Afvallen wilt niet lukken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Afvallen wilt niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:02

Hallo allemaal,

heb zoveel dingen al geprobeert maar het wilt gewoon niet lukken. Misschien dat jullie goeie tips voor mij hebben. Even inleidend verhaaltje.
Ik heb 1,5 jaar lang op een manege gewerkt.. je kent het wel, vroeg opstaan, stevig ontbijten, s´ochtends uitmesten en opstrooien (ruim 100 boxen opstrooien en 30 stands uitmesten, dagelijks) en dan de hele dag van hot naar her rennen om van alles te regelen. Kortom, behoorlijke verbranding en veel spier opbouw. Ik at toen ook werkelijk alles.. Gezond en ongezond. Veel zoetigheid tussendoor. Maar ik verbrande het toen ook.

Mijn lengte 1.66 en gewicht 62/63 kilo. Dus gewoon netjes op gewicht, niet te dun, niet te dik. Ondertussen is mijn gewicht gestegen naar 69 kilo. Dit is teveel en ik voel me gewoon niet meer lekker in mijn lichaam.

Sinds een 1,5 maand let ik behoorlijk op mijn eten. Eet niet meer dan 1000 kcal op een dag. En daarin veel gezond. 2 appels, 200 gram wortels tussendoor. Ontbijt meestal met 35 gram cruesli met magere yoghurt en een glas jus d'orange. Soms tussendoor een croissant of sultana. Avond eten gewoon mager vlees, groente en meestal aardappelpuree/schijfjes gebakken/ gekookt, soms volkoren pasta. Ik drink geen fris en tussen de 2-3 liter aan water per dag. Ik eet geen vette sauzen of tussendoortjes. Bak mijn avondeten altijd in pure oliefolie of in eigen vocht/vet.
Ben ook sinds een maand weer begonnen met sportschool of hardlopen 3x per week een half uur tot 50 minuten. Paardrijden doe ik nog maar 1 - 2x per maand. Zwemmen doe ik wel wekelijks ruim 1,5 uur waarvan minstens een half uur pittig baantjes.
Ook loop ik elke dag bij elkaar ruim 40 min naar de metro en terug.
Kortom, niet echt ongezonde eetgewoontes, en ook qua bewegen ben ik dat weer op gaan pakken.
In die 1,5 maand is er gewoon geen kilo vanaf! Vetmassa lijkt alleen maar toe te nemen of blijft in ieder geval hetzelfde. Gewicht kan hetzelfde blijven door spieropbouw dat qua gewicht zwaarder is. Maar qua uiterlijk ben ik er niet beter uit gaan zien.

Ik doe iets verkeerd, maar wat? Wel voel ik me regelmatig futlozer en vermoeider dan eerst..

Help mij. Ik wil er toch wel een kilo of 10 vanaf hebben. Maar er lijkt gewoon niets te veranderen.. Maar na een maand zou er toch minimaal 1,5 kilo vanaf moeten zijn..

wie heeft er tips voor mij?

Groetjes Sabine

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:09

1000 kcal per dag is ook gewoon veel te weinig... Fixeer je niet zo op je eten en kcal.
Ik eet zelf naar mijn idee gewoon normaal. Fruit, groente, vlees, brood, yoghurt. Dat soort dingen. Weinig snoepen. Na 8 uur eet ik vaak niks meer en ik drink alleen maar water. Afgezien van 1 glas sinaasappelsap 's ochtends dan :P
Als ik dan eens zin heb in chocola/nootjes dan gun ik mezelf dat ook wel.
Dat je jezelf futloos en vermoeid voelt lijkt me ook al genoeg zeggen eerlijk gezegd. Dan eet je gewoon te weinig...
Heb eens ergens gelezen dat hoe meer je stresst, dus hoe meer je let op calorieen enzo, hoe minder je afvalt.

Edit: wat ik dus nog wilde zeggen. Met gewoon normaal eten. Tussendoor fruit nemen. Croissants en sultana's zitten vaak ook erg veel vetten en suikers in trouwens... Iedere dag naar school fietsen. Val ik zo gemiddeld toch wel een kilo per week af. En geloof me, meer dan dat wil je ook niet want dan vliegt 't er uiteindelijk 10 keer zo hard weer aan...
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 29-09-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:09

meer eten, maar wel gezond.
Als je te lang weinig calorieen eet, gaat je lichaam in de spaarstand. Dus alles wat binnenkomt, gaat direct in de opslag. Waarschijnlijk dat je je beter gaat voelen met wat meer boterhammen en dat het afvallen dan ineens wel goed gaat.

Wou trouwens dat ik jouw energie had met al dat sporten!

