Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) na een contusio cerebri

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) na een contusio cerebri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:21

Ik heb best wel eventjes getwijfeld of ik het hier neer zou zetten. Ik heb met andere mensen erover gehad of hun het zouden doen. En uit eindelijk ook met de moderators erover gehad, omdat het voor sommige best een heftig verhaal kan zijn. Ik heb groen licht van de moderators gekregen vandaar dat ik hier nu mijn verhaal plaats! Let wel op, het is een heel verhaal!

Toen ik een jaar of 8 a 9 jaar was zat ik op turnen. Ik ging iedere maandag trouw naar turnen toe. We begonnen altijd met een spel om warm te lopen, om erna een toestel te gaan behandelen. Ik ging er altijd met plezier heen want ik was een spring in het veld. Ik wilde veel doen, was erg vriendelijk en sociaal naar mensen toe. En ik hielp andere kinderen waar ik ze kon helpen.

Op een maandag in (ik geloof) in november 1991 of 1992 ging ik zo als altijd ook naar turnen toe. We begonnen net zo als altijd met een spelletje, en ik weet nog dat die gene die ons les gaf zei kijk uit dat je niet over een toestel struikelt. Ik keek goed uit dat ik dus ook niet struikelde over een toestel. Maar op een gegeven moment struikelde ik toch (waar over heen is onduidelijk) en ik schoof verder en ik schoof zo met mijn hoofd tegen de muur op. Wij zijn gelijk voor naar de kantine gegaan en hebben er een pak ijs op gelegd. (uiteraard met een handdoek erom heen)

Ik wilde echter niet meer verder gaan met turnen, en ze hebben mijn moeder gebeld en die is mij op komen halen. Ik weet nog dat mijn zus aan het eten was, boontje of snij bonen, en dat ik geen zin had om te eten, en dat ik (in mijn beleving) gelijk naar boven ben gegaan, naar bed. Dit alles was op een maandag avond zo tussen half 7 en half 8/8 uur. Het schijnt dat ik nog een keer om wat drinken had gevraagd. Hier weet ik zelf niks meer van.

Mijn ouders hadden een wek advies mee gekregen. Omdat ik moest overgeven. De volgende dag om half 11 in de ochtend was het echt mis met mij. Mijn vader ging mij wekken en ik viel niet meer te wekken. Ik lag heel erg raar. En ze hebben onmiddellijk mijn huis arts gebeld. Die er overigens niet was dus is gelijk een andere HA gekomen. Die zag in dat ik in coma lag, en dat het goed mis was. Dus hij heeft de ambulance gebeld en ze hebben mij met spoed naar het CWZ in nijmegen gebracht.

In Nijmegen zijn foto's gemaakt van mijn hersenen. En het was duidelijk dat het goed mis was. het operatie team hebben mijn schedel gelicht. En daar was een behoorlijke grote bloeding te zien die inmiddels ook voor een groot deel gestold was. Ik heb een maand ongeveer geleden ook die foto mogen zien, en de bloeding zat bijna over 1/4 van mijn hersenen. Om eventjes aan te geven hoe groot de bloeding was.

Bij mij hebben ze het dus weg gehaald. De operatie hebben ze zonder narcose gedaan. Want ik lag in een coma toestand dat ik niks meer van mijn omgeving mee kreeg. Heb er ook niks van gemerkt kan ik zeggen.

Na mijn operatie werd ik in eerste instantie op de intensive care gebracht. Ze hebben tegen mijn ouders gezegd dat ik nog maar 5% tot 10% kans had dat ik het zou over leven. Zou ik het over leven dan was ik rechts helemaal verlamd en zou ik niks meer zelf kunnen. Dus als kast plantje moeten leven.

