Wat te doen met overgeeffobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Wat te doen met overgeeffobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:09

Hallo medebokkers!

Vroeger was ik al erg bang om te overgeven, laatstaan om het te zien en te horen.
Ik dacht dat het wel over zou gaan, maar het is alleen maar erger geworden!
Vorig jaar hadden we buikgriep, ik was kotsmisselijk en mn broertje had al een paar keer overgegeven dus ik durfde niet naar beneden, terwijl ik ook hondsziek was :') Ik ben echt een aansteller, maar goed.
Als iemand zegt dattie misselijk is krijg ik al een benauwd gevoel....
Welke bokkers hebben er ook zo last van?

:wave:

karinFTbing

Re: Wat te doen met overgeeffobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:31

Ik heb/had er ook heel erg last van.
Ooit hoorde ik mijn moeder overgeven, ging ik ook aan de gang, gewoon, omdat ik het hoorde.
Daarna kreeg ik hetzelfde als jou.
Nu is het wel ietsje minder, omdat ik een tijdje geleden weer over heb moeten geven omdat ik bloed had ingeslikt, maar het blijft.
Daarna heb ik overigens wel een keer naast een kotsende vriendin gestaan, maar toen had ik zelf ook wat gedronken, scheelt weer :P

Je moet het niet teveel proberen te ontwijken, dan wordt het denk ik alleen maar erger, en opzich valt het echt wel mee.
Alleen als je zelf gaat overgeven is het geen pretje :\

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:38

Dit is heel herkenbaar.
Ik vind het echt verschrikkelijk om iemand te horen overgeven, en als ik zelf misselijk ben en het gevoel heb te moeten overgeven raak ik in paniek.
Als ik er wat aan kan doen om het tegen te houden dan doe ik dat, maar ja soms is het niet anders en dan moet ook ik er aan geloven.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:42

Herkenbaar,
Helaas werk ik ook nog in de zorg waar ook wel eens iemand ziek wordt. Als mensen moeten spugen krijg ik helemaal knikkende knieen en het zweet breekt me uit!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:42

Ik heb niet echt een overgeeffobie, ik werk in het ziekenhuis en daar moeten regelmatig mensen overgeven en sta ik er met een bakje bij.

Maar zelf overgeven daar heb ik wel een 'angst' voor. Ik probeer het koste wat het kost te voorkomen. Eigenlijk stom, want je weet dat als je een keer overgeeft, dat het dan wel op kan luchten. Maar ik blijf liever de hele dag ellendig, dan een keer te moeten overgeven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:24

ik sluit me aan bij cruesli, niet ideaal als je je hondsberoerd voelt en je lijf kostewatkost z'n best doet om de boel binnen te houden :n

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:31

Ooh ik herken het. Emetefombie heet het! Is al een topic over.

Ik heb dit dus ook. Ik raak helemaal in paniek, ga hyperventileren en ik maak me zo druk en gek dat ik darmkrampen krijg en dan moet ik dus eigenlijk naar de wc maar dan durf ik mijn bed niet uit ivm horen/zien/ruiken... Ik dacht dat het bij mij minder was maar ben er een aantal weken geleden weer mee geconfronteerd bij mijn vriend thuis. Ooh ik heb echt gejankt en gehyperventileerd terwijl ik mezelf echt rustig probeerde te houden.. Dan denk ik bij mezelf; iedereen doet het, andere kunnen er tegen dus het is helemaal niet vies of gek, doe normaal. Maar dat helpt echt niet. Ik heb ook oordoppen bij mijn bed liggen, mocht er iemand ziek worden dat ik die dingen in kan doen.
In het vliegtuig ben ik doodsbang dat er iemand iets gaat doen, als iemand nog maar hoest denk ik meteen dat die gaat spugen. Ik maak mezelf dan mega misselijk en ik zit dan te denken dat het komt door de reis dus als ik dat heb, moeten andere dat ook hebben, dus gaat er zeker weten iemand spugen (zo denk ik dus).. Dan maak ik me zo druk dat ik in het vliegtuig ook weer krampen krijg en snel naar de wc moet.. Als ik daar dan nog maar iets zie wat erop lijkt word ik echt gek!

