Langdurige vermoeidheid en gewrichtspijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rooow

Langdurige vermoeidheid en gewrichtspijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:30

Ik hoop dat iemand zin heeft om het te lezen, het is een heel lang verhaal, maar ik heb al jaren last van gewrichtspijn en langdurige vermoeidheid. Ik denk regelmatig kon ik maar ergens anders in Nederland wonen waar het rustig is, was ik maar klaar met mijn opleiding zodat ik wat meer rust kan hebben. Ik heb het gevoel dat het leven met alle verplichtingen en drukte niet voor mij is weggelegd..

Ongeveer 3 jaar geleden begon het gedoe. Ik deed aan hardlopen en was dit aan het opbouwen, ik liep ongeveer 3 maal per week 3 kwartier hard. Ik kreeg steeds meer last van stijfheid tijdens het lopen in mijn schenen. Ik liep er gewoon mee door en uiteindelijk kon ik niet meer rennen door de pijn.
Naar een fysiotherapeut geweest waar ik allerlei oefeningen moest doen, rare oefeningen vond ik zelf, bijvoorbeeld vanaf een bank met 1 been naar voren, knie gebogen jezelf naar beneden laten storten. Om mijn spieren sterker te maken zeiden ze dan. Ben al vrij snel hier weggegaan, omdat ik er geen goed gevoel bij had. Naar een andere fysio geweest die mij door verwees naar de sportarts. Die gaf aan dat ik 3 maanden rust moest nemen, ik deed al maanden niets meer maar goed. Na 3 maanden weer terug gegaan, de pijn ging niet weg. Rontgenfoto's laten maken, geloof ik, maar daar konden ze niets vinden. Ik zou shin splints hebben, ontsteking bij de aanhechting van je scheenbeenspieren zeiden ze.
Toen ben ik doorgestuurd naar de volgende fysiotherapeut waar ik shockwave therapie kreeg. Een nieuwe therapie, heel pijnlijk. Vooral de massages daarna. De klachten werden minder, dus ik mocht weer hardlopen, maar al vrij snel begon het gezeur weer. Al na 10x2 minuten lopen met kleine pasjes. Ik kreeg ook last van mijn knieen en enkels. De fysio gaf al aan dat ze dacht dat het iets anders moest zijn. Als ik ook van mijn armen last zou krijgen moest ik maar eens naar de reumatoloog gaan. Na nog een aantal behandelingen en weer opbouwen van het hardlopen, maar vervolgens weer last te krijgen ben ik met de fysio gestopt.
Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar de sportarts die mij door verwees naar de reumatoloog, die kon niets vinden. Daarna ben ik nog bij een orthopeet geweest, daar kwam ook niets uit. Er is een MRI scan gemaakt van mijn knieen, ook niets te vinden. Mijn bloed is op allerlei dingen getest. Uiteindelijk konden ze niets meer voor me doen...
Toen ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mijn bloed ongeveer overal op getest. Ook zij leek niet zo goed te weten wat ze ermee aan moest. Ook uit deze tests is niets bijzonders gekomen.
Ik ben voor een second opinion naar het reumaziekenhuis in Amsterdam geweest, Jan Breemen instituut. Ik dacht aan fybromialgie. Die man vond het er wel erg op lijken, maar ik had niet genoeg drukpunten. Ik moest later weer terug komen voor foto's. Omdat ik al die bezoeken aan artsen zat was waar toch weer niets uit kwam, dit was overigens ook nog eens 3 kwartier met de auto reizen, ben ik niet meer terug gegaan. Ik ga van de week nog wel bellen of er iets uit het bloedonderzoek dat zij hadden gedaan is gekomen.
IK ken ook een aantal mensen met reuma en 1 met fybriomialgie die de klachten allemaal erg op reuma vinden lijken.
Op dit moment kom ik eenmaal per maand bij een man die marobioresonantie therapie doet. Lijkt een beetje op accupunctuur. Hij is bezig om mijn nieren weer beter te laten werken door allerlei homeopatische medicijnen en chinese kruiden. Ook zal ik vitamine b12 pilltejes krijgen.
Mijn vermoeidheid speelt eigenlijk al vanaf dat ik naar de middelbare school ging. Ik heb toen ook een keer bijna bloedarmoede gehad, mijn hb was veel te laag. Ik ben ook vaak getest op pfeiffer. Mijn hb is nu echter wel goed, zelfs hoog. Vooral in de winter ben ik erg moe, heb ik nergens zin in. Deze vermoeidheid is in de jaren toegenomen en nu ben ik ook in de zomermaanden erg moe. Ik kan me niet meer herinneren dat ik niet moe wakker ben geworden en een dag niet moe ben geweest. De huisarts heeft mij ooit zo'n lamp aangeraden in de winter, omdat ik volgens hem een winterdepressie zou hebben. Dit heeft weinig geholpen.
Ik slaap de laatste jaren ook erg onrustig. Ik heb maandelijks wel een keer dat ik ineens 's nachts mijn bedlampje aandoe, maar geen idee heb waarom. 's Ochtends vind ik soms dingen van mijn nachtkastje met 3 vakjes in mijn bed en ik word soms helemaal in de war wakker.

