Even niet lekker in je vel, jezelf afsluiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Even niet lekker in je vel, jezelf afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:40

Heey,

Iedereen kent het waarschijnlijk wel een periode of n aantal dagen dat je niet even lekker in je vel zit.
Bijv. Veel aan je hoofd of je voelt je gewoon down zonder reden.
Er zijn mensen die dan besluiten om zich af te sluiten voor de rest van de wereld.
Bijna niemand meer spreken alleen als het echt moet (werk bijv.), telefoon niet op nemen enz.
Als je dan vraagt waarom ze dat doen zeggen ze dat ze niemand in de weg willen zitten.
Ze willen andere mensen niet lastig vallen met hun rot bui want kunnen dan wel is wat droog
zijn en niet zo entougiast.
Ook willen ze niet praten met andere mensen om hun gewoon niet lastig te vallen met hun issues.
Zelfs de mensen die om hun geven (eventuele vriend, vriendin, familie) word genegeert en
dat alleen om hun niet te storen.

Waarom ik dit topic schrijf?
Ik snap dit dus niet zo goed. Als je niet lekker in je vel zit kan gebeuren natuurlijk heel logisch!
Maar waarom dan iedereen en alles negeren en je eigen op sluiten in je kamer?
Om mensen niet te storen? De meeste mensen die om je geven willen toch juist
met zo iemand praten en kijken of ze kunne helpen of gewoon even voor afleiding zorgen?
En ik weet niet hoe het bij de meeste mensen zit maar ik heb liever dat iemand n beetje vervelend
tegen je doet (je kan er immers rekening mee houden dat die persoon dan even niet lekker in zijn of haar vel zit) dan
negeert worden? Negeren en zo n persoon niet meer spreken lijkt me toch pijnlijker voor de omgeving (stel dat je bijv je vriend/ vriendin ineens n paar weken niet spreekt)?

En tuurlijk het is natuurlijk ieder zijn keus wat je in zo een situatie wil doen... maar opeens je vriend/ vriendin/ familie
negeren en niet meer spreken gaat naar mijn mening wel een beetje ver? (als het een paar dagen is oke maar weken en of maanden??)

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en of er mensen zijn die dit ook mee
gemaakt hebben (de mensen die liever zichzelf afsluiten of de mensen er om heen) en hoe jullie hier mee om gaan.
Laatst bijgewerkt door iefke op 06-09-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel

Like_peres

Re: Even niet lekker in je vel, je eigen afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:52

Ik wil dan júist dat mensen aandacht aan me besteden, want in de buurt zijn van andere mensen helpt, en dan soms ook effe lekker spuien. :)

Ik zou dat echt niet kunnen mijzelf opsluiten. :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:01

Ik ben sowieso iemand die heel erg behoefte heeft aan rustmomentjes zonder mensen om me heen. Dit kunnen gewoon een paar minuten zijn en dan kan ik ook in staat zijn iedereen te negeren.

Nu even terug naar je vraag, als ik een keer niet lekker in me vel zit of me erg down voel (met of zonder reden) wil ik ook graag dat mensen me met rust laten, zo min mogelijk aandacht van andere mensen. Het is niet zo erg als jij omschrijft(mensen echt helemaal negeren en telefoon niet opnemen ed), maar ik word wel heel bot en accepteer dan bijna geen hulp. Het beste is dan ook gewoon om me maar even te laten en niks van het botte aan te trekken dan is het ook sneller weer over.
Het is niet zo dat ik dat doe omdat ik hun niet wil storen/tot last wil zijn, nee het is gewoon omdat ik daar dan even heel erg behoefte aan heb en het van (goedbedoelde) hulp echt niet beter gaat worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:03

ik kan dat wel, doe het niet altijd maar soms ook wel

Ik wil dan gewoon even tijd voor mezelf en als ik dat doe ben ik zover dat ik ook even geen problemen van anderen erbij wil hebben. Heeft er vaak ook wel mee te maken dat ik dan bv wat weinig slaap heb gehad of me niet lekker voel, dan vind ik het heerlijk om even tijd voor mezelf te hebben.

edit: ijssnuiver, jij omschrijft precies wat ik probeer te zeggen ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:04

