Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
HannahFrouk schreef:Mag ik vragen hoe lang zo´n aanval duurt?
En heb je tijdens die aanval dan ook een tranend oog of zere neus? Heb je die aanvallen vooral ´s nachts?
crossmonster schreef:Idd het klinkt een beetje als een lichte vorm van clusterhoofdpijn.
IK zou vragen om een verwijs naar de hoofdpijnpolie om de hoofdpijn eens goed onder de loep te nemen.
Heb je ook je ogen al eens laten testen, en dan met name op de onderlinge samenwerking?
Citaat:Clusterhoofdpijn is een bijzonder pijnlijke, maar zeldzame variant van migraine.
Clusterhoofdpijn komt voornamelijk voor bij mannen ouder dan 30 jaar.
De elkaar snel opvolgende aanvallen kunnen worden opgewekt door alcoholgebruik of onvoldoende zuurstoftoevoer (bijvoorbeeld op grote hoogten). Een aanval begint vrijwel altijd plotseling en verdwijnt binnen een uur.
De eerste symptomen zijn vaak jeuk of waterige afscheiding uit één neusgat; deze verschijnselen gaan vooraf aan intense pijn aan dezelfde zijde van het hoofd die zich rond het oog verspreidt. Na de aanval kan het ooglid aan die zijde omlaag hangen en vaak is de pupil vernauwd.
De aanvallen treden op in groepen, variërend van twee per week tot verscheidene per dag. De aanvallen van clusterhoofdpijn duren zes tot acht weken (soms langer) en worden gevolgd door tussenpozen van enkele maanden zonder hoofdpijn.
volgens mijn omgeving. VivaLaVida schreef:migraine is anders.. dan krijg je een vervormd beeld (vlekken/lichtflitsen bij veel mensen, bij mij gaat het verder naar waanbeelden in de zin van dat ik dingen zie bewegen in huis enz)
ik word dan ook echt helemaal para in mijn hoofd, weet niet meer wat ik moet doen, kraam onzin uit en ga overgeven.
Bij jou klinkt het inderdaad een beetje als clusterhoofdpij, maar sommige symptomen heb je dan weer niet. Schijnt wel ook super pijnlijk te zijn..
Flosje446 schreef:Van een vervormd beeld heb ik geen last. Ik heb wel vaak het idee dat ik in een droomwereld leef (maak alles van een afstand mee), maar dat komt gewoon door de pijn, ik kan me dan niet meer concentreren.
Flosje446 schreef:VivaLaVida schreef:migraine is anders.. dan krijg je een vervormd beeld (vlekken/lichtflitsen bij veel mensen, bij mij gaat het verder naar waanbeelden in de zin van dat ik dingen zie bewegen in huis enz)
ik word dan ook echt helemaal para in mijn hoofd, weet niet meer wat ik moet doen, kraam onzin uit en ga overgeven.
Bij jou klinkt het inderdaad een beetje als clusterhoofdpij, maar sommige symptomen heb je dan weer niet. Schijnt wel ook super pijnlijk te zijn..
Van een vervormd beeld heb ik geen last. Ik heb wel vaak het idee dat ik in een droomwereld leef (maak alles van een afstand mee), maar dat komt gewoon door de pijn, ik kan me dan niet meer concentreren.
Misschien idd verstandig om een dagboek bij te houden. Het is iig niet gerelateerd aan ongesteld zijn, daar ben ik ondertussen wel achter.
Accupunctuur staat op de planning voor oktober. Ik heb eind september eerst een afspraak bij een MDL-arts voor zware maagproblemen. Ik wil eerst kijken wat daar uitkomt.
HannahFrouk schreef:Het kan een heel milde vorm van clusterhoofdpijn zijn, en dat zou idd inhouden dat imigran (neusspray) helpt. Maar het klinkt nog niet helemaal exact als clusterhoofdpijn (meer info nodig)
Lalidan schreef:Migraine en clusterhoofdpijn liggen dicht bij elkaar. Het zijn zusje van elkaar en dat is ook logisch, want ze worden beide veroorzaakt door een bloedvat wat zich verwijd in je hoofd.
De symptomen van clusterhoofdpijn op internet zijn erg leuk, maar vooral gebaseerd op de klachten van mannen. Simpelweg omdat 95% van de patienten mannelijk is. Uit ervaring kan ik vertellen dat vrouwen vaak iets andere symtpomen hebben, minder kleinzerig zijn én daarnaast tijdens zo'n aanval andere klachten kunnen hebben.
Bij mij is vorig jaar eindelijk de diagnose clusterhoofdpijn gesteld. Wat maakte dat het 4 jaar geduurt heeft, was dat ik sowieso al migraine had. Daarnaast veroorzaakten de aanvallen een behoorlijke spanningshoofdpijn. Dit vertekende het beeld heel erg, omdat het leek alsof de aanval te lang aanhield. Terwijl de meest erge pijn toch in golven kwam opzetten.
het meest kenmerkende verschil tussen migraine en clusterhoofdpijn is de bewegingsdrang. Iemand met migraine wíl niks anders dan stil in een donkere, stille kamer liggen. Iemand met clusterhoofdpijn gaat het liefst lopen, schreeuwen, zichzelf slaan, bewegen, wat dan ook. Alleen niks bied verlichting...... Ook ik ging uiteindelijk met de grootste moeite dan maar in bed liggen, met mijn hoofd in mijn kussen gedrukt en een washandje tegen mijn pijnlijke kant aan. Het kost enige zelfdiscipline, maar zoals gezegd, andere dingen werken ook niet. En dan kan ik mijn energie beter sparen, want de aanvallen op zich zijn meer dan vermoeiend.