Sinds ik bij deze laatste arts kom gaat het wel een stuk beter. Ik heb nog weinig last van mijn gewrichten en ben iets minder moe. Maar of dit nou komt doordat ik niet meer sport (alleen nog paardrijden) en ik in september met mijn stage ben begonnen waardoor ik weer regelmatige dagen heb of door de medicijnen en behandelingen die hij mij geeft weet ik niet? Ik heb nu ook gevulde dagen waarin ik geen tijd heb om even te gaan zitten en moe te worden. Wanneer ik een dag vrij heb merk ik wel dat zodra ik even ga zitten om rustig tv te kijken ofso, ik erg moe wordt en soms niet eens wakker kan blijven.

De arts waar ik nu kom heeft een antal keer gezegd dat het kan komen doordat je iets ergs hebt meegemaakt waar je lichaam zo van uitgeput is dat het lang duurt om op krachten te komen en dat je lichamelijke klachten krijgt als gevolg hiervan.

Is er iemand is die dezelfde klachten heeft, die erop lijken of iemand die een idee heeft wat een mogelijkheid zou zijn voor mij?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Nog even in het kort:
- Vermoeidheid
- Gewrichtspijn (knieen, onderbenen)
- In de winter meer last, nergens zin in hebben
- Onrustig slapen.
- Reumatoloog, huisarts, sportarts, fysiotherapie, orthopeet konden niets vinden
- Nu bioresonantie

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:46

Je hebt het over vitamine B12 pilletjes. Heb je bloedonderzoek laten doen naar B12, als je een B12 tekort heb, los je dat niet op met pilletjes!! Heb je dat nog niet gedaan? Laat dan je B12 even testen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:06

