De tandarts in ons dorpje heeft me vroeger heel veel pijn gedaan (niet vertellen wat er ging gebeuren, nooit gemeld dat er verdoofd kan worden bij vullen, papa moest me letterlijk meenemen etc etc) en toen er onderin een kies gevuld moest worden en ik om wit gevraagd had maar thuis in spiegel een zwarte vulling zag zitten ben ik nooit meer terug geweest..... Dat zal zo'n 8-10 jaar geleden zijn (ben nu 23) en in de tussentijd steeds banger geworden. Bang voor de pijn en nog panischer voor de geluiden.
Dit weekend enorme kiespijn gekregen, echt een nacht niet geslapen. Helemaal in de stress natuurlijk omdat het er nu van zou moeten komen om weer naar de tandarts te gaan. Had al een paar keer gelezen over narcose-tandarts en maandagochtend maar gebeld. Zat al om half 9 klaar, maar je kon pas vanaf 10 uur bellen, dus anderhalf uur zitten rillen als een rietje
, maar vastbesloten om écht te bellen. 10 over 10 op het belknopje gedrukt, en intake-afspraak kunnen maken voor vandaag half 3. Toen ik ophing staan janken als een klein kind, puur vd spanning. En als klap op de vuurpijl, mama is op vakantie dus die kon zowiezo niet mee (met sommige dingen blijf je gewoon een klein kind
).Super ontvangen daar, door een zeer hartelijke mevrouw mee genomen voor een foto, niet lang hoeven wachten op de tandarts. Jonge knul nog, 'gezellige' uitstraling (héééél iets anders dan de spook-tandartsen in mijn gedachten
), dus was eigenlijk direct wel op mijn gemak. Ook in de stoel om de t.a rustig met alleen een spiegeltje te laten kijken viel me eigenlijk alles mee. Samen foto bekeken, en zag er niet zo goed uit....Alles wat door mijn oude tandarts gedaan is moet overnieuw
, vullingen zitten niet goed en onder sommige zitten gaatjes (niet goed uitgeboord oid). Eentje is zo slecht gedaan dat hij niet weet of de kies kan blijven zitten of dat 'ie afbrokkelt en getrokken moet worden als ze opnieuw vullen. Nog voordat ik iets over mijn oude tandarts had kunnen vertellen gaf hij al aan dat het er eentje van de hele oude stempel is geweest....Heb offerte mee van €4300 om alles in orde te maken.... Dit is wel het minst gunstige geval, met 3 behandelingen van 2 uur en nog eentje van 1 uur. Narcose is 265 per uur, dus dat is de grootste kostenpost. Er staan nog wat behandelingen op onder het kopje 'indien nodig' dus dat kunnen ze pas zien als ze bezig zijn (o.a. 2x wortelkanaalbehandeling). Als ze dus minder hoeven te doen kan het ook zijn dat het in 2x 2uur klaar is en vallen de 'niet nodige' handelingen en extra narcosekosten ook weg.
3 september staat de eerste afspraak en 16 september de 2e. Dan even kijken wat er nog gedaan moet worden, en dat misschien doorschuiven naar nieuwe jaar ivm verzekering (ben gelukkig goed verzekerd, dus zoals het er naar uitziet komen alleen de narcosekosten voor eigen rekening).
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik hierna gewoon voor de controles etc naar een 'gewone' tandarts zou durven, maar al deze dingen mogen ze lekker gaan uitvoeren als ik in dromenland ben!
Ben eigenlijk echt een beetje van slag, kom voor de kiespijn/gaatje en wilde erg graag de zwarte vulling laten vervangen, nou, dan ga je lekker gedesillusioneerd naar huis...
Dus oude tandarts, bedankt hè
Ben zelf ook echt bang van de tandarts, maar heb gelukkig wel een hele lieve
Legt alles uit, laat alles zien, praat rustig en zet altijd verdovingen (laat ik nu net bang zijn voor naalden...) Kom er al vanaf klein meisje en toen had ik echt hele slechte tanden (melkgebit)..
(lang leve héél stevige tanden)!
, dan is gebit in orde en kan ik beetje vertrouwen opdoen in de stoel, áls er dan ooit een keer wat moet gebeuren durf ik het daar misschien ook wel...
. En ja, mama gaat mee hoor de volgende keer
(moet nou wel flossen want dat deed ik te weinig...)