Afvallen? Geen probleem!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Afvallen? Geen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:01

Heel veel mensen hebben dus last van dat ze willen afvallen, overgewicht of wat dan ook. Andere zijn normaal, En weer andere Lijden aan Anorexia. :) Nou ik zit dus overal een beetje tussen in. Ik zie mezelf een beetje als het hebben van een eetstoornis.
Even mijn "eetleven" op volgorde:

1 tot 4 jaar: Ik at normaal.
4 tot 8 jaar: Ik at slechter als een gemildeld kind.
8 tot 12 jaar, Ik was niet meer normaal. ik at bijna niks, voornamenlijk ronde mijn 11e. Je kreeg niks bij me naar binnen, ik had geen honger, geen trek. ik zag er slecht uit en was brood en brood mager, Mijn ribben waren makkelijk te tellen.

Vanaf mijn 4/5e woog ik onder het gemiddelde, en de dokter vond dat erg slecht voor mijn doen. :)
Nou ben ik 13 en heb me een jaar lang goed gedragen, ik woog soms 50 soms 57 en daar tussen in.
Ik mocht dus absoluut niet onder de 50 hangen, dan zou het mis gaan ;)
Ik ben nou enkele jaren verder, en baal wat er is gebeurd. Ik val steeds meer af, Heb geen eetlust meer en het gaat dus slechter.
Begrijp mij niet verkeerd! Ik vind eten harstikke lekker, heb er geen angst voor en ben ook niet bang om dik te worden, maar ik heb af en toe dus totaal geen honger :)
En sh*t happens, En ik baal er als een stekker van. Maar sinds paar weken geleden ben ik van 56 naar 49 gegaan.
Jezus wat gaat dat snel! :oo

Naar de huisarts heeft geen zin. Mijn ouders zeggen dat ik maar gewoon moet eten...
Iemand enkele tips waardoor ik mezelf een beetje op de been houd om beter te eten en het toch echt maar eens moet gaan doen? Honger of niet... Het zal moeten!

*Ik ben hellaas wel zo'n iemand, als ik geen honger heb kan niemand me dwingen. dat moet het echt geheel uit mijzelf komen..*

Cadaz

Re: Afvallen? Geen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:09

ik zou toch hulp gaan zoeken als ik jou was

iig moeten je ouders je achter je kont aanzitten dat je op de juiste tijden genoeg eet

en ookal heb je geen honger toch eten, ALTIJD

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:10

Dat is makkelijker gezecht dan gedaan natuurlijk :)
Mijn ouders deden dat eerder wel, Ze zouden me haast aan mn haren trekken om te eten := Toen heb ik eens een keer zo geweigerd, dat ik net zo lang moest blijven zitten tot ik het op ad. 's avonds om 9 uur zat ik er nog. Heb niks gegeten, Heel eigenweis en koppig, toen was ik 10 :) Mijn ouders hebben het zowaar "opgegeven" en zeggen af en toe alleen nog eens, eet je eten eens op. Meer doen ze niet, ze weten dat ze er toch niks tegen in kunnen brengen als ik niet eet..

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:13

en waarom eet je niet dan? je zegt dat je geen honger hebt...
maar dan kun je tog gewoon eten?

ikzelf heb ook wel eens geen zin,maar eet wel...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:15

Probeer volgens een vast patroon te eten. Het moet uit jezelf komen zeg je, prima, wie let je? Ook als je geen trek hebt kun je iets naar binnen stoppen, al is het maar een appel of een cracker, je moet ergens beginnen!
Op jouw leeftijd ben je nog flink in de groei en heb je die voedingsstoffen dus hard nodig!

Lukt het nou niet, trek dan toch aan de bel bij de huisarts, die zal je wrs doorverwijzen naar een dietiste/voedingsdeskundige.

Succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:15

Ik weet niet. Het is toch anders, Als ik niet eet dan eet ik niet. Ik heb geen honger, geen zin of vind het niet lekker. Zo zit het gewoon, het klinkt heel erg van "eigenweis en koppig"en van "eet gewoon " Maar dat is anders als je denkt. Als ik niet eet, dan kan ik voor mezelf niet eten,. Dan krijg ik het er gewoon niet in..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:16

Waarom heeft naar de HA gaan geen zin dan? Helpt die je ook niet meer dan? Misschien is er wel een of ander stofje in je lichaam die zorgt dat je geen honger hebt of zo?

Vaak zie je namelijk dat in tabletten om af te vallen die stof juist extra er in zit ( ja hoor, kom ik nu net niet op de naam :roll: ) misschien dat jij het dan teveel hebt of zo??

Is het eerste wat bij mij op komt.

