Ik heb zelf nu bijna een jaar een bril, vind ik niet erg staat me ook best goed. Maar... nu komt de maar...
Ik vind een bril niet altijd even praktisch, bijvoorbeeld met sporten of fietsen in de regen. Daarnaast vind ik het wel leuk om af en toe eens zonder bril rond te kunnen lopen en toch de wereld scherp te zien. Daarom zit ik nu te denken aan contactlenzen, maar wat is jullie ervaring... Zijn er mensen die van bril naar contactlens zijn gegaan of juist andersom, en waarom?
Ik was niet van plan om me bril te verbannen maar gewoon af te wisselen, bril en lenzen... Ik heb gehoord dat dit ook beter is voor je ogen.
en heb je zachte of harde lenzen? vraag me ook af was het erg wennen lenzen dragen?
Tooske
Geplaatst: 12-08-09 17:13
Ik heb zelf ook een bril en de opticien had me lenzen afgeraden ivm met stof enzo bij de paarden. Ik vind een bril zelf niet storend en heb er weinig last van.
wizewo
Geplaatst: 12-08-09 17:14
Ik heb zachte lenzen. Harde zijn wat lastiger met stof (en dat heb je genoeg bij de paarden), zachte valt mij eigenlijk best goed mee.
Het is wel een beetje wennen, maar echt geen drama, alleen het erin en eruit krijgen kan zeker de eerste week best lang duren(maar dat leer je snel!)
Mayaki
Geplaatst: 12-08-09 17:14
Ik heb lenzen, en een bril, maar ik draag vrijwel altijd mijn lenzen. Heerlijk! Je kan alles doen en laten, en je went er zo aan.
Anoli
Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-09 17:15
ok bedankt! ja had al wel gehoord dat zachte lenzen makkelijker en handiger zijn...
_Deco_
Geplaatst: 12-08-09 17:15
Ik heb zachte maandlenzen. Het indoen was even oefenen maar van het dragen helemaal geen last. Ik vind het ideaal en heb ook geen bril ernaast. Je kan trouwens bij de opticien gratis een proefsetje halen, kan je kijken of het wat voor je is.
Laatst bijgewerkt door _Deco_ op 12-08-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt
HelgaV
Ik heb een bril en zachte contactlenzen. Ik wissel heel veel af. Wanneer ik lekker thuis ben heb ik mijn bril hele dagen op en als ik weg ga doe ik mijn lenzen is. Het bevalt mij heeel erg goed!!
Yinka
Ik draag bijna altijd zachte contact lenzen Ik heb totaal geen last van stof en ik doe gewoon van alles.
Ga langs de opticien en laat een proef setje aanmeten
karinFTbing
Geplaatst: 12-08-09 17:16
Ik heb sinds 2 jaar (ongeveer) zachte lenzen. Ik had altijd veel last van mijn bril (pijn op mn neus, achter mn oren, zat nooit goed) Dus ik ben erg blij met de lenzen, heeel heel af en toe draag ik mijn bril nog wel. Probleem bij mij is alleen dat ik een lui oog heb en als ik moe ben of alcohol op heb oid dan ga ik door mijn lenzen heen gewoon scheel kijken
Ik heb dus zachte lenzen, was er zo aan gewend hoor Eerste paar keren vond ik het uitdoen echt een ramp, maar het went snel!
Anoli
Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-09 17:17
Nicole10 schreef:
. Je kan trouwens bij de opticien gratis een proefsetje halen, kan je kijken of het wat voor je is.
deze meten en maken ze gratis eenmalig voor je? dat wist ik niet handig om te weten. maar moet dit via je huisarts of kan dat gewoon via een opticien zelf
Lous
Geplaatst: 12-08-09 17:18
Heb al vanaf mijn negende een bril gehad en toen over gegaan op lenzen. Dat was in een tijd dat er nog geen cylinder verwerkt kon worden in zachte lenzen en je alleen als je ogen vochtog genoeg waren zachte lenzen kon dragen. Ik moest dus aan de harde lenzen, en dat was echt een hel. Ze hebben mijn ouders veel geld gekost helaas. Maar na veel oefenen bleven mijn ogen na 2 uur dragen pijnlijk, alsof ik in een zandstorm liep.
Op een gegeven moment begon met broertje met daglenzen en daarna hoorde ik over zachte maandlenzen die je ook voor mensen met atrigmatiek waren. Want die zachte daglenzen vond ik ook heerlijk zitten.
Ik heb vrij droge ogen dus heb nu het zachtste van het zachtste. Ik heb nu twee-weken lenzen, en krijg dus 2 paar per maand mee. Het kost me 23 euro per maand. Dit is inclusief vloeistof en houder. Ik draag nu meestal mijn bril, maar wissel het regelmatig af met lenzen.
