bokkers met q-koorts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

bokkers met q-koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:46

Zijn er bokkers met q-koorts??

Vraag het me af omdat er in mijn omgeving toch al verschillende mensen "besmet" zijn.
Tis niet besmettelijk van mens op mens , maar er zijn toch genoeg andere manieren om het te krijgen.

Ik wordt er morgen op gestest, en ben de afgelopen week goed ziek geweest.

Vraag me af wat andere ervaringen zijn.

Tinkerlady

Re: bokkers met q-koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Ik word er morgen ook op getest en hoop deze week meer te weten. Sinds 25 aug klachten. Met erge hoofdpijn begonnen, toen koorts, misselijk ofwel algeheel grieperig gevoel. Na een paar dagen wat beter. Lang verhoging gehad en tot nu toe na inspanning steeds verhoging met een koortsachtig gevoel.

Geen snotterigheden, geen hoest...maar me lekker voelen is anders. En jij?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:51

wat is dat q koorts?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:53

dat vraag ik mij nou ook af :?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:54

Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 14-09-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Mexicaanse griep ;)

Edit: te zien aan de link van Tinkerlady toch niet? :o
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 14-09-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Ik heb de q-koorts..
ik vertel er straks wel even meer over.. moet nu even eten ;)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:55

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:57

Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 14-09-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:58

Tinkerlady schreef:
_Tivoli_ schreef:
Mexicaanse griep ;)

Edit: te zien aan de link van Tinkerlady toch niet? :o

Nee zeker geen mexicaanse griep!
Zie daarover meer hier: http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/index.jsp
En in de pers. Graag over de griep niets in dit topic...het ging TS om Q koorts!

Tjee,sorry hoor :\
Ik denk dat ik niet de enige ben die deze door elkaar haalt.
Bovendien zei ik niks over het hebben van de griep,dus laat je rug maar zakken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:00

Wat is Q-koorts?
Q-koorts is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie. Het is een zoönose. Dat betekent dat mensen besmet kunnen worden door dieren die de bacterie bij zich hebben. Q-koorts komt vooral in het zuiden van Nederland regelmatig voor. Het is een ziekte die soms ernstige gevolgen kan hebben, vooral als het hart is aangetast.

Wat zijn de ziekteverschijnselen?
De meeste besmettingen verlopen zonder klachten of als een milde griepachtige ziekte. De bacterie verspreidt zich via het bloed door het lichaam en kan in alle orgaansystemen terechtkomen. Bij een ernstiger verloop begint de ziekte meestal acuut met heftige hoofdpijn en hoge koorts. Andere klachten kunnen zijn: koude rillingen, spierpijn, misselijkheid en braken, een longontsteking met een droge hoest en pijn op de borst, of een ontsteking van de lever. De leverontsteking verloopt vaak ongemerkt of gaat gepaard met buikpijn, misselijkheid, braken en diarree. Wanneer er ziekteverschijnselen optreden gebeurt dat gemiddeld 2 à 3 tot 6 weken na de besmetting.
Soms kan Q-koorts tot een chronische infectie leiden. Dan is er vaak een ontsteking aan het hart. Bij de chronische vorm kunnen de eerder genoemde klachten tot 10 jaar na de eerste besmetting optreden. Dit komt meestal voor bij patiënten met een verminderde weerstand of met langer bestaande hartklepafwijkingen. Zonder behandeling kan Q-koorts in zeldzame gevallen dodelijk zijn.

Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten?
Melkgeiten, schapen en koeien zijn de belangrijkste bron van de ziekte voor de mens in Nederland. Maar ook andere dieren zoals honden, katten, konijnen, duiven en andere vogels kunnen besmet zijn. De ziekte wordt soms door teken van dier op dier overgedragen. Geïnfecteerde dieren zijn meestal niet ziek. Zij scheiden de bacterie uit in de urine, ontlasting, melk, moederkoek, vruchtvliezen en het vruchtwater. Vooral tijdens een abortus of geboorte uit een geïnfecteerd dier vindt enorm veel uitscheiding van de bacterie plaats. De ziekte wordt overgebracht naar de mens doordat in de lucht aanwezige fijnstof met de bacterie besmet raakt en door de mens wordt ingeademd. Het drinken van rauwe melk kan ook een bron van besmetting zijn. Dieren zijn besmettelijk zolang zij de bacterie bij zich dragen. Dierproducten kunnen langdurig besmettelijk zijn. De ziekte wordt niet van mens op mens overgedragen.

