Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

) zo professioneel dat die vrijwel nergens van opkijkt. Zelf vond ik het de eerste keer dat ik inwendig onderzoek bij iemand moest doen ook wel erg raar, maar inmiddels is het gewoon een onderdeel van mijn vak waarbij ik wel besef dat het voor mij misschien makkelijk is, maar voor de vrouw zelf niet altijd.
) dus onmogelijk is om bmhk tgv het hpv te hebben (Waarom zegt iedereen HPV Virus de V van HPV staat toch al voor virus? Het is toch Humaan Pappiloma Virus?) en daarom onzinnig om dit te laten testen?

Alwiene schreef:@ Jollyjoy, die toevoeging was ik inderdaad nog even vergeten, had het wel gelezen maar niet meer aan gedacht om het over te nemen.
Ik begrijp dat jij wel een medisch gerichte opleiding hebt? Kan jij er iets over zeggen in hoeverre mijn conclusie klopt dat het bij absolute maagdelijkheid (Lees: muts heeft nog nooit andermans blote huid van dichtbij gezien) dus onmogelijk is om bmhk tgv het hpv te hebben (Waarom zegt iedereen HPV Virus de V van HPV staat toch al voor virus? Het is toch Humaan Pappiloma Virus?) en daarom onzinnig om dit te laten testen?
Heb vanmorgen even met de assistente van de huisarts gebeld. zij vertelde me dat baarmoederhalskanker inderdaad sneller voorkomt bij mensen die sexueel contact gehad hebben. de kans dat ik het dus zou hebben zou zeer klein zijn, maar het was niet uitgesloten dat ik het niet kon krijgen/hebben. er waren nog meer oorzaken van baarmoederhalskanker. ze gaf de nonnen als voorbeeld. nonnen hoefden nooit een uitstrijkje te laten maken omdat die toch geen sex hadden. toch bleken er nonnen te zijn die ondanks dat ze ooit sex hadden gehad, toch baarmoederhalskanker hadden. ze adviseerde me dus om het wel te doen. want het zou bijv. in de familie kunnen zitten en misschien zonder dat we het weten. dus maar meteen een afspraak gemaakt, dan kunnen we niet meer terug. aan andere kant moet ik het ook zo zien, het is even onprettig maar dan heb ik wel zekerheid en zijn ze er evt. op tijd bij. als ik het niet doe en ik blijk het later toch te hebben, dan heb ik nog veel meer polonaise aan m'n lijf. femmefatale1 schreef:Ik heb het dus niet gedaan..
En ik weet dat iedereen me voor gek verklaard.. lekker belangrijk.
Het is mijn lijf en ik heb geen zin om voor elk ding te worden gecontroleerd..
Alwiene schreef:Ik vroeg het me ook af, en nav je topic ben ik het dus nogmaals uit gaan zoeken. Ik heb op de site van het rivm gekeken, gedeelte bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.
Ze stellen:
- Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt daar het HPV
- Acht van de tien vrouwen raakt een keer besmet met dit virus.
- Het virus wordt overgedragen tijdens seks. Het virus is erg besmettelijk.
- Iedereen die seks heeft gehad, kan dus besmet zijn geraakt.
Hieruit haal ik (met name de laatste stelling) dat iedereen die géén seks gehad heeft níet besmet kan zijn. En omdat Baarmoederhalskanker het gevolg is van HPV (stelling 1) kan een maagd dus als logisch gevolg geen bmhk hebben. Lijkt me zinloos om je te laten testen op iets wat je niet kán hebben
OPGELET: Dit geldt dus alleen voor mensen die nóóit seksueel actief zijn geweest!
TS, uit je beginpost is me niet duidelijk of je het nu hebt over maagd zijn (nooit sexueel contact gehad) over momenteel niet seksueel actief. In het laaste geval kan je dus gewoon besmet zijn, in het eerste geval geldt bovenstaande riedeltje op basis van de informatie die de rivm site geeft! (Ik ben géén arts, ik trek alleen conclusies). Overigens geeft de site maagd zijn niet op als reden om je niet te laten testen, hier wordt in het geheel niet over gesproken. Ik vermoed omdat het een relatieve zeldzaamheid is bij 30+