Constante blaasontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Constante blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:17

Hoi bokkers,

Eigenlijk al sinds ik mij kan herinneren heb ik al last van blaasontsteking. Vroeger was het puur buikpijn zo onderin je buik, ik moest dan zo'n fijn potje weer eens naar de HA brengen en kreeg dan ee kuur en dan was het weer een aantal maanden weg. Het is een jaar of 4-5 geleden ongeveer 2-3 jaar weggeweest maar sinds anderhalf jaar heb ik er weer last van maar dit keer op een andere manier. Eerder had ik dus zoals ik zei alleen maar pijn, maar niet zozeer dat ik erg veel moest plassen.
Nu is het andersom, ik heb geen buikpijn meer maar heb wanneer het op zijn ergst is de contstante drang om te plassen. Dit gaat uiteindelijk pijn doen. Ik heb al verscheidene keren 'snachts tot wel 2.5 uur op de wc gezeten.

Iedere keer als ik de symptomen weer heb ga ik weer braaf naar de HA. Krijg dan weer een kuur maar meestal is het binnen een maand alweer terug, het heeft dus niet zoveel zin.
Als ik het op voel komen, dus wanneer ik al iets vaker naar de wc moet dan normaal, neem ik cranberry suplementen in en dit helpt, wanneer ik er optijd bij ben en het niet te hevig is, goed en dan hoef ik niet naar de HA.
Ook heb ik vitaminesupplementen die ik dagelijks neem waardoor het wel iets minder heftig is geworden.

Maar ik wordt er eigenlijk een beetje zat van... De laatste 6 maand ben ik al niet meer naar de HA geweest omdat ik er steeds met de cranberrypillen wel af kom maar het komt steeds terug, ookal krijg ik een kuur van de HA dan nog komt het weer terug.
Wie heeft er hetzelfde (of meegemaakt) en wat doen jullie? Of zijn jullie er toevallig al vanaf?

Mijn oma had ook chronishe blaasontsteking en is toen voor een testmedicijn naar het Scheperziekenhuis in Emmen geweest, hier moest ze een jaar lang iedere maand heen en zij is er vanaf! Het medicijn helpt dus maar is nog niet verkrijgbaar (nog steeds in de testfase geloof ik)

Groetjes,
Chantal

OdiEtAmo

Re: Constante blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:21

Ik heb ook redelijk vaak last van blaasontsteking en de laatste keer precies hetzelfde als wat jij beschrijft!
Ik had constant het gevoel dat ik moest plassen, kon uren op de wc blijven zitten maar er kwam niets. Ben toen maar op bed gaan liggen met een kruik. Pijnlijke gevoel en drang naar plassen werd toen al een stuk minder.
Heb die dag heel veel gedronken (cranberrysap) en een antibiotciakuur van de HA gekregen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:22

Cranberrysap drink ik ook veel, en soms neem ik gewoon wel eens een cranberrysuplement tussendoor, ookal heb ik op datmoment geen last. Puur om de blaas te ondersteunen. Ik kan wel een kuur van de HA gaan halen maar het helpt allemaal maar tijdelijk... Het is er zo weer...

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:26

Hallo Chantal, bekend verhaal dit :) Ik heb er sinds een paar jaar ook last van inderdaad. Voorheen hadden mijn zus en moeder dit en had ik nergens last van, maar nu leken de rollen zich opeens om te draaien.

Ik ben er ook verscheidene keren mee naar de HA geweest en kreeg dan weer een kuur, maar een week later zat ik weer met hetzelfde.
Over het algemeen geldt dat wanneer je werkelijk een blaasontsteking hebt (dit wordt vaak verward met een urineweginfectie) dat deze alleen maar geneest met antibiotica en natuurlijk ook héél veel drinken. Maar cranberry-pilllen helpen wel degelijk bij het voorkomen. MAAR...dan moet je ze wel blíjven slikken en dat niet alleen maar doen wanneer je er last van hebt! Ik slik ze al bijna een jaar elke avond en het gaat echt heel erg goed. Toevallig dat ik dus een paar maanden geleden weer even last had, maar dat was binnen een dag weer over. Het is wel zo dat ik meestal een urineweginfectie heb en dus geen blaasontsteking. De symptomen zijn hetzelfde maar de eerste kan dus ook verdwijnen zonder antibiotica. Momenteel gaat het al een tijd goed en ik ben ook al een aantal maanden niet meer bij de HA geweest.
Mocht ik het aan voelen komen, dan wil ik nog wel eens een kuurtje halen bij de drogist. Dit is dus geen officieel geneesmiddel, maar er zitten supplementen in die helpen om je blaas en urinewegen schoon te spoelen. Overigens mag je dat niet te vaak per jaar doen (staat op het doosje).

