Hoofdpijn. Herkent iemand mijn klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Hoofdpijn. Herkent iemand mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:02

Ik heb al zo lang ik mij kan herinneren hoofdpijn. De laatste paar jaar is het een stuk heviger en komt het vaker voor. Ik ben meerdere keren bij een KNO-arts geweest, maar die heeft niets kunnen vinden. Het is vaak een sluimerende pijn die zich regelmatig doorzet in hele hevige hoofdpijn. Ik heb er dan zoveel last van dat ik niet meer weet wat ik met mezelf aan moet. De hoofdpijn zit vooral rond mijn ogen, neus en jukbenen, maar het verplaatst zich ook wel naar de zijkant/ bovenkant van mijn hoofd. Ik voel meestal een zware aanval aankomen doordat mijn neus gaat dichtzitten en/ of mijn ogen dik worden. Bij zware hoofdpijn of langdurige lichte hoofdpijn, neem ik een pijnstiller, ga in mijn bed liggen met een doek over mijn hoofd en probeer te slapen. Dit is wel een probleem, want ik heb tijdens een zware aanval onwijze bewegingsdrang. Ik kan dan bijna niet stil liggen.

Omdat mijn huisarts niet zo goed weet wat hij met mijn hoofdpijn moet doen, ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die mijn klachten herkennen en misschien tips voor mij hebben.

Kaka

Re: Hoofdpijn. Herkent iemand mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:07

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:56

De huisarts zei dat mijn symptomen niet overeen komen met migraine. Binnenkort dan toch maar weer is naar de huisarts.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:57

Mag ik vragen hoe lang zo´n aanval duurt?
En heb je tijdens die aanval dan ook een tranend oog of zere neus? Heb je die aanvallen vooral ´s nachts?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 01:23

Bij mij komen de symptomen ook niet volledig overeen met migraine, maar migraine-medicijnen werken wel als een tierelier. Toch maar eens om vragen dus als ik jou was.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 02:57

Het kan een heel milde vorm van clusterhoofdpijn zijn, en dat zou idd inhouden dat imigran (neusspray) helpt. Maar het klinkt nog niet helemaal exact als clusterhoofdpijn (meer info nodig)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 05:56

Idd het klinkt een beetje als een lichte vorm van clusterhoofdpijn.

IK zou vragen om een verwijs naar de hoofdpijnpolie om de hoofdpijn eens goed onder de loep te nemen.

Heb je ook je ogen al eens laten testen, en dan met name op de onderlinge samenwerking?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 07:33

HannahFrouk schreef:
Mag ik vragen hoe lang zo´n aanval duurt?
En heb je tijdens die aanval dan ook een tranend oog of zere neus? Heb je die aanvallen vooral ´s nachts?

De duur van zo'n aanval is moeilijk te zeggen. Als ik er niets aan doe, dus gewoon doorga waar ik mee bezig ben (wat meestal niet lukt), dan blijft de hoofdpijn gewoon aanhouden. De enige oplossing is in bed gaan liggen, iets er voor innemen, kamer donker maken en proberen te slapen. Dan trekt de hoofdpijn meestal binnen 1 a 2 uur weg. Tranende ogen heb ik heel vaak, maar of dat ook tijdens een aanval is weet ik niet. Mijn neus doet wel heel erg zeer, daar begint het ook vaak, daarom dachten de artsen eerst dat het probleem in mijn neus zat of met mijn holtes te maken had. De aanvallen zijn vooral overdag (zowel 's ochtends, 's middags als 's avonds). Mijn huisarts heeft al eens gewezen op clusterhoofdpijn, maar mijn klachten komen niet helemaal overeen met clusterhoofdpijn.

crossmonster schreef:
Idd het klinkt een beetje als een lichte vorm van clusterhoofdpijn.

IK zou vragen om een verwijs naar de hoofdpijnpolie om de hoofdpijn eens goed onder de loep te nemen.

Heb je ook je ogen al eens laten testen, en dan met name op de onderlinge samenwerking?

Ik laat regelmatig mijn ogen nakijken en draag ook een bril. De samenwerking tussen mijn ogen is niet helemaal goed, maar ook niet verontrustend. Mijn linkeroog doet graag waar die zelf zin in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:39

migraine is anders.. dan krijg je een vervormd beeld (vlekken/lichtflitsen bij veel mensen, bij mij gaat het verder naar waanbeelden in de zin van dat ik dingen zie bewegen in huis enz)

ik word dan ook echt helemaal para in mijn hoofd, weet niet meer wat ik moet doen, kraam onzin uit en ga overgeven.