Een ander kenmerk van cluster hoofdpijn is dat het komt in periodes. Zo heb je dagen, weken, tot zelfs maandelang dagelijks of bijna dagelijks 1 of meerdere aanvallen (en daarbij kan het tussendoor behoorlijk blijven zeuren), en zo ben je dagen, weken tot ook maanden ineens klachtenvrij.
Zoals al geadviseerd is, zou ik een hoofdijndagboek bijhouden, maar wel heel nauwkeurig. DUs niet enkel neerzetten wat voor hoofdpijn je hebt, maar ook waar, hoe intenst, hoe lang, veranderd het op de dag etc. En daarmee dan toch nog een keer naar een neuroloog gaan. De eerste neuroloog heeft het bij mij ook gemist, de tweede had het aan de hand van mijn dagboek heel snel door wat het probleem was. Nu heb ik imigran, zuurstof en medicijnen die de aanvallen voorkomen en gaat het een stuk beter! Maar dat dagboek is, naast een eventuele opname, de enige manier om echt duidelijk te krijgen wat er aan de hand is.
Heel veel sterkte, want hoofdpijn hebben kan vervelender zijn dan veel mensen denken!
ilse18 schreef:Lalidan schreef:Migraine en clusterhoofdpijn liggen dicht bij elkaar. Het zijn zusje van elkaar en dat is ook logisch, want ze worden beide veroorzaakt door een bloedvat wat zich verwijd in je hoofd.
De symptomen van clusterhoofdpijn op internet zijn erg leuk, maar vooral gebaseerd op de klachten van mannen. Simpelweg omdat 95% van de patienten mannelijk is. Uit ervaring kan ik vertellen dat vrouwen vaak iets andere symtpomen hebben, minder kleinzerig zijn én daarnaast tijdens zo'n aanval andere klachten kunnen hebben.
Bij mij is vorig jaar eindelijk de diagnose clusterhoofdpijn gesteld. Wat maakte dat het 4 jaar geduurt heeft, was dat ik sowieso al migraine had. Daarnaast veroorzaakten de aanvallen een behoorlijke spanningshoofdpijn. Dit vertekende het beeld heel erg, omdat het leek alsof de aanval te lang aanhield. Terwijl de meest erge pijn toch in golven kwam opzetten.
het meest kenmerkende verschil tussen migraine en clusterhoofdpijn is de bewegingsdrang. Iemand met migraine wíl niks anders dan stil in een donkere, stille kamer liggen. Iemand met clusterhoofdpijn gaat het liefst lopen, schreeuwen, zichzelf slaan, bewegen, wat dan ook. Alleen niks bied verlichting...... Ook ik ging uiteindelijk met de grootste moeite dan maar in bed liggen, met mijn hoofd in mijn kussen gedrukt en een washandje tegen mijn pijnlijke kant aan. Het kost enige zelfdiscipline, maar zoals gezegd, andere dingen werken ook niet. En dan kan ik mijn energie beter sparen, want de aanvallen op zich zijn meer dan vermoeiend.
Een ander kenmerk van cluster hoofdpijn is dat het komt in periodes. Zo heb je dagen, weken, tot zelfs maandelang dagelijks of bijna dagelijks 1 of meerdere aanvallen (en daarbij kan het tussendoor behoorlijk blijven zeuren), en zo ben je dagen, weken tot ook maanden ineens klachtenvrij.
Zoals al geadviseerd is, zou ik een hoofdijndagboek bijhouden, maar wel heel nauwkeurig. DUs niet enkel neerzetten wat voor hoofdpijn je hebt, maar ook waar, hoe intenst, hoe lang, veranderd het op de dag etc. En daarmee dan toch nog een keer naar een neuroloog gaan. De eerste neuroloog heeft het bij mij ook gemist, de tweede had het aan de hand van mijn dagboek heel snel door wat het probleem was. Nu heb ik imigran, zuurstof en medicijnen die de aanvallen voorkomen en gaat het een stuk beter! Maar dat dagboek is, naast een eventuele opname, de enige manier om echt duidelijk te krijgen wat er aan de hand is.
Heel veel sterkte, want hoofdpijn hebben kan vervelender zijn dan veel mensen denken!
Wat jij hier omschrijft komt precies overeen met mijn soort hoofdpijn, alleen is het bij mij afgeschreven als spanningshoofdpijn.
Ik kan inderdaad ook weken/maanden helemaal nergens last van hebben, maar ook weken/maanden achterelkaar wel hoofdpijn. Dit varieert dan van een constant aanwezige zeurende pijn, naar heftige aanvallen.
Met flink wat ibuprofen valt het wel wat af te remmen, maar helaas merk ik nu dat mijn maag dat niet zo fijn meer vind.
Wat het meest frustrerende is, is dat er elke keer maar gezegd word dat ik me niet zo druk moet maken, eens wat meer moet praten in plaats van een binnenvetter zijn. Terwijl ik zelf helemaal geen idee heb waarover ik me dan druk maak, of zou moeten maken.