Toch lijkt het wel in grote lijnen op fibromyalgie. Volgens de reumatoloog heb ik dat met een grote waarschijnlijkheid. Volgens hem had ik eigenlijk met een grotere pijnreactie moeten reageren op de drukpunten. Maar ik ben nou eenmaal een bikkel. Maar het is echt heel lastig. Het zijn in principe hele vage klachten waarbij lichamelijk onderzoek heel weinig te vinden is. Bij mij is het gekomen doordat ik me echt op mijn studie heb geworpen, daarnaast nog werkte en uiteindelijk pfeiffer heb gekregen. Mijn lichaam was gewoon op. Wat ik heb gedaan is toch echt rust genomen. Regelmaat in mijn leven te krijgen. Ik ging 2x in de week sporten onder begeleleiding van een fysiotherapeut, wat je niet moet doen namelijk is over je grenzen gaan je moet er nog net onder blijven zeg maar. Ik ben nu 3 jaar verder en ik moet zeggen dat het nu veel beter gaat. Ik ben nu ook zover dat ik gewoon weer aan het werk kan waarvoor ik ben opgeleid. Ik heb nog wel eens slechte dagen, meestal komt dat omdat ik mezelf dan toch heb overbelast. De enige tip die ik je kan geven is neem jezelf in acht. Probeer zoveel mogelijk ritme in je leven te krijgen, eet gezond, ben je moe ga slapen maar houdt wel ritme, op tijd weer opstaan. Je kan beter gewoon normale tijden slapen en dan nog een keertje tussen de middag (ja ik weet het oude mensen slaaptijden) dan lang te blijven liggen. Kennelijk is het ook allemaal heel druk in je hoofd omdat je slecht slaapt (is ook bij fibromyalgie, al slaap ik als doornroosje hihi) en als je slecht slaapt herstel je ook slecht van de dingen die je overdag doet wat dan weer leidt tot vermoeidheid en pijnlijke lichaamsdelen. Zoek je rust en ontspanning en vermijd stresssituaties (ja ik weet dat het moeilijk is, je wilt ook gewoon door met je leven). B12 is altijd wel een belangrijke in zo'n verhaal maar ook lang niet altijd de oorzaak. Vaak is het een overbelasting geweest van je lichaam. Ik neem aan dat je nu een soort reinigingskuur doet dat is altijd goed, heb ik ook gedaan en dat helpt echt. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:20

Maaaike schreef:
Je hebt het over vitamine B12 pilletjes. Heb je bloedonderzoek laten doen naar B12, als je een B12 tekort heb, los je dat niet op met pilletjes!! Heb je dat nog niet gedaan? Laat dan je B12 even testen.

Ik ben echt op allerlei dingen getest bij de huisarts, maar weet niet zeker of dat ook op vitamine B12 was. Ik ga de huisarts denk ik maar eens bellen om dit te vragen. Bedankt voor de tip

TE5

Re: Langdurige vermoeidheid en gewrichtspijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:24

Lyme?
Krijg je ook erge last van je gewrichten van.
Maar ook wel andere symptomen..

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:25

al gedacht aan cvs?? Ik ben sinds paar maanden terug ook doorverwezen van de huisarts naar cvs centrum.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:28

Madeliefjes schreef:
Toch lijkt het wel in grote lijnen op fibromyalgie. Volgens de reumatoloog heb ik dat met een grote waarschijnlijkheid. Volgens hem had ik eigenlijk met een grotere pijnreactie moeten reageren op de drukpunten. Maar ik ben nou eenmaal een bikkel. Maar het is echt heel lastig. Het zijn in principe hele vage klachten waarbij lichamelijk onderzoek heel weinig te vinden is. Bij mij is het gekomen doordat ik me echt op mijn studie heb geworpen, daarnaast nog werkte en uiteindelijk pfeiffer heb gekregen. Mijn lichaam was gewoon op. Wat ik heb gedaan is toch echt rust genomen. Regelmaat in mijn leven te krijgen. Ik ging 2x in de week sporten onder begeleleiding van een fysiotherapeut, wat je niet moet doen namelijk is over je grenzen gaan je moet er nog net onder blijven zeg maar. Ik ben nu 3 jaar verder en ik moet zeggen dat het nu veel beter gaat. Ik ben nu ook zover dat ik gewoon weer aan het werk kan waarvoor ik ben opgeleid. Ik heb nog wel eens slechte dagen, meestal komt dat omdat ik mezelf dan toch heb overbelast. De enige tip die ik je kan geven is neem jezelf in acht. Probeer zoveel mogelijk ritme in je leven te krijgen, eet gezond, ben je moe ga slapen maar houdt wel ritme, op tijd weer opstaan. Je kan beter gewoon normale tijden slapen en dan nog een keertje tussen de middag (ja ik weet het oude mensen slaaptijden) dan lang te blijven liggen. Kennelijk is het ook allemaal heel druk in je hoofd omdat je slecht slaapt (is ook bij fibromyalgie, al slaap ik als doornroosje hihi) en als je slecht slaapt herstel je ook slecht van de dingen die je overdag doet wat dan weer leidt tot vermoeidheid en pijnlijke lichaamsdelen. Zoek je rust en ontspanning en vermijd stresssituaties (ja ik weet dat het moeilijk is, je wilt ook gewoon door met je leven). B12 is altijd wel een belangrijke in zo'n verhaal maar ook lang niet altijd de oorzaak. Vaak is het een overbelasting geweest van je lichaam. Ik neem aan dat je nu een soort reinigingskuur doet dat is altijd goed, heb ik ook gedaan en dat helpt echt. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

