wat te doen aan steeds terug komende rug problemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

wat te doen aan steeds terug komende rug problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:33

ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.

Bij de dokter krijg ik pilletjes tegen de rugpijn. Van die pilletjes raakt mijn maag overstuur waardoor ik weer pilletjes moet slikken voor mijn maag. Al met al helpt het weinig.

De dokter heeft me meerdere malen door gestuurt naar fisio.
Daar drukken ze er een aantal keer wat naalden in waar ze dan aan draaien en bewegen om het los te maken.
Dan gaat het een tijdje weer goed en dan begin het weer.

Het is iets wat steeds terug komt.
Namelijk elke keer voor mijn vakantie.

Vorig jaar zat de pijn links onder in mijn rug met uitstraling naar linker been.

Nu zit de pijn rechts onder in mijn rug met uitstraling in mijn bil.

Vorig jaar werd de pijn in mijn vakantie zo erg dat ik de laatste dagens savonds huilend in bed door bracht, ik kon niet meer lopen/zitten en wist ook niet hoe ik moest liggen. Alles deed gewoon pijn. Daarbij werd ik ziek van de pijnstillers (maag trok het niet meer)

Nu zie ik het weer aan komen.

Ik ga zaterdag op vakantie.
Ik loopt er al weer een tijdje mee dat ik smorgens last van mijn rug heb maar in de loop van de ochtend gaat het elke keer weer goed.

Nu dit weekend gaat het toch wel weer achteruit. En zie alweer een rot vakantie tegemoed komen.....

Ik heb erge pijn als ik uit bed kom, moet er ook echt uit rollen. Kan slecht bukken (zak er dan ook door heen als ik niet steun met mn handen op bijv mijn knieen) dus aankleden gaat erg lastig.

Als ik eenmaal weer in beweging ben gaat het goed. geen pijn meer met zitten en lopen.
Alleen bukken kan ik niet.

Ik heb straks les, en krijg dan ook mijn been met de grootste moeite omhoog om op te stappen. Om maar niet te spreken om hoe ik op mijn paard zit :P Met rijden heb ik er niet veel pijn aan maar mijn rug staat wel helemaal strak waardoor ik slecht adem haal.

Ik word er een beetje moedeloos van. Iemand tips?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:38

Ik herken het helemaal, ik zit ook al sinds april te tobben. Ondertussen ben ik iets beweegelijker, ik kan mijn kleren weer fatsoenlijk aantrekken e.d., maar de pijn is zeker niet weg. Bij mij hebben ze eerst een rontgen foto gemaakt en daarna een MRI scan. Daarop was een uitpuilende tussenwervel te zien, die moet dus gewoon terug op zijn plekje. Lijkt me raadzaam dat jouw huisarts je ook doorstuurt voor een MRI, dan weet je tenminste wat er aan de hand is! Ik heb ook pijnstillers gecombineerd met een maagbeschermer, maar als je last hebt van je maag moet je die pijnstillers niet meer gebruiken!
Op mijn paard stap ik met een trapje, anders kom ik er gewoon niet op en als ik eraf moet dan helpt mijn man me een beetje zodat ik niet keihard op de grond neerkom. En paardlief moet braaf zijn, gestuiter doet ook zeer. Verder liggen afwisselen met lopen, in beweging blijven met toch de nodige rust.

Charlottje

Re: wat te doen aan steeds terug komende rug problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:46

Ben je al een keer naar het ziekenhuis geweest voor een aantal testen?

Verder kun je het misschien bij een ander iemand proberen, ik heb in de periode dat ik ontzettend veel last had van mijn rug evenveel of misschien net iets meer baat gehad bij een osteopaat dan bij de fysio.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:48

ik heb geen hernia ofzo want ik heb ook maanden dat ik helemaal nergens last van heb. Daarom heb ik geen scan oid gehad.

Maar het komt elke keer na lange tijd terug en nu al voor de 3e keer preccies voor mijn vakantie. En dan houd het weer een tijd aan.

