Was op school en had pauze. Klasgenootje had soepje gehaald, ik dacht "lekker, die wil ik ook!"
Plientje soep gehaald, stond geen bordje in de schoolkeuken wat voor soep het was. (stonden 3 pannen met soep, minestrone, groente en ? soep.)
Dacht dat het laatste pompoensoep was, nog nooit gehad maar het smaakte best lekker.
Had het halve bakje op toen ik iets begon te voelen. Zei nog tegen klasgenootje "volgens mij zit hier pinda in" en vanaf toen ging het heel snel.
Binnen een minuut werd ik helemaal rood, galbulten, begon al een beetje te piepen en praten ging niet meer lekker, was heel erg hees.
KLasgenootje snel naar de keuken gesprint om te vragen wat het voor soep was... Pindasoep. oliebol. Ben namelijk heel erg allergisch voor pinda's, 0.05 gram is genoeg voor een allergische reactie. Maar ik (her)ken de smaak / geur van pinda's niet, vandaar dat ik al best veel van de soep had gegeten (half kommetje).
Ondertussen begon ik ook helemaal te shaken, echt heel eng

Nouja toen zijn er allemaal mensen van school bij gehaald, eentje heeft 112 gebeld. Moest mezelf adrenaline toedienen omdat mijn bloeddruk al aan het dalen was.
Ben doodsbang voor naalden, en ik had nog nooit die adrenalinepen gebruikt. Wel een oefenpen maar die was zonder naald. Dus iemand van verpleegkunde (die studie zit ook bij mijn in het gebouw) die heeft die spuit gegeven. Deed gelukkig geen pijn, volgende keer durf ik het zelf
Maar binnen 10 seconden voelde ik me al iets beter, begon alleen nog harder te shaken dan ik al deed. Nouja en toen was de ambulance er, kon er nog wel zelf heen wandelen. In de ambulance hartfilmpje gemaakt, had een hartslag van 140!!! Helaas gingen de sirenes niet aan, spijtig. Zit je een keertje in de ambu........
En toen naar de spoedeisende hulp, daar een aantal uur gebleven.
Hart, longen en buik zijn onderzocht, heb een stoot medicijnen gekregen (prednisolon en anti-histaminica) en ze hebben mijn bloeddruk heel goed in de gaten gehouden. Als je bloeddruk namelijk daalt tijdens een allergische reactie, betekent dat dat je in shock aan het raken bent.
Maar dat ging gelukkig verder allemaal goed.
Was daar om half 2 binnen gebracht en mocht om kwart voor 4 weer weg. Nog medicijnen meegekregen voor thuis om een evt. latere allergische reactie (want de pinda is nog steeds niet uit mijn lichaam nu hè) te onderdrukken.
Besef wel dat het ook anders had kunnen aflopen, gelukkig had ik het zelf snel door en wist ik ook hoe ik moest handelen en waren de medewerkers van de school zo verstandig om 112. En was ook heeel erg blij dat er een klasgenootje bij was!
Vind het persoonlijk wel laks van de school dat er geen bordje bij stond wat voor soep het was, blijkt dat zoiets al eerder was gebeurd. En pinda-allergie is echt één van de meest gevaarlijke allergieën die er is (naast wespensteken etc). Want je kan er dus dood aan gaan
Heb er zelf ook van geleerd, als er eten is waarvan niet bekend is wat er in zit áltijd vragen!!!!!! Want de school was dan wel zo laks om geen bordjes erbij te zetten, ik heb er ook niet naar gevraagd. Niet dat ik pindasoep op een school verwacht (heel veel vriendinnen van mij wisten niet eens dat het bestond), maar soms gebeurt het je gewoon.
Maar nou heb ik een paar vragen aan jullie, ben best benieuwd hoeveel jullie ervan weten en erover denken...
-vinden jullie het een slechte zaak van de school dat er geen vermelding bij stond wat voor soep het was? Zeker omdat zoiets al eerder is gebeurd.
-kunnen jullie een allergische reactie herkennen als iemand in je omgeving het krijgt? Hoe zou jij handelen? Vind je het ook belangrijk dat je dat kan of zou kunnen?
Paulien

En dan moet ik het opeten.
En dan balen we samen.