Bij jou klinkt het inderdaad een beetje als clusterhoofdpij, maar sommige symptomen heb je dan weer niet. Schijnt wel ook super pijnlijk te zijn..

Citaat:
Clusterhoofdpijn is een bijzonder pijnlijke, maar zeldzame variant van migraine.
Clusterhoofdpijn komt voornamelijk voor bij mannen ouder dan 30 jaar.

De elkaar snel opvolgende aanvallen kunnen worden opgewekt door alcoholgebruik of onvoldoende zuurstoftoevoer (bijvoorbeeld op grote hoogten). Een aanval begint vrijwel altijd plotseling en verdwijnt binnen een uur.

De eerste symptomen zijn vaak jeuk of waterige afscheiding uit één neusgat; deze verschijnselen gaan vooraf aan intense pijn aan dezelfde zijde van het hoofd die zich rond het oog verspreidt. Na de aanval kan het ooglid aan die zijde omlaag hangen en vaak is de pupil vernauwd.

De aanvallen treden op in groepen, variërend van twee per week tot verscheidene per dag. De aanvallen van clusterhoofdpijn duren zes tot acht weken (soms langer) en worden gevolgd door tussenpozen van enkele maanden zonder hoofdpijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:43

Het beste is een hoofdpijn dagboek bij te houden een maand.
Dus opschrijven wat je eet (ivm allergie), wat je doet en hoeveel hoofdpijn je gehad heb, ongesteld? .
Zo kan je op zoek gaan naar een patroon in jouw hoofdpijn cyclus.

Ik heb migraine die maandelijks gerelateerd is aan mijn ongesteld zijn. Het enige voordeel is dat ik weet wanneer ik uitgeschakeld zal zijn door de migraine. Daar kan ik mijn agenda op aanpassen en de wedstrijden met mijn paard rondom heen plannen.
De pijn/verstopt zijn van een neusgat is voor mij ook een van de symptomen, naast pijn achter mijn oog, het zien van lichtflitsen, misselijk, gevoelig voor licht en geluid. En mega chagerijnig }> volgens mijn omgeving.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:46

Hoi

Ik heb sinds januari aan 1 stuk door hoofdpijn het begint bij mijn slaap en als de aanvallen erg zijn gaat het over mijn wenkbrauw naar beneden ook heb ik een ongelooflijke bewegingsdrang ik heb bij 3 neurologen gelopen en die wisten niet wat het was heb veel medicijnen gehad voor zenuwpijn etc maar niks werkte en nu zit ik bij iemand die accupuntuur doet en kraakt en dat werkt erg goed!! en ben zo goed als van de pijn af.

In eerste instantie had ik zoiets van die man kan me er echt niet van af helpen, maar heb het toch geprobeerd baat het niet dan schaat het niet dacht ik en ik ben echt blij dat ik gegaan ben!

dus misschien zou het voor jouw ook werken?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 08:13

VivaLaVida schreef:
migraine is anders.. dan krijg je een vervormd beeld (vlekken/lichtflitsen bij veel mensen, bij mij gaat het verder naar waanbeelden in de zin van dat ik dingen zie bewegen in huis enz)

ik word dan ook echt helemaal para in mijn hoofd, weet niet meer wat ik moet doen, kraam onzin uit en ga overgeven.

Bij jou klinkt het inderdaad een beetje als clusterhoofdpij, maar sommige symptomen heb je dan weer niet. Schijnt wel ook super pijnlijk te zijn..

Van een vervormd beeld heb ik geen last. Ik heb wel vaak het idee dat ik in een droomwereld leef (maak alles van een afstand mee), maar dat komt gewoon door de pijn, ik kan me dan niet meer concentreren.

Misschien idd verstandig om een dagboek bij te houden. Het is iig niet gerelateerd aan ongesteld zijn, daar ben ik ondertussen wel achter.

Accupunctuur staat op de planning voor oktober. Ik heb eind september eerst een afspraak bij een MDL-arts voor zware maagproblemen. Ik wil eerst kijken wat daar uitkomt.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:20

Flosje446 schreef:
Van een vervormd beeld heb ik geen last. Ik heb wel vaak het idee dat ik in een droomwereld leef (maak alles van een afstand mee), maar dat komt gewoon door de pijn, ik kan me dan niet meer concentreren.