Biieniie

Re: Afvallen wilt niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:15

Ik sta elke dag om 7 uur op om vriend lief van ontbijt te voorzien anders eet hij niet sochtends. Dus om om 8 uur klaar te staan in de sportschool is niet zo lastig.. hoef meestal pas om 11 uur op school te zijn. (ik studeer hbo accountancy) dus dat lukt me wel.. maar hoef niet te probeer na school tijd te gaan want dan wil ik gewoon op de bank hangen.. mja wat wil je.. als je zo hard fysiek gewerkt heb merk je echt wel dat je lichaam beweging nodig heeft..

Ik ben geen brood eter.. nooit geweest.. en als ik brood eet is dat meestal met gebakken eieren en spek, chocopasta of pindakaas.. niet echt gezond dus vandaar dat ik dat probeer te beperken.. ook als ik een dag gebonden zit aan computer en huiswerk zoals vandaag probeer ik mijn eten te beperken tot het broodnodige.. ben alleen vaak te laat en ga pas eten als ik honger heb..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:18

Om de twee uur eten werkt vaak het beste. Gebakken ei is niet perse heel slecht hoor. Vaak zijn eiwitten juist beter dan koolhydraten als je af wilt vallen. Pindakaas bestaat ook in light. Misschien zou je dat dan kunnen nemen? Al ben ik geen voorstander van light producten maar goed je moet toch wat :P
En een cracker met kaas bijvoorbeeld? Kan ook erg lekker zijn.
Edit: Je eet dan 's morgens wel cruesli met yoghurt maar in die cruesli zit ook weer veel suikers enzo. Zou zelf dus wel proberen meer te gaan eten, maar dan meer dingen als fruit, groente enzo. Of je cruesli vervangen door muesli.
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 29-09-09 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:19

Je geeft je lichaam nu misschien zo weinig voeding dat het juist vet gaat opslaan voor de komende magere periode. Overigens kun je toch ook niet eeuwig op maar 1000 kcal per dag leven. ;)

Gewoon een steviger ontbijt, die maaltijd begin je de dag mee en is erg belangrijk. Dan een goede (brood)maaltijd smiddags en ´s avonds avondeten om te beginnen. Het fruit vooral als tussendoortjes nemen (ipv croissantjes bijvoorbeeld).

Niet teveel korte termijn denkend je voedingspatroon aanpassen, dat houdt je toch niet lang vol. En het heeft geen zin als je naderhand weer terug valt in je oude eetpatroon als het ´dieet´ voorbij is. Niet te moeilijk denken over wat je eet, beginnen met drie maaltijden. Bewust blijven van de sauzen/ tussendoortjes en je bent al een heel eind :)

Succes.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:23

muesli vind ik niet te eten.. ik at 100 gram cruesli sochtends (290 kcal ong) naar 40 gram ( 155 kcal) en mijn honger gevoel begint rond dezelfde tijd op te zetten..
Maargoed je zou toch denken omdat ik behoorlijk wat sport en verbrand dat er toch wel wat gewicht af zou moeten gaan, ondanks dat mijn lichaam het meteen gaat opslaan als reserve.. De reserves worden toch ook weer aangesproken omdat ik meer dan 1000 kcal verbrand op een dag..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:25

Die kcal zou ik echt uit je hoofd gaan zetten... Dan zit je meer te rekenen en te doen dan dat je gewoon lekker kan eten ;)
Tja je lichaam werkt echt heel complex. Allerlei stofjes worden onder invloed van allerlei andere stofjes weer omgezet in weer andere stofjes. Maar reserves opslaan of niet, 1000 kcal per dag is gewoon echt veel te weinig.
Edit: Muesli went echt wel ;) Neem dan in plaats van bv gewone yoghurt van die halfvolle vanilleyoghurt. Dan heb je toch iets zoets bij je muesli.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:27

Ok, nou ik zal in ieder geval proberen wat meer brood of crackers (volkoren) met kaas op het menu te zetten en hopen dat er dan wel wat vanaf gaat..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:28

Regelmatig eten is trouwens ook belangrijk. Houdt je stofwisseling op gang. Er is trouwens zo'n topic op bokt over verstandig afvallen... Zal even zoeken of ik 't kan vinden voor je.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:31

