Een megablaar, wat nu? (Tips gevraagd)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een megablaar, wat nu? (Tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:53

Hoi,

Ik heb een probleem. Ik denk niet dat het hier goed staat maar wist even niet waar ik t anders moest plaatsen.

Van de week heb ik op een paard van een vriendin gereden met gevlochten teugels. Eigenwijs als ik was trok ik geen handschoenen aan.
Dat was een beetje stom want ik heb beide handen helemaal stukgereden :?
Rechts valt wel mee, maar links heb ik echt een gigantische blaar welke na 2 dagen nog steeds vochtig is en rood eruit ziet. Het is net geen bloedblaar.
Nu heb ik mijn paard gister gelongeerd, maar vanavond heb ik les en moet ik wel rijden. Hebben jullie tips om mijn blaar goed te beschermen? Gewoon een pleister erop? Ik ben alleen bang dat de pleister aan mn blaar gaat plakken.
Uiteraard rijd ik ook met handschoenen...

aatjuh12

Re: Een megablaar, wat nu? (Tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:57

je hebt van die speciale blarenpleisters.. die kan je kopen bij de drogist.. en misschien ook wel bij de supermarkt.. misschien dat je die kan proberen! ze zitten in een groen doosje..

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:00

Je hebt speciale blarenpleister, weet even het merk niet maar deze werken goed, heb ik ook gebruikt met brandblaren door schuren van longeerlijn

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:02

doorprikken!! :Y)
doe ik áltijd. doet even ongelofeloze pijn, maar daarna ben ik er wel vanaf! doorprikken met een schone naald, dan zoveel mogelijk vocht eruit drukken, en dan een pleister eroverheen. handschoenen erom en je kan weer rijden :)

je zou idd ook een blaarpleister kunnen gebruiken, maar als de blaar tussen je vingers zit, zijn die pleisters niet heel handig. werken beter op een groot vlak zoals je hiel ofzo, waar geen bochtje zit.

en als al het bovenstaande niet helpt: teugels tussen je middel en ringvinger houden ipv ringvinger en pink. is even wennen, maar zo kan je ook redelijk rijden en zit je niet tegen die blaar aan ;)

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:06

SandravdB schreef:
Je hebt speciale blarenpleister, weet even het merk niet maar deze werken goed, heb ik ook gebruikt met brandblaren door schuren van longeerlijn

Compeed pleisters ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:21

idd compeed, maar dit lijkt me bepaald niet op RT-P horen ;) Er is een forum mensenwelzijn :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:25

Compeet werkt erg fijn, je hebt ook speciale modellen voor plekken. Die grote zijn voor op je hak, maar je hebt ook een kleiner model voor op je teen, als er geen voor handen is zou je die kunnen proberen.

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:31

Als 'ie nog dicht is: doorprikken, pleister d'r op, handschoentjes aan en dan kan je wel rijden.
Als 'ie al open is: honing op een pleister doen en die erop plakken, klinkt misschien raar, maar het werkt heel goed, handschoenen eroverheen en rijden maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:55

Ik heb meteen het velletje eraf getrokken. Ik weet idd dat er compeed is , had ik nog niet aan gedacht.
Mn vinger is ook helemaal dik :S

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:01

Goed ontsmetten met Isobetadine(zeep).

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:29

Als ik weet dat ik ergens blaren van krijg dan doe ik er een stukje sporttape omheen.
Dan krijg je de wrijving niet die blaren geeft.
Ideaal gewoon bijde apotheek te koop en je kunt er lang mee.
Dit moet je er wel om doen voordat je blaren krijgt maar werkt wel goed.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:33

De reeds gegeven tips voor de verzorging zijn idd goed, je moet de wonde (blaar) eigenlijk bekijken als zijnde een brandwonde hé.

Maar nu even iets terzijde, als je dus zo'n wonden krijgt van even te rijden met dit paard dan is er echt wel iets mis met de nageeflijkheid van het paard.
Je zou niet hoeven te moeten trekken aan die teugels, zo'n trekwedstrijd tegen je paard verlies je zowiezo, dus maak er eens wat werk van en leer je pard op een andere manier te lopen, en ga nooit of toch bijna nooit in die teugels hangen, want eigenlijk maak je op die manier het probleem alleen maar erger over lange tijd gezien.

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:34

Ik lees dat je het velletje er af hebt gehaalt, dan zou ik er echt geen compeed op plakken!!

Ik ben militair en heb regelmatig te maken gehad met blaren, jammer genoeg, en heb genoeg verhalen gehoord van mensen die een compeed pleiser op een open blaar hebben geplakt; die konden er dus uit gepulkt worden met een pincet.

Deze pleisters plakken namelijk dan gewoon vast in de wond, normaal moet je deze pleisers er ook pas af halen als ze uit zichzelf los beginnen te laten. Ik kan je vertellen, als hij vast is gegroeid kun je lang wachten ;)

De gewone pleiser met honing er op lijkt me in dit geval een veel beter idee!!

