Late of foute diagnose!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

Late of foute diagnose!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:26

Ik heb het nu te vaak gehoord.
Mensen waarbij een Late of foute diagnose gesteld wordt. Mensen die naar de dokter gaan met pijnklachten en afgewimpeld worden met paracetamol. Terwijl het na lange tijd wel iets ernstig blijkt te zijn.(kanker,hartinfarct,herseninfarct e.d.) Ik ken legio voorbeelden en er komen er dagenlijks steeds meer bij lijkt wel. Ik wil de artsen niet afvallen(want vaak gaat het wel goed natuurlijk) maar het lijkt wel of je tegenwoordig half dood moet zijn voordat je geholpen wordt. Denken jullie dat dit ook erger wordt of ligt dit aan mij?

delerium

Re: Late of foute diagnose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:30

Ik denk dat mensen zelf het werk van artsen erg moeilijk maken en al snel bij een wissewasje het liefst helemaal binnenstebuiten gekeerd worden. Overdrijven van klachten is voor veel te veel mensen veel te normaal, waardoor het voor artsen denk ik al gauw moeilijker is het kaf van het koren te onderscheiden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:07

Ik ga mee met delerium. Daarbij is (denk ik) het internet een medium wat dit probleem aanwakkert. Mensen zoeken hun klachten en alle bijbehorende ziektes vantevoren al op, en gaan vervolgens (met allemaal waanideeën van wat ze zouden kunnen hebben) naar de dokter, en doen er vaak nog even een schepje bovenop wat betreft klachten. Hierdoor wordt het denk ik ook voor de doktoren te lastig om in te schatten wanneer iets nu echt serieus genomen moet worden of niet. Hiermee wil ik overigens níet beweren dat het geen kwalijke zaak is dat bepaalde dingen over het hoofd worden gezien.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:15

Dat ken ik.
Toen mijn dochtertje 2 weken was, begon ze verschrikkelijk te spugen,zat 3*per week bij de huisarts.Is een reflux mevrouw,maar voor mijn gevoel klopte het niet.
Ze groeide ook niet,was elke week op het consultatieburo om haar te laten wegen.
Elke fles die er uit kwam propte ik er weer in na 30 minuten.Dat ging bij bijna elke voeding zo.
De arts van het consultatieburo heeft er voor gezorgd dat we naar het ziekenhuis konden.
Die zelfde dag werden vanuit het ziekenhuis hier doorgestuurd naar het AMC waar ze de volgende is geopereerd.
Niks reflux!Sindsdien sta ik zeker wat betreft mijn kinderen op mijn strepen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:18

t kan ook anders om..... mijn oma kreeg 5 uur smorgens pijn op de borst... heeft tot 8 uur gewacht en is toen naar het spreekuur van de huisarts gefietst met een licht hart infarct.... oma toch... de HA zei nog hier had u nou best 112 voor kunnen bellen..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:07

tsja. omdat mijn HA beweerde dat mijn polsklachten psychisch waren zit ik nu dus de rest van mijn leven met handen waar ik heel weinig mee kan.
Weg droom om als prof met paarden te werken, weg droom om op hoog nivo wedstrijden te rijden...
Had net mij diploma paardenhouderij en paardensport, had een leuke baan op een manege\handelsstal en een eigen paard waar ik erg veel me had kunnen bereiken... |( |( |(
Als die verdomde HA mijn klachten serieus had genomen hadden ze dr nog wat aan kunnen doen, nu dus niet meer. En bedankt he -:(-

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:17

ook ik heb pas te laat een diagnose te horen gekregen pas na 4 jaar!!! pijn in knie bleek er een ziekte in te zitten en weer 4 jaar later word ik eindelijk door de dokter door gestuurd naar het ziekenhuis... word nu eindelijk geopereert....!!!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:44

Ik heb het zovaak meegemaakt bij de huisartsenposten

* Op school kreeg ik bij techniek mijn arm in een boormachine, arm bleek op 3plekken gebroken te zijn (wist ik achteraf pas), nou goed naar de huisartsenpost, nee ze wou geen foto maken want hij was toch zwaargekneusd, nougoed naar huis gestuurd met volgens haar een zwaargekneusde arm (ik heb er een week!!! mee rondgelopen) op een gegeven moment kreeg ik er zoveel last van dat ik naar mijn eigen dokter ben gegaan, die keek alleen een keer en die verwees mij direct naar het ziekenhuis voor een foto, en toen kwam er dus toch uit dat hij op 3plekken gebroken was..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:33

delerium schreef:
Ik denk dat mensen zelf het werk van artsen erg moeilijk maken en al snel bij een wissewasje het liefst helemaal binnenstebuiten gekeerd worden. Overdrijven van klachten is voor veel te veel mensen veel te normaal, waardoor het voor artsen denk ik al gauw moeilijker is het kaf van het koren te onderscheiden.

Hier sluit ik me als toekomstig arts (nu nog co-assistent) bij aan.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:38

Ach schei uit, soms denk ik ook dat je echt half dood moet zijn voor dat je wordt geholpen een huisdier is vaak nog beter af.