Heb ik inderdaad ook dan is het later net of je het niet echt meegemaakt hebt allemaal. Ook ben ik duizelig, misselijk, onrustig, en smorgen gaat het wel en naar mate de dag vordert wordt het erger en het begint bij mij altijd bij mijn slaap. Halverwege de middag begin avond kan ik bijna niks meer door de pijn. En de laatste keer dat ik bij de neuroloog was heeft hij op mijn slaap zitten vroeten en doen om te voelen of er iets vreemds zat en daarna had ik zo'n pijn dat ik er doodziek van was.

Het is echt verschrikkelijk om het te hebben want het beheerst je hele leven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:21

Google eens op 'clusterhoofdpijn'.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:38

Migraine en clusterhoofdpijn liggen dicht bij elkaar. Het zijn zusje van elkaar en dat is ook logisch, want ze worden beide veroorzaakt door een bloedvat wat zich verwijd in je hoofd.

De symptomen van clusterhoofdpijn op internet zijn erg leuk, maar vooral gebaseerd op de klachten van mannen. Simpelweg omdat 95% van de patienten mannelijk is. Uit ervaring kan ik vertellen dat vrouwen vaak iets andere symtpomen hebben, minder kleinzerig zijn én daarnaast tijdens zo'n aanval andere klachten kunnen hebben.

Bij mij is vorig jaar eindelijk de diagnose clusterhoofdpijn gesteld. Wat maakte dat het 4 jaar geduurt heeft, was dat ik sowieso al migraine had. Daarnaast veroorzaakten de aanvallen een behoorlijke spanningshoofdpijn. Dit vertekende het beeld heel erg, omdat het leek alsof de aanval te lang aanhield. Terwijl de meest erge pijn toch in golven kwam opzetten.
het meest kenmerkende verschil tussen migraine en clusterhoofdpijn is de bewegingsdrang. Iemand met migraine wíl niks anders dan stil in een donkere, stille kamer liggen. Iemand met clusterhoofdpijn gaat het liefst lopen, schreeuwen, zichzelf slaan, bewegen, wat dan ook. Alleen niks bied verlichting...... Ook ik ging uiteindelijk met de grootste moeite dan maar in bed liggen, met mijn hoofd in mijn kussen gedrukt en een washandje tegen mijn pijnlijke kant aan. Het kost enige zelfdiscipline, maar zoals gezegd, andere dingen werken ook niet. En dan kan ik mijn energie beter sparen, want de aanvallen op zich zijn meer dan vermoeiend.

Een ander kenmerk van cluster hoofdpijn is dat het komt in periodes. Zo heb je dagen, weken, tot zelfs maandelang dagelijks of bijna dagelijks 1 of meerdere aanvallen (en daarbij kan het tussendoor behoorlijk blijven zeuren), en zo ben je dagen, weken tot ook maanden ineens klachtenvrij.

Zoals al geadviseerd is, zou ik een hoofdijndagboek bijhouden, maar wel heel nauwkeurig. DUs niet enkel neerzetten wat voor hoofdpijn je hebt, maar ook waar, hoe intenst, hoe lang, veranderd het op de dag etc. En daarmee dan toch nog een keer naar een neuroloog gaan. De eerste neuroloog heeft het bij mij ook gemist, de tweede had het aan de hand van mijn dagboek heel snel door wat het probleem was. Nu heb ik imigran, zuurstof en medicijnen die de aanvallen voorkomen en gaat het een stuk beter! Maar dat dagboek is, naast een eventuele opname, de enige manier om echt duidelijk te krijgen wat er aan de hand is.

Heel veel sterkte, want hoofdpijn hebben kan vervelender zijn dan veel mensen denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:41

Dat merkte ik ookal op, die bewegingsdrang klopt niet bij migraine... Laat ik het zo zeggen; ik kan dan niet eens bewegen want ik kan niet eens lopen dan zo wazig is alles, niks klopt meer in mijn hoofd dan.. Je wil alleen maar totale stilte en rust. Zelfs een druppende kraan kan dan verschrikkelijk pijn doen in je hoofd, als je loopt bonken de stappen die je zet, door in je hoofd.. Dat is een verschil met clusterhoofdpijn zou je zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:44

Flosje446 schreef:
VivaLaVida schreef:

Misschien idd verstandig om een dagboek bij te houden. Het is iig niet gerelateerd aan ongesteld zijn, daar ben ik ondertussen wel achter.