Ik wil mezelf ook echt níet opsluiten. Juist dan heb ik veel behoefte aan mensen om mij heen. En dan vooral mijn vriend.
Als ik op mijn werk ben, en ik voel me rot, dan bel ik hem op, kan ik even lekker janken (in de pauze :+ ) en kan hij me weer opbeuren! Zo thuis ook :j
Geef mij maar lekker mensen om me heen!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:05

Maar hoe lang zijn die periodes?
Een dag kan ik me best voostellen maar wat als je je n maand lang zo voelt?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:08

Hier eigenlijk precies het zelfde als ijssnuiver.
Als ik me down voel wil ik ook met rust gelaten worden.
Ik zal me niet helemaal afsluiten, maar wil ook niet iedereen om me heen.
Het enigste wat ik dan wil is rust.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:08

Juist dan laat ik mensen met rust, omdat ik weet dat ik heel erg gemeen uit de hoek kan komen en continu sarcastische opmerkingen maak.

Daarbij kan ik dan weinig hebben en dan moet ik dus juist geen mensen met voor mij op dat moment 'domme' vragen aan mn hoofd hebben.

Ik weet ook dat ik anders alles alleen maar erger maak en dat ik mensen kwets met mijn gedrag, daar ga ik me dan weer banketstaaf over voelen en dan wordt het niet beter.

Dus ja, ik ben op zulke momenten liever alleen :=

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:13

Ik ben iemand die het nodig heeft om regelmatig alleen te zijn. Ik word anders knettergek. Als ik niet lekker in mijn vel zit dan heb ik liever dat mensen mij met rust laten. Ik sluit me niet af en negeer mensen ook niet, maar ik zoek niet zelf het contact op. Mensen om mij heen weten ook dat ze me met rust moeten laten als ik niet lekker in mijn vel zit, omdat ik dat zelf fijn vind, maar ook doordat ik dan gewoon absoluut niet gezellig ben om mee om te gaan en onwijs gemene opmerkingen maak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:15

Ik heb soms echt even tijd voor mijzelf nodig en dan vind ik niets lekkerder dan gewoon echt alleen zijn. Dus dan heerlijk een hele dag op mijn kamer zitten met een voorraadje eten en drinken en ik tank helemaal bij :j
Enne als je mij dan wel bewust gaat storen omdat je er niet tegen kunt dat ik geniet van mijn 'ik-tijd' , dan kun je de wind van voren krijgen :=
Ik vind belangrijk dat mensen ook mijn wensen respecteren (lees: ik geef het van te voren aan :P) en dat ze mij ook lekker laten genieten. Want ik geef ook best gehoor aan als bv mijn vriend wel aandacht nodig heeft als hij down is. Dus dan wil ik ook dat hij mij bewust geen aandacht geeft als ik dat niet wil.

Overigens ben ik nooit down, maar dan heb ik het gewoon te druk gehad en moet ik bijkomen. Dus dan is een beetje drukte al teveel (en kan ik hele erge hoofdpijn krijgen of mijn weerstand gaat onderuit omdat ik mijn lichaam eerst de tijd moet geven om te herstellen).
(ik zou ook best een keer een week helemaal alleen op vakantie willen: heeeeeerlijk! Natuurlijk maak ik dan wel contact met anderen die daar ook zijn bv even een babbeltje, maar echt even helemaal alleen zijn lijkt mij best fijn :j Ik heb altijd mensen om mij heen aangezien ik nog thuis woon)
Als iemand zich een maand down voelt en zich opsluit dan kom ik wel langs en verbreek ik de 'radio-stilte' want een maand down zijn en niets willen dat is vrij depri... en dan is vaak een schop onder de kont wel handig. Anders blijf je in je 'radio-stilte' modus.
(of iemand moet er bewust voor kiezen om met zichzelf te zijn, niet omdat 'ie down is, maar om zichzelf te herontdekken. Maar dan zijn ze wel gelukkig)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:16

Die periodes kunnen verschillen. Sowieso dus iedere dag eventjes. Die periodes kunnen ook gewoon even op me kamer cumputeren/studeren of lekker naar paard gaan. Zelfs een stuk lopen alleen kan dan lekker zijn(terwijl ik lopen helemaal niet zo lekker vind :+ ).