Wie kunnen er ziek worden en wie lopen extra risico?
In principe kan iedereen ziek worden. Mensen die beroepsmatig met vee in aanraking komen, zoals veehouders, dierenartsen, abattoirpersoneel en laboratoriummedewerkers, lopen meer risico op besmetting. Patiënten met een verminderde weerstand, als gevolg van transplantatie, kanker, chronische nierziekte of zwangerschap, lopen meer risico om na besmetting ziek te worden. Besmetting van moeder op kind gedurende de zwangerschap is zeer uitzonderlijk.

Welke maatregelen kun je nemen om Q-koorts te voorkomen?
Vermijd consumptie van rauwe melk of rauwe melkproducten. De bacterie wordt inactief door pasteurisatie of koken. Aan zwangere vrouwen wordt geadviseerd om contact met schapen en geiten in de lammerperiode te vermijden. Bedrijven met abortusproblemen onder de veestapel dienen dit te melden bij het ministerie van Landbouw en moeten goede hygiëne- en beschermingsmaatregelen nemen. Er is in Nederland alleen een vaccin voor dieren beschikbaar.

Is Q-koorts te behandelen?
Meestal geneest Q-koorts spontaan na 1 à 2 weken. Soms is het nodig om na het vaststellen van de ziekte (door middel van bloedonderzoek) te starten met behandeling met een antibioticum. De behandeling moet 3 weken worden voortgezet als er sprake is van acute Q-koorts en meerdere jaren indien sprake is van de chronische vorm. Na een besmetting ontstaat een langdurige bescherming tegen de ziekte.

Kan iemand met Q-koorts naar kindercentrum, school of werk?
Iemand met Q-koorts of mensen die contact hebben gehad met een patiënt met Q-koorts mogen gewoon naar kindercentrum, werk of school. Q-koorts is immers niet van mens op mens overdraagbaar.

bron:
http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... ts_ISI.jsp

ik ben ongeduldig :o

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:05

Mijn lesgeefster is besmet, en weet te vroeg aan de slag gegaan. Nu weer hartstikke ziek met 40 graden koorts..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:23

ik probeer al 3x iets te plaatsen en als ik verzend klik krijg ik nieuw schermpje waar ik in kan typen pff frustrerend

maar ik ben zelf al 3 dagen ziek, lig in bed te bokken haha
maar we wonen op een melkveeboerderij waar ik eigenlijk niet kom, maar wel bij de buren die hebben paarden en koeien in een stal staan.
maar ik denk niet dat ik het heb, want heb alleen last van hoofdpijnen en 2 dagen beetje diaree gehad...koorts ook soms een beetje

vind wel raar dat deze ziekte niet zo in de media is als de mexicaanse griep

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:58

ik heb zelf veel last van hoofdpijn gehad..

het begon dit jaar ongeveer tijdens carnaval.. Ik werd een beetje verkouden. niet gek na 5 avonden wild stappen, vol gezopen met alcohol en in je t-shirt overstraat. midden in de winter. Dus het zal wel weer over gaan.

een week later ging ik op praktijkschool. met de hele klas een week naar horst (limburg) om daar lessen te krijgen met en over schapen,geiten,varkens,koeien en paarden.
Toen echt heel veel last gehad van hoesten en keelpijn. de hoest was zo ontzettend erg dat ik er net in leek te zitten. gelukkig lieve klasgenoten die met de auto met mij hoestsiroop gingen halen en keelpastilles. Maar we gingen ook naar een varkensstal die week. waar het droog en warm is. hele lage luchtvochtigheid. ik leek nog net niet te stikken in mijn hoest. pijn dat het deed. werd er niet goed van..

Week later. weer thuis en op school. nog steeds verkouden. bleef zo een tijdje. ik had zelfs mijn middenribspier gekneusd van het hoesten. ik drukte mezelf in bed of tegen de muur wanneer ik moest hoesten. het deed zo'n zeer. zelfs een tas oppakken of iets zwaars dragen ging niet. ik maar klagen over hoesten. ook had ik veel hoofdpijn.. ik dacht dat het kwam omdat ik mijn bril niet genoeg op had gezet.

Deze wel veel opgezet. nog geen verschil te merken. tot ik in juni toch maar eens naar de dokter ging voor de 3e verkoudheid. we gingen bloedprikken. aan mijn longen niets te horen en ik had ook geen koorts ( kan best zijn dat ik die wel gehad heb, maar dat voel ik niet zo snel) en ik ben geen opgever en ga meestal gewoon door en negeer de klachten..

