Het lukt me niet om te lezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Het lukt me niet om te lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:18

Het zit me dwars. Ruim zes jaar lang heb ik gestudeerd, ik heb twee talenopleidingen gedaan (WO bachelors) waarbij veel aandacht werd besteed aan literatuur. Ik vind dat boeiend, vooral vroegmodern Engels drama (Shakespeare enzo) maar ook andere genres :j Ik vond het dus helemaal niet erg dat ik veel (heel veel) primaire bronnen moest lezen, en in de loop van de jaren kwam ik ook de nodige boeken tegen die ik wel wilde lezen maar waar ik door tijdgebrek niet aan toe kwam. Ik nam me voor om, wanneer ik afgestudeerd was, al die boeken (zeker een goeie halve meter in mijn kast) eindelijk eens te gaan lezen, en daar verheugde ik me op :)

Nou studeer ik inmiddels niet meer, vorig jaar september ben ik voor de tweede keer afgestudeerd (Engels) en daarna aan een master begonnen (Literature and Gender @ VU), waar ik in november instortte. Verwaarloosde pfeiffer. Dat is nu bijna een jaar geleden en sindsdien heb ik niet meer gelezen. Wel wat pogingen gedaan maar verder dan een paar bladzijden ben ik niet gekomen, welk boek ik ook pak. Sinds een paar maanden ben ik thuis, en ben al vrij goed uitgerust. Ik wil graag lezen. Waarom lukt het niet? ;(

Prrrr

Re: Het lukt me niet om te lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:21

STW -> MW

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:22

Heel herkenbaar!!!!

(hoewel, dat studeren niet zo hihi)

Op een gegeven moment ben je ingestort en valt je concentratie weg...., je lijf heeft alles nodig om weer op krachten te komen. (ik had precies hetzelfde)

Ik ben gaan oefenen, kranten, tijdschriften, korte stukjes lezen.
Niet meteen hele boeken...
Rustige omgeving zonder geluid (ik kan nog altijd niet lezen met bijvoorbeeld tv aan)

Zo heb ik het stap voor stap weer opgebouwd, begonnen met makkelijke boeken, eerst 1 of 2 blz en zo verder.

Dit heeft lang geduurd maar inmiddels lees ik weer hele boeken weg

Succes!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:27

Dank je wel, dat zou het inderdaad best wel eens kunnen zijn. Concentratie. De Viva's en de Flairs komen me de oren uit, kan ze niet meer zien maar dat lees ik dus wel omdat dat wel lukt. Zeg maar de lichte kost, tijdschriften, ook paardenbladen, maar wanneer ik me dan tot wat groters probeer te zetten gaat het niet. Ook de meer diepgaande discussies met soms lange lappen tekst hier op bokt trek ik niet. Ik heb hier wel een aantal kinderboeken staan, die ik al zo vaak gelezen heb maar die leuk blijven :D , misschien dat dat lukt. Het is nu al laat maar ik zal er nog een uitzoeken en morgen eens kijken hoe dat gaat :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:30

Het lukt mij soms ook niet hoor dan weet ik gewoon niet waar het over gaat, maar boeken als Shopaholic ofzo, als je dat leuk vindt natuurlijk, lukt dat ook niet?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:30

Ik ben begonnen met harry potter.....:-) (en de vriendin, viva en flair idd)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:35

Je kan ook beginnen met korte verhalen? Of juist wat ingewikkelder opiniebladen in het Engels, dan kan je je taal ook nog een beetje trainen...

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:37

Misschien komt het omdat Harry Potter me niet trekt, maar het lijkt me ook niet echt een boek om mee te beginnen.. Het is zo'n dik boek :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:40

Limoen schreef:
Misschien komt het omdat Harry Potter me niet trekt, maar het lijkt me ook niet echt een boek om mee te beginnen.. Het is zo'n dik boek :=

Dik boek, maar makkelijk te lezen (ben bijna 26 en heb ze allemaal :D )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:44

Hoezo dik? Het eerste boek is hartstikke dun, en tot en met deel drie groeien ze maar langzaam. Tegen die tijd ben je zo verslaafd dat je zonder problemen begint aan deel vier ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:44

Je moet je leesvaardigheid trainen, HJ. Komt niet zomaar aanwaaien. Wat rot trouwens, verwaarloosde Pfeiffer. Ben je soms niet zo goed in het luisteren naar je lichaam? Niet alleen in die Pfeiffer-kwestie, maar ook de lezen-kwestie. Dat het lezen niet lukt, ligt niet aan je motivatie, maar dat is puur een verwaarloosde vaardigheid. Om maar in het verwaarlozingswereldje te blijven. ;)

Ik ga mee met mijn voorgangers. Begin met iets kleins, jeugdliteratuur of bijvoorbeeld een goede novelle.

