Bloed donatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Bloed donatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:58

Had het er vandaag met mijn collega over. Zij doneert bloed.
Nou heeft mij dat ook aan het denken gezet.

Maar mijn bloedgroep is AB
En nou is AB de minst voorkomende.
Er zijn weinig AB donors maar ook weinig AB patienten.

Alle beetjes zijn wel mooi meegenomen.. Maar of mijn bloed nou echt van levensbelang is omdat er zo weinig mensen AB nodig hebben weet ik niet.

Snappen jullie het een beetje?

Citaat:
Bloedgroepverdeling in Nederland en België:

Bloedgroep 0 [NL]: 47% [belgie]: 46%
Bloedgroep A [NL]: 42% [belgie]: 42%
Bloedgroep B [NL]: 8% [belgie]: 9%
Bloedgroep AB [NL]: 3% [Belgie]: 3%

Citaat:
AB kan alleen worden toegediend aan mensen die zelf ook AB hebben.

Liselot

Re: Bloed donatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:01

omdat er zo weinig mensen zijn die AB hebben is daarin dus ook een tekort aan donoren. Ze kunnen ook wel O krijgen, maar AB is bij zo'n patient veel beter.

dus, als je het durft en je lijf kan er tegen zou ik het zeker doen!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:02

Als iedereen met AB zo denkt zoals jij heb jij een probleempje als je zelf bloed nodig bent ;) Ik zou zeggen, gewoon doen. Ook al help je 1 persoon..

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:03

Was het niet zo dat AB alleen door AB ontvangen kan worden, Maar dat AB zowel A als B als AB kan ontvangen?
Of was het nou anderom? :P

En bloed doneren is altijd wel ergens goed voor denk ik zo. Ik wacht ook nog op mijn eerste oproep!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:05

Mensen met O negatief kunnen alleen O negatief ontvangen en ik dacht zelfs dat dát de bloedgroep is die het minste voorkomt..
O negatief kun je aan iedereen geven..

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:05

Ik ben ook bloeddonor (A+) en mij maakt het helemaal niets uit ofdat mijn bloed hoog nodig is of niet.
Als het nodig is dan is iemand je heel erg dankbaar en als het niet nodig is dan is het maar zo... al betwijfel ik dat. Het gaat erom dat jij niet weet of jou bloed nodig is of niet. Bij ons in België wordt er serieus opgeroepen om bloed te doneren, er is echt wel nood aan hoor. Ook zou ik erg graag hebben dat er bloed aanwezig is als ik morgen tegen een boom knal en dringend bloed nodig heb...

Eempiej: klopt :)

Edit; O= universele donor
AB= universele ontvanger

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:07

Ik ben net gebeld! Ga donderdag voor een check of mijn bloed goed is enzo. Heb op t moment bloedarmoede, maar die man zei dat dat niet heel veel uitmaakte en dat het volgende wk al een stuk beter moet zijn omdat ik staalpillen slik. Ben benieuwd .. Mn pa doet het al 30 jaar ofzo! Toch lijkt het mij nog wel een beeeetje spannend!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:08

Raar dat je mag gaan als je bloedarmoede hebt??

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:08

Ik zou het gewoon doen.
Elk beetje helpt.
En misschien zijn er op een rij wel een reeks mensen die toevallig AB nodig hebben.
Daar sta je dan, met je niet toereikende hoeveelheid AB..

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:10

Ja, daar zijn ze nl echt wel heel streng in :j

Ik ben al 1,5 'lid' en heb nog maar 1x mogen geven, ben inmiddels al 5x afgekeurd omdat m'n HB dus te laag was om te geven, die moet dan minstens 7,7 zijn en was telkens 7,5. Dan nemen ze echt geen risico, omdat je gewoon heel naar kunt worden als je ijzer te laag is :j

En ondanks dat ik dus al 5x voor niks daar heb gezeten en weer naar huis kon, blijf ik bij iedere oproep gewoon netjes gaan :)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:13

Ik heb altijd geleerd dat AB alles kan ontvangen, en O alleen O?

