Hartritmestoornissen etc, iemand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Hartritmestoornissen etc, iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:57

Hallo,

Ik ben in Turkije erg ziek geworden en kwam daar op 2 juni met een abnormaal hoge hartritme van 180 in rusttoestand de kliniek binnen. Ik was niet ziek, alleen compleet buiten adem van alleen stilzitten en enorme steken en een hartslag alsof je een marathon had gelopen.

Enfin, allerlei hartfilmpjes gehad, bloedgetrokken, medicatie etc en daar kwam uit dat ik kalium tekort had, bloedarmoede, ontstekingen, bronchitus en zware allergie. Door het infuus kreeg ik van alles, waar ik diezelfde avond enorm van opknapte en mn hartritme weer normaal was en bloeddruk ook..Ik zou de volgende dag nl naar huis vliegen en had mazzel dat ik zo opknapte en het vliegtuig weer in kon naar huis.

Eenmaal thuis ging het de eerste paar dagen redelijk, ziekenhuis onderzocht mij hier wekelijks op mn bloed en de waardes leken steeds meer in orde, nog lichtelijk aanwezig van alles.
De hartkloppingen begonnen weer en de enorme onstekingsgevoel aan mn hart ook.
Hartvliesontsteking..moest veel rust houden, erg veel rust en vooral alle stress vermijden. Had al 2 kuren prednison gehad en gezien alles al op zn retour was, geen medicatie meer nodig.

Vorige week een holter gekregen die mn hartritme controleerde en tevens een echo..

Jullie moeten weten, ik ben van mezelf een erf actief iemand, continue onderweg..dus het stilzitten is echt een crime voor me..dus doe wel de paarden op een laag pitje en een dagje uit..sja, dat dagje uit ging mis, waardoor ik gisterenavond weer op de EHBO zat aan de apparatuur om alles op te meten..(ik moet bij dergelijke aanvallen mij meteen melden, zodat ze het goed kunnen zien).
Net als alle andere keren trok het na een uurtje weer weg, dus mocht weer naar huis..

De uitslagen krijg ik als het goed is morgen, ze vertelden mij erbij dat het waarschijnlijk een hartritme stoornis is, trychardie oid..niets ernstigs gelukkig..kan met medicatie verholpen worden en heb nu een trucje geleerd van de arts om mn hart te laten schrikken, om het even weer tot orde te roepen.

Jullie snappen m al..ben bang, ben een hypochonder gok ik zo, haha..mn lichaam doet iets wat ik niet in de hand kan houden..en af en aan weer terugkeert.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn met dergelijke klachten, gewoon ter geruststelling..

Nogmaals, ze weten nog niet wat er gaande is, de cardioloog is op vakantie en een vervanger gaat zich er nu over buigen, zodat ik iig wel al weet wat er gaande is...zodat ik er wat aan kan doen, het voelt freaky..vooral omdat ik niet eens meer een dagje uit kan (waar ik alleen maar stilzat notabene!) momenteel, zonder dat het teveel wordt.

Excuus voor het hele verhaal..normaliter zou je mij zoiets nooit zien vertellen hier, maar hoop mensen tegen te komen die ook 'last hebben' of hebben gehad.

Gulpje

Re: Hartritmestoornissen etc, iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:45

lieve schat, je bent géén hypochonder...anders zouden de doktoren je niet serieus nemen. Helaas kan ik je niet van tips voorzien maar ik ben blij dat er mensen serieus mee bezig zijn. Heel veel sterkte en dikke knuffel!

Ps: mail of bel Nienk even, zij heeft ook last gehad van hartritmestoornissen een tijd geleden!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 10:12

Thanks Breg :)

Heb idd contact hierover gehad met Nienk..we wachten het af, zal wel loslopen allemaal ;)

Gelukkig ergens dat er niemand reageert, hihi, dan zal vast iedereen zn hart in orde zijn :P

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:26

wel balen voor jou, wie weet melden zich onverhoopt nog wat mensen.
Op het net zijn ook wel een aantal fora waar mensen zich gemeld hebben, misschien kun je daar nog eens kijken?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:32

Hee meid.