Suc6 met je blaar!!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:42

Goed schoonmaken (betadine kan je ook gebruiken, omdat je zegt dat je vinger ook dik is), pleister erover of een verbandje en dan handschoenen aan. Verbandje vind ik soms zelfs fijner omdat pleisters kunnen gaan schuiven en als dat plakstuk in je blaar komt.. ;( . Sterkte vanavond :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:04

Dank je 2005.
Ik denk dat ik er een pleister met honing op doe en daar overheen een verbandje, zodat het goed beschermt wordt. Druk erop doet ook zeer.
En ik heb zondag een belangrijke wedstrijd, wordt lekker trainen deze week ;(

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:09

Nooit een blaar open prikken (wel als er te veel druk op zit en het pijn doet maar dan wel steriel werken) Gewoon jodium op de blaar en een gaasje, jodium van betadine droogt in en je blaar droogt zo mooi op het velletje zolang mogelijk in takt houden dan geneest het het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:09

Ja het velletje is er dus al vanaf... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:07

Omdat de blaar precies op het buigpunt van mn vinger zit, springt ie de hele tijd open :? Dat doet echt heel zeer!

loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:26

Ik had vroeger tijdens het turnen regelmatig blaren op mijn handen die al open waren. (kapot gedraaid aan de brug := ) Het was altijd een kwestie van eerst goed ontsmetten en het velletje helemaal verwijderen. Daarna hield ik de blaar soepel en vet met vaseline of Purol. Dit voorkomt openspringen!! Binnen een week was het altijd goed genezen. Om toch te kunnen trainen plakte we er altijd een pleister op en daarover heen sporttape.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:43

Ja een blaar is vervelend , denk dat je hem goed moet inpakken en zorgen dat het schoon blijft,
Maar snap niet hoe iemand een blaar op zijn handen kan krijgen, dan heb je toch te veel druk op je teugels , ook al zijn ze gevlochten hoor je geen blaren te hebben volgens mij, je hebt je teugels toch los tussen je vingers en geeft er alleen kleine hulpen mee lijkt mij, waar je geen blaren van kan krijgen toch??

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:00

Joolien schreef:
Ik heb meteen het velletje eraf getrokken. Ik weet idd dat er compeed is , had ik nog niet aan gedacht.
Mn vinger is ook helemaal dik :S

Oei, is ie niet ontstoken ? :(:) Als dat zo is moet je goed oppassen, anders kun je nl. botontsteking krijgen. Je vinger even in een heet sodabadje houden helpt goed om het schoon te krijgen. Verder kun je er buiten het paardrijden denk ik geen pleister omheen doen, dan kan ie uitdrogen en is je blaar het snelst weer genezen. Blarenpleisters werken idd wel het beste.

aeolusnr1 schreef:
De reeds gegeven tips voor de verzorging zijn idd goed, je moet de wonde (blaar) eigenlijk bekijken als zijnde een brandwonde hé.

Maar nu even iets terzijde, als je dus zo'n wonden krijgt van even te rijden met dit paard dan is er echt wel iets mis met de nageeflijkheid van het paard.
Je zou niet hoeven te moeten trekken aan die teugels, zo'n trekwedstrijd tegen je paard verlies je zowiezo, dus maak er eens wat werk van en leer je pard op een andere manier te lopen, en ga nooit of toch bijna nooit in die teugels hangen, want eigenlijk maak je op die manier het probleem alleen maar erger over lange tijd gezien.

Zéér apart dat jij zó kunt oordelen over een paard wat jij niet kent, en een ruiter die je niet kent, en je ook niet bij de situatie was... :? Je scheert wel heel erg alle paarden over één kam !! Blaren hoef je niet persé te krijgen door een paard dat trekt, en ook als een paard wel nageeflijk loopt kun je blaren krijgen want dan kan ie alsnog trekken of in je handen gaan hangen. En daarbij, moet elk paard persé aan de teugel lopen ? Van mij niet hoor... :n De TS heeft in haar beginpost ook niks geschreven over dat het paard trok, dus hoe je bij die ''trekwedstrijd'' komt... Je kunt blaren ook krijgen als je zelf een gevoelige, dunne huid hebt. Sommige mensen hebben het al na 1x rijden als een paard niet eens trekt, een ander heeft het zelden. Dat hoeft dus niet áltijd aan het paard te liggen. Dus... Zo snel oordelen heeft weinig zin. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:07

Alvorens toch maar weer eens goed ontsmetten als ik al je berichten zo lees. Daarna voor het slapen gaan een beetje oplossing maken van 1 deel azijn op 2 delen water en dat op je blaar wrijven, niet zuinig zijn. Dit hielp bij mij altijd super goed als ik een blaar had op zo een nare plek. Vooral geen pleister erop gaan plakken, dat houdt de huid en de blaar vochtig. Gewoon lucht eraan laten is veel beter dan droogt hij super snel op en dan wordt die huid gewoon hard/droog en heb je er bijna geen last meer van, hoogstens dat het wat gevoeliger is. Overigens is dit bij mij altijd een proces van 2 dagen, kan niet voorspellen hoe snel het bij anderen gaat.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:06

midgie schreef:
Ja een blaar is vervelend , denk dat je hem goed moet inpakken en zorgen dat het schoon blijft,
Maar snap niet hoe iemand een blaar op zijn handen kan krijgen, dan heb je toch te veel druk op je teugels , ook al zijn ze gevlochten hoor je geen blaren te hebben volgens mij, je hebt je teugels toch los tussen je vingers en geeft er alleen kleine hulpen mee lijkt mij, waar je geen blaren van kan krijgen toch??

kan dus wel :P Ik heb echt super snel blaren en ik geef toch echt geen harde teugel hulpen en mn paard trekt ook niet.
Als je een gevoelige huid hebt dan heb je het zo zitten :Y)

@ TS, Ik heb ook 1 keer blaarpleisters gebruikt...helemaal vastgeplakt dus ik raad het je niet aan :P
Ik gebruik meestal gewone pleister met handschoen erover. En evt. teugels een tijdje anders vasthouden maar dat is volgens mij al eerder gezecht :o

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:35

RT--> MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:26

Ik ga niet in op het feit of ik trek of niet, want daar gaat de discussie niet over...
Ik heb gister gereden met een vingerpleister, deze kun je meerdere malen er omheen wikkelen.
Het was wel pijnlijk maar k heb het wel overleefd, al moet ik nu echt gaan ontsmetten want de blaar ziet er niet goed uit.