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:16

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:16

WoodySan schreef:
Had het er vandaag met mijn collega over. Zij doneert bloed.
Nou heeft mij dat ook aan het denken gezet.

Maar mijn bloedgroep is AB
En nou is AB de minst voorkomende.
Er zijn weinig AB donors maar ook weinig AB patienten.

Alle beetjes zijn wel mooi meegenomen.. Maar of mijn bloed nou echt van levensbelang is omdat er zo weinig mensen AB nodig hebben weet ik niet.

Maar "het toeval" kijkt niet naar je bloedgroep, dat ongeluk overkomt je en op dat moment ben jíj patiënt.. En dan maar hopen dat er donoren zijn...
Overigens zijn alle donoren welkom, ongeacht bloedgroep - er gebeurt veel meer met gedoneerd bloed dan alleen maar transfusie van "echt bloed" - er worden stollingsfactoren uitgefilterd om te geven aan mensen met een tekort, etc.

Wat houdt je tegen? :)

Edit: AB kan alles ontvangen, maar heeft wel duidelijk de voorkeur om de "passende" bloedgroep te geven, zeker als er meerdere transfusies nodig zijn.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:26

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 16-04-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:34

Patriciavt schreef:
Mensen met O negatief kunnen alleen O negatief ontvangen en ik dacht zelfs dat dát de bloedgroep is die het minste voorkomt..

Dit klopt :j Mijn oma had O negatief :j
Mijn moeder en ik beide O positief en mijn vader B :+

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:35

Inderdaad, ik heb elke keer problemen als ik ga doneren. Bijna flauwvallen, traagstromend bloed waardoor het machien op hol slaat enz... Maar als dat het enige is??? Hier help je echt wel mensen mee en als ik enkel dat hoef te doorstaan dan blijf ik doneren zo lang ik mag. Ben overigens 18 dus doneer nog maar 1 jaartje ongeveer.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:44

Mae schreef:
Ja, daar zijn ze nl echt wel heel streng in :j

Ik ben al 1,5 'lid' en heb nog maar 1x mogen geven, ben inmiddels al 5x afgekeurd omdat m'n HB dus te laag was om te geven, die moet dan minstens 7,7 zijn en was telkens 7,5. Dan nemen ze echt geen risico, omdat je gewoon heel naar kunt worden als je ijzer te laag is :j

En ondanks dat ik dus al 5x voor niks daar heb gezeten en weer naar huis kon, blijf ik bij iedere oproep gewoon netjes gaan :)

Hier ongeveer hetzelfde, mijn ijzer is ook constant te laag en ze zeiden ook dat als het drie keer te laag was, dat ik dan vijf jaar moest wachten. Ik ben er dus meegestopt, want mijn ijzer is nooit hoog geweest. Ik heb ook vaak bloedarmoede (gehad).

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:48

Wat gek dat ze je toch laten komen als je al een HB probleem hebt..

Ik ben ook donor, maar ben al een hele tijd niet geweest omdat ik in verwachting was en ik voor ik weer mocht komen weer in verwachting ben :') Nou ja, over zo'n 8 maanden mag ik geloof ik weer :)

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:52

Even een vraagje tussendoor, moet je daar een bepaalde leeftijd voor hebben of maakt dat niet uit?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:15

18 en ouder lijkt me.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:16

Lyonesse schreef:
Patriciavt schreef:

Dit klopt :j Mijn oma had O negatief :j
Mijn moeder en ik beide O positief en mijn vader B :+

Ik heb O-negatief, is dat nu juist veel voorkomend of niet?
Ik heb er best interesse in om bloed te doneren,maar ben totaal niet thuis in al die bloedsoorten :P
Iemand meer info voor me?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:31

O negatief is weinig voorkomend :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:38

Poneo schreef:
Even een vraagje tussendoor, moet je daar een bepaalde leeftijd voor hebben of maakt dat niet uit?