Balen zeg!
Ik werk in een ziekenhuis op de afdeling hartcatheterisatie als secretaresse. Hier bij ons op de afdeling komen ook patiënten met hartritmestoornissen. Daarbij doen ze dan een ablatie: ze wekken de hartritmestoornis op, gaan via een catheter via de lies naar het hart toe en branden dan de ritmestoornis weg. Zo kunnen patiënten die erg vaak hartritmestoornissen hebben er af komen en ook van hun medicijnen.
Er zijn ook genoeg patiënten die maar af en toe hartritmestoornissen hebben en dat kan inderdaad gewoon opgelost worden met medicijnen. Waarschijnlijk is dat bij jou ook het geval. Maar als het echt erger wordt kun jij misschien ook in aanmerking komen voor een EFO (electrofysiologisch onderzoek) + ablatie (het wegbranden van de ritmestoornissen).
Maar ik ben geen arts dus ik denk dat je het beste even op je eigen cardioloog kunt wachten zodat hij je advies en medicatie kan geven.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:31

Hier ook eentje met hartritmestoornissen. Ik word enorm duizelig, misselijk en mijn hart gaat als een malle tekeer. Ik heb dus hartritmestoornissen door een storing in de sinusknoop ofzo. Een hoop onderzoeken gehad, maar blijkt gelukkig onschuldig. Moet alleen rustig gaan zitten als ik er last van heb en het lieft ijswater drinken zodat hij even schrikt.

Verder ieder half jaar op controle! Kan dus ook best meevallen :)!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:22

Ik heb ook ritmestoornissen, bij mij zijn ze onschuldig. Ik werkte in die tijd zelf op de cardiologie als verpleegkundige, in de nachtdienst zat ik toen op een gegeven moment op een frequentie van 200-220. Dan voel je je niet echt happy kan ik zeggen. Kamertachycardieën zijn gevaarlijk, maar dat zie je maar zelden. Bij mij is de oorsprong in de boezems. Na verschillende onderzoeken (echo, fietstest etc.) zijn ze er bij mij achter gekomen dat ik een aangeboren hartafwijking heb: morbus ebstein. Door de andere bouw van mijn hart heb ik dus de ritmestoornissen. Nu ik weet dat ze onschuldig zijn ben ik er ook niet meer zo bang van als ik het krijg. De eerste keer was voor mij ook erg angstaanjagend. Het is iets wat veel voor komt bij mensen van onze leeftijd, dus maak je er niet te druk om. Ik hoop dat de onderzoeken je nog meer gerust zullen stellen. Succes in ieder geval!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:37

Mijn dochter van 14 heeft ook last van hartritmestoornissen, staat hoervoor onder controle bij Kindercardiologie in het UZ te Leuven.
Bij haar komen de ritmestoornissen door lage bloeddruk (bijv. 8/4). Zij heeft ook medicatie en moet heel veel zout eten. Bij haar is de hartritmestoornis niet een oorzaak, maar een gevolg. In Leuven zeiden ze dat het na de puberteit waarschijnlijk betert.
Hete dagen zoals vandaag zijn voor haar een hel als ze niet genoeg zout binnen heeft. Ze heeft ook altijd een éénpersoonsverpakking zout bij, zodat ze het zich kan op haar tong strooien als ze het krijgt. Als ze een echte aanval heeft is ze heel duizelig, heel bleek en ziet ze je niet meer staan. Als ze dan haar zout heeft ingenomen (en dus de bloeddruk na een kwartiertje of zo terug de hoogte in gaat) zie je haar zo opfleuren. Normale bloeddruk voor haar is 10/6.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:45

