Tandarts, bedankt...!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Tandarts, bedankt...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:57

Moet het even van me afschrijven hoor...

De tandarts in ons dorpje heeft me vroeger heel veel pijn gedaan (niet vertellen wat er ging gebeuren, nooit gemeld dat er verdoofd kan worden bij vullen, papa moest me letterlijk meenemen etc etc) en toen er onderin een kies gevuld moest worden en ik om wit gevraagd had maar thuis in spiegel een zwarte vulling zag zitten ben ik nooit meer terug geweest..... Dat zal zo'n 8-10 jaar geleden zijn (ben nu 23) en in de tussentijd steeds banger geworden. Bang voor de pijn en nog panischer voor de geluiden.

Dit weekend enorme kiespijn gekregen, echt een nacht niet geslapen. Helemaal in de stress natuurlijk omdat het er nu van zou moeten komen om weer naar de tandarts te gaan. Had al een paar keer gelezen over narcose-tandarts en maandagochtend maar gebeld. Zat al om half 9 klaar, maar je kon pas vanaf 10 uur bellen, dus anderhalf uur zitten rillen als een rietje :Y) , maar vastbesloten om écht te bellen. 10 over 10 op het belknopje gedrukt, en intake-afspraak kunnen maken voor vandaag half 3. Toen ik ophing staan janken als een klein kind, puur vd spanning. En als klap op de vuurpijl, mama is op vakantie dus die kon zowiezo niet mee (met sommige dingen blijf je gewoon een klein kind :o ).

Super ontvangen daar, door een zeer hartelijke mevrouw mee genomen voor een foto, niet lang hoeven wachten op de tandarts. Jonge knul nog, 'gezellige' uitstraling (héééél iets anders dan de spook-tandartsen in mijn gedachten :Y) ), dus was eigenlijk direct wel op mijn gemak. Ook in de stoel om de t.a rustig met alleen een spiegeltje te laten kijken viel me eigenlijk alles mee. Samen foto bekeken, en zag er niet zo goed uit....

Alles wat door mijn oude tandarts gedaan is moet overnieuw |( , vullingen zitten niet goed en onder sommige zitten gaatjes (niet goed uitgeboord oid). Eentje is zo slecht gedaan dat hij niet weet of de kies kan blijven zitten of dat 'ie afbrokkelt en getrokken moet worden als ze opnieuw vullen. Nog voordat ik iets over mijn oude tandarts had kunnen vertellen gaf hij al aan dat het er eentje van de hele oude stempel is geweest....

Heb offerte mee van €4300 om alles in orde te maken.... Dit is wel het minst gunstige geval, met 3 behandelingen van 2 uur en nog eentje van 1 uur. Narcose is 265 per uur, dus dat is de grootste kostenpost. Er staan nog wat behandelingen op onder het kopje 'indien nodig' dus dat kunnen ze pas zien als ze bezig zijn (o.a. 2x wortelkanaalbehandeling). Als ze dus minder hoeven te doen kan het ook zijn dat het in 2x 2uur klaar is en vallen de 'niet nodige' handelingen en extra narcosekosten ook weg.

3 september staat de eerste afspraak en 16 september de 2e. Dan even kijken wat er nog gedaan moet worden, en dat misschien doorschuiven naar nieuwe jaar ivm verzekering (ben gelukkig goed verzekerd, dus zoals het er naar uitziet komen alleen de narcosekosten voor eigen rekening).

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik hierna gewoon voor de controles etc naar een 'gewone' tandarts zou durven, maar al deze dingen mogen ze lekker gaan uitvoeren als ik in dromenland ben!

Ben eigenlijk echt een beetje van slag, kom voor de kiespijn/gaatje en wilde erg graag de zwarte vulling laten vervangen, nou, dan ga je lekker gedesillusioneerd naar huis...

Dus oude tandarts, bedankt hè _-:( _-:( _-:(

Liezel1

Re: Tandarts, bedankt...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:02

Jeeeeemig, wát een bedrag!!
Het komt vaker voor met tandartsen. Mijn oude TA boorde ook zonder verdoving, en ik had nog 1 gaatje, daar moest ik 2 maandan later voor terugkomen. Zoveel pijn gehad dat ik niet terug ben gegaan. Ondertussen 250 km verderop verhuisd, en eerste keer daar naar de TA, bingo!!!! 5 gaatjes telde ze....