Heb zelf voor vier jaar geleden mijn knie uit de kom gehad, na drie maanden toch maar even besloten om naar de HA te gaan omdat het pijn bleef doen. Hij heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis, daar aangekomen kreeg ik te horen dat het tussen mijn oren zat, foto's hoefden niet worden gemaakt want daar kregen ze toch niets op te zien. Nou mooi is dat, het zit tussen mijn oren. Na een jaar toch maar besloten om naar een ander ziekenhuis te gaan want het bleef zeer doen, bleek dat ik wel degelijk beschadiging had aan mijn kniebanden, met veel fysioterhapie ben ik er nu eiindelijk van af. Nou dan wordt je echt pissig hoor als er wordt verteld dat het tussen je oren zit. Ik kom al nooit bij de HA en kom ik er een keer wordt je nog niet serieus genomen ( althans door het ZH)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:48

Altijd een makkelijk excuus dat mensen voor elk wissewasje naar de huisarts gaan....................
Een huisarts kent toch (hopelijk) ook zijn patienten en kan dan toch zien of iemand wekelijks of bijna nooit komt?!?!?!?!
Een collega van mij komt echt nooit bij de dokter! Gaat hij 2 jaar terug. Inderdaad weggestuurd met een paracetamol. Vertrouwde het niet. Ziekenhuis afspraak geeist, bleek hij een hersenbloeding te hebben!!!!!
Is gelukkig allemaal goed afgelopen! Maar was dus echt net aan!
Zelf 3 jaar terug ook na een hartinfarct naar huis gestuurd door een arts uit ziekenhuis........................
Heb het gelukkig wel super getroffen met mijn huisarts en die heeft toen alsnog gezorgd dat ik die avond in een ander ziekenhuis terecht kon en daar kon ik toen gelijk een week blijven......................
Een jonge vrouw (nog maar 36) toen bij mij in het revalidatie centrum. Naar huisarts met echt de overduidelijke hart klachten (bij vrouwen uit het zich vaak anders dan bij mannen). Gewoon naar huis gestuurd. Bleek dus om zwaar infarct te gaan. Eigenlijk had ze binnen 6 uur gedoterd moeten worden. Dus niet gebeurd. Nu heeft ze nog maar 30% hartfunctie over!!!!!! Ze kan echt bijna niets meer!! Haar kindje van 3 woont bij haar zus omdat ze het niet aankan (haar man was bij haar weggegaan omdat hij niet met de situatie om kon gaan :( ) Hoeveel pech kan iemand hebben?!??!?!?! En dat omdat een huisarts haar 'gewoon' naar huis heeft gestuurd...........................

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:49

Ik vind het moeilijk om hier een mening over te geven, aan de ene kant denk ik ja artsen sturen je te snel weer naar huis aan de andere kant is het voor hun natuurlijk ook lastig om bepaalde diagnoses te kunnen stellen....en ze staan ook onder grote druk, want ze mogen niet iedereen met welk wissewasje doorsturen. Denk dat het er heel erg aan ligt wat voor ha je hebt en hoe hij zelf in zijn vel zit.

Mijn moeder is 1,5 jaar geleden overleden omdat de dienstdoende arts om 3 uur snacht haar klachten niet serieus nam en het dus afwimpelde met een paracetamolletje.(ze kon nauwelijks nog praten, had nergens meer gevoel in ed) en ga morgen maar naar je eigen ha.....
De eigen ha kwam maar niet om te helpen, maar om zijn condoleance over te brengen.....tuurlijk heb ik vaak zo iets van wat als die arts haar wel naar het ziekenhuis had laten brengen enz.....hoe was het dan nu geweest, maar ja daar krijg ik haar niet mee terug.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:53

helaas 3 x meegemaakt
heeft 3 x bijna mijn leven gekost ...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:57

Mensen die met elk wissewasje komen helpen niet mee dat is volkomen waar.. maar de (huis)arts is wel verantwoordelijk voor de patiënt en moet serieuze klachten natuurlijk wel kunnen herkennen. Mijn vader heeft als verpleegkundige in het ziekenhuis gewerkt en heeft het meerdere keren meegemaakt. Iemand waarmee het niet goed ging had volgens de arts niet zoveel... een paar uur later kon mijn vader bellen voor een spoedoperatie. Terwijl mijn vader toen al had aangedrongen op een uitgebreider onderzoek. Helaas lopen er nog genoeg artsen rond met een God-complex. Gelukkig doen veel artsen ook wel goed werk, luisteren naar mensen en ander personeel. het is geen makkelijk werk!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:09