Boven verwachting ontwaakte ik na 1,5 dag langzaam uit mijn coma. In eerste instantie helemaal verward. Ik kon ook nog niet lopen en praten kon ik ook nog niet. Maar ook na een dag of 2 kon ik dat weer. Ik kon lopen en ik kon weer bijna alles. De artsen hadden nooit verwacht dat dit zo snel kon gaan. Want ze dachten dat ik eigenlijk al niet meer uit mijn coma zou hebben kunnen komen.

Na 1 week (ja je leest het goed) werd ik al ontslagen uit het ziekenhuis! Ik had zo'n drive om door te zetten. Ik was jong, had niks door en moest echt nog afgeremd worden in dingen. (bv paardrijden en turnen)

Na 1 week thuis te hebben gezeten, mocht ik weer naar school. Wel maar voor 1 uur op een dag. En dat kon ik ook nog maar net vol houden. Want als ik langer bleef viel ik gewoon op school in slaap. Maar naar het einde van het jaar, ging ik gewoon weer voor hele dagen naar school. Deed ik weer turnen en paardrijden.

De artsen hadden mijn ouders al wel gewaarschuwd. Van nu is ze gewoon nog het kind (voor zo ver dat dan kan) als voor het ongeluk. Maar ze gaat nog een zware en moeilijke puberteit krijgen. Hoe dat zat wisten mijn ouders ook niet precies. Want in die tijd was nog lange niet zo veel bekend als dat het nu is.

En de artsen hadden gelijk. Ik ben na gewoon basis onderwijs, naar speciaal onderwijs gegaan. Want er moest toch wat meer begeleiding komen, omdat ik het anders niet vol hield. Thuis kwam het steeds meer tot een botsing, omdat hun dachten dat ik het zelfde zou zijn als net na het ongeluk. Maar bij mij zit een grote beschadiging links voor. (in de linker voor kwab) Dat zit er als kind zijnde al wel, alleen heeft dan nog geen functie. Dit gedeelte ontwikkeld zich pas in de puberteit. Dus vandaar dat er toen pas functie's minder werden bij mij.

Op de een of ander manier, kwam ik in het ggz terecht. Ik voelde me ook steeds rotter in mijn vel zitten. Voelde me niet begrepen door mensen. En dacht echt dat het allemaal mijn eigen schuld was. Want ik was gewoon weg lui. Steeds als ik aangaf bij mijn HA dat ik me niet op mijn plek voelde bij het ggz. Overblufte hij mij en stuurde hij me weer terug.

In de puberteit heb ik echt het een en het ander mee gemaakt. Echt geen leuke ervaringen, die indirect door mijn hersenbeschadiging komen. Hier ga ik dan ook liever niet op in. Omdat dit gewoon nog te pijnlijk is voor mij.

Op mijn middelbare school ging het ook niet goed. Ik ging steeds meer mijn kont tegen de krib gooien. niet omdat ik niet wilde leren. Maar omdat ik het gewoon niet meer kon. De druk was te hoog. Moest te veel doen en kunnen in een te korte tijd. En ik had daar gewoon meer tijd voor nodig. Zo moesten wij behoorlijk boek verslagen maken, van al behoorlijke literaire boeken. Alleen ik hoe kan je een boekverslag van iets maken waar je al langer over doet, en gewoon weg niet begrijpt wat de schrijver heeft geschreven. En om erna dan ook nog antwoord te moeten geven op vragen. En dit was dan nog in het nederlands, want in het engels was het voor mij onmogelijk om het te begrijpen. Dit kwam overigens niet door mijn intelligentie. Want die was hoger dan dat ik op de opleiding deed. Dit kwam omdat ik het verband niet zag in een boek. Dus linken niet kon leggen van wat er allemaal gebeurde.

Zo had ik dus ook een hekel aan de gym. Achter af blijkt dat ik altijd aan de rechter kant krachtsvermindering heb. (hersenen werken tegen over elkaar, de linker hersen gedeelte sturen je rechter gedeelde van je lichaam aan) Maar ja als kind/ tiener zijnde had ik dat niet door.

