oefeningen voor zwakke enkelbanden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

oefeningen voor zwakke enkelbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:54

hej,

ik ben vroeger als klein kind behoorlijk vaak door mijn enkel gegaan, met als gevolg dat mijn enkelbanden behoorlijk uitgerekt zijn. Ik kan nu meestal ook gewoon door mijn enkel gaan en weer verder lopen, tenzij het extreem hard gaat.. dan loop ik een keer 2 dagen met een verbandje om.
maar nu begin ik de laatste tijd toch vaker last van mijn enkel te krijgen, dan doe ik maar weer een brace om, want dan doet het niet zo'n pijn, maar eigenlijk moet ik gewoon mijn enkelbanden sterker maken.
weet iemand een aantal oefeningen die ik zou kunnen doen?

_Mel

Re: oefeningen voor zwakke enkelbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:56

Ik heb hier thuis een bord staan waarmee je de spieren rondom je enkelbanden traint. Heet een balancebord.
Voor mij helpt het niet zo, omdat mijn enkelbanden al te ver heen zijn, maar misschien iets voor jou?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:58

ja ik ken het wel van therapie. (die therapie was voor mijn rug) maar ik wil eerst even kijken of er oefeningen zijn waarvoor ik niet dingen aan hoef te schaffen. Eerst even kijken of het zo lukt.
dus nog meer ideeen?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:06

ik moest van de fysio op 1 been gaan staan als dat goed ging dit doen met mijn ogen dicht en daarna kniebuigingen maken. Je moet zorgen dat je je knie niet op slot zet!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:08

Idd, elke dag 's ochtends en 's avonds in de 2 min dat je je tanden poetst op één been gaan staan (wel afwisselen).

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:19

Maar daar maak je de enkelbanden/spieren niet sterker door.
Op 1 been staan is een oefening waardoor je evenwicht verbeterd wordt en je minder snel door je enkel zal gaan, maar je enkelbanden/spieren worden er niet sterker door. Door dat balancebord gebeurd dit wel, omdat je telkens bezig bent met corrigeren.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:26

door kniebuigingen maakt versterk je de spieren.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:19

Hm dit ga k is in de gaten houden, ging zelf ook altijd door mn enkels vroeger en 2 jaar terug mn enkelbanden gescheurd gehad waar ik nog steeds pijn aan heb. Hardlopen schijnt ook goed voor je banden te zijn (en je conditie krikt er nog is van op ook :P )

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:24

_Mel schreef:
Maar daar maak je de enkelbanden/spieren niet sterker door.
Op 1 been staan is een oefening waardoor je evenwicht verbeterd wordt en je minder snel door je enkel zal gaan, maar je enkelbanden/spieren worden er niet sterker door. Door dat balancebord gebeurd dit wel, omdat je telkens bezig bent met corrigeren.

Dat klopt niet hoor :n Als je op één been staat is je evenwicht idd slecht, de spieren rond je enkels moeten je elke keer terug in evenwicht brengen/corrigeren zoals jij dat noemt. Je gebruikt daardoor dus meer en andere spieren rond je enkels dan normaal en zo worden ze sterker.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:40

tes idd zo heb ik het ook begrepen
willem ik heb gehoord dat hardlopen echt heel slecht is voor je enkel vooral als je geen goede schoenen hebt, omdat je daarmee iedere keer een klap op je been krijgt.
De fysio zei dat fietsen goed was maar lopen minder, mijn enkelwordt na een jaar nog steeds dik na een middagje wandelen en doet ook nog steeds pijn, dus morgen terug naar de dokter. Wie weet heb ik dan nieuwe tips haha

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:46

dat kan ik idd wel eens gaan proberen.. hardlopen lijkt me niet zo'n goed idee voor mij aangezien dat ook behoorlijk op je knieen aan komt en ik heb ook nog een knie blessure (mijn knieschijf kan iets omhoog schieten en dat is behoorlijk pijnlijk. Ik zit te los in elkaar met al mijn gewrichten, ik kan vingers, ellebogen, knieen enzo verder doorbuigen dan andere mensen.)
meer oefeningen zijn altijd welkom, maar dit zijn wel dingen waar ik al wat aan heb.
ik ging laatst zelfs onder het paardrijden door me enkel.. heel raar, maar ik denk gewoon omdat mijn enkelbanden het niet tegen kunnen houden ofzo.
nouja meer tips zijn altijd welkom!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:17