Bloed doneren mag vanaf 18 jaar ;)

Wat info op een rijtje :P

Test om te kijken of je geschikt bent als donor:
https://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/Vrage ... ?openagent

Hoeveel bloedgroepen zijn er?
Meer dan 100, maar voor de dagelijkse praktijk gaat het vooral om de bloedgroepen A / B / 0 / AB en om de Rhesus-factor positief of negatief. De combinatie van deze twee systemen levert dus 8 bloedgroepen op: A+, A-, B+, B-, 0+, 0-, AB+ en AB-.

Welke bloedgroepen komen het meeste voor?
Binnen de Nederlandse bevolking zien we vooral de bloedgroepen 0 (47%) en A (42%), in duidelijk mindere mate B (8%) en AB (3%). Daarnaast is 85% Rhesus positief en 15% Rhesus negatief. Veel donors en patiënten zijn dus A+ of 0+ en weinig donors en patiënten zijn B- en AB-.

Aan welke bloedgroep is de grootste behoefte?
Het liefst geven wij patiënten bloed van hun eigen bloedgroep. Dus een patiënt met bloedgroep AB positief geven we bloed van een AB positieve donor. Daarom heeft de bloedbank alle bloedgroepen hard nodig. De bloedgroep 0 negatief wordt relatief veel gebruikt in de ziekenhuizen doordat bijna iedereen met welke bloedgroep dan ook dit bloed kan ontvangen. Als er bijvoorbeeld bij een ongeval of een grote operatie in het ziekenhuis plotseling veel bloed nodig is, dan komt bloedgroep 0 negatief altijd van pas. Ook als er een tekort is aan bloed van een andere bloedgroep, kan 0 negatief als vervanger optreden. Om deze redenen is er altijd een ruime voorraad 0 negatief bloed nodig en zal de bloedbank soms donors met deze bloedgroep extra vaak oproepen voor een donatie.

Welke bloedgroepen passen bij elkaar?
Voor het AB0-bloedgroepensysteem gelden de volgende principes. Bloed van bloedgroep 0 kan aan iedereen worden toegediend. A kan gegeven worden aan patiënten met A en AB. B kan naar B en AB. AB kan alleen worden toegediend aan mensen die zelf ook AB hebben. Voor het Rhesussysteem geldt dat Rhesus-negatief bloed aan iedereen kan worden gegeven, Rhesus-positief bloed alleen aan mensen met een positieve Rhesusfactor. Bovenstaande regels gelden voor bloed, niet voor bloedplasma. Als een patiënt door eerdere bloedtransfusies of een zwangerschap een antistof tegen een bepaalde bloedgroep heeft dan moet naast de bovengenoemde AB0-Rhesus bloedgroepen ook met andere bloedgroepen worden rekening gehouden.

Welke bloedgroep kan aan iedereen worden toegediend?
De bloedgroep 0 negatief kan over het algemeen aan iedereen worden toegediend (‘algemene gever’).

Welke bloedgroep kan van iedereen ontvangen?
De bloedgroep AB positief kan over het algemeen van iedereen ontvangen (‘algemene ontvanger’).

Eerste keuring na aanmelding
Enkele weken na uw aanmelding krijgt u van de bloedbank in uw regio een uitnodiging om voor de eerste keer te worden gekeurd. U vult dan een vragenlijst in met vragen over leefwijze, gezondheid, risicofactoren en bloedoverdraagbare (besmettelijke) ziekten. De donorassistent(e) neemt deze lijst met u door en daarna ondertekent u beiden de vragenlijst. Als u voor de eerste keer bij de bloedbank komt, volgt na het invullen van de vragenlijst een gesprek met de donorarts. Met behulp van de vragenlijst en het gesprek gaat de donorarts na of het geven van bloed niet schadelijk is voor uw gezondheid en de gezondheid van de ontvanger(s) van uw bloed. Tijdens deze keuring meten wij ook de bloeddruk en het gewicht en bepalen wij het ijzergehalte in uw bloed.

