Grote(re) littekens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Grote(re) littekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:19

Ik weet zeker dat er een hele hoop bokkers rondlopen met flinke littekens met verschillende oorzaken. Stiekem ben ik wel benieuwd hoe jullie er aan komen en hoe jullie ervoor gezorgd hebben dat het litteken er nu mooi uit ziet?

Ik ben 5 oktober met mijn arm op een glazen bak gevallen waardoor ik nu een grote snee in mijn arm heb, ik heb immens veel geluk gehad want het waren alleen spieren en één aftakking van de aftakking van de hoofdzenuw die nog gehecht kon worden (ben die avond met spoed naar het ziekenhuis gereden met de ambulance en met spoed geopereerd waar zelfs de operatieassistentes misselijk zijn geworden van mijn wond := ). Ik kan alles nog bewegen en heb gelukkig bijna geen pijn gehad, als het goed is ga ik daar geen problemen mee krijgen dus. Ik zit nu dus al bijna 4 weken in een spalk omdat ik mijn elleboog niet mag bewegen en mijn pols absoluut niet mag bewegen omdat de zenuw dan weer kan scheuren. Donderdag heb ik de eerste afspraak met de fysio en dan ben ik benieuwd wat het behandelplan wordt. Ik ben wel een beetje bang voor het litteken, omdat het toch erg groot en zichtbaar is.
Hoe gingen jullie daarmee om in het begin?

Zo zag mijn arm er 1,5 week geleden uit op het moment dat de hechtingen waren verwijderd (bewust in link);
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... _bri-2.jpg
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... _bri-1.jpg

*edit; heeft er iemand ervaringen met een huidtherapeut en het 'weg'masseren van littekens? Mijn schoonmoeder heeft me dit aangeraden na goede ervaringen van een kennis.
Laatst bijgewerkt door Britt op 02-11-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:29

ik heb een vieze litteken op mijn wang zitten, ik was 6 en viel in een sproeier :=
ik had er toen der tijd een crempje voor :j je hebt tegenwoordig ook allerlei toverpotjes meende ik? succes met genezen!

Eva_D

Re: Grote(re) littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:36

Ik heb 2 hele grote littekens op mijn linkerarm,
1 is altijd heel breed geweest maar die had ik weg laten halen bij de p.c. maar hij wordt toch weer breed.. waarschijnlijk omdat het op een hele bewegelijke plek zit. Hoe het gebeurd is... heb mijn arm om verschillende plekken verbrijzeld door een ongeluk met ophol geslagen paard.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:40

ik heb gelukkig niet van die grote littekens, maar Brittkitt, ik vind het zeer creatief wat je gedaan hebt. Ze hebben het wel netjes vastgemaakt. Ik hoop dat het herstel voorspoedig gaat en dat het litteken mooi wegtrekt. Calendulazalf of anders littekencreme van het Kruidvat of anders van biodermal (?) smeren. Zal allicht wel wat helpen om de huid te laten herstellen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:42

Ik heb een hondenbeet in mijn bovenbeen.

3 witte rondjes/kuiltjes aan de voorkant en 2 aan de achterkant. Ik ben gegrepen terwijl ik aan een touw slingerde over water. De hond (argentijnse dog) sprong vanaf de kant en greep zich vast in mijn been, om vervolgens nog maals extra grip te zoeken en opnieuw te happen. Had hele rijtjes tanden en 5 gaten in mijn been. De diepste was bijna 3 cm.

Ik stoor me er nu niet aan. Vond het eerder wel erg.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:43

Ik gebruikte Bio-oil en calendula zalf voor mijn littekens, zie je nu niks meer van :j Een litteken heeft dacht ik 8 maanden om te helen, na die acht maanden zal het weinig tot niet meer veranderen. Dus zodra het kan snel beginnen met smeren, word het litteken zo klein mogelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:45

ik heb een groot litteken op mijn voet/enkel.
afgelopen zomer had ik slippers aan en was ik in de prikkeldraad blijven hangen. van links naar rechts helemaal opengetrokken en is nu een litteken geworden.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:49