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:06

Ik ga 2 september met bibberende knietjes loop al weer even rond met een gebroken kies en een krater.
Heb een nieuwe tandarts met ervaring met angstige mensen.
Gaat ook eerst kijken en voor de rest niks maar idd wat een bedrag zeg..................

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:07

Pfoe meis!
Wat een hel zeg := Ben zelf ook echt bang van de tandarts, maar heb gelukkig wel een hele lieve :') Legt alles uit, laat alles zien, praat rustig en zet altijd verdovingen (laat ik nu net bang zijn voor naalden...) Kom er al vanaf klein meisje en toen had ik echt hele slechte tanden (melkgebit)..
Kan de keren niet meer tellen dat ze met een paar man me rustig hebben moeten houden :=

Komt vast allemaal goed.. en de kosten.. tjsaa..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:08

Waar ben je verzekerd als ik vragen mag trouwens?
Want volgens mij zijn er niet veel verzekeringen die tandheelkunde tot zo'n bedrag dekken....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:08

God, wat ben ik blij dat ik met mijn 21 jaar nog nooit gaatjes heb gehad zeg :+ (lang leve héél stevige tanden)!

Gelukkig dat je nietmeer bent terug gegaan naar die oude tandarts... Bestaat er niet één of andere 'raad van tandartsen' die waakt over de bekwaamheid van tandartsen ofzo? Als er zoiets bestaat, zou ik als ik van jou was, ernstig overwegen om die tandarts toch eventjes te melden. Andere mensen zouden gespaard moeten blijven van dit soort leed....

(persoonlijk zou ik zelfs al overwegen om jou eigen kosten, die niet gedekt worden door verzekering, te verhalen op die oude tandarts.... Maar dan gaat het waarschijnlijk al om een rechtzaak natuurlijk, en dat gaat misschien al weer wat té ver)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:09

Ik ging naar een andere tandarts omdat ik kiespijn bleef houden... Hoppa, 12 gaatjes in 1 keer!
Gelukkig is mijn nieuwe tandarts goed en heel vriendelijk. Ben namelijk niet bepaald een held.

Veel succes met de behandeling. Ben erg benieuwd hoe je het vindt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:11

Leuk die verhalen..Zit nu al te trillen, ik mag morgen weer naar de vriendelijke vriend (ahum..)

Ik poetste vroeger nooit me tanden en gaatjes vullen vond ik nooit erg, totdat hij me pijn deed met boren en sindsdien poets ik iedere dag 2 keer! maar die vullingen moeten ooit vervangen worden en daar nijp ik 'm voor ...

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:12

Ben trots op je hoor!
En die afspraken ga je gewoon heel relaxed heen (misschien mams mee om te rijden?;-P)
En als alles klaar is gewoon een leuke, lieve tandarts zoeken om het voortaan bij te houden!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:13

Jeetje zeg wat een gedoe! Grr die oude tandarts zou je toch _-:(
Ontzettend knap dat je gebeld hebt en bent gegaan..

Nu hopen dat de kosten uiteindelijk meevallen!
Gelukkig ben je goed verzekerd!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:14

hittepit_12 schreef:
Heb een nieuwe tandarts met ervaring met angstige mensen.

Ben wel van plan om na sanering gewoon 2x per jaar naar zo'n tandarts te gaan :j, dan is gebit in orde en kan ik beetje vertrouwen opdoen in de stoel, áls er dan ooit een keer wat moet gebeuren durf ik het daar misschien ook wel...

En de kosten, hij is echt van het ergste uitgegaan. Is alleen al €2000,- voor narcose, maar het kan zijn dat het in 2 behandelingen kan en dat scheelt weer 900. Staan 2 'optionele' wortelkanaalbehandelingen op, als die niet hoeven scheelt het ook weer 500 euro.

Overigens vergoedt mijn verzekering álle tandheelkundige behandelingen tot €1500 per jaar. Dus als ik evt. wat doorschuif naar 2010 moet ik alle kosten vergoed kunnen krijgen :j, behalve dan narcose (maar dat heb ik er eerlijk gezegd wel voor over, want ik zie me dit écht niet bij bewustzijn allemaal ondergaan :o )

tantjeuh schreef:
Bestaat er niet één of andere 'raad van tandartsen' die waakt over de bekwaamheid van tandartsen ofzo? Als er zoiets bestaat, zou ik als ik van jou was, ernstig overwegen om die tandarts toch eventjes te melden. Andere mensen zouden gespaard moeten blijven van dit soort leed....

