Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:13

Ik heb een jaartje in een verzorgings tehuis stage gelopen en ik moet zegge dat ik mn moeder er niet in wil hebben!

Ten 1e Oud vrouwtje roept al 10min zuster zuster ,zuster komt u nou toch?
Uit eindelijk gaat iemand van de huishouding kijken . Vrouwtje is gevallen en de huishoudster haalt hulp.De zuster komen dus gewoon op hun dooie gemak of helemaal niet ! Ik dacht dat zorg voor de bewoner voorop stond zoals in de brochure word aangegeven?

Ten 2e Ik hoor van meerdere bewoners dat word gestolen door personeel of vreemde van buitenaf.

Ten 3e elke ochtend middag en avond komt de medcijn kar die zet medicijnen klaar in de kamer vd bewoner en gaat naar de volgende. Maar toen ik toevallig bij die bewoner ging schoonmaken vond ik wel 20 pilletjes onder bank verstopt :+

Tja dan sla ik toch liever aan het doe het zelfe met mn moeder ...

Natuurlijk zijn er wel betere verzorgingstehuizen maar hier in de buurt vind ik het maar weinig goeds..
Heb ook niet veel mensen horen zegge dat ze het naar hun zin hadden daar.

Ze gaat er alleen heen als ik het echt niet aan kan. En dan zal het niet hier in de buurt zijn :o

Blue9

Re: Oma of moeder in verzorgingstehuis stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:15

En wat wil je hier mee zeggen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:17

In de zorg is er een personeelstekort... maar idd ook de mentaliteit is vaak bar slecht ...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:17

Ik liep ooit stage in een verzorgings tehuis,en tja je hebt niet veel keus hoor.Echt de ideale thuissituatie na bootsen zal niet gaan, je kan moeilijk 10 tehuizen proberen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:19

Ik werk in een verzorgingstehuis, een vrij kleinschalige, dat wel.
Maar ik vind het eerlijk gezegd allemaal wat beter geregeld dan ik in eerste instantie had gedacht.
Natuurlijk zou ik mijn ouders er liever niet in doen, dan zou niets goed genoeg zijn, maar ik vind het bij ons allemaal wel meevallen!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:21

ik zou mijn moeder nooit in een verzorging tehuis zetten
er zijn mensen die 1 x in de week komen kijken of het mens nog leefd en voor de verderrest laten ze haar stikken
ik zou haar alleen daarheen brengen als ze echt 24 uurs verzorging nodig heeft waar ik geen verstand van heb

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:22

Mijn (stief)oma heeft bij ons in huis gekomen.. :) Helaas is ze 4 à 5 maanden daarna geheel onverwachts overleden.
Zou het zo weer doen, want wat heb ik veel van die tijd geleerd zeg. Heb er ook een topic over lopen ergens.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:22

Het woord stoppen vind ik een beetje raar, je stopt ze er toch niet in, je hebt toch niet altijd een andere keus.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:24

Ik heb zelf in een verpleeg/verzorgingstehuis gewerkt en ik kan niet anders als met lof over hun spreken.
Mijn oma heeft daar haar laatste 6 maanden ook doorgebracht, ze moest wel omdat het '' alleen'' zijn niet meer ging.
Vanaf het moment dat ze daar is komen wonen tot aan haar einde is ze ontzettend goed verzorgd en hebben de verplegers daar ontzettend hun best voor haar gedaan om het haar zo makkelijk te maken als mogelijk was.
Mijn oma is indisch en kon zelf amper een woord Nederlands dus communiceren ging erg moeilijk maar ondanks dat hebben ze wel op de behoeften van mijn oma kunnen inspelen.
Nou moet ik dan ook zeggen dat mijn oma niet gauw aan de bel trok, als ze was gevallen wat helaas op een gegeven moment vaak voorkwam dan belde ze niet omdat ze niemand tot last wilde zijn met als gevolg dat ze haar meerdere malen hebben gevonden op de grond omdat ze te ''eigenwijs'' was om hulp in te schakelen.
In het verpleeg/verzorgingstehuis waar ik heb gewerkt en waar mijn oma 6 maanden heeft gewoond, durf ik mijn moeder ook wel heen te brengen als het zover is...
Maar eerst zou ik zelf de zorg voor mijn rekening nemen dus bij mij thuis.