Dokter dacht hooikoorts. en dus gingen we bloedprikken. ik hopen op geen hooikoorts, want dan zou ik niet meer kunnen paardrijden ofzo..
Nee toch Q-koorts.

Ik moest wel lachen een beetje. want sinds ik voor mezelf mijn ziektekosten ben gaan betalen (18 jaar) ben ik veel ' ziek ' geweest, tot mijn 18e haast niet. nou zo gezegd zo gedaan.
Ik volg een kuur van 2 weken en was in gedachte van dat het hierna wel over was.

Niet dus. nu is het september en heb ik nog veel last van hoofdpijn. ook veel verkoudheid nogsteeds. Ik moet wel elke 3 maanden bloedprikken om te kijken of het niet chronisch word. dan zijn we verder van huis.

Ik moet veel rusten wil mijn weerstand verbeteren. maarja, daar ligt het probleem. ik heb daar geen tijd voor..

maargoed.. we zien wel waar het schip strand..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:03

Misschien een stomme vraag:

Kunnen paarden ook Q-koorts krijgen??

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:05

Ik vraag het me ook af waarom er redelijk weinig over te doen is.

Bij mij begon het drie weken geleden met een verkoudheid. Snotteren en opgezette klieren. Niet ziek genoeg om thuis te blijven dus maar gewoon doorgegaan. Tot vorige week.

Ik heb 6 dagen boven de 40 graden koorts gehad. Hoofdpijn, spierpijn en last van de luchtwegen , verder eigenlijk weinig klachten.
2 verschillende antibiotica gehad en nu is de koorts gezakt maar ik voel me alles behalve fit.

Morgen nog een bloedtest, Op Q-koorts en Pfeiffer

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:56

Ik zit hier dicht oop de oorsprong (het is in Herpen bij een geitenboer begonnen toen ong 7 km hier vandaan). Ik heb m nog niet gehad gelukkig wel al veel mensen in de familie en vrienden/kenissen kring bij hun is gelukkig allemaal niet op t hart geslagen. Die zijn er wel ook echt goed ziek van geweest en dagelijks hoor ik nog mensen dat ze het hebben of hebben gehad. Nu zijn de dokters hier in de omgeving er wel wat allerter op als elders heb ik het idee.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:28

Tamara21 schreef:
Misschien een stomme vraag:

Kunnen paarden ook Q-koorts krijgen??

????

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:44

wat ik raar vindt is dat op het eerder geplaatste kaartje een blauwe belijning staat voor verplichte inenting.
ik woon in dat gebied en heb niks vernomen over verplichte inentingen.
zou ik daar achter aan moeten gaan?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:52

juline schreef:
wat ik raar vindt is dat op het eerder geplaatste kaartje een blauwe belijning staat voor verplichte inenting.
ik woon in dat gebied en heb niks vernomen over verplichte inentingen.
zou ik daar achter aan moeten gaan?

Heb je het sterretje gezien en gelezen wat eronder staat? Vaccinatie is niet voor iedereen namelijk.
'Gebied waar in 2009 vaccinatie tegen Q-koorts verplicht wordt voor schapen en geiten
op professionele melkgeiten- en melkschapenbedrijven en op bedrijven met een publieksfunctie.'
Ik weet verder niet hoe het zit, hoor, maar zag het staan. ;)

Ik ben (gelukkig) niet zo bekend met de Q-koorts, maar heb wel begrepen dat het echt een rotziekte is... Beterschap voor alle zieke mensen hier zo!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:30

Dat inenten geldt inderdaad voor risico bedrijven (schapen- en geitenhouders) en dan niet de mensen, maar de schapen en geiten zelf. ;)

Wachten voor mij is op de uitslag. Vandaag laten prikken...welles of nietes.... :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:12

weet je wat het vreemde is? mensen rond de geitenboer hebben nergens last van maar vele ander mensen wel.. zal het dan wel zeker te weten aan geiten liggen? het virus kan ook in de lucht zitten...

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:15

Ik heb Q-koorts

Behalve moe en veel hoesten snachts gaat het wel.

Wel uitputtend hoor!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:10

@ Sies beterschap!
Heb jij ook last (gehad) van hoofdpijn en koorts?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:14

Ik heb al 2 Jaar Q-koorts, ben nog steeds hardstikke ziek ervan.
Als ik tijd heb zal ik het topic even goed door lezen en er wat meer over vertellen.