Verder ook in de bus, of auto met andere.. Ik moet me echt helemaal afsluiten.. Ik vind mezelf echt een aansteller op zo'n moment maar goed, probeer er maar eens vanaf te komen.. Echt ongelofelijk irritant!!
(Ben zelf in het begin ook bang om te spugen en wanneer ik het 1x heb gedaan denk ik, hmm het valt reuze mee wat stel ik me nou toch aan! maar ook dát helpt niet!)

EDIT: Ik heb dat ook TS, als iemand zegt dat ie misselijk is, dan krijg ik meteen dik speeksel en word ik heel vervelend(benauwd inderdaad) dan zit ik me zo druk en gek te maken.. Terwijl diegene alleen maar misselijk is en misschien niet eens gaat spugen.. :?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:37

hee wat herkenbaar! ik heb het ook, zodra iemand hier in huis gaat spugen ben ik weg hoor.... ik kan er echt absoluut niet tegen, ben dan zo bang dat ik ook moet spugen. Ik werd laatst zelfs echt pist op mijn broer toen hij moest overgeven omdat hij teveel gedronken had, ik was echt laaiend hoe hij dat nou kon doen, je had me moeten zien zeg haha totaal in paniek :+
Verder als ik weer last van mijn darmen heb, wordt ik vaak ook misselijk. En dan ga ik daar zo over nadenken dat het alleen maar erger wordt, of als ik zenuwachtig ben (en ik ben een zenuwachtig persoon..) dan wordt ik ook meteen misselijk en ben ik bang dat ik moet spugen, echt vreselijk. Vorig jaar heb ik nog buikgriep gehad en toen probeerde ik het wel binnen te houden maar het lukt echt niet... dat was echt rot :\ Jammergenoeg is er geen pilletje tegen :Y)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:09

DebbieY schreef:
Ooh ik herken het. Emetefombie heet het! Is al een topic over.

emetofobie ;)

dat zoekt ff makkelijker :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:12

ooh dat is heel erg herkenbaar. Ik vind overgeven zo vreselijk eng dat ik compleet paniek krijg en ga hyperventileren. ook anderen horen overgeven kan ik helemaal niet aan.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:26

Ik heb het ook, ik kan niet tegen mensen die kotsen want dat flip ik, en ga ik zelf ook kotsen. Toen me zus ziek was van een griep waar je steeds van gaat kotsen, heb ik mezelf opgesloten en durfde niks meer aan te raken omdta het besmetelijk is. Ik kots zelf gelukkig nooit. Laatst was ik zo vanhoppig dat ik een vinger in me keel stak ma zelf toen lukte het niet. (ik was zo naar dat ik wou kotsen)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:30

ik werk ook in de verpleging, en ik heb het ook.
IK KRIJG NOG LIEVER EEN KIND DAN DAT IK MOET KOTSEN :o

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:38

Maar je kind kan dan ook buikgriep oplopen op school, en dan krijg je het ook weer...
brrrrr wat eng _O-

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:49

Helaas heb ik dit ook |(
Ik ben nog op zoek naar de oplossing maar die vind ik maar niet!
Ik weet dat overgeven juist goed voor je lijf is, zeker als je iets in je lijf hebt wat je lichaam vergiftigd.
Alleen ik ben doodbenauwd dat ik zelf moet overgeven. Probleem is dat ik nooit hoef over te geven en denk juist dat het hem daar in zit. Maar of nu zomaar vinger achter in mijn keel steken de oplossing is vraag ik me ook af. En vaak lukt het dan niet eens.

Maar dit is wel een serieus probleem. Als ik aan mijn toekomst denk weet ik niet eens of ik zwanger durf te worden ivm ziek zijn. Terwijl dat zwanger zijn me echt geweldig lijkt. Maar baal gigantisch van het probleem. Heb ook een soort veiligheidsgevoel, als bv mijn ouders niet thuis zijn en voel me niet goed raak ik nog erger in paniek. *zucht*

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:56

Ik heb het ook heel erg.
Heel vervelend. Zodra iemand misselijk is idd, denk ik onee als hij/zij maar niet gaat kotsen O:) . Ik zal ook niet gauw dronken worden hoor, veel te bang dat ik moet kotsen O:) .