Komt goed, houd moed! :D

En voor advies kun je hier wel terecht:

[ENT] [CENTRAAL] Wat lees je nu? Deel 4

Of je pb't mij!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:45

Prrrr schreef:
Hoezo dik? Het eerste boek is hartstikke dun, en tot en met deel drie groeien ze maar langzaam. Tegen die tijd ben je zo verslaafd dat je zonder problemen begint aan deel vier ;)

:j :j :j :j :j

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:46

Jeetje wat ontzettend lastig! Juist als het zo'n hobby is/was.

Misschien bladen als de Quest of elsevier o.i.d. daar staan al wat meer langere artikelen in waar je ook nog wat van opsteekt. Lijkt me al beter dan de flair/vriendin. Of inderdaad wat Prrr zegt, engelse opiniebladen!

Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:46

Dunne boeken, dikke boeken, dat maakt niet uit. Dostojevski, Deense poststructuralisten, mijn held The Bard, maakt ook niet uit. Noors, Engels, Nederlands, ook dat... maakt niet uit. Ik word er krankzinnig van :+

Harry Potter trok mij ook nooit zo tot er vorig jaar rond kerst de films op tv waren, die vond ik leuk. Laatst was er ook een registratie van The Merchant of Venice, met Pierre Bokma als Shylock, op televisie en ik heb genoten. Het gaat dus om de combinatie literatuur ("zware kost") en het medium (boek)

Ik geloof niet dat ik shopaholicachtige boeken in huis heb := Wie weet, maar ik dacht het niet. Wat Prrrr zegt zou nog wel eens een heel erg goed idee kunnen zijn, voor mijn studie Engels moest ik drie dikke bundels (a meer dan 2 kilo per stuk, met zachte kaft en hele dunne bladzijden, je hebt het over dik 2400 pagina's per deel) aanschaffen met allerlei teksten erin, poëzie, een paar integrale toneelstukken en romans maar ook inderdaad veel korte verhalen (Norton Anthologies of English and American Literature, voor de geïnteresseerden :+ ) Die ik natuurlijk lang niet allemaal hoefde te lezen. Ik ga ze meteen even opzoeken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:52

dejavu schreef:
Je moet je leesvaardigheid trainen, HJ. Komt niet zomaar aanwaaien. Wat rot trouwens, verwaarloosde Pfeiffer. Ben je soms niet zo goed in het luisteren naar je lichaam? Niet alleen in die Pfeiffer-kwestie, maar ook de lezen-kwestie. Dat het lezen niet lukt, ligt niet aan je motivatie, maar dat is puur een verwaarloosde vaardigheid. Om maar in het verwaarlozingswereldje te blijven. ;)

Ik ga mee met mijn voorgangers. Begin met iets kleins, jeugdliteratuur of bijvoorbeeld een goede novelle.

Komt goed, houd moed! :D

En voor advies kun je hier wel terecht:

[ENT] [CENTRAAL] Wat lees je nu? Deel 4

Of je pb't mij!

Hee, een post gepost terwijl ik aan het typen was!

Verwaarlozing/niet luisteren naar lichaam: klopt helemaal.
Leesvaardigheid in het slop: klopt niet. December vorig jaar dacht ik: yess, nu ga ik lezen. Lekker lezen zonder doel, maar stiekum toch wel als literatuurgeschoolde. Ik was toen net een maand doordrongen van dat ik ziek was (geweest) en zocht ontspanning en afleiding. Halverwege de vierde acte van Julius Caesar was het op. En is nog steeds op. Ik wilde "aftrainen", dus wel intelligente dingen blijven lezen maar minder, en alleen voor de leuk, maar dat hoefde niet, terwijl ik het wel graag wil.

Ik ga zo je topic lezen ( :7 ) en ondertussen blader ik verder in mijn zware boeken naar een korte novelle of een gedicht :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:14

Ik denk ook niet dat je leesvaardigheid een vaardigheid is dat je hebt verwaarloost. Ik herken het namelijk heel erg. Ik ben thuis komen te zitten met een burnout en daarna in een depressie geraakt. Ben nu bijna 1 jaar en 8 mnd verder en het lezen begint nu weer te lukken. Het heeft met concentratie te maken, niet zozeer met leesvaardigheid denk ik. Probeer iets te vinden wat bij jou past, bij mij hielpen bijvoorbeeld simpele verhalen ook niet, die konden me niet boeien. Het komt ook vanzelf weer terug en het zal je steeds weer beter af gaan. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:53