En lust je geen drink ontbijt of zo? Van die goede morgen of zo? Heb je iets te drinken, en krijg je iig toch al iets aan voeding binnen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:17

JustaLive schreef:
Ik weet niet. Het is toch anders, Als ik niet eet dan eet ik niet. Ik heb geen honger, geen zin of vind het niet lekker. Zo zit het gewoon, het klinkt heel erg van "eigenweis en koppig"en van "eet gewoon " Maar dat is anders als je denkt. Als ik niet eet, dan kan ik voor mezelf niet eten,. Dan krijg ik het er gewoon niet in..

Dat klinkt toch echt als een eetstoornis... hoe hard je het ook ontkent...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:18

Nou ik moet zeggen, Brood gaat heel goed. meestal eet ik altijd goed brood. De "zin"is er dus wel. Maar het is gewoon zo dat ik helmaaaaal niet van warm eten hou, Dus dan weiger ik. Dat doe ik niet, maar dat gebeurd gewoon..
Met brood eten werk ik makkenlijk 5 broodjes naar binnen...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:20

JustaLive schreef:
Iemand enkele tips waardoor ik mezelf een beetje op de been houd om beter te eten en het toch echt maar eens moet gaan doen? Honger of niet... Het zal moeten!

JustaLive schreef:

HIer in spreek je je zelf wel tegen niet waar? Je weet dat je moet, en toch doe je het niet?

Verder geef je aan dat je brood wel graag eet, dan zou ik daar iig al eens mee beginnen, minimaal 3 keer per dag brood eten met goed stevig beleg. Daarna kun je altijd eens proberen met een soepje dr bij of zo?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:24

Zonder warm eten kun je prima overleven, als je het maar varieert. Er zijn duizenden recepten voor (koude) maaltijdsalades te vinden op internet, en ook met brood valt veel te varieren (idd wat vind je van soep en brood)!

IndoradoRedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:28

Ik ben het er niet helemaal mee eens om te zeggen ''dat je maar gewoon moet eten''. Als ik geen honger heb, en ik eet door, word ik kotsmisselijk en weet ik zeker dat ik er later ziek van ben.
Blijf gezond eten, maak wat je lekker vind, eet wat jij nodig vind, maar zoek wel professionele hulp. Het kan zijn dat je een bepaald stofje niet aanmaakt waardoor je honger krijgt,
(dat is toch zo, of zeg ik nu iets heel raars? :? )
daar is wel wat aan te doen. :)

Succes! +:)+

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:36

Ik weet niet hoe groot je bent maar ik woog nog zo'n 10 kilo minder op jouw leeftijd..nooit wat van gezegt door de huisarts oid. Nu weeg ik ook rond de 52 kilo en dat is prima, voor mijn doen eigenlijk al zwaar zelfs haha. ( ben nu 20)
Ik heb net als jij gewoon soms geen trek. Soms eet ik in de ochtend niks, of in de middag en als ik druk ben merk ik om 5 uur dan pas dat ik nog niks heb gegeten :Y) . Het gevoel van honger ontbreekt ofzo heel apart maar moet er aan denken om te eten.
Als je niet van warm eten houdt eet je toch koud? Ook dan kan je vanalles naar binnen werken hoor ;) , salades e.d.

Ik zou het niet zo snel als een probleem zien eigenlijk :o , eet gewoon 3 keer op de dag en als je niet warm wilt eten eet je maar nog een boterhammetje s'avonds toch? Als je maar wel genoeg energie naar binnen krijgt!
Misschien kan je eens naar een dieetist, die kan dan vertellen wat je bijv. koud kan eten maar wel genoeg stoffen heeft die je nodig hebt. De eerste paar afspraken zijn vaak voor je verzekering dus valt te proberen?

@ indoradoredi: denk dat ik dat stofje idd mis, ik eet alleen maar om het lekker of omdat het tijd is om te eten haha. Honger heb ik dus pas als ik tot 5 uur smiddags niets eet en mijn buik pijn begint te doen. :Y)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:22

Als je wel gemakkelijk brood naar binnen krijgt, dan eet je toch gewoon 3x per dag brood?

Het zou volgens mij erg kunnen helpen om een keer met een voedingsdeskundige te gaan praten. Die kan je precies vertellen welke stoffen je nodig hebt, hoeveel, en hoe dit zich vertaalt in wat je moet eten. Je bent volop in de groei, je wil toch niet dat je later problemen krijgt met je spieren/botten/tanden omdat je nu te koppig bent om te eten?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:40

Jullie zeggen het allemaal heel makkelijk. Dan eet je toch gewoon 3 x per dag brood?
Nou vertellen julie het tegen mijn ouders? :')
Mijn vader en moeder springen uit hun vel als ze dat horen, en die zeggen gewoon, je eet maar gewoon wat de pot schaft. En als je dat niet eet dan eet je maar niks.
Brood daarná zit er dus ook niet in...
Rooz: Dan weeg jij OF heeeeeeeeeel erg onder je gewicht, of je bent heel klein en dun.
Ik ben wel iets langer dan gemiddeld maar ben wel slank qua postuur.

