bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:02

Ben pas 30 geworden en dan krijg je automatisch een uitnodiging om een uitstrijkje te laten maken om baarmoederhalskanker uit te sluiten. ik zit te twijfelen of ik dit zal doen of niet. ben namelijk als de dood voor dokters en zie er echt enorm tegenop. op internet lees is ik dat baarmoederhalskanker veroorzaakt wordt door een bepaald virus wat weer overgebracht wordt door sexueel contact. wat nu als je dit niet hebt en het zit ook niet in de familie, heeft het dan zin om te testen??

VillaNeusjes

Re: bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:08

heyz Tieme
ik ben ook niet van dokters maar ik denk dat het wel verstandig is om het te doen , of je nu sexueel contact hebt gehad of niet. die tests zijn er niet voor niets.
misschien kan je vragen aan iemand om met je mee te gaan?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:31

Tieme: natuurlijk ga je dat uitstrijkje laten doen! Want jij weet niet of je dit virus hebt. En echt, het is niet eng, het doet niet zeer. Ik heb het inmiddels al 2 keer gehad en het valt echt zo mee. Natuurlijk is het niet prettig om half uitgekleed op zo'n tafel te liggen, maar weet dat je huisarts of de assistente dit dagelijks zien, en het is in jouw belang te weten of je zoiets hebt.
Gewoon doen!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:58

Ik zou het als ik jou was maar wel laten doen. Bij ons zit het ook niet in de familie. Mijn moeder liet elke 5 jaar een uitstrijkje maken. De ene keer was er niks aan de hand. 5 jaar later had ze baarmoederhalskanker in de hoogste vorm. Normaal duurt dit 10 jaar om te ontwikkelen, maar bij mijn moeder was het dus in 5 jaar gebeurt. Gelukkig laat ze trouw de uitstrijkjes doen en was ze er op tijd bij waardoor het via een simpele ingreep weggehaalt kon worden. Had ze geen uitstrijkjes laten maken, dan had ik nu waarschijnlijk geen moeder meer, want je voelt het echt niet, pas als het te laat is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:59

ik heb m ook gekregen :j
en ja ik ga het ook laten doen terwijl ik ook er ech niet van hou
maar heb wel een dikke maand geleden te horen gekregen dat mn vriendin baarmoederhalskanker heeft en geloof me dat zet je aan het nadenken!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:54

Ik moet er morgenmiddag ook naar toe. Ik vind het ook niet leuk. Vind het heel genant om daar zo met je blote gat te liggen. Maar de assistente doet dit dagelijks en die ziet het helemaal niet meer. Wees blij dat hier in Nederland de zorg zo goed is en je niet te horen krijgt dat er geen redden meer aan is als deze controles er niet zouden zijn. Altijd gaan naar zulke oproepen. Ze zijn er niet voor niets. Ze kunnen jou en je familie een hoop ellende besparen. Als je ooit eens gaat bevallen staan er misschien wel meer mensen om je bed. Nu is het alleen de assistente of de dokter. Sterkte in ieder geval!!!!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:49

Ik vroeg het me ook af, en nav je topic ben ik het dus nogmaals uit gaan zoeken. Ik heb op de site van het rivm gekeken, gedeelte bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Ze stellen:
- Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt daar het HPV
- Acht van de tien vrouwen raakt een keer besmet met dit virus.
- Het virus wordt overgedragen tijdens seks. Het virus is erg besmettelijk.
- Iedereen die seks heeft gehad, kan dus besmet zijn geraakt.

Hieruit haal ik (met name de laatste stelling) dat iedereen die géén seks gehad heeft níet besmet kan zijn. En omdat Baarmoederhalskanker het gevolg is van HPV (stelling 1) kan een maagd dus als logisch gevolg geen bmhk hebben. Lijkt me zinloos om je te laten testen op iets wat je niet kán hebben :+

OPGELET: Dit geldt dus alleen voor mensen die nóóit seksueel actief zijn geweest!