Zit te denken om nog even voor me vakantie naar de fysio te gaan.
Want moet er toch wat aan doen voor ik op vakantie ga

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:11

klinkt als een spierspanningsprobleem door bijvoorbeeld stress. ik heb dit in mijn nek.
bij mij helpt behandeling door een manueel therapeut. het is wel belangrijk dat er eerst foto's worden gemaakt van het gebied voordat er geduwd en getrokken gaat worden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 10:19

In mijn nek heb ik het wel vaak die spierspanningen maar dat voelt toch wel heel anders aan als dit.
Dan is het echt knoert hard die spieren. Dat heb ik in mijn rug niet. Het zit wel vast maar anders.

Het voelt als een verschrikkelijke menstuatie rugpijn, beste vergelijking :Y)

Die fysio waar ik kwam is ook manueel therapeut.
Nu moet ik zeggen dat als ik daar een paar keer geweest was het beter ging.
Maar het komt elke keer weer terug na een periode.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:58

bij mij komt het ook steeds terug en ik moet mij dan ook vaak laten behandelen. soms 5x achter elkaar en dan weer maanden niet en soms 12x achter elkaar en dan gaat het maar 4 weken goed.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:00

Spit denk ik......

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:17

Ga eens naar een chiropraktor! Deze zet je rug rechts dmv kraken. Fysio is meer met spieren losmaken ed, dit is echt wat anders.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:21

Idd kraken is de oplossing voor jou!
ik herken je probleem helemaal...
ga maar eens met je vinger langs beide kanten van je ruggewervel...tm je bilnaad
waarschijnlijk is er een wervel verschoten die je zenuwen knellen...daardoor straalt het uit naar je benen...
Ik heb het zelf ook en bukken kan ik idd ook niet...ff kraken en dan loop je zo weer weg zonder pijn!
Succes

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:41

Het probleem kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde houding, in dat geval kan caesarterapie of mensendieck uitkomst bieden :)
Dus, zoek eerst uit wat het probleem is voordat je aan een behandeling gaat beginnen :)
Sterkte er mee, ik ben gisteren door m'n rug gegaan, dus weet hoe je je voelt :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:48

Ik PB je even een naam van iemand in Utrecht.
Mijn moeder heeft 8 jaar met rugproblemen gelopen, tig miljoen operaties ondergaan, kon uiteindelijk bijna niet meer lopen.
Toen is ze naar die man geweest, een orthomanueel therapeut, en sindsdien heeft ze zelden tot nooit meer klachten.
Ik loop zelf ook bij hem vanwege mijn rug en hij doet echt wonderen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:55

Ik heb wel een aantal tips maar kan natuurlijk niet binnenin je kijken he, dat snap je wel. Hebben ze er weleens een naam aan gehangen aan wat je had? Het klinkt mij het meest als ischias in de oren eerlijk gezegd. Dit omdat er uitstraling is naar het been, je het been heel moeilijk kunt optillen en omdat je over het algemeen ook erg gespannen spieren hebt zo te horen.

Ten eerste zou je eens naar je voeding kunnen kijken. Zie hier
http://www.irsauna.nl/html/wat_is_ischias.htm

Ten tweede: die spierspanning kan ontstaan door een tekort aan magnesium, een supplement met magnesiumcitraat kan dan heel snel helpen om dat wat te ontspannen en je hebt kans dat dat ook wat aan de pijn doet.

Ten derde: bij zenuwprikkeling en uitstraling naar de benen helpt johannesolie (bv van Vogel) heel goed, uitwendig, dik insmeren/inwrijven. Soms geeft dat meteen verlichting, zeker als er uitstraling naar de benen is. Het moet wel "echte" Johannesolie zijn. Wat ik er zelf voor gebruik is: johannesolie waar ik dan ook nog wat kruidnagel en campher aan toevoeg (het effect van kruidnagel is enigzins verdovend op de zenuwen, je kunt het bv ook bij kiespijn gebruiken). Mocht je dat willen weten, PB maar even.