Wat overigens ook wel lekker is op die momenten, is in een warm bad gaan liggen. Daarvan verdwijnen bij mij de klachten wel. Ondertussen érg veel drinken en daarna één keer goed gaan plassen (op de WC :+ ), zodat je alle afvalstoffen uit je lichaam verdrijft.

Succes!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:28

Ik snap niet dat je huisarts je niet ergens laat onderzoeken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:28

Bedankt voor je reactie!
Helaas hebben wij geen bad meer :+ :n dus dat gaat niet meer helaas. Wat ik overigens nog wel eens doe is bier drinken :j spoelt de boel ook goed schoon zeggen ze. Toen ik het als klein meisje had liet mijn moeder mij al bier drinken := Helpt wel :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:37

heel goed uitplassen (ook na het vrijen) is het belangrijkst. je moet ervoor zorgen dat er geen urine meer in je blaas aanwezig is na het plassen.
Dit kan je ook laten controleren door je arts; zij bekijken na het plassen met een echo je blaas om te zien of je goed hebt uitgeplast.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:40

cp112 schreef:
Bedankt voor je reactie!
Helaas hebben wij geen bad meer :+ :n dus dat gaat niet meer helaas. Wat ik overigens nog wel eens doe is bier drinken :j spoelt de boel ook goed schoon zeggen ze. Toen ik het als klein meisje had liet mijn moeder mij al bier drinken := Helpt wel :j

Dan kan je beter jus 'd orange of cranberry sap drinken.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:50

Ik heb ook een hele poos last gehad van blaasontstekingen.
Telkens na een paar weken of iets meer dan een maand kwam het terug.
Mijn huisarts heeft mij toen door gestuurd naar het ziekenhuis.
Daar heb ik toen een inwendig onderzoek gehad en hebben ze ook iets op kweek gezet of iets getest (???? is al een aantal jaartjes terug)
Door dat onderzoek heb ik gerichte antibiotica gekregen en daarna heb ik er haast nooit meer last van gehad.

Als ik jou was zou ik even een doorverwijzing vragen aan jouw HA.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:55

Een tip die een kennis me gaf; eet een pot vitamine c pilletjes op (van die gele dingetjes) Je lichaam neemt maar een bepaald percentage op, en de rest gaat linea recta via urine er weer uit. De truc hierachter is dat door al die overtollige vitamine, de urine nogal zuur wordt. Wat dan weer bacteriën doodt. Scheelt weer een ronde antibiotica :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:16

femke27 schreef:
Ik snap niet dat je huisarts je niet ergens laat onderzoeken.

Ben al zovaak naar mijn HA geweest (gheb er in de afgelopen jaren ook 4 gehad)
Maar die zegt dat aangezien het met een kuurtje zo weer over is ik verder niet naar het ziekenhuis oid moet voor onderzoek.

benangelique schreef:
heel goed uitplassen (ook na het vrijen) is het belangrijkst. je moet ervoor zorgen dat er geen urine meer in je blaas aanwezig is na het plassen.
Dit kan je ook laten controleren door je arts; zij bekijken na het plassen met een echo je blaas om te zien of je goed hebt uitgeplast.

Dat 1e wist ik ;) Daar kan je ook behoorlijk blaasontsteking van krijgen, blijkt dat de heren nogal wat bacteriën bij zich hebben. En als ik echt weer alst heb en contstant naar de WC moet plas ik ook echt uit. Alleen houd het gevoel niet op. Als ik dan 2 minuten verder ben en ik ga weer naar de wc zijn het steeds kleine beetjes.

Charaz schreef:
Dan kan je beter jus 'd orange of cranberry sap drinken.