TS, uit je beginpost is me niet duidelijk of je het nu hebt over maagd zijn (nooit sexueel contact gehad) over momenteel niet seksueel actief. In het laaste geval kan je dus gewoon besmet zijn, in het eerste geval geldt bovenstaande riedeltje op basis van de informatie die de rivm site geeft! (Ik ben géén arts, ik trek alleen conclusies). Overigens geeft de site maagd zijn niet op als reden om je niet te laten testen, hier wordt in het geheel niet over gesproken. Ik vermoed omdat het een relatieve zeldzaamheid is bij 30+ :)

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:56

Even een kleine toevoeging op het bericht van Alwiene. Het klopt dat het HPV-virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt wordt, voornamelijk overgedragen wordt via seksueel contact. Echter, het kan ook overgedragen worden zonder dat er echt penetratie plaatsvind. Dit omdat het virus ook op de huid kan zitten. Dan is het wel moeilijker om het te krijgen, maar het kan dus wel. Toch is het inderdaad zo dat een maagd het virus zelden heeft. Tenzij ze wel andere seksuele handelingen heeft verricht, maar alleen nooit eh, echt seks heeft gehad. :Y)
Het onderzoek zelf is inderdaad vaak even ongemakkelijk, maar een arts is (als het goed is ;) ) zo professioneel dat die vrijwel nergens van opkijkt. Zelf vond ik het de eerste keer dat ik inwendig onderzoek bij iemand moest doen ook wel erg raar, maar inmiddels is het gewoon een onderdeel van mijn vak waarbij ik wel besef dat het voor mij misschien makkelijk is, maar voor de vrouw zelf niet altijd.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:11

@ Jollyjoy, die toevoeging was ik inderdaad nog even vergeten, had het wel gelezen maar niet meer aan gedacht om het over te nemen.
Ik begrijp dat jij wel een medisch gerichte opleiding hebt? Kan jij er iets over zeggen in hoeverre mijn conclusie klopt dat het bij absolute maagdelijkheid (Lees: muts heeft nog nooit andermans blote huid van dichtbij gezien :+ ) dus onmogelijk is om bmhk tgv het hpv te hebben (Waarom zegt iedereen HPV Virus de V van HPV staat toch al voor virus? Het is toch Humaan Pappiloma Virus?) en daarom onzinnig om dit te laten testen? :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:16

DOEN!!

Snap werkelijk niet dat je overweegt niet te gaan!!

Ik had met mijn 30e dus gelijk PAP4, ben behandeld en alles is nu okee. Als ik dit onderzoek had overgeslagen dan hadden mijn kids nu misschien zonder een moeder moeten opgroeien!

Oja het doet geen pijn en tis gratis ..... ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:20

Ik zou het doen. Mijn moeder is vorig jaar opgeroepen voor een mammagrafie, het was mooi mis. Zonder die grafie was het ws te laat geweest.
Er zat een knobbeltje in haar rechterborst, stadium 3, erg agressief, ook waren er kankercellen gevonden in haar lymfeklieren.
Ik wil er niet aandenken wat er gebeurd zou zijn als mn moeder het knobbeltje zelf zou ontdekken ;(

Ze is 2 keer geopereerd en kreeg een zware chemokuur. Nu een jaar later is ze schoon.
Waarom kreeg kreeg ze kanker? Geen idee, haar oma had borstkanker, maar verder niemand in de familie. Waarschijnlijk is het door een verwarde hormonenhuishouding gekomen. Haar lichaam was al half bezig om in de overgang te komen. Maar wie zal het zeggen.

Ik ben allang blij dat ze er nog steeds is :+:

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:38

Alwiene schreef:
@ Jollyjoy, die toevoeging was ik inderdaad nog even vergeten, had het wel gelezen maar niet meer aan gedacht om het over te nemen.
Ik begrijp dat jij wel een medisch gerichte opleiding hebt? Kan jij er iets over zeggen in hoeverre mijn conclusie klopt dat het bij absolute maagdelijkheid (Lees: muts heeft nog nooit andermans blote huid van dichtbij gezien :+ ) dus onmogelijk is om bmhk tgv het hpv te hebben (Waarom zegt iedereen HPV Virus de V van HPV staat toch al voor virus? Het is toch Humaan Pappiloma Virus?) en daarom onzinnig om dit te laten testen? :)

