definitie van ziek zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

definitie van ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:30

Wat is nu de definitie van ziek zijn?
Zijn dit alle lichamelijke en geestelijken klachten?
Of zijn dit enkeld de ziektes?
Als je je been beekt ben je dan ziek?
Als jij werk doet waarbij je 2 armen nodig hebt en je breekt er 1 kun je je dan ziekmelden?
Of is dit officieel niet correct omdat je officeel gezien niet ziek bent?

Blue_Eyes

Re: definitie van ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:31

Als jij aan je lichaam iets mankeert waardoor je je werk niet naar behoren uit kunt voeren, kun je je ziekmelden. Er zal in het geval van een gebroken arm (en dus vrij lang verzuim) misschien naar passend werk worden gezocht. De verdere definitie van 'ziek' laat ik even open.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:34

Iemand die geestelijk niet in orde is kan mogelijk veel minder goed werken dan iemand die zijn arm heeft gebroken (ligt er natuurlijk aan welk werk dat je doet).
Ik vind dat iemand met geestelijke klachten ook zeker recht heeft om zich ziek te melden.
De definitie van ziek vind ik moeilijk, bij de ene baan ga je misschien toch nog werken, en bij de andere niet (als vakkenvuller heb je niet zo'n grote verantwoordelijkheid bijv. maar als chirurg wel :+ ).
Het ligt ook erg aan de persoon zelf denk ik, de ene meld zich sneller ziek dan de andere. :) Als je vakken vullen stom vind blijf je waarschijnlijk sneller thuis maar dat is niet juist. :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:40

Ik kan op internet wel vinden:
"Een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden"
Als defintie van gezondheid.
maar dan zoude gezonde mensen niet bestaan.

De rede dat ik het vraag is dat ik zinds zaterdag ernsitge rugklachten heb.
Ik kan niet eens meer zonder hulp uit mijn bed komen.
Want vanuit een liggende of zittende positie kan ik niet zelfstandig in een staande positie komen.
En alles is pijnlijk ook niks doen.
Maar nu vraag ik mij af kan ik mij morgen ziek melden?
Ik ben niet instaat om op mijn werk te komen en te werken op dit moment.
Maar ben ik officieel gezien wel ziek.
Is niet instaat zijn te werken door lichamelijken klachten hetzelfde als ziek zijn?
Ik ga morgen naar de dokter voor mocht iemand het vragen.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:47

Als je niet in staat bent om je werk te doen, kun je je gewoon ziek melden vind ik.
Of rugpijn nu onder ziek zijn valt of niet. Als je daar je werk niet kunt doen door lichamelijke klachten kun je beter thuis blijven denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:48

Ik zou me maar lekker ziekmelden - precies wat ik zei: je bent door lichamelijke klachten niet in staat om je werk te doen. En anders bel je gewoon en zeg je dat je niet kunt komen werken omdat je het ontzettend in je rug hebt, dan kunnen zij zelf beslissen dat ze je ziekmelden ;) Beterschap ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:05

Ik vind dat je zoiets moet overlaten aan een arboarts of je HA.
De een met psychische klachten is juist gebaad met afleiding als werken, een ander wordt het al snel teveel.
Is voor geen mens gelijk te noemen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:08

Ik zou me zelfs ziek melden als het allemaal maar net ging alleen dan met heel veel pijn. Omdat het werken dan de klachten misschien wel zo erg verergerd dat ik echt niet meer in staat ben mijn werk uit te voeren.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:01

Ik heb het gedaan ik heb me ziek gemeldt.
Ik lijk wel gek nu met die nieuwe nederlanders hatende bedrijfsleider.
Want over 2 maanden loopt me contract af.
En nu geef ik hem een excuus om me geen nieuw contract te bieden.
Hij kan natuurlijk niet zeggen je bent nederlands, bent een vrouw en je bent blond dus ik wil je hier niet.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:22

Tja, wat is ziek zijn. Ik zit thuis met een burnout / depressie en vind mezelf niet ziek, maar het wordt in mijn omgeving toch wel degelijk ziek genoemd. Dus ook wanneer het geestelijk is kun je ziek zijn...

Maar voor wat betreft jouw rugklachten, je kunt niet werken en dus ben je ziek. Vind het wel lastig om een definitie van ziek zijn te geven. Wel een goede vraag trouwens...

Sterkte met je rug en hopelijk wordt je contracht toch verlengd!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:24

Als jij niet je werk kan uitvoeren door lichamelijke klachten ben jij ziek. Zo werkte ik op een klantenservice. Ik ben onder narcose gegaan voor mijn tanden. (voor de reden kun je me PB'en). Hierna bleek mijn herstel langer te duren dan dat ik dacht. Ik had voor een periode verlof gevraagd. Daardoor heb ik mij dus ziek moeten melden omdat ik mijn werk niet kon uitvoeren. Lees; praten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:30

Ben je dan ook ziek als je je werk door geestelijke klachten niet kan uitvoeren? Daarover verschillen de meningen denk ik nogal.
Lichamelijke klachten zullen de meeste het wel mee eens zijn...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:31

Tja, ik denk wel dat dat afhangt welke geestelijke klachten. Maar lijkt me wel :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:40

Ik zit dus zelf thuis met geestelijke klachten (burnout), maar het voelt voor mij heel gek om te zeggen dat ik ziek ben zeg maar. (Maar dat heeft misschien wel weer met ontkenning te maken en dat is een heel ander verhaal)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:49

Ik moet zeggen ik vindt het wel raar.
Ik bedoel ik kan mijn werk niet uitvoeren maar ik voel me niet ziek me rug doet gewoon pijn.
Wat nou als er controle komt op of ik ziek ben.
Ik bedoel ik snotter niet ik heb geen hoofdpijn ik moet niet kotsen ik kan alleen niet zelfstandig omhoog komen uit me stoel.
Dus ik kan ook de deur niet open doen als er controle komt en daaruit trekken ze de conclusie dat ik dan niet ziek ben.
Moeilijk hoor.