Die man is geloof ik alweer tig jaar met pensioen, waarschijnlijk zat hij met z'n gedachten al bij de geraniums de keren dat hij mij behandeld heeft :+

Liezel1 schreef:
Want volgens mij zijn er niet veel verzekeringen die tandheelkunde tot zo'n bedrag dekken....

ONVZ Tandfit D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:30

Is dat een volledige narcose?
(dan is dat misschien wel wat voor mij! :+ )

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 17:43

frannyc schreef:
Ben trots op je hoor!

jodi schreef:
Is dat een volledige narcose?
(dan is dat misschien wel wat voor mij! :+ )

Yep!

www.narcosetandarts.nl

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:45

ik ben in januari ook geweest bij deze tandarts en ook voor 3000 euro mijn gebit laten doen maar het is elke cent waard geweest..
durf nu weer breeduit te lachen :D

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:51

Heb ook n horror tandarts gehad. Kan vanaf oktober elke week naar mn nieuwe tandarts. Alles renoveren wat hij vernield heeft.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 19:03

alja schreef:
durf nu weer breeduit te lachen :D

Top :D !

Bij mij zijn het 'gelukkig' alleen kiezen waar wat mee is, tanden zijn helemaal in orde :j

nobility schreef:
Heb ook n horror tandarts gehad. Kan vanaf oktober elke week naar mn nieuwe tandarts. Alles renoveren wat hij vernield heeft.

Heel veel sterkte ermee :(:)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:09

Erg bekend verhaal! Alleen ben ik iets minder angstig voor de tandarts maar kan al wel dagen van te voren goed zenuwachtig zijn.

Mijn vorige tandarts heeft er ook een zooitje van gemaakt, precies hetzelfde verhaal als bij jou en in september staat de analyse gepland met wat ze allemaal moeten doen, wil er nu nog even niet aan denken :S

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:15

Liezel1 schreef:

Antwoord door TS al gegeven, maarre... bij veel verzekeringen moet je daar toch echt een aanvullende tandartsverzekering voor hebben! Ik heb daardoor niks aan mijn beugel en operaties hoeven te betalen. Geen idee wat het gekost heeft, ik ben in ieder geval al veeeeeeeeeele uren onder narcose geweest. :+

@TS: balen joh, succes en sterkte ermee!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:17

mijn verzkering vergoedde (?) ook maar 250 euro ;(

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:26

Goed dat je bent gegaan!! Gelukkig zijn de modernere tandartsen niet meer van die beulen zoals vroeger. Zeker met goede uitleg, tijdnemen en kalmte komen ze al heel ver om jou op je gemak te stellen. Ik wens je veel succes in iedergeval, en denk eraan alleen de slechte verhalen hoor je. Alles wat goed gaat bij de tandarts is niet leuk om te vertellen.
Probeer als je heen gaat, hoe moeilijk ook, goed te ontspannen. Misschien een idee om je i-pod o.i.d. mee te nemen. (doen meer mensen hoor) En probeer je goed te concentreren op bijv. je ademhaling. Of pak je moeder haar hand, fijn dat ze mee gaat, en knijp daar in. Laat haar je dan vertellen dat je harder moet knijpen. Door je daar op te concentreren, voel je de pijn minderen. En probeer aan leuke dingen te denken, hoe moeilijk dat ook is.

En schaam je niet om even een time-out te vragen, dit is heel normaal.
In iedergeval nogmaals veel succes.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 19:33

sullebulle schreef:
Liezel1 schreef:

Antwoord door TS al gegeven, maarre... bij veel verzekeringen moet je daar toch echt een aanvullende tandartsverzekering voor hebben! Ik heb daardoor niks aan mijn beugel en operaties hoeven te betalen. Geen idee wat het gekost heeft, ik ben in ieder geval al veeeeeeeeeele uren onder narcose geweest. :+

@TS: balen joh, succes en sterkte ermee!