Edit:

Wij als familie waren ook veel ( lees elke dag) bij mijn oma om haar te verzorgen etc.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:28

Ik denk dat er goede verzorgingstehuizen zijn hoor. Mijn oud-tante woont in Amsterdam in een verzorgingstehuis op een psychiatrische afdeling. Zij wordt daar steeds minder goed verzorgd, donderdag toen mijn ouders haar op gingen halen voor de bruiloft van mijn broer stonk ze naar de urine, hadden ze haar dus gewoon niet gewassen. Toen mijn moeder met haar ging winkelen voor kleren voor de bruiloft, zat haar ondergoed helemaal onder de ontlasting, omdat ze haar gewoon niet goed helpen. Nu wil ze naar Zeeland komen, zodat we vaker iets met haar kunnen gaan doen, en haar wekelijks op kunnen zoeken, prima idee dus. Nu heeft ze al een paar keer gelogeerd in het logeerhuis van een verzorgingstehuis, dat bevalt prima! Ze was schoon, ze werd iedere dag gedoucht en zag er verzorgd uit. Mijn ouders zijn nu aan het proberen om een kamertje te vinden voor haar op een afdeling bijzondere zorg in het tehuis waar ze gelogeerd heeft. Ik denk dat het echt aan de mentaliteit ligt die er in het tehuis is. Ik zie duidelijke verschillen tussen bepaalde tehuizen.

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:32

Ik heb altijd gezegt zodra het tijd wordt voor een verzorgings tehuis voor mijn vader of moeder.. dan neem ik ze in huis & worden de rollen omgedraaid.
Me ouders hebben al die jaren goed voor mij gezorgt dus als de mogelijkheid er is zou ik het ook voor hun doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:39

Het blijft een moeilijk en lastig iets, wel of niet doen?

Maar er zomaar dumpen zal ik nooit doen, ik zou het niet kunnen, ze stonden en staan nog steeds altijd klaar voor mij mijn broertje en mijn vriend, en dan is het toch normaal dat als ze ons nodig hebben dat wij ook altijd klaar staan voor hun.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:40

Ik werk op dit moment zelf in een verzorgingstehuis (vakantiewerk, maar toch) en ik moet zeggen dat ik het de mensen daar wel zou toevertrouwen om voor een familielid te zorgen, hoewel je natuurlijk hoopt dat het nooit nodig zal zijn. Ik hoor van de bewoners daar bijna alleen maar positieve geluiden. Natuurlijk hebben ze wel eens iets te klagen, maar dat heb je overal, hoe goed het ook is. De mensen van de zorg zijn erg met de bewoners begaan en ze willen echt het beste voor de mensen :j dus het is echt niet overal zoals jij beschrijft :).

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:45

Mijn zus werkt er, en het gaat er inderdaad niet altijd goed. Ze had eens streepjes op de bedovertrekken gezet om te kijken of ze verschoond werden, en nee hoor. Ze was flink boos geworden op degene die het moest verschonen.

Zou het zelf niet doen, mijn moeder wilt het ook niet, ze zei dat ze liever een spuitje kreeg dan dat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:45

Mijn tante ging naar een verpleegtehuis (gesloten afdeling) omdat ze haar eigen huis niet meer herkende en ging zwerven (zonder jas in de winter) 24/7 zorg bieden naast een 40-urige werkweek kon gewoonweg niet en ons huis was er ook niet geschikt voor. Tot die tijd hebben wij wel elke week boodschappen gedaan, etc. Maar dat is niet genoeg meer als ze aan de zwerf gaat of het gas open zet.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:56

Er is een website waar verpleeg- en verzorgingshuizen n.a.v onderzoeken beschreven en beoordeleeld worden.

Volgens mij is het http://www.kiesbeter.nl

Misschien heb je hier iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:01

Je hebt helaas niet altijd een keuze.
Mijn oma zou hier niet in huis kunnen wonen, al is het maar omdat ons huis daar totaal ongeschikt voor is, we zouden het compleet moeten verbouwen/uitbouwen. Daarnaast kan ze echt niks meer zelf (geen stap lopen, niet aankleden etc) en is ze mentaal ook niet meer bij.
Een verzorgingstehuis/verpleeghuis is dan voor haar de beste keuze.
En er komt heus vaker iemand dan 1x per week. Ze wordt elke ochtend gewassen/aangekleed, en komt 's ochtends en 's middags 2x iemand drinken brengen, en eten uiteraard, ze wordt opgehaald om beneden met andere mensen te eten of een spelletje te doen als ze dat leuk vind, als er iets is kan ze bellen en staat er binnen 2 minuten een zuster klaar. Ideaal is het zeker niet, nog meer hulp en aandacht zou nog beter zijn, maar ik ben er zeker van overtuigd dat dit veel beter voor haar is dan bij een van haar kinderen thuis wonen :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:07

Blue9 schreef:
En wat wil je hier mee zeggen?