Daarnaast worden bij u een paar buisjes bloed afgenomen voor tests en bloedgroepbepaling.

Waarop wordt uw bloed getest?
Uw bloed wordt getest op de volgende vijf infectieziekten:
HIV (Aids-virus)
Hepatitis B (geelzucht)
Hepatitis C (geelzucht)
HTLV (Human T-cell Lymphotropic Virus; leukemievirus)
Syfilis (geslachtsziekte)

De bloedbank test alleen op deze vijf infecties, omdat deze levenslang in het bloed aanwezig kunnen zijn zonder dat u het merkt. Wordt bij u één van deze infecties gevonden dan krijgt u daarover bericht. Indien u geen bericht wilt ontvangen, kunt u geen bloeddonor zijn. Het spreekt voor zich dat u geen bloed mag geven als één van deze infecties bij u is aangetoond. Voor uitleg over deze vijf infectieziekten kunt u de folder ‘Voor wie meer wil weten' raadplegen. In de folder ‘AIDS-informatie voor bloeddonors' vindt u uitleg over HIV. Klik hier voor de folders.

Beantwoord de vragen eerlijk
Het is mogelijk dat de vijf hiernaast genoemde infecties tijdens de test niet in uw bloed gevonden worden, terwijl ze wel aanwezig zijn. Ook is het mogelijk dat uw leefwijze een grotere kans op infecties geeft. Dat betekent dat de ontvanger toch besmet kan raken. Het is daarom belangrijk dat u de vragenlijst goed en naar waarheid invult. Daarnaast is het belangrijk de vragen van de donorarts eerlijk te beantwoorden. De donorarts kan alleen naar aanleiding van uw antwoorden bepalen of er mogelijk nog andere infecties zijn en of u geschikt bent om donor te worden.

U wordt opgeroepen voor een eerste bloedafname
Tussen de eerste keuring en de eerste bloeddonatie kan een aantal weken verlopen. Uw bloed wordt getest en alle gegevens worden verwerkt in ons computersysteem. Op het moment dat u om enige reden afgekeurd wordt voor het bloeddonorschap, neemt de bloedbank persoonlijk contact met u op. Als u bent goedgekeurd, ontvangt u automatisch een uitnodiging voor een eerste bloedafname.

De inschrijfbalie
Bij binnenkomst worden uw gegevens bij de inschrijfbalie in de computer opgezocht. U dient een geldig legitimatiebewijs bij u te hebben. Vervolgens worden uw gegevens afgedrukt op een aantal formulieren en etiketten. Veranderingen in uw persoonsgegevens of wensen over het tijdstip en de frequentie om bloed te geven, kunt u aan de inschrijfbalie kenbaar maken.

Invullen van het keurings- en afnameformulier
Bij iedere keer dat u bloed komt geven, krijgt u een keurings- en afnameformulier (pdf). Op dit formulier staan onder andere uw persoonsgegevens en een vragenlijst. Wij vragen u uw persoonsgegevens op juistheid te controleren en de vragenlijst in te vullen. Tevens wordt u gevraagd te ondertekenen dat u de vragen naar vermogen en beste weten hebt beantwoord. Een aantal vragen raakt de persoonlijke levenssfeer. Mocht u hierover vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u deze vertrouwelijk met de aanwezige donorarts bespreken.
.
Kleine medische keuring
Na controle van uw administratieve gegevens, volgt de zogenaamde ‘kleine medische keuring’ door een afname-assistent. De afname-assistent meet de bloeddruk en beoordeelt de polsslag. Vervolgens controleren wij of het ijzergehalte in uw bloed voldoende is om verantwoord bloed af te kunnen nemen. Bij elke bloedgift doen wij in ieder geval de volgende laboratoriumonderzoeken:
bloedgroepbepaling;
de mogelijke aanwezigheid van ziektekiemen die door bloedtransfusie kunnen worden overgedragen.