Ik studeer zelf verloskunde en heb dus ook af en toe met een gynaecoloog mee gelopen. Er is toen een keer volgens mij wel gezegd dat een 'absolute maagd' zoals jij dat omschrijft geen reden heeft om het onderzoek uit te laten voeren. Dus die conclusie klopt inderdaad.
De gynaecoloog die dit vertelde verder nog dat je ook vrouwen die altijd, met elk seksueel contact een condoom hebben gebruikt ook moet onderzoeken. Dit vanwege de huid-overdracht.

Het woord virus zit inderdaad al in HPV, maar door er virus achteraan te zeggen klinkt het wel wat logischer. Niet iedereen onthoudt de afkorting en dan klinkt het makkelijker als je er nog virus achteraan zegt.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:30

Ben vanmiddag geweest voor mijn uitstrijkje. Zat eigenlijk te wachten op het 'prikje' maar heb er helemaal niks van gevoeld. Gewoon gaan, dat kan je misschien een hoop narigheid besparen!!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:56

ik heb m vanmiddag ook gehad

fijn is anders maar het was maar 30 sec en dus zo gepiept :j

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:07

Ach ja, het is eigenlijk een fluitje van een cent!! Er zijn ergere dingen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:15

IK heb verder geen ervaringen met een uitstrijkje (16) maar ik heb wel de bmhk-prik gehad en daar bij het nodige onderzocht. En je kan heel snel onbewust besmet zijn, bij het nodige huid op huid contact of zweet (natuurlijk bij de geslachtsdelen en niet onder de oksels o.i.d.) kan je het virus al oplopen. Uit je openings post word mij niet duidelijk of je wel of geen seks hebt gehad dus daar kan ik verder niet veel over zeggen. Maar pas op je hebt het zo opgelopen en ik snap echt wel dat het niet leuk of prettig is maar denk goed na voor je beslist! Wij kunnen niet voor je kiezen maar denk echt goed na voor dat je iets doet! Het is niet niets waar we hier over praten!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:01

Hoi,

ik zou het zeker doen! Ik vind het zelfs een mooie kans om je gratis te laten onderzoeken. Ik word nog niet opgeroepen omdat ik 25 ben, maar als ik 30 ben laat ik het zeker doen!!!

Ik heb zelf één keer een uitstrijkje gehad. Ik was 32 weken zwanger en plotseling braken mijn vliezen. Zo wilden ze kijken of er een virus/bacterie aanwezig was.

Tuurlijk vindt niemand het fijn om bloot voor iemand te moeten verschijnen, maar daar moet je verder niet bij na denken. Die mensen zien niets anders! Bij veel huisartsen doen de assistentes uitstrijkjes!!! Misschien dat je je bij een vrouw prettiger voelt!!!!

Dus pak die kans om je gratis te laten testen!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:02

klopt ook helemaal
ik had ook een assistente ook een vrouw en voelde mij erg op mn gemak bij haar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:17

Heb het een jaar geleden ook weer gedaan (Op afroep eens in de 5 jaar) en mijn uitslag was toen niet goed ondanks dat ik geen klachten had.
Dus ik zou zéker gaan erg dom om niet te gaan. Ik moet eigenlijk weer voor controle maar stel dat maar uit.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:20

Komt niet veel voor maar ik ben nog maagd op mijn leeftijd. :o Heb vanmorgen even met de assistente van de huisarts gebeld. zij vertelde me dat baarmoederhalskanker inderdaad sneller voorkomt bij mensen die sexueel contact gehad hebben. de kans dat ik het dus zou hebben zou zeer klein zijn, maar het was niet uitgesloten dat ik het niet kon krijgen/hebben. er waren nog meer oorzaken van baarmoederhalskanker. ze gaf de nonnen als voorbeeld. nonnen hoefden nooit een uitstrijkje te laten maken omdat die toch geen sex hadden. toch bleken er nonnen te zijn die ondanks dat ze ooit sex hadden gehad, toch baarmoederhalskanker hadden. ze adviseerde me dus om het wel te doen. want het zou bijv. in de familie kunnen zitten en misschien zonder dat we het weten. dus maar meteen een afspraak gemaakt, dan kunnen we niet meer terug. aan andere kant moet ik het ook zo zien, het is even onprettig maar dan heb ik wel zekerheid en zijn ze er evt. op tijd bij. als ik het niet doe en ik blijk het later toch te hebben, dan heb ik nog veel meer polonaise aan m'n lijf.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:26