Dat je vanuit een brochure niet kan op maken of de mensen er daadwerkelijk ook goed behandeld worden
maar dat je ook van binnenuit dingen moet horen en zien :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:09

Mijn oma zit in een topverzorgingshuis, en als mijn moeder tekenen vertoont gaat ze er ook direct heel geen twijfel aan.

Weet dat er veel kwaliteitsverschil is maar ik zorg dan voor eentje waar ze wel goed zit :)

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:15

niet alle verzorging- en verpleegtehuizen zijn hetzelfde hoor. ik heb ook met bejaarden gewerkt. Ik kan ook zeggen dat sommige bejaarden ook goed egocentrisch kunnen zijn, met name als ze 5 minuten te laat worden geholpen, dan krijgen de zusters ook de volle laag. wat denk je van agressie onder bejaarden naar de verzorging toe??? sommige bejaarden zijn nooit tevreden en soms erg ondankbaar.

iemand stop je niet weg in een tehuis. en wees blij dat er tehuizen bestaan!

sorry maar mijn nekharen gingen een beetje overeind staan bij het lezen van je titel

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:20

Ik vind stoppen een vreemd woord in deze contect, kinderen/kleinkinderen die hun ouder(s)/oma in een verpleeghuis 'stoppen' doen dat over het algemeen niet zonder een geldige reden. Stel je voor dat je oma/moeder/vader dementerend wordt en vergeet het gas uit te doen, vergeet te drinken of vergeet te eten? Is het dan een optie om haar zelf in huis te nemen als jij en je partner een full-time baan hebben, een druk sociaal leven en nog een paar koters? Dan moet je keuzes maken, en om je moeder/vader/oma in huis nemen is ook niet altijd een goede optie ;).

Ik werk zelf met licht tot matig dementerende ouderen, op een zeer prettige afdeling met goede verzorging, betrokkenheid en veiligheid voor de bewoners. (Als jij je demtendere familielid in huis neemt kun je in sommige gevallen niet eens naar de supermarkt om een pak melk te kopen ;) ) En op deze afdeling zou ik zeker mijn familielid 'stoppen'.

Maar het is gewon zo dat er te weinig geld en te weinig personeel is in veel verzoring/verpleegtehuizen. En waar mensen werken worden ook fouten gemaakt...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:05

Mijn oma heeft een tijdje SAMEN met mn opa (terwijl die niks had, maar gewoon niet voor zichzelf kon zorgen, was wel heeel fijn voor hun!) in een zorg'hotel' gezeten voor & nadat ze werd geopereerd aan haar hersentumor. Moet zeggen ze kwamen altijd binnen 5 min als je belde, lieve mensen , en ze zorgde erg goed voor mn lieve beppe. Dus van mijn kant niks dan lof!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:40

Er zullen vast wel verzorgingshuizen zijn die wel goed zijn, maar waar ik stage heb gelopen, was het ook niet allemaal zo rooskleurig zoals het op het foldertje stond. Mensen die 2x vroegen of ze naar de wc mochten, waren meteen de zeur ouderen, werden op de kamer gezet zodat ze uit het raam konden kijken en verder schonken ze er geen aandacht aan. Op een gegeven moment was ik er zo zat van dat ze zó met die mensen omgingen, dat ik daar weg ben gegaan. Man man man, daar zou ik een van mijn ouders echt niet willen hebben. Het liefste wil ik, als het kan, mijn ouders thuis willen verzorgen, mocht het zover zijn :) Nu zeg ik er wel bij, dat waar ik stage heb gelopen, ik op de afdeling Zwaar dementerende ouders liep en dat er al meerdere klachten daarover waren geweest (ook over de andere afdelingen daar), maar wat ik daar zelf heb gezien, is voor mij de 2e keer niet waard. Nu klagen sommige bewoners ook wel, maar op de manier hoe ze behandelt werden, werd ik misselijk van. :n