Heb jij de narcoses ook vergoed gekregen dan? Uit je tandartsverzekering of via een omweg :Y) ? Ik heb namelijk bij ONVZ een Topfit verzekering icm met de Tandfit D, en die tandartsverzekering dekt alle kosten tot €1500 per jaar, maar incl. de narcoses kom ik daar dus al overheen. Ik zal ze eens bellen om exact te vragen hoe of wat!

Bonnelover schreef:
En schaam je niet om even een time-out te vragen, dit is heel normaal.

Euhh, ik ben straks helemaal time-out want ik ga onder narcose :j

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:44

Remember schreef:
Heb jij de narcoses ook vergoed gekregen dan? Uit je tandartsverzekering of via een omweg :Y) ? Ik heb namelijk bij ONVZ een Topfit verzekering icm met de Tandfit D, en die tandartsverzekering dekt alle kosten tot €1500 per jaar, maar incl. de narcoses kom ik daar dus al overheen. Ik zal ze eens bellen om exact te vragen hoe of wat!

Jep, alles vergoed, standaard verzekering bij OZ(is nu CZ?of andersom?:P) met aanvullende tandartsverzekering. Ik heb werkelijk waar géén idee van de kosten. Kreeg alleen de facturen van de orthodontist thuis gestuurd, van 56 euro per bezoek ongeveer. Die betaalden wij, en kregen we terug van de verzekering. Van het ziekenhuis heb ik nooit wat gezien, ben stiekem wel benieuwd hoeveel alles gekost heeft haha. Moet er wel bij vermelden: bij mij waren de operaties aan mijn kaak echt medische noodzaak, volgens mij doet de verzekering dan sowieso niet zo moeilijk, als de kaakchirurg zoiets aangeeft.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:54

Oeh wel handig hoor om ook de keus te hebben voor volledige narcose met zo'n behandeling...

Ik had als kind altijd behoorlijk snel gaatjes, hoe goed ik ook poetste... Ook altijd zonder verdoving behandeld tot een van de laatste keren. Toen geen nieuwe afspraak meer gemaakt omdat ik niet wist wanneer ik tijd zou hebben een half jaar later.
Gevolg was dat ik gewoon geen nieuwe afspraak heb gemaakt... Na anderhalf jaar durfde ik eigenlijk niet meer, was doodsbang dat ik eindeloos veel gaatjes zou hebben... Na 3 jaar niet te zijn geweest (wel braaf gepoetst in de tussentijd :j ) begon een van mijn verstandskiezen door te komen, toen MOEST ik wel om te kijken of het wel zou passen... Gewoon weer naar dezelfde tandarts gegaan en wat bleek, geen enkel gaatje, verstandskies zat daar prima en hoefde dus niet getrokken te worden en verder zag alles er goed uit *\o/* (moet nou wel flossen want dat deed ik te weinig...)
En nou heb ik wel meteen weer een afspraak gemaakt voor een jaar later :Y)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:44

sullebulle schreef:
Van het ziekenhuis heb ik nooit wat gezien, ben stiekem wel benieuwd hoeveel alles gekost heeft haha. Moet er wel bij vermelden: bij mij waren de operaties aan mijn kaak echt medische noodzaak.

Oh, dat veranderd de zaak! Ik heb natuurlijk geen medische noodzaak voor de narcose ;)

Delaja schreef:
En nou heb ik wel meteen weer een afspraak gemaakt voor een jaar later :Y)

Wat goed! Ben ik ook van plan hoor, meteen fijne tandarts zoeken en afspraken plannen, kan ik daar in ieder geval niet meer onderuit komen :Y)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:51

Heel bekend verhaal Remember.
Ik ben verhuist en heb sinds kort dus ook een andere tandarts. Hij vertelde precies hetzelfde als jouw tandarts en het kwam er op neer dat mijn oude tandarts niets goed had gedaan.
Hij had ook al een begroting gemaakt van de behandelingen die ik moet (en deels al heb) ondergaan. Kosten richting € 40000,00.
Ik denk dat het tandarts eigen is lekker aan de nieuwe patienten te verdienen.
Ik ben op de helft met behandelingen. En het valt mee. Wortelkanaalbehandelingen, kies trekken en binnenkort krijg ik een implantaat.
In ieder geval veel sterkte. Uiteindelijk valt het best wel mee hoor. En die narcose zou ik echt niet doen. Erg ongezond en ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad en niets gevoeld hoor.