Knakkende kaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

andreaaa

Knakkende kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:48

Ik heb al een tijd (ongeveer ¾jaar) last van een knakkende kaak.
Vooral als ik eet, hoor je 'm zo iedere keer als ik kauw.
Ook heb ik af en toe, dat mijn kaak als het ware op slot staat, en kan ik mijn mond maar een klein stukje opendoen. Dat heb ik dan ongeveer een half uur á een uur en daarna 'schiet' ie ineens weer goed. Absoluut geen fijn gevoel.
Hebben meer mensen hier last van? Kan het kwaad of is dit normaal?

:)

Thats_Me

Re: Knakkende kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:55

Kauw je kauwgum? Gelijk mee stoppen. Verder harde dingen vermijden om op te kauwen. Zorg dat als je gaapt je kaken op elkaar houd zo veel als mogelijk. Dit alles zorgt dat je kaakspieren rust krijgen en dat het knakken minder wordt of zelfs weg gaat.

Daarnaast niet express het geknak en het eruitschieten gaan opzoeken. Zo min mogelijk belasten dan trekt het vaak vanzelf wel iets en kan het knakken ook over gaan. Dat je kaak flexibel is zal niet veranderen in de toekomst. Daar kun je vrij weinig aan doen.

Allemaal advies wat ik van mijn tandarts heb gekregen ;) Ik knak en doe aan alle kanten :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:58

Oooh dat heb ik ook heel vaak! Ik kauw idd veel kauwgom :o
Bedankt dat je de tips ff doorgeeft Thats_me!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:01

ow ik heb exact hetzelfde! enkel heb ik de laatste keer twee dagen met mn kaken op slot rondgelopen :\ naar het schijnt kan het ook stress of spanning zijn. dat zou kunnen kloppen in mijn geval, want ik heb het voornamelijk tijdens examenperiodes, wanneer ik te weinig geslapen heb, enz

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:04

Ik heb ook precies hetzelfde! Alleen kauw ik niet veel kauwgum, maar misschien is het inderdaad stress/spanning, dat kan heel goed :j

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:05

Thats_Me schreef:
Kauw je kauwgum? Gelijk mee stoppen. Verder harde dingen vermijden om op te kauwen. Zorg dat als je gaapt je kaken op elkaar houd zo veel als mogelijk. Dit alles zorgt dat je kaakspieren rust krijgen en dat het knakken minder wordt of zelfs weg gaat.

Daarnaast niet express het geknak en het eruitschieten gaan opzoeken. Zo min mogelijk belasten dan trekt het vaak vanzelf wel iets en kan het knakken ook over gaan. Dat je kaak flexibel is zal niet veranderen in de toekomst. Daar kun je vrij weinig aan doen.

Allemaal advies wat ik van mijn tandarts heb gekregen ;) Ik knak en doe aan alle kanten :=

Af en toe kauw ik wel eens kauwgum, maar niet elke dag. Als ik bijv. stokbrood eet is het echt heel erg, dus dat zal ik dan inderdaad maar gaan vermijden.
Bedankt voor de tips!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:08

Heb ik ook! Vroeger al eens een hele tijd (kon ik geen Bigmac meer eten) en sinds ik een maand of wat terug een Duits hardbroodje at, is het weer mis. Eerst zat de boel ook op slot, dat is nu niet meer zo, maar het knakt flink.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:09

Ik heb dat een tijd terug ook gehad. Ik moest van mijn huisarts een aantal dagen vloeibaar eten om het rust te gunnen. Daarna was het weg. Het kan overigens geen kwaad. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:10

Ik heb het ook echt erg en heel lang gehad

Tandarts gaf mij advies om een paar keer per dag mn mond ver open te doen en heel langzaam dicht doen

Van de een op de andere dag was het toen over :')

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:28

Ik heb het ook best vaak, maar mijn vader heeft het al zijn hele leven. Het zit in de familie denk ik.
Maar bij mij helpt het wel om even rustig mijn mond open en dicht te doen, zoals hierboven ook is genoemd.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:54

Ik heb het ook, dacht dat het kwam door mijn operatie (onderkaak breken en naar voren plaatsen + kincorrectie(=plak kin ertussen uit) Volgens mijn kaakchirurg had ik er echter ook last van gekregen als ik die operatie niet had gehad.. Was heel normaal, veel mensen hadden het, gaat vanzelf over, zou bij mij een jaar kunnen duren. Ik heb er bij vlagen last van, nu ook weer. Het kaakgewricht bestaat zegmaar uit een kommetje en een botje, en dat botje moet weer opnieuw zijn plaats slijten in het kommetje of iets dergelijks. Zo is het mij uitgelegd. :) Niks ernstigs dus, maar wel erg irritant. Ik heb het vooral bij het eten van harde/taaie dingen, maar soms hoor je het ook al knakken bij het eten van een zacht broodje... Als ik mijn mond open, voel ik rechts een bult bij het kaakgewricht(naast oor) en links niet. Als ik mn mond open en dicht doe, voel ik die bult komen en gaan, en dat geluid. Irri, maar niks aan te doen..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:05

