Eetbuien, heeft iedereen die?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Eetbuien, heeft iedereen die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:04

Ja voor mij zijn ze eigenlijk vanzelfsprekend.
Ik heb soms eetbuien, vaak door emotie, maar kan ze toch wel redelijk onder controle houden, (eigenlijk meer door 'het maandelijkse feest' :+).

Maargoed, nu zit ik net Dr.phil te kijken, en zie ik een aantal obese mensen vertellen over hun eetbuien.
Wat in mijn hoofd weer linkt naar een boek, dat ik een tijd terug gelezen heb over een meisje die boulimia heeft, die eigenlijk dezelfde 'symptomen' heeft als deze obese mensen. (met boulimia hoef je niet perse te braken).

Dus nouja, dan rijst de vraag bij mij, in hoeverre zijn eetbuien 'normaal'? heeft iedereen die eigenlijk?

En voor de voedselkenners/psychologen etc onder ons;
Is er inderdaad een link tussen veel eetbuien (met uiterste obesitas) en boulimia (met of zonder braken). Of denk ik nu te simpel?
Beide word door (onverwerkte) emotie veroorzaakt en dwangmatig eten/handelen.

En waarom het me zo interreseert, is omdat obesitas zo ontzettend veel voorkomt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:05

Ik heb ook heel vaak eetbuien, eet dan alles wat ik tegenkom als het maar ongezond en alles is.. :=
Ik wijd het maar aan de leeftijd.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:07

Haha als ik een vrije dag heb dan eet ik niet omdat ik zoveel gedaan heb, maar gewoon omdat ik wil eten eten eten (en dan eigenlijk alleen lekkere dingen :') ). Ik ken maar weinig mensen die nooit echt een zak chips leegsnaaien.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:09

Pfoe ik heb ze ook wel hoor :') Meestal kan ik mezelf beheersen als mijn mams lekkere snaai gehaald heeft maar soms.. :oo

Shanelle

Re: Eetbuien, heeft iedereen die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:13

Hier nog een slachtoffer. Vooral als ik gefrustreerd ben .. Dan is er echt geen houden aan ! Alles gaat er dan in, chips, chocolade, citroen, soep, krakers, lasagne, zandkoekjes (in willekeurige volgorde :D) maar echt alles door elkaar, vreselijk .. En ohja, als het die tijd van de maand is; stop ik NIET met chocolade eten - zout interesseert me dan geen fluit !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:14

En ik heb ze ook. :j

Dan eet ik chips, chocola en zure matten door elkaar. :=
Vaak als ik ongesteld ben...maar soms ook gewoon. O:)

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:15

Ik heb ook wel (vr)eetbuien hoor!
Meestal rond de maandelijke periode, of als ik niet zo lekker in myn vel zit.

Ach, meestal neem ik de dag erna een balans dagje, dus dan is het weer mooi in evenwicht. :)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:16

Vreselijk! Ik wordt er gek van!
Ik snoep wat ik maar kan vinden..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:32

Hier nog een! Soms heb ik zoveel zin in snoep dat ik alles eet wat er in huis is :+
En vaak heb ik zin in alles tegelijk, zout, zoet, zuur :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:33

Ik heb in ieder geval vaak eetbuien. Ik ben nu op mijn lijn aan het proberen te letten dus ik neem niks meer van snoep mee naar huis (studentenkamer). Op een keer is de voorraad dan vanzelf op. Ik heb straks ook geen pasta meer, eigenlijk gewoon zo min mogelijk in totaal op voorraad. Je snoept toch minder als je alleen soepstengels hebt. Wel altijd fruit in huis.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 00:33

Van Boulimia is sprake als de vreetbuien gecompenseerd worden. Dit kan dmv veel beweging, vasten of laxeren/braken. Als je wel vreetbuien hebt maar dit niet compenseert, kan het duiden op bing eating disorder.

Obesitas is geen eetstoornis maar een toestand van het lichaam.

Zie http://www.eetstoornis.info/nae/cms_ken ... 81004DECA7

Maar ja, veel mensen hebben wel 's last van eetbuien. Er komt heel wat meer bij kijken, voor het een eetstoornis is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 00:35

[LZP] > [MW]

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:59

Je vraag: ja, ik denk dat er wel een LINK tussen is, maar het is niet helemaal hetzelfde. Het een kan wel naar het ander leiden natuurlijk, als je obese bent en je probeert af te vallen, gaat lijnen, het lukt niet, je valt weer terug in je eetgewoontes, je probeert het nog 20 x en wordt er doodongelukkig van, en op een gegeven moment kan dan iemand natuurlijk best z'n vinger in z'n keel stoppen om te proberen er af te geraken. Er zijn obese mensen die niet per definitie yo-yo-en, maar er zijn er ook die dat wel doen, en dan zit het toch dicht bij elkaar en is de stap snel gezet. Dan loopt het ene patroon wel in het andere over.