Accupunctuur staat op de planning voor oktober. Ik heb eind september eerst een afspraak bij een MDL-arts voor zware maagproblemen. Ik wil eerst kijken wat daar uitkomt.

Ik heb het echt maar 2 keer in het jaar ofzo, migraine.. Vooral na veel stress. Heeele erge koppijn, zwaar hoofd. En dan zie ik bijvoorbeeld gordijnen op me afkomen of een bank die verschuift, ik ga overgeven en heel erg janken terwijl ik niet verdrietig ben (geen emotie voel) en hele stukken beeld vallen ook weg zeg maar. Een leeg stuk in je gezichtsveld.. echt super apart, ik wist niet wat me overkwam de 1e keer!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:50

Ik heb precies dezelfde klachten als Ts, oog,dicht,neusgat gat dicht en hoofdpijn in een soort golvende beweging,van constant zeuren naar zo,n heftige pijn dat ik dacht dat ik gek werd. Bij mij is er na lang onderzoek ook clusterhoofdpijn(klusterhoofdpijn) uitgekomen. Als je googeld weet je meer. Maar schrik niet, het wordt ook wel zelfmoordhoofdpijn genoemt. Ik gebruik nu medicijnen en het gaat prima met me.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:51

Vervelend voor je! Heb je al eens nagedacht of het mischien uit je nek of rug kan komen? Mijn vriend heeft migraine en met fysiotherapie/manueltherapie had hij er een stuk minder last van. Daanaast is bijhouden wat je eet en wanneer je hoofdpijn hebt ook heel goed. Mijn vriend kreeg standaard in het weekend hoofdpijn. Op maandag t/m vrijdag nam hij op zijn werk 's ochtends vroeg koffie en in het weekend pas later.

Overigens zie in nu in de advertentie onderaan: Hoofdpijn? Doe de test en weet in 1 minuut wat je eraan kunt doen. http://www.hoofdpijn.nl. Wie weet helpt het?

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:56

Heb je misschien ook nek- schouder- of rugklachten?
Bij mijn man komt zijn hoofdpijn daar vandaan.
Ook bijna dagelijks en nu hij regelmatig bij een manueel therapeut loopt gaat het stukken beter. De hoofdpijn is weg en als hij het weer voelt opkomen maakt hij weer een afspraak om de knopen weg te masseren.

Edit: JosineS was me voor ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:01

HannahFrouk schreef:
Het kan een heel milde vorm van clusterhoofdpijn zijn, en dat zou idd inhouden dat imigran (neusspray) helpt. Maar het klinkt nog niet helemaal exact als clusterhoofdpijn (meer info nodig)

wat houd dat in? ik zelf heb namelijk ook heel veel last van hoofdpijn. maar bij mij is het meer zware hoofdîjn ,wegdraaien evenwichtstoornissen etc, ook kno arts met ct scan niks gevonden door gesturrd naar de neuroloog voor mri scan ook niks maar bij zit de hoofdpîjn boven op me hoofd en vanachter en het zit er constant met ook af en toe hevige momenten

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:15

Kom er nou wel achter dat ik niet de enige ben dit last heeft van vage hoofdpijn klachten waar geen art iets mee kan... en dan zeggen ze nog tegen mij je bent een uitzondering!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:45

Ik heb voor de rest geen rug of nekklachten. Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee.

@Destiny: Mijn huisarts zei juist dat in 90/95% van de mensen met hoofdpijn dit niet komt door een medische oorzaak. En het kwam er op neer dat ik er maar mee moest leren leven of het alternatieve circuit in moest gaan.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:00

Lalidan schreef:
Migraine en clusterhoofdpijn liggen dicht bij elkaar. Het zijn zusje van elkaar en dat is ook logisch, want ze worden beide veroorzaakt door een bloedvat wat zich verwijd in je hoofd.

De symptomen van clusterhoofdpijn op internet zijn erg leuk, maar vooral gebaseerd op de klachten van mannen. Simpelweg omdat 95% van de patienten mannelijk is. Uit ervaring kan ik vertellen dat vrouwen vaak iets andere symtpomen hebben, minder kleinzerig zijn én daarnaast tijdens zo'n aanval andere klachten kunnen hebben.