Ja het is een soort reinigingskuur. Goed om te lezen dat het met jou al veel beter gaat. Ik doe en vooral deed ook best veel dingen tegelijk. School, vrijwilligerswerk voor school, huiswerk, bijbaantje, sporten en dan wil je ook nog leuke dingen doen met vrienden. Ik denk dat ik regelmatig mijn grenzen over ben gegaan ja. Na het uitgaan was ik anderhalve week moe, dit doe ik nu niet vaak meer. Ook met sporten ben ik gestopt. Alleen paardrijden nog en ik probeer regelmatig een stuk met de hond te wandelen en veel dingen op de fiets te doen. Hierdoor blijf ik toch in beweging. Dit scheelt al veel, ik heb nog maar weinig last van mijn gewrichten. Dus de niet reguliere geneeswijzen en de reumatoloog hebben jou geholpen er weer bovenop te komen als ik het goed begrijp? Bedankt voor je reactie!

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:34

TE5 schreef:
Lyme?

Ik denk het niet, want ik heb nog nooit een teek gehad. Maar de symptomen lijken er ook wel op ja, ging ff op internet kijken.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:36

juudii5 schreef:
al gedacht aan cvs?? Ik ben sinds paar maanden terug ook doorverwezen van de huisarts naar cvs centrum.

Wel aan gedacht en ook dingen op internet gelezen. Maar dan lees ik over mensen die hun bed niet uit kunnen komen, het half uurtje naar hun werk niet meer kunnen fietsen enz. Bij mij gaat dat soms moeizaam en ik heb vorige winter gehad dat ik na een dag werken (woonvorm meervoudig beperkte mensen, dus lichamelijk zwaar) bijna zat te janken op de fiets omdat ik zo moe was, maar ik kon wel verder fietsen op zich.
Mijn klachten vind ik er wel op lijken, maar dan heb ik het idee dat de mensen die CVS hebben deze klachten veel extremer hebben.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:38

soms wel soms niet.. ik zou zeggen kijk eens op het forum..
Ik ben wel moe, maar kan nog wel fietsen, lopen of wat dan ook.. vandaag zelfs de stad in geweest, maar kan nu dan ook niks meer daarna.. mijn benen voelen als lood. maar ligt er ook aan in welke mate je het hebt denk ik.
Verschilt per persoon..
Had je ook pb gestuurd

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:43

juudii5 schreef:
soms wel soms niet.. ik zou zeggen kijk eens op het forum..
Ik ben wel moe, maar kan nog wel fietsen, lopen of wat dan ook.. vandaag zelfs de stad in geweest, maar kan nu dan ook niks meer daarna.. mijn benen voelen als lood. maar ligt er ook aan in welke mate je het hebt denk ik.
Verschilt per persoon..
Had je ook pb gestuurd