Toen mijn oma nog leefde, zat ze in hetzelfde verzorgingshuis als hierboven genoemd, maar dan op een andere afdeling. Mijn oma kon niet veel meer en toen ze om hulp riep bij de zuster, omdat ze haar grote boodschap in haar broek had gedaan, moest ze een halfuur! wachten, terwijl de zusters een sigaret aan het roken waren. Toen ze kwamen, was oma van haar bed gevallen en was haar heup zwaargekneusd. Toen hebben we een andere plek voor haar geregeld, zodat ze dicht bij mijn opa was en toen ging het goed. Maar na een tijdje, werd mijn opa ziek en kon hij niet meer voor mijn oma zorgen, dus moest oma naar een ander verzorgingshuis, daar heeft ze nog zo'n 4maanden gewoont en toen is ze overleden. Toen mijn moeder haar spulletjes moest ophalen (Kleding, borstel, etc) werd ze heel associaal behandeld. Het waren nogal zware zakken waar de spullen inzaten en mijn moeder vroeg of de beste man even mee kon helpen, waarop hij antwoorde dat ze niks mankeerde aan haar handen. Al met al had mijn moeder toch de zakken in de auto en is ze daar met knallende ruzie weggegaan. Ze heeft nog wel een kaart naar de zusters van de betreffende afdeling gestuurd voor de crematie, en slechts 1 zuster kwam opdagen. Die had overigens ook een hele goede band met oma en ons, wat heeft die vrouw gehuilt toen ze te horen kreeg dat oma was overleden.

Maargoed, dit zijn mijn (onze) ervaringen met bepaalde verzorgingshuizen, er zitten natuurlijk ook vz.huizen tussen, waarbij de mensen wel goed behandelen en waar het rooskleurig leven zoals het boekje wel nageleeft word :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:00

brenda1982 schreef:
niet alle verzorging- en verpleegtehuizen zijn hetzelfde hoor. ik heb ook met bejaarden gewerkt. Ik kan ook zeggen dat sommige bejaarden ook goed egocentrisch kunnen zijn, met name als ze 5 minuten te laat worden geholpen, dan krijgen de zusters ook de volle laag.

Hoe zou jij zelf reageren?

je hebt 60 jaar alleen gewoond,alles zelf kunnen beslissen,wanneer je eet,wanneer je schoonmaakt,wanneer je naar de wc gaat.of je gaat douchen of niet.. dan kom je in zo'n tehuis, moet je opeens overal op wachten.. alles word voor je bepaald,alsof je opeens weer een kleuter bent.. andere mensen moeten opeens je veters weer strikken,soms zelfs je luier verschonen..

Dit lijkt me echt vreselijk,in je hoofd ben je vaak nog hetzelfde,alleen je lichaam werkt niet meer mee,hoe frustrerend zal het zijn als andere mensen na 60 jaar je opeens behandelen als een kleuter??

Ik snap het wel hoor,sommige bejaarden zijn dement,die kun je niet meer zelf verzorgen,maar hoeveel bejaarden zitten er in een tehuis die geen partner meer hebben,en moeilijk ter been zijn?

Het is goed dat ze er zijn,deze tehuizen,maar mijn mening is wel dat er te makkelijk mee om word gegaan.. oh mama is alleen,wij hebben geen tijd om elke dag langs te gaan,we stoppen haar in een tehuis..

Ikzelf zou liever vantevoren vredig willen sterven..
Mocht het gaan later,zou ik mijn ouders wel in huis willen nemen om voor ze te zorgen..dat hebben ze voor mij ook altijd gedaan...

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:35

Even gequote uit ander topic,
beetje rel schoppen, ga zelf de zorg in voordat je zoiets roept!

Citaat:
Ga eerst eens zelf in de zorg werken voordat je dit soort dingen roept!
Je begrijpt niet hoe je iemand hiermee beledigd!
Verpleegkundige en verzorgende zijn mensen die werken in de zorg omdat ze van mensen houden en graag mensen willen helpen die afhankelijk zijn.
Die doen het niet voor het salaris (dat echt geen ruk voorsteld) terwijl je verschrikkelijk zwaar werk doet, je poten uit je lijf rent om zo goed mogelijk voor iedereen te zorgen.

En weet je wie het hardste roepen dat het niet goed is, en dat "hun" moeder of vader wordt verwaarloosd...
De kinderen die 1x per half jaar komen.

Weet je dat in landen als Spanje/ Suriname/ Portugal etc. bijna geen verzorgingshuizen zijn? weet je waarom?
Omdat zij zelf voor hun ouders zorgen!
Zoals hun ouders jaren voor hun heeft gezorgd toen zij kinderen waren, zo zorgen zij nu voor hun ouders, en zo hoort het!

Dus roep niet dat WIJ slecht voor jullie ouders zorgen, JULLIE laten je ouders in de steek!