Wanja schreef:
Ik heb ook ritmestoornissen, bij mij zijn ze onschuldig. Ik werkte in die tijd zelf op de cardiologie als verpleegkundige, in de nachtdienst zat ik toen op een gegeven moment op een frequentie van 200-220. Dan voel je je niet echt happy kan ik zeggen. Kamertachycardieën zijn gevaarlijk, maar dat zie je maar zelden. Bij mij is de oorsprong in de boezems. Na verschillende onderzoeken (echo, fietstest etc.) zijn ze er bij mij achter gekomen dat ik een aangeboren hartafwijking heb: morbus ebstein. Door de andere bouw van mijn hart heb ik dus de ritmestoornissen. Nu ik weet dat ze onschuldig zijn ben ik er ook niet meer zo bang van als ik het krijg. De eerste keer was voor mij ook erg angstaanjagend. Het is iets wat veel voor komt bij mensen van onze leeftijd, dus maak je er niet te druk om. Ik hoop dat de onderzoeken je nog meer gerust zullen stellen. Succes in ieder geval!

Precies, toen ik nog niet wist wat het was en of het onschuldig was raakte ik zelf in paniek, ging hyperventileren en allicht werd het dan veel erger! Sinds ik weet dat het onschuldig is heb ik er dan ook minder last van, omdat ik weet hoe ermee om moet gaan :)!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:31

Dank jullie wel voor jullie reacties..gelukkig over het algemeen dus in orde bij iedereen.

Bij mij vertelde de vervangde arts dat mijn kamers hard samentrekken om het bloed rond te krijgen, wat dus die optaters geeft..ik begreep er niets van, was ook wat wazig, haha. Iets met een A, je hebt de sinusknoop en dan was er nog iets..maar ze wisten het nog niet zeker.

Moet wel zeggen, kreeg vanmorgen voicemail van de assistente en daarop stond dat het niet nodig was nu de uitslag te krijgen van de vervangende cardioloog en kon wachten op mn afspraak de 30e bij mn eigen arts.. (had erom gevraagd het eerder te willen weten)..dus als ze dat zeggen, zal het in orde zijn en dat stelde me al enorm gerust ;)

Klopt idd, ik ben er bang voor, dus als ik mij beroerd ga voelen (wat ook begint met onwel gevoel krijgen, beroerd, buitenadem zijn en volgens anderen lijkbleek wegtrekken en hartkloppingen) ik mn hart alleen maar trigger en harder gaat kloppen.

Mn bloeddruk is momenteel te hoog, paar weken ervoor véél te laag, als die van een kind..maar dat scheen weer met mn kaliumtekort en ijzertekort te maken te hebben.

Bedankt nogmaals voor jullie reacties..en Alet, jij voor je enorm lieve kaart :) :) :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:09

Dat met die sinusknoop en kamers heb ik dus ook! Mijn kamers trekken zich dan soms een paar keer te veel en snel samen, want de sinusknoop geeft dan te veel elektrische stootjes zeg maar!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:25

Amy77 schreef:
Iets met een A

Atriumfibrilleren? Ik heb last van boezemfibrilleren.

Vorig jaar ben ik na anderhalf jaar medicijngebruik (3 soorten) opgenomen voor ablatie. Het is bij EFO gebleven, omdat het zuurstofgehalte in mijn bloed te snel zakte tijdens de narcose. Ze hebben het wel getraceerd, maar hebben niets durven doen omdat ze bang waren dat ik niet meer uit de narcose zou komen. Na het extuberen ging ik niet zelfstandig adem halen en hebben ze me weer moeten intuberen.
Ik werd wakker met keelpijn (van die rot buizen) en 2 infuzen (in m'n hand en rechtop in m'n pols), helaas hebben ze dus niet geableerd en heel eigenlijk was ik er toen ook gewoon helemaal klaar mee. Heb nog ablatie overwogen met alleen een roesje, maar ben gewoon weer braaf medicijnen gaan slikken en gaan letten op genoeg slaap en gezond eten.