Ten vierde: zou je kunnen overwegen eens naar een osteopaat te gaan omdat die verder kunnen kijken dan alleen je ruggegraat en zo. Maar dan nog zou ik zeggen als er een metabolisch probleem onder zit, zal dat alleen tijdelijk helpen. Het kan wel dieper helpen dan bv manuele therapie of zo.

En last but not least: ALS het ischias zou zijn, zijn er best veel supplementen die het overwegen waard zijn.

hoop dat je hier wat aan hebt, het klinkt als een heel vervelend probleem.

EDIT: magnesiumcitraat kan ook helpen bij vakantiestress ;-)
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 10-08-09 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:56

Mag ik dan ook een pb Guernica :?

Aan TS ik zoek het in jou geval tussen de oren :D
Elke keer als je op vakantie gaat heb je dit probleem, hoe vervelend het ook is, probeer voor nu vooral veel te ontspannen, warme douche, wierook, iets gezelligs e.d.
Neem een iburofen ipv paracetamol en vraag een maagbeschermer aan je ha icm voorgeschreven pijnstiller.

Zoals jij je beweging, beperking ed nu omschrijft, zo is het bij mij al 5 jaar, maar weet je hoe hard het ook is, ik her ermee leren leven.....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:43

ik moet nu weg, ik lees vanmiddag even uit gebreid.

Wat betreft de vakantie.
Waarschijnlijk is mijn probleem dat ik het hele jaar hard werk (Meer als fulltime) en tijdens de zomer heb ik een zomer rooster en gaat dat naar de helft en dan begint de last. In de vakantie doe ik helemaal niks meer en dat was vorig jaar het ergste.

Kraken kan inderdaad een oplossing zijn. zei het niet ik daar als de dood voor ben. Niet het gevoel maar het geluid. mijn opa is namelijk giropraktiker :Y)

ga vanmiddag de rest even lezen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:46

Kraken is niet altijd een oplossing, bij sommige rugproblemen mag er absoluut niet gekraakt worden! Overleg dus altijd eerst met een deskundige voor je naar een kraker gaat.
Enne TS rust roest ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:49

Ja mijn vader ging in de vakantie (met niks doen dus) ook altijd door zn rug.

maar aan de andere kant ik loop er zo lang mee maar blijf door gaan. En nu ik meer rust komt het er uit. Dus goed is het niet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:57

Zoeken naar de balans in je leven zodat je ook tijdens drukke tijden genoeg rust neemt voor je lichaam :Y)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:07

ken het precies heb ook zo lang doorgelopen! lig nu al bijna 3 weken plat thuis omdat ik echt geen kant op kant heb pijn in mn rug heup en been enkel. heb medicijnen gekregen van de dokter die enigzins werken maar die er alleen voor zorgen dat ik de pijn enigzins aankan. ik kan er nog steeds alleen mee liggen. verder kan ik niks. als de pillen zijn uitgewerkt ga ik kapot kan niet liggen zitten staan in welke houding dan ook. het is echt zooo slopend

ik krijg het advies van de dokter veel fysio te doen en er wordt een scan gemaakt voor een hernia, maar dit kan pas op 8 sept!!!!! zo lang red ik het echt niet meer om zo alleen maar te kunnen liggen !! wordt hie zooo moe van. weet soms echt niet wat ik moet doen van de pijn en de hele dag maar liggen.
morgen krijg ik sterkere pillen hopen dat die nog beter werken. ik wil echt niet graag geopereerd worden maar als dat de enige oplossing is dan moet dat maar, op deze manier hou ik het namelijk echt niet meer uit ! zooo frustrerend.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:14

Dit is nog een eitje..... ik ben een jaar lang aan het knokken met doktoren geweest, kon net als jij niet op of neer, mocht alleen maar liggen en pogingen doen om te lopen, elke dag fysio om de dag manueel, ik moest er lopen / kruipend heen, soms deed ik er 2 uur over voor ik er was en het meest vernederende is dat de doktoren bleven volhouden dat het tussen mijn oren zou zitten en mij feitelijk verder niets mankeerde, daar zijn ze wel van terug gekomen :D
Ook toen ik ingehaald werd door een zeer slecht ter been zijnde oude oma met haar rollator was dit een zeer pijnlijk moment