Op een gegeven moment zat ik zo in de stress. Niet alleen om mijn leer vakken. Maar ik begreep ook vaak niet wat de leraren zeiden. Vond het steeds moeilijk om met mensen om te gaan. Want ik begreep ze niet, en wist niet uit te leggen wat ik bedoelde. Hier bij kwam ik ook niet meer op woorden. En dat is heel erg eng. Ik was bang dat ik thuis op de kop kreeg, want die begrepen het niet. (teminsten zo voelde het voor mij) en die wilde dat ik voor mijn school slaagde. (ik deed de mavo)

Ik gooide op een gegeven moment zo erg mijn kont tegen de krib, dat ik van de mavo naar een schakel klas ben gegaan. Het lukte me niet meer. Was erg moe van alles. En nog steeds was het mijn eigen schuld zeiden mensen in mijn omgeving, en zo voelde het ook.

Na de middelbare school ben ik naar de helicon gegaan. Ik ben daar paardenhouderij gaan doen. Na 1 jaar dit te hebben gedaan, was ik voor het school jaar blijven zitten. Want ook dit kon ik niet aan. Ik moest hier zelfs stage gaan lopen en ow wat vond ik dat zwaar. Ik hield het dus ook nooit ergens vol. En was al snel na de eerste 2 weken van het opnieuw doen van het eerste jaar gestopt.

Nu, ik ben inmiddels 26 jaar. Een jaar geleden ben ik via dit forum iemand tegen gekomen, waarvan de zus bij de neurofeedback centrum een psycholoog is. Die hoorde dus via haar zus mijn verhaal, en die zei al gelijk die hoort niet bij het ggz, die hoor naar een neuroloog te gaan. Dit vertelde ze mij dus ook. En ik was blij. Eindelijk iemand die mij wel begreep. :D

Ik ben ook gelijk naar de HA gegaan. Heb hem verteld dat ik nooit meer naar het GGZ wilde gaan. En dat ik nu weet dat ik eigenlijk naar een neuroloog zou moeten. En weer praten mijn HA erover heen.

Naar een half jaar weer gepuched te zijn, ben ik na een aantal keer tussen door weer naar de huisarts gegaan en heb hem duidelijk gemaakt dat ik naar een neuroloog zou moeten. Hij zou nu eindelijk een verwijzing gaan maken. (hier heb ik nog 3 weken achterna moeten zitten, maar ik had hem!)

Bij de neuroloog, die zag gelijk in wat er aan de hand was. En heeft me nu naar een revalidatie centrum terug gestuurd. Daar ben ik nu dus aan beland. Ik heb inmiddels 4 gesprekken gehad die me erg zwaar vallen.

Hier zijn al een aantal dingen uit gekomen. Waaronder dat ik zeker rest schade heb. (dus hersenletsel.)
Verder ben ik al voor langere tijd depressief. (wat ook niet raar was) Ik heb trauma's opgelopen door het niet goed optreden van bepaalde hulpverleners. Die hebben dus ook niet ingezien dat dit door hersenletsel kwam, wat ze wel wisten dat ik dat had. Verder heb ik waarschijnlijk een slaap probleem, die ze waarschijnlijk in een slaap centrum gaan onderzoeken.

Dit is dus nog allemaal waarschijnlijk omdat ik nog een voor onderzoeken zit. En er moet gewoon nog meer onderzocht worden.

Ik zelf heb er veel last van in het dagelijks leven. Om een paar voorbeelden te noemen:

- Het lukt mij niet om het huis houden te doen. (dit doet mijn vriend momenteel zo veel mogelijk na zijn werk, en lukt niet om alles erna te doen)
- Kleren uit de kast pakken is een crime. Ik verstijf helemaal. Is voor mensen zonder hersenletsel raar voor te stellen. Maar dat zijn voor mij te veel prikkels.
- Geluid of licht zijn vaak voor mij een te grote prikkel.
- Lopen, rennen, fietsen enzv. Is voor mij lastig voor mijn krachtsverlies. Zo val ik bij veel lopen snel, en bij fietsen en zo moet ik continu bij sturen wat erg vermoeiend is.
- Ik onthou niet veel, en mijn concentratie is ook niet wat het moet zijn.
- Ik kan bij onbegrip op een behoorlijke "agressieve" toon reageren. Enkel omdat er dan te veel prikkels binnen komen. Als ik er later over na denk heb ik spijt en zie het dan pas in.
- Nog steeds heb ik moeite met mensen te begrijpen.
- En in een groep mensen volgen is voor mij onmogelijk.
- schrijven is voor mij moeilijk, d of t, ei of ij. maar ook logische zinnen maken.

Dit is nog maar een puntje van de ijs berg.

Wat nu blijkt heb ik ook te weinig hulp gekregen met mijn studie. Als ik meer hulp en steun had gekregen was ik met gemak geslaagd voor mijn opleiding. (middelbaar)

Ik ga dus nu na 18 jaar en veel pijn en leed in revalidatie. Dit wil niet zeggen dat het beter word. Want wat kapot is hersteld helaas niet meer. Dit wil alleen zeggen dat ze me meer hulp gaan bieden bij het dagelijks leven. En voor sommige dingen trucjes gaan leren om het wat niet meer lukt te compenseren.

Wat is er nou bij mij gebeurd. Door de harde klap met mijn hoofd tegen de muur kregen mijn hersenen ook een klap. Van voor naar achteren. Normaal bij een kleinere klap vangt een vlies die tussen je schedel en je hersenen in zitten de klap op. Maar omdat dat bij mij zo'n harde klap was hield het vlies het niet meer tegen. En tegen de schedel en de vlies in zitten allemaal adres en slag aders. Bij mij is door de klap een slagader gescheurd, wat de bloeding heeft veroorzaakt. Ook zijn mijn hersenen gekneusd geraakt, en uit gezet. Waardoor ik buiten die ene grote beschadiging, nog allemaal kleine beschadigingen heb door heel mijn hersenen heen. Mijn hersenstam is ook in de verdrukking geweest, dat was de reden dat ik in coma heb gelegen. Een stukje van de hersenstam regelt namelijk het slapen/ wakker worden. Een coma is een diepere slaap zeg maar. Dat is dus ook de reden dat ze nu denken omdat ik in coma heb gelegen dat er ook bij mijn hersenstam een beschadiging zit.

(ik zal nog wel dingen vergeten, maar dat kan vanzelf ter spraken komen)

Waarom ik dit schrijf is eigenlijk om 3 dingen.

- Mensen te waarschuwen voor hun cap. Want als je valt en je hebt geen cap op, kan dit dus het gevolg zijn.
- Mogelijk mensen te waarschuwen die ook hersenletsel hebben, maar ook in de verkeerde circuit zitten.
- En om dingen van mij af te kunnen schrijven.

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:29

Ik kan alleen maar zeggen: Als er wat is kan je me altijd PBen. Heb een bijna soortgelijke situatie doorgemaakt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:36

Zó herkenbaar!
En zo belachelijk hoe je door artsen verkeerd word verwezen en dat je zo lang in de put zit voordat je geholpen kan worden.
Ik heb zelf ook een NAH en herken heel veel dingen in je verhaal.
Veel sterkte met je revalidatie!

vuurneon

Re: Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) na een contusio cerebri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:44

Wow, wat een verhaal! Heftig wat 1 verkeerde val al je leven overhoop kan gooien. Echt bijzonder dat je er uberhaupt nog bent en toch beter kan functioneren dan bij de operatie gedacht was. Maar goed... het hersenletsel blijft natuurlijk de rest van je leven wel bij je.
Ik vind het knap dat je zo doorzet en dat je niet zomaar tevreden bent met een advies/doorverwijzing en dat je zelf doorvraagt! :)
Ik wil je heeeeel veel sterkte wensen nog met de revalidatie, want volgens mij zal dat je hele leven wel duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:51