Begin dit jaar wilde ik stoppen met de medicijnen i.v.m. kinderwens en werd er gezegd dat ik die beslissing zelf moest nemen. Voor- en nadelen van beide werden besproken en ik ben ermee gestopt. Heb heel wat tegen het plafond gezeten, maar na het stoppen met de anticonceptiepil ging het al een stuk beter. In het hele prille begin van m'n zwangerschap heb ik wel weer paniek gehad, kreeg weer meer hormonen in m'n lijf en daar reageerde mijn hart behoorlijk heftig op.

Je hoeft je er niet voor te schamen, je mag er best angstig voor zijn :)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:07

Als je een onregelmatige hartslag hebt dan is het inderdaad Atriumfibrillatie het is een hartritmestoornis dat idd niet gevaarlijk is maar wel str*nt vervelend.
Wat je ook kan hebben is atriale tachycardieen (de frequentie is heel snel maar niet onregelmatig), dit komt vaak voor bij vrouwen en is vaak hormonaal (ik heb ze ook maar gelukkig niet zo lang).
Ik weet dit omdat ik op de hartbewaking werk en mijzelf aan een bewaking had aangesloten :D

Als je atriumfibrilatie hebt zal je cardioloog gaan uitzoeken wat de oorzaak is (hormonaal, electrolytenstoornis, aangeboren afwijking), vaak is het gewoon vette pech en heb je gewoon gevoelige cellen in je hart.
De behandeling hebben ze eigelijk al genoemd:
Medicatie: je krijgt dan de zgn betablokkers, simpel gezegt medicatie die zorgen dat je hart niet te snel kan gaan kloppen
Ablatie: Ze zoeken de cellen die de stoornis veroorzaken en branden deze door (maar dan moet je eerst wel heeeel veel last
van hebben hoor)
Cardioversie: Dan heffen ze de ritmestoornis op dmv een stroomstootje (onder slaapmiddel hoor :+ )
De reden dat je je meteen moet melden bij gevoel vd ritmestoornis is dat je alleen kan cardioverteren als de ritmestoornis korter dan 24 uur moet bestaan (ivm evt. bloedklontjes)
Wat je wel aan je cardioloog kan vragen is (mocht je medicijnen krijgen) of je er 1 extra mag nemen mocht je de ritmestoornis voelen (ff 15 sec. je hartslag voelen/ tellen aan je pols en dat x 4 heb je de frequentie, en controleer of je een regelmatige of onregelmatige hartslag hebt)
Mocht je nog vragen hebben PM me maar
succes

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:27

Quellian schreef:
Amy77 schreef:
Iets met een A

Atriumfibrilleren? Ik heb last van boezemfibrilleren.

Vorig jaar ben ik na anderhalf jaar medicijngebruik (3 soorten) opgenomen voor ablatie. Het is bij EFO gebleven, omdat het zuurstofgehalte in mijn bloed te snel zakte tijdens de narcose. Ze hebben het wel getraceerd, maar hebben niets durven doen omdat ze bang waren dat ik niet meer uit de narcose zou komen. Na het extuberen ging ik niet zelfstandig adem halen en hebben ze me weer moeten intuberen.
Ik werd wakker met keelpijn (van die rot buizen) en 2 infuzen (in m'n hand en rechtop in m'n pols), helaas hebben ze dus niet geableerd en heel eigenlijk was ik er toen ook gewoon helemaal klaar mee. Heb nog ablatie overwogen met alleen een roesje, maar ben gewoon weer braaf medicijnen gaan slikken en gaan letten op genoeg slaap en gezond eten.

Begin dit jaar wilde ik stoppen met de medicijnen i.v.m. kinderwens en werd er gezegd dat ik die beslissing zelf moest nemen. Voor- en nadelen van beide werden besproken en ik ben ermee gestopt. Heb heel wat tegen het plafond gezeten, maar na het stoppen met de anticonceptiepil ging het al een stuk beter. In het hele prille begin van m'n zwangerschap heb ik wel weer paniek gehad, kreeg weer meer hormonen in m'n lijf en daar reageerde mijn hart behoorlijk heftig op.