Dat drink ik ook heel erg veel ;)

WilmaW schreef:
Ik heb ook een hele poos last gehad van blaasontstekingen.
Telkens na een paar weken of iets meer dan een maand kwam het terug.
Mijn huisarts heeft mij toen door gestuurd naar het ziekenhuis.
Daar heb ik toen een inwendig onderzoek gehad en hebben ze ook iets op kweek gezet of iets getest (???? is al een aantal jaartjes terug)
Door dat onderzoek heb ik gerichte antibiotica gekregen en daarna heb ik er haast nooit meer last van gehad.

Als ik jou was zou ik even een doorverwijzing vragen aan jouw HA.

Ik zal er de volgende keer eens naar vragen :j Bedankt!

Juut schreef:
Een tip die een kennis me gaf; eet een pot vitamine c pilletjes op (van die gele dingetjes) Je lichaam neemt maar een bepaald percentage op, en de rest gaat linea recta via urine er weer uit. De truc hierachter is dat door al die overtollige vitamine, de urine nogal zuur wordt. Wat dan weer bacteriën doodt. Scheelt weer een ronde antibiotica :D

Ooooh ik vind die dingen zooo lekker, eet zo een hele pot leeg alleen er staat altijd op maximaal 3 op eend ag ofzo :+ maar neem er meestal het dubbele van :j (bijna dagelijks)
Maar die truc kende ik niet. Weer wat geleerd, dankje :j

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:21

wat nogal wil helpen is om je te wassen met lactacyd (geloof dat je dat zo schrijft).

cranberry suplementen preventief nemen ipv als je het aanvoelt komen.
en tja, liters, liters drinken. thee water, limonade.
(klinkt misschien raar) maar zorgen dat je ondergoed altijd schoon is, ik hoorde dat vrouwen met strings sneller last hebben ivm de hygiene.

en probeer niet meer dan 3 antibiotica kuren per jaar naar binnen te werken. je zorgt dan alleen maar voor dat je resistent hiervoor wordt. en op het moment dat je écht AB nodig hebt dan werkt het niet meer.

sterkte!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:30

Lactacyd is juist heel slecht!

Dit tast het natuurlijke PH-graad van je slijmvliezen rond je blaas aan e nzo kunnen bacteriën er juist makkelijker bij!
Maar ik herken het ook, alleen hebn ik het meestal als ik geen zin heb om na het vrijen te gaan plassen (ja eigen schuld ik weet het :+ )

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:32

De resistentie is ook de reden dat ik het zoveel mogelijk met suplementen probeer op te lossen :j Zal denk ik ze maar dagelijks in gaan nemen als ik eraan denk :o
Lactacyd had ik ook al over nagedacht inderdaad, denk dat ik dat ook maar aan ga schaffen, wie weet of het helpt.
Ondergoed schoon houden wist ik maar dan weer niet dat je er met strings sneller last van hebt :)) Toch maar eens op gaan letten dan.
Bedankt voor je reactie!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:32

Veerle90 schreef:

Dit tast het natuurlijke PH-graad van je slijmvliezen rond je blaas aan e nzo kunnen bacteriën er juist makkelijker bij!
Maar ik herken het ook, alleen hebn ik het meestal als ik geen zin heb om na het vrijen te gaan plassen (ja eigen schuld ik weet het :+ )

ja dat heb ik ook meestal, helemaal aangezien wij boven geen wc hebben :+
Maargoed, die contstante blaasontsteking ben ik ook wel zat :\

ik ga even info zoeken over lactacyd

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:39

Lactacyd is inderdaad juist heel slecht!! Staat ook in de gebruiksaanwijzing van de antibiotica!

Ik herken je verhaal helemaal, heb hier ook erg lang heel erg last van gehad! Ik ben toen op een gegeven moment doorverwezen naar de uroloog. Die heeft verschillende onderzoeken gedaan, waaronder een rontgenfoto, echo en inwendig onderzoek. Vooral het laatste was niet prettig, maar hij ontdekte toen wel dat mijn urinebuis te smal was, waardoor er altijd bacterieen achter bleven en er dus een onsteking ontstond. Hij heeft dit toen opgerekt (*auw auw auw auw auw*) en vanaf dat moment heb ik er nauwelijks meer last van! Ik voel soms nog wel wat irritatie opkomen, maar neem dan wat cranberry pillen en dan is het eigenlijk meteen over.