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:58

Miss_DJS schreef:
Ik heb het ook heel erg.
Heel vervelend. Zodra iemand misselijk is idd, denk ik onee als hij/zij maar niet gaat kotsen O:) . Ik zal ook niet gauw dronken worden hoor, veel te bang dat ik moet kotsen O:) .

:)) ik herken het

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:08

2misty2 schreef:
Helaas heb ik dit ook |(
Ik ben nog op zoek naar de oplossing maar die vind ik maar niet!
Ik weet dat overgeven juist goed voor je lijf is, zeker als je iets in je lijf hebt wat je lichaam vergiftigd.
Alleen ik ben doodbenauwd dat ik zelf moet overgeven. Probleem is dat ik nooit hoef over te geven en denk juist dat het hem daar in zit. Maar of nu zomaar vinger achter in mijn keel steken de oplossing is vraag ik me ook af. En vaak lukt het dan niet eens.

Maar dit is wel een serieus probleem. Als ik aan mijn toekomst denk weet ik niet eens of ik zwanger durf te worden ivm ziek zijn. Terwijl dat zwanger zijn me echt geweldig lijkt. Maar baal gigantisch van het probleem. Heb ook een soort veiligheidsgevoel, als bv mijn ouders niet thuis zijn en voel me niet goed raak ik nog erger in paniek. *zucht*

He bah, :(:)

Zwanger is ook fantastisch, moet je nagaan wat je 9 maanden later in je armen hebt liggen!
Daar heb je het dan wel voorover, ;)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:10

Ik wilde laatst niet naar de kermis omdat ik bang was dat mensen gingen overgeven, ik durf niet meer in achtbanen omdat mensen gaan overgeven, ik durf eigenlijk niet naar schoolfeesten omdat ik bang dat mensen gaan overgeven, ik durf niet naar een concert te gaan omdat ik bang ben dat mensen gaan overgeven

Poeh, das lekker :(

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:58

heeel herkenbaar,bij mij is het ook echt een fobie,het heet emetiofobie ofzo .

_undercover: hahaha heb ik ook,wel iets minder ik ga wel gewoon in achtbanen ,maar dan vraag ik altijd van te voren wie er naast me zit " jij hoeft toch niet te kotse he?" en dan vraag ik het het liefst drie keer .

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:28

Oww, ik heb er ook zo'n last van dat ik daardoor niets meer kan (doen).

Whatever05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:20

Ik heb het ook al jaren.. Eerst wist ik niet precies wat het was.
Hierdoor had ik ook heel vaak ruzie met mn ouders dat ik nooit meer mee wou op vakantie en uiteindelijk ook niet meer mee ging en niet eens meer 5 minuten naast mn zusje in de auto durfde te zitten naar school.
Toen zijn ze met me naar de huisarts gegaan. Via de dokter ben ik toen bij therapie terecht gekomen wat ik bijna anderhalf jaar heb gevolgd. Daarna was ik nog wel bang als andere mensen moesten overgeven maar vermeed niks meer(behalve kotsende mensen :Y).
Maar de laatste tijd word het alleen maar meer..
Ik ben juist na mn therapie heel veel gaan stappen omdat ik dat altijd geweldig vond maar niet meer durfde maar nu gaat dat ook niet meer normaal.. Nu denk ik weer bij alles wat ik doe of het wel 'veilig' is, zo niet doe ik het meestal niet meer.
Weten jullie waardoor jullie precies zo bang zijn geworden?

