wat bereik je met zwemmen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

wat bereik je met zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:12

beetje rare titel eigenlijk...

ik heb meerdere keren gehoord dat zwemmen goed voor je is ( ja logisch want bewegen is gezond ;) )
maar wat bereik je er nu eigenlijk mee? ik wil namelijk een paar kilo afvallen en omdat het fitnissen niet wil lukken en ik zwemmen wel leuk vind...

val je nou echt af door zwemmen ( en dan natuurlijk baantjes trekken) of kweek je juist meer spieren?
en hoelang en hoevaak zou je dit in de week moeten doen om echt resultaat te krijgen?

M_EL_ISSA

Re: wat bereik je met zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:13

Volgens mij is zwemmen juist hardstikke goed omdat je dan al je spieren in je lijf gebruikt.
Of je er nou echt mee afvalt, ik denk net zo snel als met fitnissen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:16

met zwemmen gebruik je inderdaad veel spieren en ook andere als dat je normaal gebruikt. En als je paar baantjes borstcrawl doet dan raak je wel buiten adem en voel je je armen en benen wel (verschilt natuurlijk wel per persoon) Maar denk dat je er zeker wel van af kan vallen als je t een beetje actief doet.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:17

Zwemmen is echt keigoed :) je gebruikt er inderdaad al je spieren mee, en afvallen gaat ook goed :)

Ik ga liever zwemmen dan fitnessen, maar je moet wel gewoon lekker door blijven zwemmen.. niet steeds gaan stoppen zeg mar :) Zou 2 x p.w lekker gaan zwemmen, je kan ook 1 x zwemmen en 1 x fitenessen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:18

Inderdaad zwemmen kweek je spieren mee en conditie.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:54

zwemmen is én leuk, én gezond. Je gebruikt al je spieren, en als je het regelmatig doet val je daar ook van af :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:56

Tja, wat bereik je met zwemmen... De overkant van het zwembad en dan moet je weer terug of op de kant klimmen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:42

ja, met zwemmen verbrand je veel, mits je wel echt serieus baantjes aan het trekken bent ;) En in vergelijking met andere sporten, zonder je spieren makkelijk te overbelasten.
En met 1x per week fanatiek zwemmen val je echt prima af, maar je moet daar natuurlijk niet slechter bij gaan eten ;)

ekos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:49

hier een sporter die elke dag zijn baantjes trekt! heerlijk dat zwemmen, het water langs je heen voelen zoefen zeer gezond en zeer intensief. zeker als je het voor je zelf moeilijk maakt! maar heerlijk ga 2 keer in de week zwemmen en ervaar het, samen is het altijd gezelliger! succes

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:58

Wat bereik je met zwemmen ? :D

Ik ben in 2 maanden tijd met zwemmen 10 kilo afgevallen. Om de dag, weekend niet. 40 baantjes van 25 meter schoolslag achter elkaar door.

Heb ook geen last meer van rugpijn, ondanks dat ik een herniae heb. Voel me 100 % beter en ben van een verstokte anti sporter veranderd in een zwemjunk !

(wel zwembrilletje dragen ivm branderige ogen van chloor, je haren worden ook wat droog dus regelmatig maskertje geven. Een goed zwempak dat bestand is tegen chloor is ook aan te raden. Zwempak met korte pijpjes is ook errug makkelijk, hoef je niet zovaak te ontharen := )

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:45

Wel, ik gebruik geen brilletje en draag gewoon een bikini (met rushjes langs de rand, keken mensen toch wel even raar naar toen ik het zwembad binnen kwam), maar geniet wel ontzettend van het zwemmen. Ik heb snel last van spanning in mijn onderrug en na een uurtje zwemmen is dat volkomen weg. Bovendien heb ik het idee dat mijn conditie er flink op vooruit is gegaan sinds ik 1 a 2 keer in de week zwem. Ik zwem 3 kwartier flink door, schoolslag, borstcrawl, gewoon op je rug (geen idee hoe dat heet) en rugcrawl, slalommend om de ouderen heen. Ervan afvallen doe ik niet, maar daar is het me ook niet om te doen, sterker word ik er wel van.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:24

Ik ben sinds zondag ook begonnen met zwemmen :)
Nu eerst 1x in de week en straks wat vaker als ik wat meer tijd heb :) Ik vind het zo lekker :) Ik trek momenteel gewoon nog rustig mn baantjes (gister 42) in de schoolslag, maar als ik weer een brilletje heb en een beter badpak, dan ga ik echt weer fanatieker zwemmen :)

Vroeger zwom ik elke zaterdag met mn vader en ben er toen echt wel iets van 5 kilo van afgevallen :) hoop dat dat nu ook gebeurt haha :P Scheelt ook dat ik nu een actieve bijbaan heb (ik ben alpha hulp) en daardoor val ik hopelijk ook nog wat meer af :)