Maar die definitie van gezondheid vindt ik ook raar.
Want dat zou betekenen dat gezonde mensen niet bestaan.
Niemand bevindt zich in "Een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden"

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:51

Nee maar ik voelde me ook niet ziek. Ook het UWV belde mij op (controle) en kon zich helemaal in mijn probleem vinden en leefde erg met me mee. Daar hoef jij je verder geen zorgen over te maken. Ze controleren alleen of jij je werk niet kan uitvoeren. Niet of jij je ziek voelt of niet. :n

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:53

Oke ik dacht dat ze controleren of jij ziek bent in de zin van een ziekte heben.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:54

Nee hoor dat doen ze niet. Ik had ook geen ziekte. Maar kon wel 2 weken mijn beroep niet uit-oefenen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:55

Als ik knallende migraine heb, zie ik er ook niet ziek uit (misschien een beetje witjes), maar ik ga dan toch echt niet werken hoor. Echt pijn in je rug hebben vind ik een prima reden om je ziek te melden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:59

Ik denk dat de definitie van ziek zijn voor een ieder anders is.

Met keelontsteking heb ik met een dikke das en dikke trui altijd gewoon doorgewerkt bij de boerderij in afdelingen waar het gerust 27 tot 30 graden is :')
Zweten is goed bij griep!

Maar op een gegeven moment had ik een buikgriep/ voedselvergiftiging, ik bracht de hele nacht door op de badkamer, omdat ik steeds maar moest overgeven, ookal kwam er niets meer.

Ook met rugklachten heb ik altijd doorgewerkt :o Tot ik niet eens meer de vrachtwagen uit kon stappen... toen was het toch echt even einde verhaal..

Iedereen gaat anders om met pijn / ziekvoelen. De ene mens is wat harder, de ander wat gevoeliger.

Dus je kan niet voor iemand anders bepalen of ie te ziek is om te werken....
Wel heb ik immens weinig respect voor mensen die zich bij elk wissewasje ziekmelden, of gewoon ziekmelden omdat ze geen zin hebben. Daar heb ik echt een godsgruwelijke hekel aan om eerlijk te zijn ...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:01

Ziek zijn betekent niet per definitie arbeidsongeschikt zijn. Ten eerste moet er sprake zijn van ziekte of gebrek. Ten tweede moeten de beperkingen die hierdoor zijn ontstaan dusdanig zijn dat aangepast werk niet of gedeeltelijk mogelijk is. Je kan dan arbeidsongeschikt zijn ten aanzien van eigen werk, maar wel gedeeltelijk of geheel geschikt zijn voor aangepast werk.
Als je beperkingen hebt ten aanzien van je werk, ben je, afhankelijk van de ernst van de beperkingen,meestal wel in staat om aangepast werk te doen. Met forse rugklachten zie je vaak dat iemand kortdurend volledig arbeidsongeschikt is en vervolgens wel aangepast werk kan verrichten.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 19-10-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:03

Das idd ook een punt, Nikka.

Alleen veel mensen of willen geen aangepast werk doen, of er is geen aangepast werk....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:03

Daar ben ik het wel mee eens CM_ (je eerste post)
Wel moet ik dus gaan leren om wel beter naar mijn lichaam te luisteren, want ik deed dat niet en ik ging ook altijd maar door. Ik heb mezelf daarmee compleet de vernieling in gewerkt. Dat kan ook niet de bedoeling zijn :n

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:07

CM_ schreef:
Das idd ook een punt, Nikka.

Alleen veel mensen of willen geen aangepast werk doen, of er is geen aangepast werk....

Het accepteren van aangepast werk is verplicht. Het niet accepteren van aangepast werk is werkweigering.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:07

Cm ik weet niet of dat rugklachten stukje op mij was gericht?
Ik kan niet eens alleen oopstaan uit bed.
Of bukken om mij kat eeten te geven vriendlief was het vanmorgen vergeten dus ja dan maar eeten vanaf het aanrecht.
Dus ik ben zeker niet instaat om mijn werk te verichten omdat beweging niet alleen pijnlijk is maar bepaalde bewegingen ook onmogelijk.
Net zoals wanneer je knie vastschiet en je hem niet meer kan bewegen.
Dus ik ben niet instaat om mijn werk te verichten en dat zie ik zelf ook wel in.
Maar mijn vraag was vooral ben ik nu ziek.
Ik heb geen ziekte maar wel lichamelijken klachten!

En als aangepast werk mogelijk zou zijn zou ik het zeker doen dat heb ik ook aangegeven maarja dat is niet mogelijk dus wat moet ik dan.