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:35

Ik zou als ik jou was nog een tijdje afwachten. Je hebt je eetpatroon omgegooid en dat is even wennen voor je lichaam. Daarnaast ben je weer gaan sporten. Ook daar moet je lichaam aan wennen. Spieren wegen ook!
Op de website van het voedingscentrum kun je diverse testjes doen mbt eten. Kun je meteen zien of je gezond zit (volgens mij wel hoor!)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:46

oke, ik ben 167, was 80 kilo, ben nu 64 kilo. daar heb ik een half jaar over gedaan. mijn kleding heb ik nu 2 maten kleiner.
hoe heb ik dat gedaan?? door te eten!! wat? veel produkten vervangen door light produkten. geen suiker meer!! dus eventueel zoetjes. gewoon brood met mager beleg, veel rijstwafels( alleen die van de albert hein) met milner kaas( heerlijk) met tomaat komkommer, eet je je daar maar vol mee, lekker hoor, avondeten, alleen nog maar rund vis of kip en grote hoeveelheden samen met veel gekookte groene groente. ( witlof, broccoli, bloemkool, sperciebonen, etc) het vlees bak je in light boter, doe je in stukjes, dan gooi je de groente in de koekepan bij het vlees in, ff meebakken en tada je hebt werkelijk een bord vol eten.eet je helemaal vol hiermee dan heb je niet veel honger avonds. ik drink nooit water!! drink alleen sinas light( eigen merk albert hein, prima spul)
zo ben ik 16 kilo afgevallen, af en toe moet je ff doorzetten, maar dat is logisch als je wilt doorzetten. ik had alles al geprobeerd in 15 jaar. niets hielp. maar dit wel.
succes, en oh ja, ik ben niet speciaal gaan sporten erbij...ik werk gewoon overdag en 's avonds paardrijden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:48

Zoveel light producten zou ik zelf dan weer niet aanraden. Wel heel knap dat je 15 kilo bent afgevallen! Laat ook meteen zien dat weinig eten niks helpt en dat je er de tijd voor moet nemen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:52

wat is er mis dan met light producten??

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:54

Zit vaak aspartaam/andere zoetstoffen in. De een zegt dat het fabels zijn dat dat slecht voor je zou zijn en de ander zegt weer dat je er kanker van kan krijgen. Zoals bij zoveel dingen iedereen weer wat anders zegt :P
Maar goed ik zelf gebruik 't gewoon iig niet. Doe mij dan liever maar wat suiker dan een chemisch gemaakt stofje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:19

Ik doe de kholydraten leefwijze,ik noem het leefwijze want dat is het eigenlijk ook.Ik ben flink afgevallen en ook wordt je veel smaller.Soms denk je een dag niks te zijn kwijt geraakt blijk je toch weer een stuk strakker te zijn geworden.Het is goed vol te houden en je mag zat lekkere dingen eten.Er is ook nog niemand geweest die door deze levenwijze niet is afgevallen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:19

Ga eens langs bij een dietiste.
Die kan je vertellen wat je het beste kan eten en drinken.

Ook kan je eens op voedingswijzer.nl kijken.
Staan veel tips.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:13

criollolover schreef:
oke, ik ben 167, was 80 kilo, ben nu 64 kilo. daar heb ik een half jaar over gedaan. mijn kleding heb ik nu 2 maten kleiner.
hoe heb ik dat gedaan?? door te eten!! wat? veel produkten vervangen door light produkten. geen suiker meer!! dus eventueel zoetjes. gewoon brood met mager beleg, veel rijstwafels( alleen die van de albert hein) met milner kaas( heerlijk) met tomaat komkommer, eet je je daar maar vol mee, lekker hoor, avondeten, alleen nog maar rund vis of kip en grote hoeveelheden samen met veel gekookte groene groente. ( witlof, broccoli, bloemkool, sperciebonen, etc) het vlees bak je in light boter, doe je in stukjes, dan gooi je de groente in de koekepan bij het vlees in, ff meebakken en tada je hebt werkelijk een bord vol eten.eet je helemaal vol hiermee dan heb je niet veel honger avonds. ik drink nooit water!! drink alleen sinas light( eigen merk albert hein, prima spul)
zo ben ik 16 kilo afgevallen, af en toe moet je ff doorzetten, maar dat is logisch als je wilt doorzetten. ik had alles al geprobeerd in 15 jaar. niets hielp. maar dit wel.
succes, en oh ja, ik ben niet speciaal gaan sporten erbij...ik werk gewoon overdag en 's avonds paardrijden.

Hoi, je beschrijft heel veel light producten, terwijl ik tot nu toe alleen maar slechte dingen over light heb gehoord. Dus die mijd ik liever.. zou overigens ook niet weten wat ik light zou moeten drinken, drink bijna geen fris, af en toe een glaasje cola, ik eet geen boter.. en eet alleen magere vleeswaren.. veel rouwkost en fruit.. nouja hopen dat ik gewoon meer geduld moet hebben..

marleen_usar schreef:
Ik doe de kholydraten leefwijze,ik noem het leefwijze want dat is het eigenlijk ook.Ik ben flink afgevallen en ook wordt je veel smaller.Soms denk je een dag niks te zijn kwijt geraakt blijk je toch weer een stuk strakker te zijn geworden.Het is goed vol te houden en je mag zat lekkere dingen eten.Er is ook nog niemand geweest die door deze levenwijze niet is afgevallen.