Ik vind het heel bijzonder dat je je relaas zo open neer hebt durven zetten. Meid, ik weet verder de goeie woorden niet te vinden, maar het is wel een doordenker, hoe één fatale seconde je hele leven op de kop kan zetten.
En tot slot, ik vind het erg dapper dat je dan nu toch nog, na zo lange tijd, de keus hebt gemaakt om alsnog een revalidatietraject in te gaan. Hiermee wil ik je dan ook erg veel succes wensen!!!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:29

Ik vind het een interessant stuk om te lezen. Waar ik mij wel om verbaas is dat er nooit een neuropsychologisch onderzoek is geweest?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:59

Dank je wel allemaal.

Ik hoop dat veel mensen dit lezen. Want iedereen kan dit overkomen. Zeg nou zelf heb jij nog nooit een hersenschudding gehad?

Dit is dus ook de reden dat ik het hier open en bloot neer heb gezet. ik wind er geen doekjes om als ik zeg dat het heel erg moeilijk is om hersenletsel te hebben. Ik gun dit mijn ergste vijand nog niet. Dus ik hoop dat mensen iets gaan doen met deze info en hun cap wel gaan gebruiken. Dit wil niet zeggen dat je er 100% van verzekerd bent dat je geen hersenletsel oploopt, maar word erdoor wel een heel stuk minder.

Ik ben gisteren weer voor de derde keer naar een neuropsycholoog geweest. Voor mensen die niet weten wat dat in houd hier een korte uitleg. (correct me if I'm wrong)

Een neuropsycholoog kan verbanden leggen tussen dingen die ik in het dagelijks leven moeite heb. En de hersenen. Hier door kunnen hun bv al gauw zien wat wel bij een hersenletsel hoort, en wat niet. Dingen van mij zijn er bij die er direct door komen. Maar bv een depressie kan er ook indirect van komen. (wil niet zeggen dat het zo bij mij is, dit word nog onderzocht) Doordat veel dingen niet lukken, en je ziet dat iedereen van je leeftijd wel kan werken en jij niet. Daar kan je ook depressief van worden. Dit is dan indirect. Die verbanden kan een neuropsycholoog legen.

Dit was de 4rde keer dat ik daar ben geweest. En we zijn aan het kijken waar de problemen bij mij liggen. We zijn er al wel uit dat er meer moet gebeuren als revalidatie. Zoals een slaap onderzoek, en een emdr therapie. Dat trauma's op bepaalde wijzen kunnen verwerken.

Hier aan voorafgaand. En omdat hij rustig stapje voor stapje wil nemen. Ga ik een neuro psychologisch en een psychologisch onderzoek krijgen. Hier heeft hij mij nu als het goed is voor op de wacht lijst gezet. dit kon nog zo'n 3 weken duren. Duurde het langer dan belde hij mij op met hoe lang het dan nog kon duren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:09

Klopt inderdaad wel... schade is zo opgelopen. Ik aaide vorig jaar een paard en die kwam ineens met z'n hoofd omhoog en ik had een hersenschudding. Gelukkig goed afgelopen. 3 maand geleden nog een trap van een paard tegen mijn hoofd aangehad, goddank kan ik dat na vertellen zonder veel schade! (was de hoef een paar centimeter verder beland, was het een heel ander verhaal geweest brrrr)
Hoofd is zo kwetsbaar!

Ik hoop echt dat je nu verder kan komen met de neuropsycholoog en wil je daarmee echt onwijs veel succes wensen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:49

Pub wat heb jij je verhaal super goed kunnen verwoorden!
Heel knap!