Wanneer ik me down voel, dan kan het ook verschillen in welke mate. Vaak merk ik het wel aan mezelf en ga ik bewust al even iets alleen doen(even naar boven of gewoon paardrijden oid) en daarna is het vaak ook weer over. Maar soms als mensen de boodschap niet goed begrepen hebben en dan doorgaan met die (goedbedoelde) hulp aanbieden, dan kan ik steeds chagerijniger worden en dan ontploft op den duur de bom. Wanneer dat gebeurd kan rustig in staat zijn me de hele dag af te sluiten naar die persoon(iets wat gelukkig niet veel gebeurd).

Maar kort gezet verschillen die periodes heel erg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:18

ijssnuiver schreef:
Ik ben sowieso iemand die heel erg behoefte heeft aan rustmomentjes zonder mensen om me heen. Dit kunnen gewoon een paar minuten zijn en dan kan ik ook in staat zijn iedereen te negeren.

Nu even terug naar je vraag, als ik een keer niet lekker in me vel zit of me erg down voel (met of zonder reden) wil ik ook graag dat mensen me met rust laten, zo min mogelijk aandacht van andere mensen. Het is niet zo erg als jij omschrijft(mensen echt helemaal negeren en telefoon niet opnemen ed), maar ik word wel heel bot en accepteer dan bijna geen hulp. Het beste is dan ook gewoon om me maar even te laten en niks van het botte aan te trekken dan is het ook sneller weer over.
Het is niet zo dat ik dat doe omdat ik hun niet wil storen/tot last wil zijn, nee het is gewoon omdat ik daar dan even heel erg behoefte aan heb en het van (goedbedoelde) hulp echt niet beter gaat worden.

Het is net of ik mezelf hoor praten hier.

Ik ben dit jaar een paar maanden echt goed down geweest. Zat gewoon echt niet lekker in mijn vel, er liep van alles niet lekker, wat het geheel alleen maar erger maakte. Heb hele dagen alleen op mijn kamer gezeten en vond dat eigenlijk wel prima zo. Ik negeerde mensen niet als ik telefoon kreeg, maar zocht het ook niet echt op. Nu scheelt het wel, een vriend heb ik niet en mijn ouders spreek ik zowiezo al weinig en mijn beste vriendin woont in brabant terwijl ik in Gelderland woon. Mijn vriendinnen hier in Wageningen hebben het uiteraard wel gemerkt, maar ik probeerde wel gewoon met de gezellige dingen mee te doen. Ook al zat ik dan gewoon echt niet in mijn hum, als ik het echt niet meer trok dan ging ik gewoon.

mentjuh

Re: Even niet lekker in je vel, je eigen afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:43

Ik denk dat iedereen wel eens tijd voor zichzelf nodig heeft dat heeft iedereen wel denk ik.

Maar is er is eenverschil tussen n dag of 2 en n paar weken of maanden ik heb het meer over de wat langere periodes :)

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:32

ijssnuiver schreef:

Dat heb ik dus ook, alleen de laatste tijd wel heel erg vaak en dat vind ik nu wat minder worden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:12

Ook ik heb er een handje van me helemaal af te sluiten bij een dip. Voornamelijke reden; ik weet dan geen raad met mezelf; hoe moet ik dan een ander uitleggen waar ik tegen aan loop? Pas als ik écht begin te panieken laat ik eens wat merken. Wat anderen nergeren betreft; ik wordt inderdaad korter van stof naar collega's. Het scheelt dat ik op mezelf woon, en toch nooit bel :P sms is wat afstandelijker, dus daar heb ik dan geen moeite mee.
Dips konden bij mij helaas lang duren, zeg maar paar maanden. Maar het gaat al een hele tijd goed, waarbij dips gewoon normale 'off-day's' zijn geworden

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:19

LZP -> MW

mentjuh

Re: Even niet lekker in je vel, jezelf afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 02:11

uuhu? aah sorry wist niet dat hij bij mensen en welzijn hoorde te staan :? raar maargoed XD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 02:17

Ik doe dit ook. :) Als ik me niet lekker voel moet iedereen me gerust laten. Meestal is het volledige afsluiten een paar uur oid... De dagen er na ben ik gewoon wat minder spraakzaam zeg maar. :) Nu ben ik sowieso een vrij zwijgzaam en introvert persoontje. :) Zelfde verhaal als Juut, ik ben dan in de war en ik weet zelf niet wat ik met mezelf aan moet en wat er scheelt... Hoe moet ik dat dan in godsnaam uitleggen aan anderen?

