Nachtmerries steeds over een bepaald onderwerp. Help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RooschJarig

Nachtmerries steeds over een bepaald onderwerp. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:23

Ik heb de laatste tijd dus vaak last van nachtmerries over een bepaald onderwerp (steeds hetzelfde, maar andere nachtmerries).
Ik schrik dan wakker, vaak huilend, met een bonzend hart en het nare gevoel blijft nog een hele tijd hangen.
Verder kan ik de laatste tijd ook vaak niet goed in slaap komen.

Ik weet waar ze door komen, maar heb geen idee of ik er iets aan kan doen om het te voorkomen.
Heeft iemand de ideale oplossing voor me of moet ik er maar mee om leren gaan?

Oeless

Re: Nachtmerries steeds over een bepaald onderwerp. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:25

Aardstraling misschien?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:26

Heb het zelf alleen als ik ziek ben, maar een vriendin van mij heeft het nog erger gehad. Ze droomde ontzettend rare en enge dingen, ze ging zelfs slaapwandelen, en haar moeder heeft haar al een aantal keren voor het raam weg moeten halen omdat ze anders zou springen. Ze schold ook iedereen uit in haar slaap, en was moeilijk wakker te krijgen. Ze heeft nu s' nachts een kettinkje om, en heeft sindsdien nergens last meer van, slaapt lekker, en slaapwandelen heeft ze geen last meer van. Zal haar is vragen waar ze dat precies dat kettinkje vandaan heeft.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:28

Het is moeilijk om er zo iets over te zeggen. Waar gaan je nachtmerries over? Misschien dat je dat niet hier wil plaatsen, maar het is denk ik voor jezelf belangrijk om dat vast te stellen. Heb je iets meegemaakt waar je nu steeds over droomt omdat je het bijvoorbeeld nog niet goed verwerkt hebt? Ik denk dat dat heel belangrijk is voor wat je er verder mee kan. Dat is nu moeilijk te zeggen.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:28

wat is aardstraling?

RooschJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:30

Dat kettinkje klinkt apart, ik zou graag meer informatie krijgen!

@ Pollewoppy, jawel, dat klopt.
Ik ga er niet over uitweiden, maar het kan zijn dat ik iets nog niet goed verwerkt heb.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:30

Aardstralen kunnen negatieve stralingen geven waar van je dus nachtmerries kan krijgen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:32

@ Roosch, mijn schoonvader had er ook last van, maar dat uitte zich niet in nachtmerries maar op een andere manier. Daar is 1 x iemand langsgeweest om de aardstraling te "bekijken", toen hebben ze iets van ijzer/lood/metaal? onder zijn bed gelegd en sindsdien is het weg. :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:33

Dat hoeft ook helemaal niet ;) Was ook niet mijn bedoeling.
Maar als dat de oorzaak kan zijn en het lukt je zelf niet om het een plekje te geven, kun je misschien eens met je huisarts gaan praten. Misschien dat hij je naar een hulpverlener kan sturen die je kan helpen met het verwerken? Of een vertrouwenspersoon op school (weet niet hoe oud je bent?)

Wanneer de oorzaak van je nachtmerries iets vervelends is dat je hebt meegemaakt geloof ik niet zo in kettinkjes.
Aardstralen zou wel kunnen, maar daar heb ik verder niet zoveel mee, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Sterkte in ieder geval!

Peperkroket

Misschien moet je proberen om je droom te analyseren. Wat gebeurt er precies, wat is je gevoel daarbij en welke aspecten zijn belangrijk. Dan kan je opzoeken wat deze dingen betekenen. Ik geloof dat dromen een teken van je onderbewuste zijn, ze laten je zien waar je mee zit en wat je kunt veranderen. Als je steeds dezelfde droom hebt, wil je onderbewuste je iets duidelijk maken over het aardse leven. Als je dat dan verandert in je aardse leven, zou ook je nachtmerrie moeten stoppen. Dat veranderen klinkt natuurlijk makkelijker dan het is en als dat moeilijk is, ga ik mee met de bokker boven me, misschien kan je even langs je huisarts gaan?
Ik weet niet of je in je droom zelf beslissingen kunt nemen? Ik heb eens ergens gelezen dat je jezelf moet confronteren met je angst. Bijvoorbeeld, iemand achtervolgt je. Draai je dan om en zeg: Waarom achtervolg je me? Dan zal de droom misschien stoppen.
Heel verhaal, hoop dat je er iets mee kunt :)
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 12-10-09 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Oeless

TS heb je toevallig ook last van oververmoeidheid, chronische vermoeidheid, hoofdpijn, stress, burn-out, of een hoge bloeddruk?

RooschJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:36

Ik denk dat Pollewoppy in de goede buurt zit met gedachtengang.
Er is inderdaad nogal wat veranderd afgelopen tijd en dat kan tot gevolg hebben dat ik 't nog niet helemaal verwerkt heb.
Ik ben overigens bijna 20.