Ik krijg uit sommige posts wel het idee dat er mensen zijn die denken dat een arts opzettelijk mensen een goede behandeling onthoudt. Het is ook een baan en die probeer je zo goed mogelijk uit te voeren, maar ook een arts kan fouten maken. Waarom zou een persoon bij een callcenter wel een fout kunnen maken en een arts niet? De gevolgen zijn veel groter, maar zolang je artsen niet vervangt voor robots oid zal daar niet veel aan veranderd kunnen worden.
Daarnaast blijft mensenkennis een belangrijk item, sommige artsen zijn beter instaat om hun patiënt in te schatten dan anderen. Persoonlijk merk ik dat vooral de artsen van de oude garde zich boven hun patiënt verheven voelen, de nieuwe generatie artsen heeft in hun opleiding meer tijd besteedt aan communicatie-vaardigheden en de verhouding arts-patiënt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:12

ik ging eens naar de dokter met pijnklachten als buikpijn,misselijk flauwvallen.
de dokter was er van overtuigd dat ik galstenen had en dat het vanzelf wel over ging

week later bleek ik elf weken zwanger :7

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:14

orienta schreef:
ik ging eens naar de dokter met pijnklachten als buikpijn,misselijk flauwvallen.
de dokter was er van overtuigd dat ik galstenen had en dat het vanzelf wel over ging

Misschien had de arts ingeschat dat je dat zelf wel zou kunnen bedenken en dat je zo'n vermoeden ook aan hem/haar zou vertellen? Ik bedoel, over het algemeen word je ook niet zomaar zwanger.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:15

patos schreef:
orienta schreef:

Misschien had de arts ingeschat dat je dat zelf wel zou kunnen bedenken en dat je zo'n vermoeden ook aan hem/haar zou vertellen? Ik bedoel, over het algemeen word je ook niet zomaar zwanger.

misschien zou je niet meteen je conclusies moeten trekken
als ik een spiraal heb ga ik er niet vanuit dat ik zwanger ben en een huisarts moet toch wel het verschil kunnen zien tussen een zwangersschap en galstenen lijkt mij

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:18

orienta schreef:
patos schreef:

misschien zou je niet meteen je conclusies moeten trekken
als ik een spiraal heb ga ik er niet vanuit dat ik zwanger ben en een huisarts moet toch wel het verschil kunnen zien tussen een zwangersschap en galstenen lijkt mij

Ik trok geen conclusie, als je mijn post terug leest zie je dat ik een vraag stelde. Buikpijn, misselijkheid en vasovagale collaps zouden bij mij ook het vermoeden van galstenen wekken, juist omdat je een spiraaltje had.
Maar goed, de ene arts is kundiger dan de andere. Daar komt vaak ook een groot deel ervaring bij om de hoek kijken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:21

dat ben ik met je eens
was ook een vervangende huisarts dus heb hem nooit meer gezien.

maar je snapt me blik wel toen ik een week later een testje deed ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:21

Een huisarts zijn taak is doorsturen als hij het niet weet

Helaas vorig jaar op Texel hevige buikpijnen 11u lag ik bij HA viel flauw van de pijn, werd naar de caravan gestuurd met een buscopanetje en de melding ik bel je om 15u
Niks bellen, dus mijn man belde dat er een ambulance moest komen,, in het ziekenhuis bleek ik een gat van 3cm doorsnee in mijn darmen te hebben
Gevolg 3 weken coma en nog steeds niet de oude...3x heel kritiek gelegen..

Ja ik weet het weer een vakantieganger die zondag ziek moest worden na een lang seizoen, maar hij moest zien hoe erg ik er aan toe was, je valt niet voor niets weg van de pijn

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:23

das heftig Echwel
kan ik zo kwaad om worden dan, 9 van de 10 artsen doen altijd alsof je je aanstelt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:24

Deze dokter kende mij niet, maar als er iemand niet kleizerig is ben ik het, maar dat was echt heftige pijn...
Ergste is dat je een gezin in het Oosten des lands hebt en jij dus 3 weken in Den Helder

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:27

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen erg tevreden ben over mijn huisarts ( en de rest van de praktijk, mijn huisarts werkt niet mee aan de HAP ).
Één keer heeft hij een miskleun gemaakt, en heeft hij ons veel te laat doorgestuurd met mijn dochtertje die ernstige exceem had. We waren al maanden aan het klooien met zalf en voeding etc. Bij de dematoloog was het binnen een paar minuten duidelijk wat het was en inmiddels hebben we het heel goed onder controle.

Toch vertrouw ik mijn huisarts nog steeds. Hij laat heel veel vrijheid in de keuze die je zelf wilt maken voor je behandeling. Als ik een foto wil laten maken van een bot/gewricht dan gebeurt dat ( ben ik weer eens van mijn paard gestuiterd bijvoorbeeld ). Maar hij weet na heel wat jaartjes ook wel dat ik alleen kom als het echt wat is ( en meestal aan de late kant ).
Zo had ik pas onwijze rugpijn. We weten waar dat aan ligt ( cyste in mijn SI-gewricht als gevolg van een extern trauma ). Hij wil eigenlijk opereren, ik wilde het nog proberen met de manueel therapeut. Dus dan overleggen we de opties en uiteindelijk ben ik naar de therapeut gegaan. Dat biedt nu verlichting en voorlopig kan ik opereren dus weer uitstellen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:27

das helemaal vervelend ja
maar hoe kan er in vredesnaam een gat in je darmen komen