

Alles met chocolade, chippies, kruiden is funest bij mij. Maar ja, dat wil ik toch niet heel mijn leven laten staan?

Ik eet nu gewoon weer alles en heb de hele dag door last :( Maar ik wil graag last houden tot en met het onderzoek. Ik wil graag dat ze zien waar de irritatie vandaan komt hoor!