Anoli
Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-09 17:18
karinFTbing schreef:
Ik had altijd veel last van mijn bril (pijn op mn neus, achter mn oren, zat nooit goed)
dat ken ik, mn oren heb ik ook snel last van, en mn neus vind ik zeer vervelend voelen in de zomer...
VillaNeusjes
Geplaatst: 12-08-09 17:19
ik heb zachte lenzen na jaren een bril gedragen te hebben. en voor mij een verademing. niet meer om de haverklap mijn glazen schoonpoetsen omdat ik er een gruwelijke hekel aan heb als er ook maar 1 stofje op het glas ligt. verder heb ik op mn oor precies waar het pootje van de bril rust een moedervlek , dat irriteerde ook al jaren.
ik had eerder lenzen geprobeerd van de hans anders maar toen kreeg ik blaasjes in mn ogen. dus terug naar de bril nu heb ik al zo'n 4 jaar toch weer lenzen , zachte van de specsavers en ben er helemaal gelukkig mee. ik heb altijd mijn bril in mn tas voor de zekerheid ( ook al is de sterkte niet meer correct) als dr wat mis is met mijn lenzen. en ik heb altijd een miniflesje vloeistof en doosje in mn handtas voor als ik onverwachts ergens blijf slapen of dergelijke. sommige mensen zeggen dat een bril beter staat, anderen juist niet , maar dat lig groot gedeelte aan de bril en ik ga liever voor comfort dan voor uiterlijk xD
houd er wel rekening mee dat de eerste paar keer je lenzen in en uitdoen wat tijd in kan nemen. maar je leert het snel genoeg. ( heb zelf nooit moeite ermee gehad, maar wel veel gehoord)
het oefenen maakt me niks uit, dat leer je vanzelf lijkt mij... gaat mij er meer om dat het niet te hoge kosten worden en dat er niet teveel nadelen kleven aan lenzen...
het liefste zou ik mn ogen laten laseren, maar aangezien de risico's van 10,20 jaar later nog niet echt bekend zijn durf ik dat niet...
Uppojono
Geplaatst: 12-08-09 17:22
Ik heb ook lenzen en een bril. Ik vind lenzen handiger en beter staan, maar doe ook geregeld mijn bril op.. Bril vind ik voor mijn ogen toch iets fijner.. Het in en uitdoen, leer je snel, dat moet niet echt een probleem zijn. Bij paarden schijn je beter geen harde lenzen te kunnen dragen, i.v.m. stof enzo..
karinFTbing
Geplaatst: 12-08-09 17:22
Ik heb overigens wel een klein beetje problemen met mijn lenzen; Ik heb maandlenzen, maar omdat mijn oogvocht heel zout is oid moet ik ze na 2 a 3 weken vervangen, dan zijn ze beschadigd en ga ik veel wazig zien enzo. Vervelend, maar het is niet anders
maar niks wat schadelijk is voor je ogen, neem ik aan?
Lous
Geplaatst: 12-08-09 17:24
Daar heb ik ook al over na gedacht. Ook omdat er twee methodes zijn. Ze kijken dan welke bij jou het geschikst is. maar bij 1 methode wordt dus een flapje losgesneden in je oog wat nooit meer vast groeit. Dus dan zou je later nooit meer lenzen kunnen dragen mocht het op de langere termijn nog mis gaan.
precies en daar ben ik nogal benauwd voor, dat ik dan niets anders meer kan
karinFTbing
Geplaatst: 12-08-09 17:25
sexy_back schreef:
maar niks wat schadelijk is voor je ogen, neem ik aan?
Als ik ze gewoon vervang als ik merk dat het nodig is niet, denk ik, anders had de oogarts het wel gezegd (die had ook aangeraden vaker te vervangen, niet mijn opticien)
flitzz
Geplaatst: 12-08-09 17:28
Ik heb ook jaren zachte lenzen gehad maar wat een drama... continue last van ontstekingen, geirriteerde ogen. Zalfje hier druppels daar. Ik heb draag nu gewoon een bril en heb nergens meer last van..
zonnebloem18
Geplaatst: 12-08-09 17:30
Ik heb nu al jaren lenzen in die periode misschien maar 4 volle dagen mijn bril op gehad omdat mijn oog wat ontstoken was. Verder meestal 's nachts nog wel maar ik wil echt niet meer zonder lenzen wat een rotding is die bril.
@Karin kijk eens naar daglenzen ik denk dat dat in verhouding misschien wel goedkoper is dan 3 maanden lang maandlenzen waar je eigenlijk een half jaar mee moet kunnen doen. En je hebt dan gewoon elke dag schone in lijkt me een stuk gezonder voor je ogen.
Eleionomae
Geplaatst: 12-08-09 17:47
ik heb ook al jaren zachte lenzen en ik zweer erbij. Wel draag ik zeker zomers regelmatig mijn bril omdat mijn ogen erg gevoelig zijn voor airco etc en dan worden ze helemaal rood en zijn lenzen niet heel fijn te dragen...