kleinigheid, onverklaarbare blauwe plekken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

kleinigheid, onverklaarbare blauwe plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:15

Een kleinigheid omdat ik er geen last/pijn bij ondervind, maar cosmetisch gezien is het wel erg lelijk, dus vandaar de vraag.

Ik heb sinds, ik denk een half jaar, veel (altijd wel minimaal 10) blauwe plekken op mijn benen
De plekken zijn alleen op mijn benen, zijn onverklaarbaar, doen helemaal geen pijn en verkleuren niet naar paars/geel. (ze gaan gewoon bijna niet weg..., vandaar de hoeveelheid ook denk ik).

Heb altijd snel blauwe plekken gehad, maar nooit meer dan 1-2 tegelijk, en waren ook altijd verklaarbaar (stoten, vallen etc), deze deden trouwens wel zeer. En verkleurden ook naar paars/geel.

Om hier nou mee naar de dokter te gaan lijkt me ook wat teveel van het goede, heb echt geen pijn of last ervan, het is alleen lelijk en mysterieus.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:17

Toch even mee naar de dokter gaan, want normaal is het niet, ookal heb je er geen last van. Je bloed hoort in je aderen te blijven, en niet zonder oorzaak ineens in het omringende weefsel terecht te komen (want dat is wat een blauwe plek is). Er moet een reden zijn dat dit gebeurt, en dat kan van vrij onschuldig tot behoorlijk ernstig zijn. Dus toch gewoon even gaan.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 31-10-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ptries

Re: kleinigheid, onverklaarbare blauwe plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:20

De enige die hier een zinnig antwoord op kan geven is, zoals Lalidan al aangeeft, inderdaad de dokter. Er kunnen zoveel redenen voor zijn, dus je moet het laten onderzoeken om te weten wat het is. Ik zou het voor de zekerheid ook even na laten kijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:21

Ik ken iemand die zit altijd onder heeft verder nergens last van.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:22

Daar heb ik ook last van, dus volg het even. Ik heb alleen wel s'avonds last van mijn spieren in mijn benen en heb het vermoeden dat daardoor ook de blauwe plekken komen, hoef soms alleen maar met mijn handen op mijn benen te steunen en het doet al zeer.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:23

marleen_usar schreef:
Ik ken iemand die zit altijd onder heeft verder nergens last van.

Maar toch kan het geen kwaad om het na te laten kijken, zodat je zeker weet dat het inderdaad niks is. Je hoeft niet altijd meteen ergens last van te hebben en dan kan er toch wat aan de hand zijn, dus waarom zou je het dan voor de zekerheid niet uit laten sluiten?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:26

Natuurlijk kan je het na leten kijken , als dat je gerust stelt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:27

sirieus, voor wat blauwe plekjes?
kan het me bijna niet voorstellen dat dat erg kan zijn... :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:30

Als je zomaar opeens blauwe plekken telkens hebt lijkt het me niet helemaal normaal.
Zou dus gewoon even langs de huisarts gaan, waarschijnlijk gaa die je bloed controleren.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:31

Zou hier zeker mee naar de huisarts gaan.. kan onschuldig zijn, maar kan ook wijzen op een stollingsstoornis in je bloed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:33

Idd rap naar de dokter.

Mijn moeder had ook onverklaarbare blauwe plekken en bleek leukemie te hebben.
Dit is natuurlijk heel ernstig, er zijn ook een hoop minder ernstigere ziektes die bij het spontaan ontstaan van blauwe plekken horen.
Maar reden genoeg dus om eea te laten uitsluiten.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:36

Toen ik het las, dacht ik waarom ga je niet naar de dokter. Het zou inderdaad vanalles kunnen zijn. vooral als je zegt dat ze onverklaarbaar zijn. dus niet gestote of gevallen. Beter een keer te veel en onnodig naar de dokter dan een keer te weinig.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:41

leukemie, is dat erfelijk? Mijn oom heeft het namelijk.
:= ik word een beetje kriebelig nu... Toch maar even een afspraak maken denk ik. (had dus echt niet gedacht dat het minder onschuldig kon zijn...)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:41

Crossmonster, ik moest ook gelijk aan leukemie denken.. Natuurlijk kan het ook iets veel minder heftigs zijn, of zelfs helemaal niets, maar zou zeker even naar de huisarts gaan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:43

Daarom haalde ik het ook aan.