En nee, ik denk als je hormonaal, mentaal en psychisch helemaal in balans bent ,dan heb je geen last van eetbuien. De vraag is dus voor hoeveel mensen dat opgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:02

Wat Toekie al schreef. :j

Obesitas kan een gevolg van een eetstoornis zijn (meestal Binge Eating Disorder), zoals ondergewicht daar ook een gevolg van kan zijn. Maar beide (obesitas en ondergewicht) duiden dan weer niet per definitie op een eetstoornis.

Ik denk dat eetbuien (of emotie-eten) bij veel mensen (vrouwen wellicht meer dan mannen) voorkomt. Maar tussen een 'eetbui' en een 'eetbui' zit ook nog verschil. ;) Ik heb lang boulimia gehad, in die periode bestond een eetbui uit heel wat meer eten dan mijn 'eetbuien' van tegenwoordig, of die van vriendinnen. Het is pas een probleem als het je leven beheerst. Natuurlijk is het beter om emoties op een andere manier te verwerken dat te gaan eten, maar er zit een groot verschil tussen af en toe wat meer snaaien omdat je ongesteld bent of structureel grote eetbuien hebben omdat je niet anders meer kan.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:03

Emotie eter. vreet als ik niet lekker in mn velletje zit en kom dan een paar kilootjes aan. en die moeten er uiteindelijk weer af. slik nu obesimed.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:45

Emo eten...... wat klinkt dat bekend :=
En als het tijd is voor de rooie perdiode moet ook alles eraan geloven ;)

Bij mij is het kaas, chocolade en chips

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:54

Ik heb ze ook wel eens, van die snaaidagen dat ik op strooptocht ga en dan alles wil eten wat los en vast zit. Meestal kijk ik er naar en beheers ik mezelf, maar héél soms eet ik ook wel eens 4 speculaasjes achter elkaar :o Daarna voel ik me heel slecht, maar wel verzadigd :P

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:02

hmmmm ik zag zure matje voorbij komen :9 Verslavend maar oh zo pijnlijk voor je mond als je het
hele zakje leegeet in 1x (wel die rode he ;) )

Maarja vreetbuien, helaas komt dat bij mij erg vaak voor.
Vooral als ik thuis ben, dan loop ik constant naar de koelkast.

Kennen jullie dat dan ook? dat je expres niets in huis haalt, en je dan een vreetbui kreegt s ávonds.
JE WEET dat er niets eetbaars in de kastjes ligt, want je hebt al 100x gekeken, maar toch blijf je kijken en zoeken naar iets.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:09

Ik meld me ook.. Dat soort buien heb ik ook voordurend. Maar dan vooral met zoute dingen (chips/ patat) en drop.

Wat ik ook veel heb is tijdens het avond eten me helemaal voldouwen. Aardappel anders bijvoorbeeld mijn vriend en ik maken een ovenschaal voor 4 personen en snaaien die met zijn 2e weg. Patat??? Dat worden 2 borden patat + een kaassoufle.. En tijdens mijn lunch op kantoor haal ik gerust 3 broodjes daar waar collega's maar 1 zo een broodje en een soepje halen bijv.

Ook hebben we een snoep automaat en mijn god ik ben de hoofdsponsor.. Nee dames ik kan er ook echt over mee praten.. ZuChT word soms moe van mezelf :(. Moet er echt op gaan letten nu!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:11

Haha, ja dat toch even zoeken ken ik wel.

Hormonale onbalans... toen ik zwanger was verzon ik continue smoesjes om toch langs de supermarkt te gaan. En als ik er toch was kon ik net zo goed gelijk toastjes en brie meenemen... en die waren dan binnen korte tijd allemaal op.

Ach, was toen al blij wanneer ik iets binnen kreeg (erg veel misselijk geweest en at sommige dagen bijna niks), dat ik die vreemde eetbuien maar voor lief nam!

Maar ook zonder zwanger te zijn heb ik ze met enige (on)regelmaat. Emoties, hormonen... of gewoon zin in iets lekkers. Zodraeen pak/zak/doosje open is, is het zo leeg! (ongeacht wat er dan in zat)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:13

Ik herken mezelf er eigenlijk niet in.
Tuurlijk heb ik af en toe wel lekkere trek maar vreetbuien? Nee.
Dus in hoeverre het echt normaal is weet ik niet?!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:42

Ik heb ook nooit eetbuien. Maar bij mij is het wel anders denk ik... Ik heb een eetstoornis en verdring elk gevoel van honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:46

Kieffer schreef:
Ik heb ze ook wel eens, van die snaaidagen dat ik op strooptocht ga en dan alles wil eten wat los en vast zit. Meestal kijk ik er naar en beheers ik mezelf, maar héél soms eet ik ook wel eens 4 speculaasjes achter elkaar :o Daarna voel ik me heel slecht, maar wel verzadigd :P

Ik wou dat het bij mij bleef bij 4 speculaasjes. :o
Ik eet een heel pak speculaas op, en daarna een zak chips .. en dan ben ik echt kotsmisselijk. :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:47

Herken het ook _O-

Dan heb ik honger, en dan denk ik: "ff één chipje O:) "
En dat ene chipje wordt een hele zak. Maar na die zak heb ik nog steeds zin om wat te eten, en dan komt de drop/chocolade/koekjes/ijs _O-