Dit heb ik zo´n geprobeerd, maar ik begon ZO erg uit mn mond te stinken, daar kon geen smint tegen op (kouwgum mag immers niet) Bovendien voelde ik me ontzettend slap. Dus dat werd niks..
Wat at jij op een dag?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:28

Slaap je wel voldoende??? Ik heb namelijk al meerdere keren gehoord dat genoeg slaap het afvallen ook beïnvloed.

Overigens zit ik net als jij in het zelfde schuitje, heb ook op een stal gewerkt en had in die tijd zelfs mooie zichtbare spiertjes op mijn buik, ik voelde mij toen ook ontzettend energiek(alleen de 1e 2 maanden niet omdat mijn lichaam heel erg moest wennen aan de arbeid)en ben toen ook heel erg afgevallen.

Nu heb ik een andere baan met veel lopen en stress,bovendien ben ik alleenstaande moeder en race de hele dag tegen de klok maar toch heb ik nu weer een buik met zo'n prachtige babyvet rand. Ik vind het verschrikkelijk (helemaal in skinny jeans) want mijn hele lichaam is bij mij slank alleen die buik niet. Ik eet/drink geen gekke dingen,beweeg van s'morgens kwart over 7 tot s'avonds 10 uur en toch krijg ik die spek laag niet weg. Tijd voor een sportschool heb ik niet dus ik weet de oplossing ook niet, gelukkig valt die buik in de winter nog enigszins te verbergen :o

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:31

Ik zou zeggen, wees blij met je huidige gewicht, je bent kerngezond!
Toen ik nog op een soortgelijk gewicht zat voelde ik me elke dag alsof ik bergen kon verzetten zo sterk, nu voel ik me dagelijks zwak, ziek of moe.

Als je nu gaat afvallen, ga je veel spieren verliezen, en ook veel energie, en dan haal je die dagelijkse 30 boxen echt niet meer hoor!

Ik wilde eigenlijk dat ik nooit was begonnen met afvallen, nu wil ik alleen nog maar terug naar 'toen'.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:28

Biieniie schreef:
muesli vind ik niet te eten.. ik at 100 gram cruesli sochtends (290 kcal ong) naar 40 gram ( 155 kcal) en mijn honger gevoel begint rond dezelfde tijd op te zetten..
Maargoed je zou toch denken omdat ik behoorlijk wat sport en verbrand dat er toch wel wat gewicht af zou moeten gaan, ondanks dat mijn lichaam het meteen gaat opslaan als reserve.. De reserves worden toch ook weer aangesproken omdat ik meer dan 1000 kcal verbrand op een dag..

nee hoor, want wanneer jij sport en zo weinig kcal binnen krijgt, is er niets om te verbranden in je lijf, véél meer binnen krijgen dus, en niet ongezond, maar je moet echt meer eten, te vaak gaan mensen heel weinig eten en weinig kcal, maar als je sport wil je lichaam iets hebben om te verbranden, en wanneer je lichaam dat niet heeft, zal je dus ook niet afvallen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:34

Ik heb de reactie's boven niet gelezen behalve van DramaQueen, en haar reactie klopt wel.
Maar volgens mij komt dit ook omdat jij je veel te veel met de calorieen bezig houd... en punt 2 is je krijgt veel te weinig calorieen binnen, je hoort tot zo'n 2000 binnen te krijgen.
Vind het eerlijk gezeg een beetje te ver gaan, je kijkt helemaal hoeveel gram je dingen eet etc. En je telt alle calorieen bij elkaar op. Probeer is een keer gewoon normaal ''meer'' dan dat je nu eet te eten. En door Sporten.. misschien zie je dan wel meer resultaat? door weinig te eten val je niet echt snel af.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:44

ik weet het puur omdat ik een zware sport doe, wanneer ik niet genoeg energie binnen krijg die dag kan ik niet fatsoenlijk draaien, je lichaam heeft het nodig om op te trainen. ga voor de grap eens op een boterham met hagelslag sporten, en de dag erna met een stevige goede maaltijd die genoeg voedingsstoffen en calorieën bevat, je motortje doet dan veel beter ze best en dan verbrand je uiteindelijk beter en meer.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:17

Dat zegt mijn moeder inderdaad ook altijd DramaQueen! Je motortje draaiende houden/je kacheltje laten branden :D