Jouw litteken heeft wel wat weg van de mijne, in de tweede link. Jouw wond loopt nog een deel verder over de arm, maar ik heb ook een litteken, zo dun en vrij lang, aan de binnekant van mijn elleboog. Dat is gekomen door een open botbreuk. Jemig, wat schrok ik ervan toen ik het zag nadat voor het eerst het verband eraf mocht na de spoedoperatie...
Ik heb de eerste gymlessen ook met een vestje aan gesport, ik heb een tijd echt het gevoel gehad dat ik er door was 'verminkt' (dat klinkt wel heel ernstig) ik was er veel mee bezig en vond het vreselijk lelijk. Als mensen me er nu op wijzen, dan denk ik 'ohja' en het valt eigenlijk niet meer zo op.
Ik weet nog wel dat ik het veel heb ingesmeerd, en de dokter + fysio hebben me wel heel vaak gezegd "wees voorzichtig met de zon!". Dat heb ik ook gedaan en ik denk dat het heel belangrijk is dat je de wond verzorgt/uit de zon houdt (zeker de hele eerste zomer DIK insmeren met factor 30) als je wilt dat het mooi geneest.
Helaas had ik behalve hechtingen, ook nog twee pinnen in mijn arm. De huid was hieromheen ook gehecht. Die plekjes zijn zeker niet zo mooi geheeld vind ik. Die zaten ook wel precies op de punten van de elleboog, ik denk dat de plekken waar veel druk op staat, moeilijker zijn om zo netjes te laten genezen.
Als je interesse hebt, dan kan ik ook er foto's van maken.

Succes! Ik denk dat je er nog flink aan moet wennen, het ziet er nu eng en raar uit. Waarschijnlijk zul je het eerst ook heel vervelend vinden om te realiseren dat je er echt een litteken aan over hodut voor je hele leven, maar de wond ziet er nu eigenlijk prachtig uit. Als je het goed verzorgt, dan zal het je werkelijk meevallen hoe het geneest. Gun het wel de tijd, mijn wond is pas onveranderd gebleven na zo'n 1.5 jaar na het ongeluk.

Crème die ik heb gebruikt: vitamine E crème (apotheek) en doodnormale Nivea crème. Ook werd ik geadviseerd om met mijn wijsvinger rondjes over het litteken te wrijven met de crème, zo zorg je ervoor dat er geen weefsel onder het litteken verkleefd. Zo zorg je ervoor dat je een soepel litteken krijgt.

Pfft, wat een verhaal. Excuus :P

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:51

Ik heb een lelijke streep op mijn arm, en de huid ligt er echt op. Helaas trekt dat niet meer weg. Ik was door het prikkeldraad gefietst, er in blijven hangen en toen over de kop geslagen. Weet niet meer hoe ik naar huis ben gestrompeld, maar de fiets heeft mijn opa later van het koeienpad gehaald...
Heb ook een flinke jaap in mijn knie gehad doordat ik door een pony over het beton ben gesleurd, eerst viel ik op mijn knie en dat was een diep gat, moest gehecht worden, maar ik wilde niet meer terug om de hechtingen eruit te laten halen dus dat heb ik zelf gedaan, waarna het een aantal keer opensprong. Heb een grote Y over mijn hele rechterknie zitten.
In mijn gezicht heb ik er ook een paar, had altijd een erg rode vlek onder mijn oog door een gesprongen ader, maar dat is langzaamaan weer weg en zie je nu bijna niet meer.
Ik heb ook nog wat rondjes van waterpokken op mijn buik, die zien er niet zo mooi uit.
Heb er her en der nog wel een aantal maar daar stoor ik me niet meer aan. Aan geen van allen eigenlijk, dat hoort gewoon bij mij. Alleen die op mijn arm die ik als eerste noemde.

Ik vind het een nare wond om te zien, maar wel een mooie vorm :o . Eerlijk? Ik denk dat dat, ondanks dat littekens natuurlijk nooit leuk zijn, wel een mooi litteken wordt. In de zin van artistiek/creatief. Weet niet hoe ik dat moet zeggen.

Ik duim voor je dat het allemaal helemaal is/wordt geheeld!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:54

Ik heb een litteken op mijn enkel. Aan de binnen en buitenkant van mijn rechter enkel. Ben 3 jaar terug op stage onderuit gehaald door een jongetje waardoor ik mijn enkel op 3 plaatsen gebroken had en mijn kuitbeen over een lengte van 10cm was gespleten. Ben geopereerd en heb er 3 schroeven in gekregen. Het litteken aan de binnenkant was heel netjes genezen, zag je bijna niet. Maar toen heb ik de schroeven er een jaar later uit laten halen en nu is het helaas niet meer zo mooi geworden. Naja, ben eigenlijk allang blij dat het zo goed in elkaar gezet is, want ik kan alles weer en heb er eigenlijk geen last meer van.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:56

Oeh ik heb er een boel!