Ik baal echt ontsettend dat heel veel zeggen dat het wel iets "ernistigs" is. Ik kan hier echt niet mee aan komen kakken bij mijn ouders snappen jullie? ;(

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:18

Tsjah, aan de ene kant is dat ook wel begrijpelijk. Je bent pas 13, ouders zien het als rebelleren, je wilt niet eten wat je moeder kookt, zij zien het als puberteit. Misschien eens samen met één van je ouders naar de HA, daar je probleem uitleggen, zodat ze van de HA kunnen horen dat het echt niet goed gaat zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:19

Bouillon van knorr(?) werkt eetlustopwekkend. Misschien kun je dat eens een paar keer per dag drinken, misschien dat dan je eetlust weer terugkomt.
3x per dag brood is idd niet heel slecht, maar goed is het ook niet. Je mist dan echt voedingsstoffen die in het avondeten wel zitten. Of je moet heel erg veel gaan compenseren met je broodbeleg. Maar goed is het niet.
vind je het eten wel lekker? Of lust je gewoon heel veel dingen niet. En als je zelf je lievelingseten gaat maken, iets wat je het allerallerlekkerst vind om te eten. Heb je dan ook geen zin om het op te eten?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:41

Eet wat je lekker vindt, dat is wat ik van de diëtiste te horen kreeg. :j Gezond is nu even niet zo belangrijk, het voornaamste is dat je eet. Gezond komt later wel weer.

Eet vaak kleine hoeveelheden per dag. 3 Keer daags een grote maaltijd kun je erg tegenop gaan zien: "Dat krijg ik allemaal nooit naar binnen!" dus dan maar vaak kleine beetjes.
Probeer elk uur wel iets te eten, al is het maar klein.

Iets anders wat mij geholpen heeft te gaan eten: ga zelf koken! :D
Kijk eens rond naar recepten, kies wat jij lekker vindt en kook een paar keer per week. Dat heeft mijn passie voor eten ontwaakt en sindsdien heb ik minder moeite met eten. Ik kook toch niets wat ik niet lekker vind. ;)
Varieer ook met eten. Van elke dag aardappels-groente-vlees krijgt bijna niemand trek. :n

Zorg ook dat je honger krijgt.
Wees actief zodat je lichaam ook gaat vragen om brandstof (= hongergevoel). Actief zijn zorgt ook voor een happy en energievol gevoel. En als je lekker in je vel zit kan dat ook je eetlust bevorderen (bij mij tenminste wel). ;)
Laatst bijgewerkt door Cyrilletje op 27-08-09 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:42

Saskiaatje, Bedankt :)

Verootjoo, Dat is een goed idee met dat Boullion ;)
Jahwel,. het meete4 eten vind ik gewoon niet lekker, maar wij zijn hier met zijn 8e thuis. En ik snap het ook wel, want mama kan gewoon geen rekening houden met alle kinderen etc. wat we lekker vinden of niet. Maar inderdaad, als ik bijvoorbeeld witlof eet, dat vind ik heerlijk :) Maar zoals rode kool. bietjes etc. etc. Gewoon niet, eigenlijk vind ik maar enkele dingen echt lekker van warm eten met groente..

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:08

_Daniella schreef:
ik zou toch hulp gaan zoeken als ik jou was

iig moeten je ouders je achter je kont aanzitten dat je op de juiste tijden genoeg eet

en ookal heb je geen honger toch eten, ALTIJD

"iig moeten je ouders je achter je kont aanzitten dat je op de juiste tijden genoeg eet"

Dit werkt alleen maar averechts, Het slechste wat ouders kunnen doen is hun kind "dwingen" te eten..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:53

Hoi,

kun je niet eens via de huisarts een afspraak maken met de dieetist? Die kan voedseladvies geven en aangeven waar veel en belangrijke voedingsstoffen inzitten.

En daarnaast is het denk ik ook een beetje de leeftijd. Je zult waarschijnlijk midden in de pubertijd zitten en je regelmatig af zetten tegen je ouders. Ik ben ook niet tegen je kind dwingen te eten op jonge leeftijd. Maar als je 13 jaar bent vind ik het belangrijk dat je met de pot mee eet. En dan mag er best eens goed achter je kont aan gezeten worden vind ik! Hoeveel je eet mag je zelf bepalen, maar van alles proef je wat. Als je later een gezinnetje zou stichten kun je 's avonds ook niet aankomen met geen of een slechte maaltijd.