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:32

ik heb dit ook... als ik ook maar denk dat iemand misselijk is of dat ik iemand zie,hoor of ruik overgeven dan wordt ik gek. vaak wordt ik dan zelf zo misselijk dat ik ook moet overgeven. ook als ik weet dat mensen autoziek zijn fok ik mezelf al op want wat als die moet overgeven??? of als mensen misselijk zijn geworden op de kermis of weet ik veel wat en ze zeggen dat wijk ik het liefste uit. ik vind het heel vervelend.

als ik zelf moet overgeven vind ik dat ook echt erg en volges mij moet ik meestal nog een keer omdat ik het zie/ruik haha maar het lucht meestal wel op maar de aanloop er naartoe is minder! :+

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:30

Ik heb dit ook al van kinds af aan.
Toen ik 8-9 was (ben nu 23)moest ik overgeven. Weet het nog als de dag van gisteren. Ik werd er alleen maar zieker van, ging rillen en shaken.
De laatste keer dat ik moest overgeven was ik 16 (maar toen had ik iets teveel op en was ver heen dus kan het me niet herrineren).

Ik ben in de tussentijd vaak ziek geweest maar ik kan het gewoon niet. Ben dan wel kotsmisselijk maar heb een tijd gehad dat ik daarvan in paniek raakte en kreeg daardoor een angststoornis erbij.

Je kunt hiervoor in therapie aangezien het psychisch is.

Ik werk in het onderwijs en ben als de dood dat er een keer een moet spugen. Pas had ik dat nog, ik had het niet meer.
Ben echt in staat om weg te lopen en mijn vingers in mijn oren te doen. Ben er wel iets vandaan gaan staan.

Volgend jaar zou ik wel willen zwanger worden maar ben zoals iemand net al zei als de dood dat ik last heb van spugen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:07

Ik heb dat ook. Vreselijk :\
Zodra ik een dronken persoon zie dan ben ik weg. Of als ik hoor dat iemand ook maar misselijk is dan ga ik altijd heel panisch vragen of die dan niet moet overgeven ofzo.
Ik kan daar écht niet tegen. Raak dan echt een soort van in paniek. M'n hart zit dan serieus in m'n keel.

Hoe ik eraan kom? Ik heb geen idee. Denk er pas sinds een jaar echt goed over na.. :=

Laatst had ik schoolreisje met stage. Zat met de heenweg voorin de bus tussen wagenzieke kinderen. Nou ik had het niet meer! Gelukkig bleef het alleen maar bij het klagen van 'Ik ben misselijk juf!', en was er geen kind dat moest overgeven..
Dacht op de terugweg slimmer te zijn door achterin naast een moeder te gaan zitten (ik aan de raamkant)..
Zij ging uiteindelijk als enige over haar nek die reis. Je had me moeten zien zitten |(
Ik zat helemaal te trillen, tegen het raam aangeplakt, oren dicht gedrukt en m'n ogen helemaal stijf dichtgeknepen. Pfff..

Ik ga over 2 week naar Lowlands. Hoop echt dat ik er niet zoveel mee te maken krijg.. daar zie ik dus echt tegenop :\

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:07

Wat haagsemeid zegt klopt, ik raad het wel iedereen aan op eens naar een psycholoog te gaan met dit probleem. Want het feit is dat je een angst/paniek stoornis ontwikkeld als je begint met hyperventileren. De loop der jaren wordt het er alleen maar erger op. En de meeste mensen zijn hier bang voor geworden door één gebeurtenis waarin iemand moest overgeven en daar zo van geschokkent bent. Een psycholoog zou je dan bijv al de behandeling EMDR kunnen aanraden. Ook gewone gesprekken kunnen al helpen hoor.
1 tip nog, als je in paniek wil raken omdat je bang bent om over geven, moet je juist gaan denken, 'ja dan geef ik maar over, laat het maar komen dan en gewoon wachten tot het komt en je open ervoor te stellen. Het klinkt heel raar, maar in de meeste gevallen als je op zo'n moment gaat openstellen met je lichaam en gaat denken, 'ja laat maar komen dan' dan gebeurt het juist niet. Want in feite ben je dan niet echt misselijk en hoef je helemaal niet over te geven, je denkt het alleen en doordat je inmiddels zo in paniek bent geraakt en angstgevoelens hebt, wordt je er gewoon misselijk van. Angst gevoelens uiten zich vooral in: zweten, trillen, duizelig, en misselijk worden. Dús in feite ben je niet misselijk, maar je wordt misselijk doordat je ervan in paniek raakt.
Hoop dat het een beetje te begrijpen is wat ik heb getypt en dat iemand er iets aan heeft.