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:42

bedankt voor alle reacties, het gaat me dus echt om het afvallen en conditie kweken zou ook geen slechte bijkomstigheid zijn! ;)

denk dat ik toch maar is een poging ga wagen om 2 keer er week een uurtje te gaan zwemmen!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:44

Ik wil binnenkort ook weer beginnen met zwemmen. Moet alleen nog een slachtoffer vinden die met me mee gaat.
Vind zwemmen heerlijk ontspannend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:47

1 tip: ga 's ochtends vroeg zwemmen! :D

Heerlijk voor je school of je werk, gewoon om 7 uur het bad in, al is het maar voor een halfuurtje. Je hebt de hele dag energie en je voelt je geweldig. :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:45

Wel een idee.. Ik moet tegenwoordig om 8.30u beginnen met werken, ipv op mn vorige werk om 8u. Zal dan alleen wel moeite hebben met uit bed komen, haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:46

Nog een bijkomend voordeel hier is dat het bijna niks kost, zo vroeg zwemmen. :7

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:48

Fiffill schreef:
Nog een bijkomend voordeel hier is dat het bijna niks kost, zo vroeg zwemmen. :7

bij ons kost sochtends vroeg net zoveel als overdag?

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:50

ik had vroeger ook niet echt het idee dat ik met zwemmen mn spieren aan het gebruiken was, maar nu ik na een rug operatie moet revalideren en daarvoor 2 keer per week moet zwemmen merk ik echt dat je met zwemmen dus echt al je spieren gebruikt.
omdat ik door mn operatie/ en de pijn er voor bijna 8 weken compleet plat heb moeten liggen had ik totaal geen spieren meer, en ik merk dat ik met 2 keer per week zwemmen dit al zo mega snel terug krijg. ik mag nog niet veel belastende dingen doen daarom in zwemmen voor mij heel geschikt nu.

ik geloofde het ook niet maar het werkt echt, voel nu iedere keer precies wat ik heb genbruikt omdat ik het weer helemaal moet opbouwen :D maar het gaat best snel hoor

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:52

Met zwemmen kan je idd goed afvallen (als je teminste niet toegeeft aan de verleiding van lekkere patatjes die na het zwemmen altijd extra lekker smaken :)) )

En een bijkomend voordeel is dat ook goed is voor je gewrichten etc, met zwemmen belast je die minder doordat je in het water bent :).

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:58

Ik ben nu 18 jaar, zwem vanaf het babyzwemmen met mama :)
op me 5de A en B diploma gehaald :)
En nu ben ik 18 en heb 23 zwemdiploma's.
(gewoon even een weetje :))

Voor die diploma's 'train' ik 2x per week, woensdag en zaterdag, op dinsdagavond loop ik stage, daarna uurtje ff ontspannen zwemmen, en op vrijdag train ik zeer fanatiek extra conditie&kracht&techniek.

Ik vind het heerlijk, heb geen blessure's die ik met hardlopen oploop ofzo, je gebruikt al je spieren in het lichaam, het is gewoon gezond :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:59

Kaka schreef:
Wel, ik gebruik geen brilletje en draag gewoon een bikini (met rushjes langs de rand, keken mensen toch wel even raar naar toen ik het zwembad binnen kwam), maar geniet wel ontzettend van het zwemmen. Ik heb snel last van spanning in mijn onderrug en na een uurtje zwemmen is dat volkomen weg. Bovendien heb ik het idee dat mijn conditie er flink op vooruit is gegaan sinds ik 1 a 2 keer in de week zwem. Ik zwem 3 kwartier flink door, schoolslag, borstcrawl, gewoon op je rug (geen idee hoe dat heet) en rugcrawl, slalommend om de ouderen heen. Ervan afvallen doe ik niet, maar daar is het me ook niet om te doen, sterker word ik er wel van.

gewoon op je rug (geen idee hoe dat heet)

enkelvoudige rugslag ;) sorry :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:20

Eleionomae schreef:
Fiffill schreef:

bij ons kost sochtends vroeg net zoveel als overdag?

Oh, bij ons wel. 'Vroege vogelzwemmen' heet het geloof ik. Is tussen 7 en 9 dacht ik. :)

Haha x_Jeanine_x, ook al zoveel zwemdiploma's? :)) Ik zat vroeger ook op zwemmen maar ben ermee gestopt (heb 17 diploma's) en zwem nu enkel nog voor mezelf. Ik ben een tijdje helemaal gestopt en ik merkte het meteen aan mijn conditie en spieren, het scheelt echt enorm!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:29

Ik ook... kom nu alleeen beetje in tijd nood... maar jah...
Volg nu ook een KNZB cursus, elemaintair zwemmen niveau 3 D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:43

als je dan zo veel zwemt merk je dan niet dat je helemaal uit verhouding raakt ofzo, net asl bij die prof zwemmers, van boven heel breed? vind ik namelijk zelf niet zo mooi.