Misschien kun je met je ouders eens rond de tafel gaan zitten. Dan kun je eens precies opschrijven wat je allemaal lust en wat je absoluut niet lust. Zo kan je moeder misschien 2 of 3 gerechten per week maken die je wel lust. En gerechten die je minder vind zul je toch moeten leren eten. En spreek af dat je één keer per week niet mee hoeft te eten, maar wat anders mag dat je erg lekker vind (Pizza, warm stokbroodje ... lasagna o.i.d.)

Maar ik denk ook dat je je zelf eens goed af moet vragen wáár het probleem precies zit! Wil je echt wel aankomen of ben je bang dat je de controle verliest???? Als je aan wilt komen kun je gewoon eten ook al heb je geen honger. Je hoeft geen bakken naar binnen te werken, maar een broodje, salade of fruit kun je dan toch gewoon eten. Ik heb een dochtertje van anderhalf die ik graag het goede voorbeeld wil geven en ook ik heb soms geen honger, maar eet wel. En vaak vind ik het dan gewoon lekker ook ondanks ik vooraf geen honger had.

Van de ene kant geef je aan dat je echt te mager bent en niet af mag vallen. Maar aan de andere kant wil je gewoon niet meer eten. Als je écht niet wil afvallen en zelfs wat wil aankomen zul je je er toch voor in moeten zetten om meer en regelmatig te eten!!

Wat eet je nu eigenlijk op een dag? Eet je echt ontbijt, middageten, avondeten (eet je altijd wel iets?), fruit en 2 x een tussendoortje???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:55

JustaLive schreef:
*Ik ben hellaas wel zo'n iemand, als ik geen honger heb kan niemand me dwingen. dat moet het echt geheel uit mijzelf komen..*

Geef jezelf dan eens een keer een keiharde schop onder je kont! Dat snap ik dus echt niet. Je wéét waar de oorzaak ligt, maar je doet er niks aan.. :n

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:14

als ik in je profiel kijk zie ik geen heel mager meisje ;)
Maar een mooie slanke meid.

Niet te veel nadenken over al dat eten hoor, daar wordt het alleen maar erger door.
Ik heb ook zo'n goede eter in huis, ze is nu 20 jaar.

Hoe meer ik haar push dat ze moet eten, hoe slechter het eten gaat.
Maar bedenk wel meid...je móet wel je vitaiminen binnen krijgen anders gaat je weerstand achteruit
en ben je zo vatbaar voor alle ziektes die voorbij komen.
Misschien wil je mam wat extra fruit voor je ophalen?
Kiwi's zitten bijv. vol vitaminen.
Flesje mulitivit enz. er is genoeg te vinden.

en probeer toch wel iedere dag een beetje warm eten binnen te krijgen.

Veel sterkte :(:) :(:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:50

Relaxed schreef:
JustaLive schreef:

Geef jezelf dan eens een keer een keiharde schop onder je kont! Dat snap ik dus echt niet. Je wéét waar de oorzaak ligt, maar je doet er niks aan.. :n

ZO MAKKELIJK licht het niet!!!!!!!!!!! In jou ogen misschien ja, Maar tot dat je het meemaakt. Dan weet je precies dat je er niet 123 even wat naar binnen kan proppen!!!!!!! Hoe kun je dat nou zeggen joh.. :n

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:51

kainda schreef:
als ik in je profiel kijk zie ik geen heel mager meisje ;)
Maar een mooie slanke meid.

Niet te veel nadenken over al dat eten hoor, daar wordt het alleen maar erger door.
Ik heb ook zo'n goede eter in huis, ze is nu 20 jaar.

Hoe meer ik haar push dat ze moet eten, hoe slechter het eten gaat.
Maar bedenk wel meid...je móet wel je vitaiminen binnen krijgen anders gaat je weerstand achteruit
en ben je zo vatbaar voor alle ziektes die voorbij komen.
Misschien wil je mam wat extra fruit voor je ophalen?
Kiwi's zitten bijv. vol vitaminen.
Flesje mulitivit enz. er is genoeg te vinden.

en probeer toch wel iedere dag een beetje warm eten binnen te krijgen.

Veel sterkte :(:) :(:)

Bedankt, ik heb de laatste paar dagen echt an proberen te werken. En volgens mij ging het goed. 1 bord voor de helft op. ( warm!! :D ) En toen de dag er naa Helemaal!!! :D :D Was wel een klein beetje, maargoed. Het is wat :j
De volgende dag ging t niet zo goed.. Maar vandaagben ik t weer van plan! :D