Bijt je nagels? Dat kan ook een oorzaak zijn.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:11

aardbeitje_ schreef:
Ik heb ook precies hetzelfde! Alleen kauw ik niet veel kauwgum, maar misschien is het inderdaad stress/spanning, dat kan heel goed :j

Klopt, dat merk ik bij mij ook! voor de vakantie had ik soort stress over school, nou dat heb ik geweten! Spierpijn in kaakspieren waardoor je niet veel meer kan. Hierdoor ging ik veel kauwgom kauwen om de spieren soepel te houden, op dat soort momenten helpt kauwgom wel, maar daarna gelijk stoppen!
Ik ben toen ook naar de kaakchirurg gegaan en heb daar een beugel gekregen omdat ik 's nachts bijt en hierdoor spierpijn krijg, maar helaas past ie niet meer en heb niet zo'n zin om weer te happen ed.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:13

Hier nog één :j maar ik kreeg het nadat ik een kopstoot had gekregen van de allerliefste pony van de hele wereld. :D ;)
Ik keek naar rechts, hij naar links, en bam, hoppa, zo tegen mijn kaak. :')

Het is erg leuk tijdens chique etentjes :D

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:14

Ik heb problemen met mijn schouder, waardoor mijn nek en kaak ook vast gaan zitten.

Ik heb precies hetzelfde, echt heel irritant als je kaak vast zit of op slot komt te zitten. Wat al eerder is gezegd, geen kauwgom meer eten. Helpt echt!

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:14

Ik heb het zelf ook heel erg, maar ik kauw ook ontzettend veel kauwgom.. Als ik weer bij de tandarts ben zal ik eens vragen wat hij ervan vind..

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:18

Lady_xx schreef:
Ik heb het zelf ook heel erg, maar ik kauw ook ontzettend veel kauwgom.. Als ik weer bij de tandarts ben zal ik eens vragen wat hij ervan vind..

Ik moest op aanraden van een orthopedisch manueel therapeut maar pepermuntjes gaan eten ipv kauwgom :P

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:18

nou ik ga dan ook maar is stoppen met kauwgom, ik heb daar echt al heel lang last van, dokter zei dr eigenlijk niks van.. was niet ernstigs dus hoefde er eigenlijk niks aan te doen waren zijn woorden..

het is idd leuk tijdens chique etentjese := of als het heel stil is en je eet bij andere mensen :P

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:19

Ik heb het ook.
Maar ik kan ook mijn kaken niet op elkaar zetten, want dan zit mijn kaak alweer vast :+
Heel irritant, maar hij schiet vanzelf wel los :+

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:39

Manonx schreef:
nou ik ga dan ook maar is stoppen met kauwgom, ik heb daar echt al heel lang last van, dokter zei dr eigenlijk niks van.. was niet ernstigs dus hoefde er eigenlijk niks aan te doen waren zijn woorden..

het is idd leuk tijdens chique etentjese := of als het heel stil is en je eet bij andere mensen :P

Inderdaad, want soms is het gewoon even 'knak' maar soms is het echt, hard en luid, 'knak knak knák' :') geweldig... not...

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:44

Stoppen met nagelbijten en met kaugum eten wil helpen! Mijn moeder heeft er ook last van en zij moet elke dag haar onderkaak naar achteren bewegen als oefening (alleen naar achteren dus niet voren!!), het schijnt dat dat werkt.

chellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:47

ik heb dit ook! het begon een tijd met alleen knakken bij het eten maar het word steeds erger. vooral als ik veel lach of zoen met mijn vriendje hahaha. staat een beetje raar. ook heb ik soms dat ie vast zit en dan moet ik er een beuk tegen geven en dan is die weer recht want ik kan hem dan niet meer bewegen. ga binnenkort naar de kaakchirurg...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:58

Ik ben hiervoor naar de algemene kaakheelkunde geweest in het ziekenhuis. Je kraakbeen blijft haken als je je mond open wilt doen en schiet vervolgens ineens mee (knak) als hij niet verder open kan dan schiet het kraakbeen er dus niet achteraan. Ik heb er fysiotherapie (jaja) voor gehad, het werd wel iets minder, maar het kwam ook net zo hard weer terug. Soms heb ik er dagen geen last van en dan ineens weer heel veel (komt bij mij overigens door stress denken we). Vooral tijdens het eten ;) heel fijn ;)

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:07

ik meld me ook ! :+

ik heb het gekregen toen ik een vis nadeed ( tja me vriendin heet voorn van achternaam ) en toen schoot het zo hard in me kaak. sindsdien gaat me kaak opslot en knakt het van alle kanten. laatst bij de tandarts had ik een gaatje dus dat heb ik laten boren, maar toen kon mijn kaak niet meer dicht. na 5 minuten ging me kaak gelukkig weer dicht en me tandarts had het nog nooit meegemaakt. later werd het zo erg dat ik niet meer kon eten van de pijn dus ik naar het ziekenhuis heen foto's laten maken maar ze konden er niks aan zien :7 nu knakt het alleen met eten en gapen en tja, zoenen gaat ook nog niet helemaal vlekkenloos door de kaak. me vriendje heeft het gelukkig wel door als me kaak opslot gaat :Y)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:09

Ik heb het ook, m,n moeder heeft t ook. maak me er niet zo druk om, mja bij mij kraakt en knakt alles in m,n lichaam :=