Bij mij is vorig jaar eindelijk de diagnose clusterhoofdpijn gesteld. Wat maakte dat het 4 jaar geduurt heeft, was dat ik sowieso al migraine had. Daarnaast veroorzaakten de aanvallen een behoorlijke spanningshoofdpijn. Dit vertekende het beeld heel erg, omdat het leek alsof de aanval te lang aanhield. Terwijl de meest erge pijn toch in golven kwam opzetten.
het meest kenmerkende verschil tussen migraine en clusterhoofdpijn is de bewegingsdrang. Iemand met migraine wíl niks anders dan stil in een donkere, stille kamer liggen. Iemand met clusterhoofdpijn gaat het liefst lopen, schreeuwen, zichzelf slaan, bewegen, wat dan ook. Alleen niks bied verlichting...... Ook ik ging uiteindelijk met de grootste moeite dan maar in bed liggen, met mijn hoofd in mijn kussen gedrukt en een washandje tegen mijn pijnlijke kant aan. Het kost enige zelfdiscipline, maar zoals gezegd, andere dingen werken ook niet. En dan kan ik mijn energie beter sparen, want de aanvallen op zich zijn meer dan vermoeiend.

Een ander kenmerk van cluster hoofdpijn is dat het komt in periodes. Zo heb je dagen, weken, tot zelfs maandelang dagelijks of bijna dagelijks 1 of meerdere aanvallen (en daarbij kan het tussendoor behoorlijk blijven zeuren), en zo ben je dagen, weken tot ook maanden ineens klachtenvrij.

Zoals al geadviseerd is, zou ik een hoofdijndagboek bijhouden, maar wel heel nauwkeurig. DUs niet enkel neerzetten wat voor hoofdpijn je hebt, maar ook waar, hoe intenst, hoe lang, veranderd het op de dag etc. En daarmee dan toch nog een keer naar een neuroloog gaan. De eerste neuroloog heeft het bij mij ook gemist, de tweede had het aan de hand van mijn dagboek heel snel door wat het probleem was. Nu heb ik imigran, zuurstof en medicijnen die de aanvallen voorkomen en gaat het een stuk beter! Maar dat dagboek is, naast een eventuele opname, de enige manier om echt duidelijk te krijgen wat er aan de hand is.

Heel veel sterkte, want hoofdpijn hebben kan vervelender zijn dan veel mensen denken!

Wat jij hier omschrijft komt precies overeen met mijn soort hoofdpijn, alleen is het bij mij afgeschreven als spanningshoofdpijn.
Ik kan inderdaad ook weken/maanden helemaal nergens last van hebben, maar ook weken/maanden achterelkaar wel hoofdpijn. Dit varieert dan van een constant aanwezige zeurende pijn, naar heftige aanvallen.
Met flink wat ibuprofen valt het wel wat af te remmen, maar helaas merk ik nu dat mijn maag dat niet zo fijn meer vind.
Wat het meest frustrerende is, is dat er elke keer maar gezegd word dat ik me niet zo druk moet maken, eens wat meer moet praten in plaats van een binnenvetter zijn. Terwijl ik zelf helemaal geen idee heb waarover ik me dan druk maak, of zou moeten maken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:09

ilse18 schreef:
Lalidan schreef:

Wat jij hier omschrijft komt precies overeen met mijn soort hoofdpijn, alleen is het bij mij afgeschreven als spanningshoofdpijn.
Ik kan inderdaad ook weken/maanden helemaal nergens last van hebben, maar ook weken/maanden achterelkaar wel hoofdpijn. Dit varieert dan van een constant aanwezige zeurende pijn, naar heftige aanvallen.
Met flink wat ibuprofen valt het wel wat af te remmen, maar helaas merk ik nu dat mijn maag dat niet zo fijn meer vind.
Wat het meest frustrerende is, is dat er elke keer maar gezegd word dat ik me niet zo druk moet maken, eens wat meer moet praten in plaats van een binnenvetter zijn. Terwijl ik zelf helemaal geen idee heb waarover ik me dan druk maak, of zou moeten maken.

Dat heb ik dus ook. Het kan een hele periode weg zijn, maar er ook weer weken/maanden achterelkaar zijn. Nu loop ik alweer een paar dagen rond met licht gezeur en één zware aanval. Ik neem er zo weinig mogelijk voor in, omdat mijn maag daar niet tegen kan. Als het echt niet meer gaat dan neem ik wel wat, maar dat moet eigenlijk altijd in combi met slapen, want ondanks de bewegingsdrang is dat toch het meest effectief.