De bloedbank gebruikt voor alle bloedafnamen steriel wegwerpmateriaal. Het is volstrekt uitgesloten dat bloeddonors door het geven van bloed worden besmet met een ziektekiem van een ander.

Doel van de keuring
Het doel van de keuring is tweeledig. In de eerste plaats moeten wij ervoor zorgen dat u zelf van het bloed geven geen schade ondervindt. In de tweede plaats dient de keuring ervoor om te zorgen dat patiënten in de ziekenhuizen zo veilig mogelijk bloed ontvangen.

Laat het ons weten
Uw bloed wordt soms al de volgende dag gebruikt voor transfusie aan patiënten in de ziekenhuizen. Niet in alle gevallen sporen wij door laboratoriumtests een besmettelijke ziekte op. Vooral gedurende de eerste maanden na een besmetting is dit het geval. Wij doen dan ook een dringend beroep op uw verantwoordelijkheid om van bloed geven af te zien wanneer u een verhoogd risico hebt op een besmetting. Ook wanneer u ná het bloed geven bepaalde ziekteverschijnselen bemerkt die erop kunnen wijzen dat uw bloed tijdens de donatie een ziekte had kunnen overbrengen, verzoeken wij u dit zo snel mogelijk aan de bloedbank te melden.

Voor, tijdens en na uw bloedafname
Als u bloed komt geven, is het verstandig dat u fit en uitgerust bent en wat gegeten en gedronken hebt. U zult dan weinig van de bloedgift merken. Wanneer bij de keuring alles in orde is bevonden, nemen wij met behulp van een steriele naald ongeveer een halve liter bloed af. Dit duurt gemiddeld 10 minuten. Het is voor de kwaliteit van het bloed van belang dat de tijdsduur van het bloed geven en het mengen van het afgestane bloed met het antistollingsmiddel goed wordt bewaakt. Om die reden wordt het afstaan van bloed met geautomatiseerde apparatuur gecontroleerd. Na het bloed geven is het gewenst om even te blijven liggen om het lichaam de gelegenheid te geven zich aan te passen.

Herstel na het bloed geven
Wij raden u aan om na het bloed geven minstens een kwartier op het donorcentrum te blijven en iets te drinken. Na de bloedgift heeft de bloedsomloop enige tijd nodig om zich aan te passen en het vochtverlies aan te vullen. Soms kunt u zich na het bloed geven korte tijd duizelig voelen. Medisch gezien kan dit geen kwaad. De kans op duizeligheid na bloed geven is kleiner als u van te voren iets gegeten of gedronken hebt. Na het verlaten van het donorcentrum kunt u de gewone dagelijkse bezigheden weer opvatten. Bij een beroep, hobby of sport waarbij het belangrijk is dat u geconcentreerd en fit bent (bijvoorbeeld vliegen of duiken), is het verstandig tot twaalf uur na de donatie dit beroep of deze hobby niet uit te oefenen. Het volume van het bloed in het lichaam is na een paar uur weer op peil. Echter, de aanmaak van rode bloedlichaampjes, vooral het aanvullen van de ijzervoorraad die nodig is voor de aanmaak van de rode bloedlichaampjes, duurt langer, meestal enkele weken.

Bron: www.sanquin.nl

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:40

O-negatief wordt als heel fantastisch beschouwd! Dit bloed kun je aan iedereen geven. Als een patient binnen komt waarvan de bloedgroep onbekend is, krijgt deze O-.

Met AB kun je ook prima bloed doneren: bloed is altijd nodig, niet alleen voor patienten maar ook voor de wetenschap (oa medicijn-ontwikkeling). En anders kun je plasma geven. Ook heel nobel.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 01:17

ik heb a negatief, ik weet niet wat het precies inhoud, maar ik kreeg paar weken geleden te horen dat ik met 30 weken zwangerschap een prik in mijn been moet en na de bevaling ook met antistoffen of zoiets??

ik heb er geen verstand van.