Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lynn_Nikita schreef:dat heet passieve euthenasie en is bij mijn oma ook gebeurd
ik was in staat een kussen op dr hoofd te houden en dr te stikken
ze heeft bijna 2 weken zo nog geleefd en idd, zelfs de familie kon er niks aan doen, spuitje geven mocht niet
Hebben wij ook bij mijn zwaar dementerende oma gedaan, ze was een kasplantje die extreem onrustig werd. Dus in overleg met artsen en verzorgenden hebben wij als familie besloten dat het genoeg was.manonxxlove schreef:Wat jij zegt dat klopt inderdaad.. helaas.
Mijn oma was ook dement en zat in een tehuis. En daar ging het net zo: Wouden ze niet eten of drinken?? dan niet...
Reanimeren doen ze niet, zonde voeding doen ze niet, euthanasie voeren ze niet uit omdat je daarvoor geestelijk 100% goed moet wezen. Dat is bij dementerende mensen niet het geval daarom mogen ze het niet doen.
Ik vind het ook niet kloppen hoe ze daar met de mensen omgaan. Er kan veel verbeterd worden in tehuizen vind ik.
Welshcobfan schreef:manonxxlove schreef:Wat jij zegt dat klopt inderdaad.. helaas.
Mijn oma was ook dement en zat in een tehuis. En daar ging het net zo: Wouden ze niet eten of drinken?? dan niet...
Reanimeren doen ze niet, zonde voeding doen ze niet, euthanasie voeren ze niet uit omdat je daarvoor geestelijk 100% goed moet wezen. Dat is bij dementerende mensen niet het geval daarom mogen ze het niet doen.
Ik vind het ook niet kloppen hoe ze daar met de mensen omgaan. Er kan veel verbeterd worden in tehuizen vind ik.
Waarom vind je dat niet kloppen? ik vind het ook niet eerlijk om mensen bewust in leven te houden door ze gedwongen te voeren omdat de familie dat zo graag wil...
Jammer inderdaad dat de regels van gewone euthenasie zo lastig zijn, want dat zou ook een hoop leed kunnen voorkomen. Maar ja, dat kan dus inderdaad niet bij dementerenden...
shera schreef:Maar wat is het alternatief als mensen niet meer eten willen?
Ik kan me niet voorstellen dat het eten niet aangeboden wordt (helpen met eten dus) maar als iemand het niet meer zelf tot zich neemt dan moet je dus een sonde gaan geven. Dat is geen pretje voor de patient en je moet je sterk afvragen wat de kwaliteit van leven voor de betrokken persoon nog is. Hetzelfde geldt voor onderzoeken ziekenhuisopname en medische (be)handelingen.
Soms moet je een leven niet kunstmatig willen verlengen, je moet het leven zeker wel dragelijk(er) maken. Dus pijnstillers geven bij pijn bijvoorbeeld.
Natuurlijk is het vreselijk voor familie om een geliefde zo te zien afglijden. Maar ik begrijp het standpunt van de arts ook wel.
Ik wens je veel sterkte

sharona87 schreef:Als het icm met morfine is die in dosering verhoogt wordt, zal mijn moeder er ook mee kunnen leven.
Maar die arts kwam echt over dat ze even alle rechten van familie afpakte en zij het wel besliste 'omdat zij arts is'
Maar het idee dat mijn oma daar 2 weken moet liggen op een kamertje.
Over die verzorgende ben ik ook niet te spreken daar, maar is ook oorzaak dat ze daar met veel te weinig staan. Tijdens nachtdienst met 2 verpleegkundige op misschien wel 20 mensen.