MSN, Chat, SMS, schrijven en tekenen zijn op zo'n moment dé manieren om me van dat gevoel af te leiden.... Maar irl ben ik wat korter van stof en lach ik niet zoveel als normaal. :) Als je er echt naar vraagt zeg ik gewoon dat ik niet lekker in mijn vel zit maar dat ik niet goed weet waarom... Dus ik verberg het niet oid, maar ik kom er ook niet mee buiten uit mezelf.

Sowieso heb ik ook nood aan rustmomenten zoals hier voor gezegd, zit ik echt in een slechte periode, dan ben ik soms een tweetal maanden na elkaar heel erg kort, niet zozeer onvriendelijk maar wel korter en wat stiller... Ik meng me dan niet in gesprekken tenzij me wat gevraagd word enz, ben wat afstandelijker zeg maar.... Degene die me kennen weten dat ik het dan moeilijk heb met dingen en die laten me dan doen... Ik zeg dan sporadisch eens wat, antwoord op vragen en praat nog wel met mensen die ik echt ken, meestal wel over hun dan en niet over mezelf. Dus ik kan me zeker wel voor langere periodes afsluiten... Maar ik sluit mezelf niet op in mijn huis. ;) Je komt dan alleen helemaal niets meer te weten van me.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 02:56

dankjullie wel voor de reacties :)

maar hoe gaan jullie hier mee om in bijv. een relatie?
wil je je vriend/vriendin dan ook even niet meer zien?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 02:59

Vriend laat me dan gerust, ik praat over algemene dingen maar ben ook hier beduidend stiller. Zijn ook momenten waarop ik niet knuffel bv. :o

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 03:35

Je in een lege kamer 'opsluiten' en iPod aanzetten en oortjes echt goed in je oren duwen. Ogen sluiten en genieten van muziek als de 'Dire Straits' enzo. Die muziek kan mij echt herbronnen.
Ver weg van alles. Hoeft op zich niet lang te zijn.
Gewoon een moment voor jezelf, van jezelf.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:37

Ik doe dit ook vaak, maar negeer mensen dan niet. Als ik even niet wil kletsen zeg ik gewoon gedag en ga ik mn gang verder. Mensen vragen dan soms wel wat er aan de hand is, soms vertel ik het, meestal niet. Denk dat zoiets gewoon in je zit. Als andere mensen dit bij mij doen kan ik hier juist weer slecht tegen.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:29

Ik herken het wel een beetje, maar vooral wat x_Rebecca schrijft.

Als ik niet lekker in mijn vel zit ben ik binnen no time overprikkeld en reageer dan soms erg kortaf of 'gemeen'.
Ben dan erg opstandig.

Het helpt me om 1 of 2 mensen te hebben bij wie ik mijn ei kwijt kan dan en verder doe ik graag veel alleen en zoek de rust op.
Lange wandelingen, boek lezen, fietsen met muziekje op.....
Even terug bij mezelf en wat IK wil en nodig heb.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:32

Dit is voor mij heel bekend,op zulke momenten moet iedereen me met rust laten.
En zowiezo ben ik echt een einzelganger,kan ook erg geirriteerd raken als ik elke dag niet op zijn minste een uur voor mijzelf heb.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:41

Soms denken mensen ook te veel hoor ...
Dan denken ze dat er wat is en gaan ze 10x door, zeg je 10x nee en snappen ze het nog niet.
Ik ben beantwoord mijn telefoontjes en smsjes echt alleen als ik zin heb. Daarbij krijg ik vaak nutteloze smsjes van mensen waarvan ik denk, dat antwoord weet je al en daar besteed ik dan ook helemaal geen aandacht aan.
Vriendin van waarmee ik sms die spreek ik soms hele periodes niet, dat komt van beide kanten en het is heerlijk!
Er wordt altijd wel gezeurd dat er zoveel mensen zijn die geen contact met (bijna) iedereen willen hebben, maar draai het eens om. 10x op een dag de vraag krijgen van 1 persoon als het wel goed met je gaat? Denk je dan daarna niet van, oke die hoef ik ook niet meer lastig te vallen met mijn probleem?

Ik vind het namelijk héérlijk als ik met rust word gelaten. Dan hoef ik niet nog 10x een smsje of een vraag te krijgen als het wel gaat, of als die gene mee kan rijden naar het paard. Nee.