Ik heb natuurlijk al heel wat meegekregen in het HKtopic.
Echt super dat je nu wel de juiste mensen om je heen hebt!
Heel veel succes de komende tijd!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:18

Ik vind het echt te idioot voor woorden hoe weinig aandacht mensen schenken aan een hersenschudding. Hoe vaak hoor je wel niet, ach, een hersenschudding, even een paar dagen rusten en het gaat wel weer over? Jouw verhaal illustreert dus precies waarom het zo ernstig is. Ook vind ik het echt heel erg schrijnend hoe er met jou is omgegaan; 18 jaar geleden zal er heus minder bekend zijn geweest, maar op het moment dat iemand dusdanig hersenletsel heeft dat diegene in coma raakt, weet elke neuroloog (sterker nog, elke psycholoog krijgt dat ook in zijn opleiding) dat er gegarandeerd iets mis is (of gaat zijn). Jij hebt het geluk (en de pech) gehad dat je nog jong was; de hersendelen die beschadigd waren kunnen zich dan iets makkelijker herstellen. Helaas is het inderdaad wel zo dat de verdere ontwikkeling van je hersenen stagneert. Je zal misschien ook moeite hebben met het overzien van de consequenties van wat je doet? Moeite hebben met dingen plannen?

Ze hadden er op dat moment natuurlijk niks aan kunnen doen dat je de beschadiging hebt opgelopen, maar qua revalidatie heeft er duidelijk een hoop gehaperd. Ik hoop dat je nu in ieder geval wél de handvatten leert die je nodig hebt om hiermee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:31

Tja Hermelijn, zo gaat dat vaak in de praktijk. Zelf rij ik regelmatig paarden in en corrigeer ik ook probleempaarden. Nog niet zo lang geleden ben ik door een paard wat bokte, met hoofd tussen de voorbenen en gekromde rug, geforceerd tot het plegen van bodemonderzoek. Met als gevolg dat ik eerst op mijn hoofd landde en daarna pas de rest van mij de grond toucheerde. Ik ben niks kwijt van de film, wel weet ik dat het een moment niet klopte, ik kon geen woord uitbrengen en zag een paar benen door de lucht vliegen waarvan ik een moment later bedacht dat die aan mij toebehoorden...
Enfin, ik ben achter het paard aangegaan, weer opgestapt en heb de trainingssessie afgemaakt. Nadien een week koppijn en dat ging vaak over als ik even ging liggen, met de ogen dicht. Achteraf besef ik ook dat ik een dag of vijf eigenlijk geen eten bliefte.
Ik heb me niet ziek gemeld, ben gewoon doorgegaan, ook met rijden. Nu ik dit topic lees, besef ik dat je dan echt wel mazzel hebt, als je na een kleine maand kunt zeggen dat je er niks aan over hebt gehouden.
Overigens droeg ik wel een cap. Deze zat na de val in twee stukken op mijn hoofd...
Maar goed, mensen kunnen en mogen het idioot vinden als er weinig aandacht wordt geschonken aan een hersenschudding, de praktijk wijst uit dat je vaak zelf de ernst er ook niet van inziet en in ruim 99 procent van de gevallen zijn de gevolgen ook na een week weer weg...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:33

Erg fijn jullie reactie's!

Het probleem is dat mijn problemen niet gelijk zichtbaar waren. Omdat het gedeelte waar mijn grotere beschadiging zit pas in de puberteit ontwikkeld. En toen er wel aan de bel getrokken moest worden is dit ook wel gedaan, alleen de verkeerde hulp is ingeschakeld. Terwijl ze bij de huisarts als op school wisten wat ik had. Daarom maakt het dit gewoon ook extra zuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:34