1 op mijn slaap, toen ik 3 was tegen de hoek van een nachtkastje aangevallen

1 van een blindedarm operatie

2 op mijn handen ten gevolge van operaties

1 op mijn arm door val van paard

En nog een hoop kleine van allerlei ''ongelukjes''

Ik heb alle behandeld met calendula zalf en moet zeggen het resultaat mag er wezen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:59

Brr wat een nare verhalen allemaal. Ik heb een 3,5 cm lang litteken op mijn rechterenkel omdat ik niet bijzonder goed met scheermesjes om kan gaan ... :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:02

Ik heb er 1 op mijn kin door een trap van een paard met ijzers.
Heb er toen de hechtingen er uit waren meteen vitamine E creme opgesmeerd. Dat heeft heel goed geholpen.

Mijn vader heeft zijn been gebroken en had door een operatie een snee van halverwege zijn scheenbeen tot halverwege zijn bovenbeen. Dit was geniet ipv gehecht. Hij is ook gelijk gaan smeren en dat is nu een heel dun wit lijntje. Maar daar zie je bijna niks meer van.

Horsea_nl

ik heb een litteken van rond de 12 cm op mijn buik

helaas maak ik verkeerd litteken weefsel aan en is hij gaan ontsteken.. dus eerst was hij heel erg dik en rood
nu is hij wel breder dan normaal. maar het enigste wat helpt.. is de zon! elk jaar ziet het er weer beter uit

Het komt overigens door een val van een pony, heb mijn milt gescheurd

LieZ_Horses

Jeetje wat een nare verhalen allemaal! :=

Ik heb een klein litteken op me hoofd, valt nauwlijks op doordat me pony ervoor zit. :)
Dat was vroeger gebeurd. Ik fietste op m'n kleine kinderfietsje met zijwieltjes, me vader fietste naast me.
We fietsen bij op een pad met zeg maar kleine steentjes maar die vast zitten, maar ook losse.
Me vader wou me iets aanduwen, maar dat ging te hard. := Dus ik sloog over de kop over me fietsie. :=
'Gelukkig' heb ik er maar een klein litteken aan over gehouden!

En op beide knieen heb ik ook een groot litteken.
Was in 2006 in Spanje. We (Me zusje, paar vakantievriendinnen en ik) gingen tikkertje spelen op de tennisbaan.
We gingen allemaal op blote voeten. := Ik was de tikker en maakte net een iets te harde draai bij het net en vloog daarbij keihard op me knie, heeft mega hard gebloed. :=
Dacht dat ik zou verbloedden ofzo, schrok me een ongeluk!
Nu heb er een redelijk groot litteken aan over gehouden.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:03

Ik heb een lang litteken op mijn buik. Was toen ik een jaar of 8 was aan het spelen bij m'n opa en oma met de klapdeur, met raam erin. Dat ging natuurlijk niet goed, ik zette m'n hand op het glas en ben door het raam gegaan.
Het scheelde niet veel of ik was inwendig geraakt door een grote punt die net naast m'n buik zat.
Ze hebben mijn wond geplakt met lijm en plak stripjes, maar dit had achteraf gewoon gehecht moeten worden.
Heb nu nog steeds een erg opvallend litteken, waar ik ook veel last van heb en heb daarom ook een verwijzing gekregen voor plastische chirurgie.

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:03

Ik heb een litteken op mijn bovenbeen door een hondenbeet daar heb ik toendertijd weinig aangedaan. Is na een aantal jaar best heel mooi geworden. Verder ben ik in augustus geopereerd aan mijn linkerborst hier heb ik een litteken van ongeveer 4cm. deze heb ik elke dag ingesmeerd met calendulan creme en is ook heel mooi aan het worden en zie je al bijna niet meer.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:06

Ik heb gesneden en hierdoor littekens op mijn arm en enkel maar heb ondertussen alle soorten smeerseltjes, masseren en vitamines geprobeerd. Blijft zichtbaar maar met de tijd wordt het litteken wel lichter en minder opvallend maar daarvoor moet je wel geduld hebben.

Beterschap met je arm.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:11

Ik heb een behoorlijk groot gat in mijn voorhoofd gehad met 10 hechtingen erin (...tja, tegen de hoek van een muur gelopen...) en heb die elke dag ingesmeerd met PCLE creme, ik geloof van Biodermal. Nog nooit iemand geweest die zei wat heb je voor een litteken op je hoofd, dus geloof dat het niet opvalt;)
Idd wel uit de zon blijven of goed insmeren, want mij is toen verteld dat een litteken kan zorgen voor pigmentvorming...