Er kunnen heel veel oorzaken zijn voor zoveel blaasontstekingen, maar dat moet toch echt de uroloog onderzoeken! Even verwijsbriefje halen dus!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:41

Zal volgende week maar eens naar de HA dan voor eenv erwijzing (dwing hem gewoon :=)
Bedankt!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:43

ik kreeg juist van de HA de tip omdat te gebruiken. (ph waarde is de zelfde als je slijmvliezen)

voor mij heeft het iig geholpen. ik had ook altijd last van blaasontstekingen. en nu niet meer.
zeker op momenten als ongesteldheid is het fijn om het 'daar' schoon te houden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:50

De huisarts moet je door sturen naar de uroloog.

Wij sturen de patienten (ik ben doktersassistente en werk bij een huisarts) na 3 of 4 keer blaasontsteking in een jaar tijd naar het
ziekenhuis.

Is trouwens je urine ook wel eens in het ziekenhuis gekweekt??
Dat zou evt ook nog een optie zijn, maar hier moet wel even verder naar gekeken worden hoor.
Vandaaruit kan je verder werken, kijken wat is de oorzaak? wat gaan we doen? Onderhoudsdosering AB voor langere tijd elke dag?
Enz.. enz...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:54

Same here Eowyn (ben doktersassistente in opleiding) mensen die vaak met een blaasontsteking komen word de urine van op kweek gezet en krijg een doorverwijzing.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:06

Veerle90 schreef:

Whahaha, bekend verhaal! Eigen schuld, dikke bult zeggen ze dan...maar ja, die mannen hebben makkelijk praten :Y)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:59

Kanne brooddrank,
Heeft bij mij geholpen, een jaar lang antibiotica gehad en stond op de nominatie voor een blaasspoeling.
Ik gebruik het nu nog en voel me er erg lekker bij.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:27

kavama schreef:
Kanne brooddrank,
.

:? :? nog nooit van gehoord!
Wat is dat??

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:39

heey

ik heb ook chronische blaasontsteking zoals je oma.. al vanaf 2 weken naar mijn geboorte dus ondertussen is mijn pijngrens zo gestegen dat ik het niet eens meer voel (alleen als het echt heel erg is).
ik zorg altijd dat ik meer dan 2 liter water per dag drink (ik gebruik zo een halve liter flesje dan is het makkelijker bij te houden) neem cranberrie pillen en vaak ook vitamine c..
toen ik nog jong was heeft mijn HA me de ene antibiotica voorgeschreven naar de andere met als gevolg dat ik resistend werd en op mijn 6de de ene overdosis naar de andere had.. ik kan ondertussen tegen maar enkele antibiotica en moet altijd heel erg opletten.. ook geopereerd zodat het over moest gaan maar naar 3 dagen hetzelfde liedje..
op mijn 7e en 8e ben ik naar spanje gegaan naar een homeopaat.. een nederlandse die toen nog in spanje zat.. die heeft echt mijn leven gered!
ik kreeg van hem een heleboel medicijnen en het bevel geen antibiotica te nemen.. ook een dieet waarbij ik geen vlees, toegevoegde suiker en zeker geen melk mocht eten.. naar een jaar was ik zo goed als van de medicijnen af en naar 3 jaar ben ik op kunnen houden met het dieet..
omdat ik onlangs nieuwe problemen kreeg zijn we weer veel bij het ziekenhuis geweest.. en naar antwoorden zoals: wacht nog 3 jaar het komt goed weer naar de homeopaat gegaan dit keer in nederland..
over 3 maanden mag ik weer ophouden met de medicijnen en komt alles goed..
als ik had gewacht had ik over een jaar in een rolstoel gezeten..

Al die dokters enz heb ik het maar niets op.. als ik jou was zou ik van de antibiotica afblijven en het bij de cranberries houden als je het daarmee onder controle houdt..
je kan ook naar het ziekenhuis gaan maar ik ben daar zowat 10 jaar van mijn leven geweest (over mijn hele leven gezien) en als ik het kon overdoen ging ik nooit meer!!

veel geluk nog

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:09

Ik eet vitamine c uit zo'n potje van roter als ik ook maar merk dat het begind te irriteren, neem ik er een stuk of 10 en zet het meestal niet door... Huisarts zegt dat bacterie niet overleven in een extreem zure blaas.