IK kan me voorstellen dat het zuur is, meid!!!
Maar ik bewonder je dat je nu toch weer actie gaat ondernemen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:38

suleilitha schreef:
Tja Hermelijn, zo gaat dat vaak in de praktijk. Zelf rij ik regelmatig paarden in en corrigeer ik ook probleempaarden. Nog niet zo lang geleden ben ik door een paard wat bokte, met hoofd tussen de voorbenen en gekromde rug, geforceerd tot het plegen van bodemonderzoek. Met als gevolg dat ik eerst op mijn hoofd landde en daarna pas de rest van mij de grond toucheerde. Ik ben niks kwijt van de film, wel weet ik dat het een moment niet klopte, ik kon geen woord uitbrengen en zag een paar benen door de lucht vliegen waarvan ik een moment later bedacht dat die aan mij toebehoorden...
Enfin, ik ben achter het paard aangegaan, weer opgestapt en heb de trainingssessie afgemaakt. Nadien een week koppijn en dat ging vaak over als ik even ging liggen, met de ogen dicht. Achteraf besef ik ook dat ik een dag of vijf eigenlijk geen eten bliefte.
Ik heb me niet ziek gemeld, ben gewoon doorgegaan, ook met rijden. Nu ik dit topic lees, besef ik dat je dan echt wel mazzel hebt, als je na een kleine maand kunt zeggen dat je er niks aan over hebt gehouden.
Overigens droeg ik wel een cap. Deze zat na de val in twee stukken op mijn hoofd...
Maar goed, mensen kunnen en mogen het idioot vinden als er weinig aandacht wordt geschonken aan een hersenschudding, de praktijk wijst uit dat je vaak zelf de ernst er ook niet van inziet en in ruim 99 procent van de gevallen zijn de gevolgen ook na een week weer weg...

Dat jij door bent gegaan met een hersenschudding heb je ook al geluk gehad dat je daar niks van over hebt gehouden. Want daardoor kan je dus ook een hersenbeschadiging door oplopen. Maar denk eens na als je geen cap had opgehad, hoe groot de schade dan was geweest. De cap is niet voor niks gespleten. Die heeft de klap opgevangen, had je geen cap opgehad. Dan had jou hoofd die klap opgevangen.....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:40

suleilitha schreef:
IK kan me voorstellen dat het zuur is, meid!!!
Maar ik bewonder je dat je nu toch weer actie gaat ondernemen.

thnx, dank zij de zus van :D Want ik heb er wel jaren voor gevochten. Maar ik weet gewoon ook niet alles. En vind het moeilijk om die dingen zelf op onderzoek uit te gaan. (is ook een gevolg van)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:44

Ik heb na een ongeval dus ook NAH opgelopen. Het eerste jaar moest ik 4x per week naar Beatrixoord voor revalidatie. Ik heb daar zeer veel aangehad, en nu 6 jaar (geloof ik) later, heb ik er niet zoveel last meer van als de eerste 3 jaar.
Mijn korte termijn geheugen is beschadig, maar ze leren je daar prima mee overweg te kunnen.
Alleen tegen mij zeiden ze dat je in het eerste jaar de meeste successen kon boeken.
Als je wilt praten kun je me altijd een pb sturen!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:47

pubelia schreef:
Erg fijn jullie reactie's!

Het probleem is dat mijn problemen niet gelijk zichtbaar waren. Omdat het gedeelte waar mijn grotere beschadiging zit pas in de puberteit ontwikkeld. En toen er wel aan de bel getrokken moest worden is dit ook wel gedaan, alleen de verkeerde hulp is ingeschakeld. Terwijl ze bij de huisarts als op school wisten wat ik had. Daarom maakt het dit gewoon ook extra zuur...

Dat weet ik wel, dat het toen niet zichtbaar was, maar er had op z'n minst toch elk jaar een neuropsychologische evaluatie moeten plaatsvinden, zeker gezien de plek waar de beschadiging zit. Maar nogmaals, misschien wisten ze dat 18 jaar geleden niet, nu weten ze dat in ieder geval wél. Ik vind het dus ook te absurd voor woorden dat niemand jouw problemen ooit gekoppeld heeft aan je hersenbeschadiging...