Verder gaat het zo wel prima met me, op het moment alleen even een wat herfstig griepje waardoor het niet helemaal loopt.
Daardoor ook last van hyperventilatie, maar dat heb ik regelmatig. (kwestie van verkeerd ademen)

Geen van bovenstaande symptomen trouwens, hooguit een beetje gezonde stress. :D

Aardstralen lijken me onwaarschijnlijk, de oorzaak van de nachtmerries weet ik wel te vinden.

Bedankt voor het meedenken!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:36

Helaas heel herkenbaar, heb al mn hele leven de verschrikkelijkste nachtmerries.
Ik slik tryptofaan (via een arts maar reformwinkel zal het ook hebben?) voor het slapen en dat scheelt echt heel veel.
Succes

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:38

Slik je trouwens medicijnen? Ik krijg namelijk heel veel nachtmerries als ik anti-wagenziektepillen gebruik en misschien is dit wel een bijwerking bij meerdere medicijnen..

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:38

@TS: ik las laatst in een tijdschrift dat als je een nachtmerrie hebt die steeds terugkomt in dezelfde of andere scene, je een schrift naast je bed moet leggen. En dan alles opschrijven, dus zodra je wakker word, tot het punt waar je wakker schrok, dit is meestal een eng of benauwend stuk in je droom. En van daaruit dan zelf een afloop opschrijven. Dit blijkt heel goed te helpen, omdat je vaak blijft dromen en je nooit weet hoe het afloopt. Je verzint op die manier een afloop en dat helpt je om de droom te verwerken. Dat was een psycoloog die dat vertelde.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:39

Ik heb een boek over dromen en daar staat ook een hoofdstuk in over dromen die steeds terugkomen. Ik zal het straks even lezen en kijken of er iets nuttigs in staat :)

RooschJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:40

Ik slik ook geen medicijnen. :n

En in de nachtmerries kan ik ook geen beslissingen nemen.

Ik ga het denk ik even aankijken!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:42

Heb ik ook heel vaak.
Nachtmerrie, word huilend wakker, bonzend hart, duizelig, hoofdpijn, helemaal nat van het zweet.

Nachtmerries/dromen die vaker terug komen hebben een betekenis. Meestal een hele simpele alleen is het moeilijk te achterhalen wat het is.

Wat bij mij heel erg helpt is alle drome opschrijven, droom nu veel minder eng en vaak.

RooschJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:42

Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!

manutjuh schreef:
@TS: ik las laatst in een tijdschrift dat als je een nachtmerrie hebt die steeds terugkomt in dezelfde of andere scene, je een schrift naast je bed moet leggen. En dan alles opschrijven, dus zodra je wakker word, tot het punt waar je wakker schrok, dit is meestal een eng of benauwend stuk in je droom. En van daaruit dan zelf een afloop opschrijven. Dit blijkt heel goed te helpen, omdat je vaak blijft dromen en je nooit weet hoe het afloopt. Je verzint op die manier een afloop en dat helpt je om de droom te verwerken. Dat was een psycoloog die dat vertelde.

Dat heb ik ook eens ergens gelezen!

Maar het zijn steeds andere dromen, dus geen terugkomende. Wel steeds hetzelfde onderwerp.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:45

Opschrijven helpt sowieso heel erg, omdat je dan makkelijker een patroon ontdekt en daar kan je dan mee verder :j Ook als je denkt dat je de droom toch wel onthoudt, moet je hem opschrijven, omdat het een bepaalde afstand creëert.

RooschJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:45

Dan leg ik vannacht een schrift naast mijn bed. :j

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:46

Misschien kan je het proberen, het helpt je misschien ook om dingen te verwerken die je mee gemaakt hebt, omdat je ze misschien weggestopt hebt ? Je gevoelens moeten zich ergens uiten, en als je ze overdag wegstopt komen ze er misschien snachts uit.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:46

Ik ben mijn dromen op gaan schrijven, omdat naar mijn idee dromen terug komen die ik in mijn jeugd al gehad had.
En omdat ik gewoon bizar rare dromen heb.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:47

En helpt het bij jou, Nassie? Ik schrijf ook vaak mn dromen op en wilde toevallig vandaag een opschrijfboekje kopen ervoor, omdat het interessant vind om patronen te ontdekken. Ik droom ook heel vaak over dezelfde dingen..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:53

Vervelend Roosch. :(:)
Hopelijk heb je wat aan de gegeven tips hier.

Mijn dromen gaan vaak over hetzelfde kasteel...en er gebeurd steeds wat anders maar soms ook weer hetzelfde.

Maar écht nachtmerries heb ik nog nooit gehad....lijkt mij echt geen pretje. :n