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:50

miep1979 schreef:
Zoeken naar de balans in je leven zodat je ook tijdens drukke tijden genoeg rust neemt voor je lichaam :Y)

Ja dat is makkelijk gezegt. Maar als je een eigen zaak hebt dan lukt dat niet. Ik kan moeilijk de tent sluiten :+

Ik denk toch dat het aan mijn scheef zijn ligt. En verkeerd gebruik van mijn lichaam daardoor.
maar dan zou je het aan dezelfde kant verwachten, ik heb het nu voor de eerste keer rechts ipv links.
in combinatie met overbelasten denk ik.....

maarja hoe kom je er weer af....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:23

__Nathalie__ schreef:
miep1979 schreef:

Ja dat is makkelijk gezegt. Maar als je een eigen zaak hebt dan lukt dat niet. Ik kan moeilijk de tent sluiten :+

Ik denk toch dat het aan mijn scheef zijn ligt. En verkeerd gebruik van mijn lichaam daardoor.
maar dan zou je het aan dezelfde kant verwachten, ik heb het nu voor de eerste keer rechts ipv links.
in combinatie met overbelasten denk ik.....

maarja hoe kom je er weer af....

Nou ik vind het niet heel makkelijk gezegd.
Ik bedoel daarmee eigenlijk hele kleine dingen, leren naar je lichaam te luisteren.
Als je een tijd lang stil gezeten hebt zorg dat je even wat beweegt.
Probeer tijdig naar je bed toe te gaan terwijl je lichaam slaapt komt je rug helemaal tot rust, alles ontspant zich.

Scheef zijn kan heel goed de oorzaak zijn.
Wellicht is een steunzool wat voor je zodat je door die zool het scheef zijn een beetje kunt compenseren

Enne als je een antwoord hebt op je laatste vraag, ik wil dat ook graag weten :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:33

ik kan geen steunzolen, mijn voeten zijn ook een probleem opzich :+
Met de tijd moeten mijn beide voeten gebroken worden voor reconstructie ivm uitstekende botten op mijn hakken. Door die uitstekende botten kan ik geen gewone schoenen aan. Ik loop dus op birkenstock slippers het hele jaar :+ alleen in de winter kan ik uggs aan :+

misschien heeft het allemaal wel met elkaar te maken.

Zouden er niet iets van vloeroefeningen ofzo zijn voor je rug?
Ik merk namelijk wel dat als ik eenmaal goed in beweging ben het wel iets soepeler is.

Ik doe bijv ook overdreven heupwiegend de logeerhond uit laten smorgens want daar word mn rug mooi los van :Y)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:57

Deed die fysio ook accupunctuur? (kan hoor zo bedoel ik het niet) Anders is het namelijk al vreemd.
Er zijn genoeg grondoefeningen voor je rug, een goede fysio zal je ook altijd deze geven.
Mocht je het niet vertrouwen dan is een ziekenhuisonderzoek toch van belang.
De ene manuele therapeut is de andere ook niet. Je hebt meerdere stromingen. Desnoods overgaan op een andere.

Even een reactie op miep: beetje geklungel zeg. Elke dag fysio en om de dag manueel. Goede therapeuten :x
Zoals ik vaker al roep, in elk vak zitten prutsers ook daarin. Sommige zien alleen maar cash en andere weten niet wat ze met een patient aan moeten.
Gelukkig zijn er ook goede.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:02

nee geen accupuntuur. Hij is manueel en fysio.
Hij gebruikt naalden om het los te maken van binnen.
Hij wilde eigenlijk kraken maar dat durf ik niet.
En de eerste keer zei hij niks en kraakte hij maar dat hielp wel. Maar ik ben er zooooooooooooooooooooooo bang voor. Heb liever die naalden