Ik heb dan ook wel speciale hardloopschoenen natuurlijk :) Helemaal opgenomen terwijl k liep en die man van de winkel weet dan precies welke schoen je nodig hebt.
Mijn enkel is na 2 jaar ook nog steeds pijnlijk, heb vanmorgen hardgelopen en k weet nu al dat k straks mn band weer om moet doen voor de rest van de dag..Kan ook nog steeds verschil in dikte zien.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:19

xxmyrtheexx schreef:
hej,

ik ben vroeger als klein kind behoorlijk vaak door mijn enkel gegaan, met als gevolg dat mijn enkelbanden behoorlijk uitgerekt zijn. Ik kan nu meestal ook gewoon door mijn enkel gaan en weer verder lopen, tenzij het extreem hard gaat.. dan loop ik een keer 2 dagen met een verbandje om.
maar nu begin ik de laatste tijd toch vaker last van mijn enkel te krijgen, dan doe ik maar weer een brace om, want dan doet het niet zo'n pijn, maar eigenlijk moet ik gewoon mijn enkelbanden sterker maken.
weet iemand een aantal oefeningen die ik zou kunnen doen?

ga even opletten want hem namelijk het zelfde probleem

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:27

Die oefening van TE5 heb ik ook ooit als tip van een HA gekregen toen ik voor de 10 duizendste keer door mijn enkel was gegaan. Het helpt goed en is makkelijk te doen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:33

Ik weet niet of je aan sport doet, maar je kan het best naar de plaatselijke (voetbal)fysio gaan, ik heb ook ontzettend zwakke enkels en ik doe aan voetbal. En ik was het ook zat steeds de halve wedstrijd op de bank te zitten omdat ik er weereens doorheen ben gegaan.

Dus langs die fysio gegaan, aantal tips gekregen en ze zijn écht een stuk sterker geworden, en ik kan weer gewoon voetballen zonder brace o.i.d zonder me zorgen te maken!

(de oefening van TE5 zat ook bij mijn oefeningen, dus dat zou ik ook maar eens proberen ;) )

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:19

Als je naar de fysio gaat dan krijg je daar ook oefeningen mee, dat is misschien wel handig. :)

Ik heb in september mijn enkel gebroken gehad en dit is nog steeds niet over, dus ik heb op dit moment ook oefeningen om de spieren rond mijn enkel sterker te krijgen. Je kunt bijv. op je tenen lopen, op de binnenkanten van je voeten en op je hakken.

Ik heb een blad vol met oefeningen, als je wilt kan ik die wel voor je inscannen? :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:21

Als je dat gaat doen Robin, zou je die dan ook naar mij willen pben/mailen? K heb alleen maar oefeningen voor zwakke rug (ja daar heb k ook nog is last van :S )

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:34

Ja is goed, doe ik. :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:56

@ Robin: dat zou wel fijn zijn als je dat inscant en naar mij toe stuurt.

het probleem is dat ik in oostenrijk woon en het therapiecentrum 20 min rijden is met de auto. Dus dan moet me moeder me elke keer heen brengen en ophalen, niet erg handig dus.
Dus het zou handiger zijn als ik eerst zelf even wat dingen probeer.
alvast bedankt voor alle tips.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:02

Je enkelbanden zelf kun je helaas niet sterker maken met oefeningen ;)
Wel idd de omliggende spieren. En dan gaat het niet om kracht maar om coordinatie en stabiliteit. En daarvoor zijn evenwichtsoefeningetjes idd geschikt. Zoals gezegd op een been tandenpoetsen, op een been gaan staan en met je andere been de grond aantikken (voor-zij-achter), op een been staan en kleine kniebuigingen maken. Het zijn allemaal goede oefeningen en als je ze regelmatig doet hebben ze ook echt effect.

-edit- zo'n balanceboard is voor die oefningen ook geschikt, maar ook bv een trampoline (dus daar gewoon stil op gaan staan en dan de oefeningetjes op 1 been)
Laatst bijgewerkt door Figaro op 04-08-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:02

ik moest op de trap gaan staan en dan steeds stukjes doorzakken.. Maar dan de eerste keer niet zo ver en dan steeds stukje verder

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:53

@lianne: ik heb een hele grote trampoline in de achtertuin staan, maar zit er bijna nooit op, want ben altijd bang om door me enkel te gaan (is al keer gebeurd) of dat het in me rug schiet (scoliose) maar ik kan het wel eens proberen. Bedankt.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:56

Als je op google zoekt vind je vast wel stabiliteits oefeningen voor je enkels.

Simpel oefeningetje wat altijd kan: gewoon op een stoel zitten en met je voet het alfabet schrijven, 3 x achter elkaar en je voelt precies waar je spieren zitten hoor ;) Aantal keer op een dag en als het niet voldoende werkt (wel een tijd trouw volhouden hoor!) kun je het zelfs nog doen met een gewichtje aan je voet (gewichtje in sok stoppen oid)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:58

ik heb bij 1 voet een uitgerekte enkelband, waardoor als ik hem span er een bult komt. heb er laatste tijd helemaal geen laste van(ook niet dat ik er door heen ga ofzo) ik denk het zelfde als hier boven, even googelen;)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:15

daantje wat heb je gedaan om er minder last van te krijgen? bij mij is het nu al bijna een jaar geleden en ik heb er bijna iedere dag last van (bijv na paardrijden)