Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik vind (bijna) iedere keer rijden weer spannend. Als ik dan eventjes gereden heb, en mijn paard is braaf, dan pas ontspan ik weer. Vindt het heel erg stom van mijzelf, want mijn paard is eigenlijk altijd braaf! Ook op buitenrit gaan vind ik spannend, als ik bijv. een tractor of vrachtwagen tegenkom: mijn paard geeft daar eigenlijk niet om, en toch vindt ik het 'eng'. Wordt er thuis ook wel eens om uitgelachen, en daar wordt het in ieder geval niet beter van.. 
Heb er ook IEDERE keer last van, zelfs om gewoon te gaan rijden .. Eens dat ik er dan een 5tal minuutjes opzit, gaat het wel weer. Totdat we dan aan de galop komen, dan slaat alles weer even tilt. Gelukkig maakt mijn lespaard daar niet zoveel van, heb thans wel eens gelezen dat het menselijk lichaam dan een bepaalde stof/geur afgeeft die paarden kunnen ruiken, waardoor zij dus weten dat je bang/stressy bent ..
Maar wat ook al helpt dat ik echt niet de enige ben.
. Ik heb mijn paard nu een jaar en het proces van elkaar vertrouwen heeft gewoon tijd nodig. Aan de hand vertrouwen we elkaar goed en onder het zadel gaat het ook steeds beter en er komt een dag dat we elkaar helemaal vertrouwen