Het hoeft niets te zijn, maar een bloedje nemen kan geen kwaad, omdat het dus wel degelijk wel iets ernstigs kan zijn.

Zover ik weet is leukemie niet erfelijk.

Hoewel kanker in welke vorm dan ook volgensmij wel erfelijk is,.

Mijn Oma is gestorven aan Baarmoederhalskanker.
Mijn moeder heeft dus Leukemie (gaat wel erg goed , daar niet van)
En ik heb een milde vorm van huidkanker.
Dus ja ik denk wel degelijk dat bepaalde dna's er gevoeliger voor zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:47

Hup naar de dokter! Kan de voorbodes zijn van hele enge ziektes zoals hierboven weergegeven.

Kan ook gewoon dat je een gevoelige huid hebt en daardoor makkelijk blauwe plekken krijgt.

Laat je niet gek maken maar ga zeker even langs te dokter, want zomaar blauwe plekken krijgen zonder reden is ernstig genoeg om daar een bezoek aan te brengen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:15

Ik zou ook even langs de dokter gaan. Als je een wondje hebt, komt er dan snel een korstje op? Meestal heeft het simpelweg te maken met de hoeveelheid stollingsfactoren in je bloed. Hoe minder, hoe meer kans op blauwe plekken.
Maar als je het vroeger nooit had, is er dus ergens iets veranderd en dan is het prettig te weten wat dat precies is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:24

Myukii schreef:
Crossmonster, ik moest ook gelijk aan leukemie denken.. Natuurlijk kan het ook iets veel minder heftigs zijn, of zelfs helemaal niets, maar zou zeker even naar de huisarts gaan!

ik moest er ook gelijk aan denken, omdat mijn opa & mijn oom & en een oud klasgenoot ook allemaal last kregen van onverklaarbare blauwe plekken en toen uit onderzoek bleek dat zij ook leukemie hadden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:16

Yessy schreef:
Ik zou ook even langs de dokter gaan. Als je een wondje hebt, komt er dan snel een korstje op? Meestal heeft het simpelweg te maken met de hoeveelheid stollingsfactoren in je bloed. Hoe minder, hoe meer kans op blauwe plekken.
Maar als je het vroeger nooit had, is er dus ergens iets veranderd en dan is het prettig te weten wat dat precies is :)

duurt heel lang bij mij, er komt bloederziekte in mijn moedersfamilie voor, nu ben ik een meisje en kan ik niet de 'echte' bloederziekte hebben. Wel hebben ze me toen ik nog in de buik zat laten testen, en heb ik een 'klap' meegekregen als het ware.
Niet extreem oid, het genezen van wondjes enzo duurt gewoon iets langer.

Alleen die blauwe plekken zijn nieuw, vroeger kon ik ze meestal verklaren, nu zijn ze er 'zomaar'.
En ze zijn echt blauw, vroeger waren mijn blauwe plekken alle kleuren van de regenboog :+
Misschien dat ik overigens wel gevallen ben, maar ze zitten overal op mijn benen, niet gecentreert op 1 plek. Dus dat is wel vreemd.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:20

Equidea schreef:
sirieus, voor wat blauwe plekjes?
kan het me bijna niet voorstellen dat dat erg kan zijn... :=

euhm ik wil je geen schrik aanjagen, maar mijn achternichtje had ook onverklaarbare blauwe plekken en dat bleek bloedkanker (of leukemie) te zijn.
99% van de gevallen is het inderdaad een kleinigheidje, maar gewoon even naar de dokter gaan is toch geen moeite?

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:24

Zijn het niet toevallig spataderen? Probeer een beetje van de nare gedachtes af te wijken ;)

Een bezoek aan de dokter is nooit verkeerd!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:41

Oud topic, maar ben benieuwd hoe het met Ts is, en wat onderzoeken opgeleverd hebben :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:03

Nou niks opgelevert want het verdween namelijk zomaar...

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:24

Heel apart, ik lees het nu pas.
Ten tijde dat je dit topic opende, had ik dit ook.
2 weken geleden trok ineens alles weg.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:28

Ik heb ook sinds de zomervakantie op mijn bovenbeen 1 blauwe plek die blijft terug komen. Soms is het 1 grote, en dan zijn het weer 5 kleinere. Maar ze blijven steeds zitten. Ben zo'n maand geleden naar de HA geweest en die zei dat het een lekkend adertje was dus niks ernstig. Maar vindt het nu wel erg lang duren..