Ik heb je berichtje gelezen. Ik ga eens kijken op het forum, je bedoelt hier op bok dat topic over CVS toch?
Oke misschien dat ik door echt ervaringen te lezen van mensen op het forum een beter idee krijg of ik dat ook zou kunnen hebben of niet.
Ik heb nu 4 dagen in de week stage en heb 2 dagen een verzorgpaard waar ik na mijn stage heenga. Op de vrije dag heb ik meestal school en andersh eb ik wel wat voor school te doen. Ik merk dat zolang ik doorga het wel gaat, maar zodra ik even ga zitten of wat minder te doen heb (bijvoorbeeld op die dag dat ik soms vrij heb) bijna niet meer wakker kan blijven. Herken je dat ook?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:47

ja.. ik loop 2 dagen stage en 5 dagen dus vrij in de week.. maar die dagen kan ik echt niks meer doen..
Kijk eens bij google en cvs-forum. Daar staan veel tips etc.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:50

juudii5 schreef:
ja.. ik loop 2 dagen stage en 5 dagen dus vrij in de week.. maar die dagen kan ik echt niks meer doen..
Kijk eens bij google en cvs-forum. Daar staan veel tips etc.

Maar als je nou 4 dagen stage had en een dag school, zou je dat dan wel kunnen volhouden? Zolang je maar bezig blijft?
Zo niet dan is jou vermoeidheid denk ik wel extremer dan die van mij.
Ik ga eens kijken, bedankt voor de tip.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:55

nee dat zou ik op dit moment niet vol kunnen houden, aangezien 2 dagen al bijna niet lukt. Ik lig als ik thuis kom meteen naar school in bed. Maar vermoeidheid en gewrichtspijn etc hoort ook bij cvs, dus gaf het als tip.. Bij mij kan het erger zijn.. maar dat is bij elk persoon anders.. Kijkje wagen kan geen kwaad :) als je maar weet wat het is.. ik werd er ook gek van.. jaar lang door huisarts weggestuurd.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:01

juudii5 schreef:
nee dat zou ik op dit moment niet vol kunnen houden, aangezien 2 dagen al bijna niet lukt. Ik lig als ik thuis kom meteen naar school in bed. Maar vermoeidheid en gewrichtspijn etc hoort ook bij cvs, dus gaf het als tip.. Bij mij kan het erger zijn.. maar dat is bij elk persoon anders.. Kijkje wagen kan geen kwaad :) als je maar weet wat het is.. ik werd er ook gek van.. jaar lang door huisarts weggestuurd.

Ja dat vind ik nog het ergste dat ik al 3 jaar met klachten loop zonder tegen anderen te kunnen zeggen: Ik heb ....
Nu kan je het anderen wel proberen uit te leggen, maar ik voel me toch niet serieus genomen. Ook niet door artsen, want die sturen je alleen maar weg ja.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:03

Oja en ik weet dat ik fibromyalgie in mijn startpost verkeerd heb geschreven, maar aangezien je dat niet kan veranderen blijft het maar staan:P In ieder geval ik denk dat ik het niet kan veranderen, ben nog niet zo lang actief op bokt.nl dus.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:11

Rooow schreef:
TE5 schreef:
Lyme?

Ik denk het niet, want ik heb nog nooit een teek gehad. Maar de symptomen lijken er ook wel op ja, ging ff op internet kijken.

Kan geen kwaad om toch zo'n test te doen,
het enige wat je hoeft te doen is bloed laten prikken..
Daarbij, misschien heb je wel ooit een teek gehad, alleen niet gemerkt?
Als ze lang blijven zitten (en dat is wanneer je lyme krijgt geloof ik) dan vallen ze er op een gegeven moment af.

Ik ken het trouwens wel, dat het vervelend is om maar niet te weten wat je hebt.
Sowieso het gedoe van het elke keer uitleggen, maar ook omdat bijna niemand doorheeft hoe vervelend het is, wat je hebt..