Maar goed, gelukkig is er nu wel de juiste hulp voor je :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:02

potverdikkie schreef:
Ik heb na een ongeval dus ook NAH opgelopen. Het eerste jaar moest ik 4x per week naar Beatrixoord voor revalidatie. Ik heb daar zeer veel aangehad, en nu 6 jaar (geloof ik) later, heb ik er niet zoveel last meer van als de eerste 3 jaar.
Mijn korte termijn geheugen is beschadig, maar ze leren je daar prima mee overweg te kunnen.
Alleen tegen mij zeiden ze dat je in het eerste jaar de meeste successen kon boeken.
Als je wilt praten kun je me altijd een pb sturen!

Bij mij is het probleem dat het 18 jaar geleden is gebeurd. Dus bij mij kan er geen verbetering meer in komen. Helaas! Mag ik ook van jou weten wat er bij jou is gebeurd potverdikkie? Mag ook via pb. En van welke dingen jij last hebt?

Ik heb in 1995 een neuropsychish onderzoek gehad. Maar schijnbaar is daar niet veel bij uit gekomen. Ik had in die tijd ook meer last van mijn hoofd. (ik dacht hoofdpijn moeder zegt iets anders) Toen zijn er nog scans gemaakt, omdat ze dachten dat littekenweefsel zover was aangegroeid dat het gevaarlijk weer kon worden. Gelukkig was dit niet, anders had ik toen weer geopereerd moeten worden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:17

je hebt pb

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:29

TVP.

Ik heb zelf ook NAH tgv CC. Volgens mij hebben we het daar een paar jaar geleden al een x over gehad. Zal vanavond (als ik het niet vergeet :') ) een uitgebreidere reactie neerzetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:33

Knap dat je je verhaal zo goed onder woorden kan brengen.
Ik wil je ongelooflijk veel succes wensen in de revalidatie. Erkenning voor je problemen is al top.
Niet alleen voor jou, maar ook voor jouw ouders, want het zal ook voor hen heel moeilijk zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:38

Hermelijn schreef:
Dat weet ik wel, dat het toen niet zichtbaar was, maar er had op z'n minst toch elk jaar een neuropsychologische evaluatie moeten plaatsvinden, zeker gezien de plek waar de beschadiging zit.

Bij mij hebben ze dat ook alleen maar gedaan (1x) omdat het verzekeringswerk was. En dat moest van de verzekering omdat ze anders geen idee hadden in welke mate ik er last van had. Anders was dat gewoon NOOIT gedaan en was ik me altijd van alles af blijven vragen. (ongeluk is 12 jaar geleden gebeurd)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:40

Iris, nee ik wist niet dat jij ook nah hebt ;) (jij bent toch van hm)

Ik heb een dubbele hersenletsel. Ik heb en CC, en door een hersenbloeding. Heb daarom ook door heel mijn hersenen beschadigingen zitten. En 1 grotere beschadigde plek op de plek waar de bloeding heeft gezeten. En waarschijnlijk is mijn hersenstam ook een stukje beschadigd.

Janou: eventjes voor de duidelijkheid. Ik woon al sinds mijn 19 de op mezelf waarvan 6 jaar samen met mijn lieve vriend. (ben nu 26)

Mensen die mij een pb hebben gestuurd heb ik geantwoord!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:43

Ik heb een CC van mijn hersenstam en puntbloedingen door heel mijn hoofd (oa links frontotemporaal).

Ja ik ben dezelfde. ;) Enne, dan ligt het vast aan je CC dat je dat vergeten bent, want ik heb zelfs onze mailwisseling nog in de pjoet staan. :P (geintje mag toch wel he)

Dus wat wij hebben gehad komt eigenlijk vrijwel overeen.
Ben nu aan het werk dus kan niet zomaar het hele verhaal typen, maar ik zie vrij veel overeenkomsten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:49

hihi, het enigste verschil is dat jij wel kan werken en ik niet! Denk inderdaad dat ik het vergeten ben :o Dus ben zeer benieuwd.

(voor en na deel) Je vergeet veel, maar je kan wel vaker tegen mij je verhaal doen :D LOL