Nou, misschien dat ik nu wat gevonden heb hoor... gisteren ben ik met één van die zware bundels in mijn mandje gekropen en aangezien er nog plakkertjes in zaten bij teksten die ik kennelijk ooit voor een college heb moeten lezen ben ik daar maar begonnen. Het waren gedichten. Mooie gedichten. Van Robert Frost. Ik heb er een paar gelezen, niet de hele lange, en eentje heb ik een paar keer gelezen en wat meer over nagedacht, dat kan ik namelijk wel zonder duizelig te worden :Y) Ik moet er nog niet aan denken om een novelle te lezen, alles van meer dan anderhalve pagina is me te veel :Y) en ik weet niet hoe lang ik het leuk ga vinden om alleen poëzie te lezen maar in ieder geval was het erg leuk om weer eens überhaupt wat te lezen en daar over na te denken. Dank je wel Prrrr, echt een briljant plan om korte teksten te doen :j

Pollewoppy: oei, da's niet best :(:) Wat voor verhalen ben jij gaan lezen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:57

Thrillers. Het is beter om met je gedachten in andermans ellende te zitten dan in je eigen haha. Lezen is een mooie afleiding voor me. Lees momenteel boeken van Tess Gerritsen.

Wel heel fijn trouwens dat het lezen van korte stukjes, de gedichten, je goed af ging. Daarom zei ik ook al, zoek iets wat bij je past, maar dat heb je dus al gedaan :) Ga zo door zou ik zeggen en de rest komt vanzelf weer. Ik kon me eerst ook niet voorstellen dat ik meer zou lezen dan een paar bladzijden, maar dat lukt nu ook weer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:00

:)* Ik heb zelfs nog een ongelezen exemplaar liggen. Hmm. Eens kijken binnenkort hoe ver ik kom. Bij de laatste poging (was een roman) ben ik op pagina 12 gestrand :+

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:02

best herkenbaar, al gaat het bij mj niet om lezen.
Ik denk dat je het lezen assosieert (schrijf ik dat goed?) met het rotgevoel wat je de laatste tijd hebt gehad.
Iedere keer als jij dat boek oppakt is er zon klein rotstemmetje die zeg, ach je leest ze toch niet.
ik heb wel een leuke oefing voor je, spreek met jezelf af dat je iedere dag 2 pagina's leest, je zal er in het begin moeite mee hebben maar als je dat doet is het een overwinning op jezelf, en kun je het aantal pagina's uitbreiden, dus niet meteen de hele stapel door willen lezen, zelfs voor iemand die er wel zin in heeft is dat te veel van het goede.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:40

Dat is inderdaad met alles zo eppie. Afwassen. Dan zegt het stemmetje: kijk es wat een berg }> Kattenbakken verschonen: het zijn er drie }> Rijden: moet je je paard eerst helemaal opzadelen }> Stom stemmetje _-:(

Het is ook inderdaad zo dat ik er tegenop zie om een heel hoofdstuk te lezen. Vooral 's avonds. Geniaal als ik ben heb ik daarnet, overdag dus, wat gelezen, wie weet dat dat het wel is, het moment waarop ik lees. Ik lees graag nog wat voordat ik ga slapen maar ik denk dat ik daar voorlopig de Vivas maar voor bewaar }:0 en eens overdag moet gaan lezen. Daarnet heb ik de thriller die ik nog had liggen gepakt, en eens gekeken hoeveel pagina's het eerste hoofdstuk was. Vijf pagina's... en ik heb ze allemaal gelezen *\o/* Hoofdstuk twee is drie pagina's en die wil ik straks graag lezen (om in het verhaal te komen O:) ) Zou toch fijn zijn als minder intellectuele stof + minder vermoeiend tijdstip + korte stukjes de oplossing blijkt te zijn, ik ben benieuwd hoe ver ik kom in m'n boekje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:49

Had ik je al verteld waarom ik niet kan lezen...puur concentratie-stoornis.Bij mij een iets andere factor dan bij jou maar dat gedeelte komt op hetzelfde neer ;) Neurologische klacht die met een beetje mazzel vanzelf weer af gaat nemen.

Zelfs hele lappen tekst die op bokt staan red ik niet,na 5 zinnen weet ik niet meer wat er in zin een stond :+
Probeer eens om gewoon een halve of hele pagina te lezen en leg je boek dan even weg...misschien dat je het dan weer wat op kunt pikken ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:51

Anders misschien eens met iets anders beginnen dan lezen, je moet het niet forceren. Wat dacht je van kruiswoord puzzels, woordzoekers of legpuzzels. Heeft ook allemaal met concentratie te maken. Zeker legpuzzels kun je heel makkelijk van weglopen als je het niet meer ziet zitten. We hebben een heel topic over legpuzzels, je bent van harte welkom :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:54

En dat is dus precies wat niet lukt: ik moet tot een punt lezen, anders heb ik geen rust en denk ik wanneer ik het toch doe en een tijdje later weer verder wil: bwaaaaahh, lukt me toch niet :+
Hoe lang duurt het dan voordat die neurologische klachten weer weg zijn?

Legpuzzels... best leuk eigenlijk! Maar dan wil ik wel eentje met een leuk plaatje }:0

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:56