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:26

@TE5 Oke dat wist ik niet. Dan is dat misschien wel een goed idee. Kan ik ook meteen aan de dokter vragen als ik bel over die vitamine B12. Eerst even afwachten wat uit het bloedonderzoek van die reumatoloog was gekomen, dat hoor ik morgen.
Wat heb jij dan als ik het vragen mag? Ziekte van Lyme? Ja dat vind ik het meest vervelend...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:46

Dat is het probleem dus, ook ik weet niet wat ik heb.. :+

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:54

Omdat ik veel met dieren werk/hobby hebben ze mij ook inderdaad getest op lyme en toxoplasma.
Ook de soa's zijn voorbij gekomen. Je weet het maar nooit tenslotte. Maar het is zo ontzettend irritant omdat je inderdaad niet precies weet wat je mankeert en je omgeving telkens maar zegt hoe gezond je er uit ziet. Maar ik gooi cvs, fibromyalgie etc maar op 1 grote hoop ben bang dat het een beetje ophetzelfde neer komt allemaal. Ik heb inderdaad een beetje hulp uit de alternatieve hoek gehad naast het reguliere. Ik ben bij een orthomoleculair arts geweest en aangezien ik zelf voor mijn werk veel in aanraking kom met homeopathie, fytotherapie en orthomoleculaire therapie heb ik daar ook voor mezelf producten voor gebruik, onder andere dus reinigingskuren. Dat heeft goed geholpen moet ik zeggen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:58

Heb je verhaal gelezen, alle antwoorden niet.

Ikzelf herken me helemaal in jouw verhaal.
Ben 6 jaar lang helemaal binnenste buiten gekeerd.

Wat blijkt? Mijn vitamine b12 is niet helemaal zuiver.
Nu met vit.b12 injecties kan ik weer een redelijk normaal leven lijden.
Soms heb ik nog wel behoorlijke dipjes dat ik terugvallen heb, maar over het algemeen gaat het goed.

Diagnose stelling hiervan is een erg lang/ingewikkeld verhaal.
Voor degene die dat willen wil ik dit wel typen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:42

Bij mijn orthomoleculaire arts kreeg ik onder andere infusen met B12. Er zaten nog veel meer vitaminen en mineralen in die bij mensen met dit soort klachten voor verbetering moeten zorgen. Ik kreeg deze regelmatig maar of ik daar nou echt baat bij heb gehad?! Het hele vit b12 verhaal blijft moeilijk er zijn ook mensen die de vit b12 injecties krijgen en er totaal niks van merken. Soms is het om hopeloos van te worden.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:07

ik volg dit even. Herken deze punten bij mij:
- Vermoeidheid
- Gewrichtspijn (knieen, onderbenen)
- In de winter meer last, nergens zin in hebben
- Onrustig slapen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:13

ik herken toch wel wat dingen ind e ziekte van lyme
ik heb ook geen teek gezien maar na enkele weken mn knieholte opeens zwart werd en ik wel erg veelmankementen kreeg gaan testen en wel positief op lyme. vraag het is even of ze je bloed er ook op willen testen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:25

Die vermoeidheid is erg verschrikkelijk. Heb het zelf een paar keer gehad. Wist echter wel wat de oorzaak was en het was ook redelijk snel verholpen.

Hoe ziet je voedingspatroon eruit?
Gebruik je veel suiker? Dierlijke eiwitten?
Probeer eens zo zuiver mogelijk te eten. Geen rotzooi meer in je voedsel. Geen toegevoegde suikers (dat wordt dus etiketten lezen) en het liefst helemaal geen dierlijke eiwitten meer en als dat niet lukt maar 2x per week een klein beetje.

Voeding is van grote invloed op hoe wij ons voelen. Onze westerse voeding is ver onder de maat en ook al eet je volgens de schijf van 5 en heel gevarieerd, het is bijna onmogelijk alle bouwstoffen voor je lichaam binnen te krijgen doordat onze voeding dat doodleuk niet meer in zich heeft.

Voor ik hier een heel verhaal neerzet laat ik je eerst even reageren om te horen of je interesse hebt ;)

Beterschap.