Ik heb het dus niet gedaan..
En ik weet dat iedereen me voor gek verklaard.. lekker belangrijk.

Het is mijn lijf en ik heb geen zin om voor elk ding te worden gecontroleerd.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:32

femmefatale1 schreef:
Ik heb het dus niet gedaan..
En ik weet dat iedereen me voor gek verklaard.. lekker belangrijk.

Het is mijn lijf en ik heb geen zin om voor elk ding te worden gecontroleerd.. :n

En heb je wel 'zin' in de eventuele gevolgen?
Sorrie kan die redenatie niet volgen, de kans dat je het virus bij je draagt is immers 80%

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:35

Goed dat je gaat Tieme!

Ik zou je niet voor gek willen verklaren femmefatale1, maar heb je niet zoiets van 'wat ik maar weet, dat weet ik dan maar?' Als je kanker in een vroeg(er) stadium ontdekt, kunnen ze vaak meer voor je doen. Ik zou zelf het woord 'geen zin' niet willen gebruiken als het om mijn gezondheid gaat, maar goed, ieder zijn eigen keuzes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:53

Zoals ik al verwacht had de reacties op mijn besluit.. en ja, ik weet dondersgoed wat het risico is.
En nee.. ik heb nu geen zin in gepruts, en als dat straks wel nodig is, so-be-it.

Maar moet er daarom weer gelijk zo gereageerd worden omdat ik dat niet wil??
Ik heb hierin al lang mijn beslissing gemaakt, en nee.. die zal niet veranderen..

En in een vroeg stadium meer voor je kunnen doen.. misschien wel ja.. maar wat als ze dat nou niet kunnen..
Dan weet je al die tijd al dat je een wandelende tijdbom bent, en ga je kliniek in, kliniek uit.. das ook niet lekker leven..
Dan kan je het maar beter niet weten.. :n

Ik koppig.. ja hoor, daar ben ik van overtuigd, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn mening verander..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:55

Alwiene schreef:
Ik vroeg het me ook af, en nav je topic ben ik het dus nogmaals uit gaan zoeken. Ik heb op de site van het rivm gekeken, gedeelte bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Ze stellen:
- Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt daar het HPV
- Acht van de tien vrouwen raakt een keer besmet met dit virus.
- Het virus wordt overgedragen tijdens seks. Het virus is erg besmettelijk.
- Iedereen die seks heeft gehad, kan dus besmet zijn geraakt.

Hieruit haal ik (met name de laatste stelling) dat iedereen die géén seks gehad heeft níet besmet kan zijn. En omdat Baarmoederhalskanker het gevolg is van HPV (stelling 1) kan een maagd dus als logisch gevolg geen bmhk hebben. Lijkt me zinloos om je te laten testen op iets wat je niet kán hebben :+

OPGELET: Dit geldt dus alleen voor mensen die nóóit seksueel actief zijn geweest!

TS, uit je beginpost is me niet duidelijk of je het nu hebt over maagd zijn (nooit sexueel contact gehad) over momenteel niet seksueel actief. In het laaste geval kan je dus gewoon besmet zijn, in het eerste geval geldt bovenstaande riedeltje op basis van de informatie die de rivm site geeft! (Ik ben géén arts, ik trek alleen conclusies). Overigens geeft de site maagd zijn niet op als reden om je niet te laten testen, hier wordt in het geheel niet over gesproken. Ik vermoed omdat het een relatieve zeldzaamheid is bij 30+ :)

Iedereen... dus dat is niet alleen met euh.. heteroseks?