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:13

Ik heb een lidteken op mijn wang.
Er is ooit een paard over mij heen gelopen en heeft mij met zijn hoef in mijn gezicht geraakt.
Het is natuurlijk niet zo groot als jouw lidteken op jouw arm maar toch erg zichtbaar.
Ik ben toendertijd toen ik er aan kon komen zo snel mogelijk het meerdere keren per dag (elke keer als ik er aan dacht, en dat is dan best vaak) gaan "masseren"
eerst door zachte drukbewegingen op de hele wond te maken en langzaamaan meer masserende bewegingen er op te maken.
En 3 of 4 keer per dag heb ik het toen in gesmeerd met pcle creme van biodermal.
Nu zie je er nauwelijks nog iets van.
Alleen mijn ene ook en mijn mondhoek gaan niet zo goed meer mee, daar heb ik onbewust mijn gezicht op getraint dat ik die kant de spieren meer aanspan zodat het bijna gelijk is aan de andere kant.

Toendertijd heb ik ooit eens een opmerking gekregen van een vriend van mijn toenmalige vriend of ik er niet eens iets aan moest laten doen want het zag er toch niet uit _-:( , waar ik toen op heb geantwoord: als je het niet aan kunt zien kijk je de andere kant maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:16

Ik heb ook een litteken op mijn pols en pink. Was met mijn arm door het glas gegaan (lees; ik pakte de klink met iets teveel geweld vast, en gleed het glaas in en die ging kapot) en 2 pezen door, 1tje gescheurt, verder ader geraakt maar GELUKKIG geen slagader. Ik dacht nog te weten dat het 36 hechtingen waren (dus pols en pink samen), maar dit weet ik niet meer zeker.. Scheelde niet veel of er een slagader was geraakt.. Toen ik uit het gips ging kreeg ik een zalfje, maar het is niet minder geworden. Mijn litteken is denk ik niet weg te krijgen en wordt niet minder, het is geen lijntje, maar een heel stuk stuk vel namelijk.
Ik was toen 7, dus is rond deze tijd zo'n 10 jaar geleden.

Nu merk ik er soms wel wat van, mijn 3 vingers zijn een stuk slapper wat betreft kracht als met mijn andere pols. Ik kan 1 vinger veel minder bewegen op eigen kracht als met mijn andere hand. En daarbij als ik veel doe met die arm krijg ik heel snel kramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:17

ik heb 2 grote bulten op mn knie := we waren op vakantie in belgië, zouden de dag daarna terug gaan (mijn ouders hebben een bootje en we gingen toen een klein stukje belgië in) maar ik moet weer zo snugger zijn om op een stalen brug te rennen |o dus ik struikel, hele knie open. gewoon goed ontsmet (wat heeeeeeel zeer deed!! elke dag weer) en dan gaasjes erop. niet naar het ziekenhuis ofzo, hadden wel mijn tetanus prik gecheckt maar die werkte nog, anders had ik die wel even gehaald. toen het dicht zat geen smeerseltjes ofzo, maar dus het resultaat: 2 dikke bulten op mn knie

en nog zo'n verhaal: toen mijn broer een jaar of 9 was, waren we op vakantie in zeeland (ook met een boot, alleen toen was het nog een zeilboot). hij klote met die krabbetjes bij wat keien. opeens glijdt hij uit, hele diepe snee in zijn been, je zag het bot zitten. mn moeder gelijk met hem naar de artsenpost, waren daar totaal onbekend dus dat was wel even zoeken (ik blijf met mn vader op de boot, dit hoorde ik achteraf ;) ). eenmaal gevonden, moest het gehecht worden, daarna een soort van spalk erom (ik was nog 4 ofzo, weet het dus niet meer heel goed). litteken in de vorm van een 7. laatst vertelde hij, dat hij daarna weer bij die rotsen ging kijken ofzo, en dat hij die krabbetjes zijn restjes vlees zag opeten _O-

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:51

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDXG7PYS.jpg

Sinds 5 dagen ben ik hier de trotse eigenaar van. Hernia operatie op 2 niveaus. 9 cm lang. Mijn lijf maakt overmatig littekenweefsel aan, dus ben benieuwd hoe lang het hier goed gaat...

In mijn profiel zie je foto van litteken in mijn keel, waar de linker helft van mijn schildklier is verwijderd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:26

Ik ben op mijn twaalfde geopereerd aan een Hernia, maar het litteken is lelijk genezen. Volgens mijn zusje is het een platgeslagen worm :=. Hij is dus best dik. Zal morgen proberen een foto te plaatsen.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:35

net als bij mij in mijn keel?