Je hoeft je er niet voor te schamen, je mag er best angstig voor zijn :)

Wat apart zeg dat je een EFO onder narcose hebt gehad.
Bij ons op de afdeling gebeuren alleen ablaties onder plaatselijke verdoving. Alleen bij kleine kinderen of mensen die heeel angstig zijn willen ze het wel eens onder narcose doen. Maar dan moet je heel lang wachten tot er een keer een plaatsje vrij komt voor narcose want die plekjes zijn erg schaars en niet gebruikelijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:47

Gebruik je zoetjes?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:51

Pebblesther schreef:
Bij ons op de afdeling gebeuren alleen ablaties onder plaatselijke verdoving. Alleen bij kleine kinderen of mensen die heeel angstig zijn willen ze het wel eens onder narcose doen. Maar dan moet je heel lang wachten tot er een keer een plaatsje vrij komt voor narcose want die plekjes zijn erg schaars en niet gebruikelijk.

Ik heb mijn arts gezegd dat hij me overschatte op het gebied van 'niet meer kind zijn' en onderschatte op het gebied van angst en dat ie dan maar met eigen oren moest horen hoe hard ik kon schreeuwen :D

Nee hoor, heb gewoon gezegd dat het niet gebeurde en hij vond het nodig. Nou ja, dan zullen we beide voor een middenweg moeten gaan ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:54

Quellian schreef:
Pebblesther schreef:

Ik heb mijn arts gezegd dat hij me overschatte op het gebied van 'niet meer kind zijn' en onderschatte op het gebied van angst en dat ie dan maar met eigen oren moest horen hoe hard ik kon schreeuwen :D

Nee hoor, heb gewoon gezegd dat het niet gebeurde en hij vond het nodig. Nou ja, dan zullen we beide voor een middenweg moeten gaan ;)

Sorry, ik snap even niet wat je daarmee bedoeld. Dat wat niet gebeurde? Een EFO onder plaatselijke verdoving?

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:31

Kleurstoffen, veel cafeïne en zwarte chocolade kunnen het ook uitlokken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:36

Als eerste gefeliciteerd Quellian met je zwangerschap :)
Ben je niet doodsbang dat je door de gierende hormonen juist weer last krijgt? Want wat jij hebt klinkt toch behoorlijk heftig hoor, brrr. Fijn dat het zo goed gaat nu.
Het was niet Atriumnogwattus..het was een Anogwattusknoop wat lastig deed..(zal het eens opzoeken op google).

Dank je Labioniacs voor je uitgebreide uitleg..weet je, als je daar op zo;n tafel ligt, dan voel je je a al niet zo best en b, onthoud ik de helft helaas maar van wat er me uitgelegd wordt. De arts kwam met tekeningen en teksten erbij, keurig, maar met mn suffe hoofd vergeet ik dat mee te nemen..als ik de 30e er ben zal ik er eens om vragen..want dat is t m ook, als je niet precies weet hoe je lichaam werkt, maakt je dat ook angstig op zulke momenten.

Marleen Usar, ik gebruik idd zoetjes, zo'n 5 a 6 per dag (5 a 6 koppen thee per dag, hihi)

Loess, wat jij me verteld, dat klinkt me erg bekend in de oren.

Gekke vraag, ik kan dus compleet niets he..als ik eens wat moet doen een dagje, dan krijg ik weer dat onstekigsgevoel in de hartstreek en dat zwar ekloppen..als ik dan niet meteen rust neem, dan gaat het mis.
Nu is er ooit ME bij me vastgesteld járen terug, dus ben al vaak moe van mezelf..maar met een vast ritme en beweging gaat dat redelijk goed..maar nu, ik slaap het klokje rond zonder enige moeite en moet zelfs mn wakker zetten, anders slaap ik gerust 14 a 15 uur achter elkaar hoor..hadden/hebben jullie dat ook?
(jullie merken het al, probeer mn klachten een reden te geven, hihi)

En gets Pebbleseshter, dat klinkt al een naar onderzoek..
Mijn vadrioloog zei me wel eerst uit te sluiten of er wat met mn hart is en het anders neuroligisch te gaan bekijken bij een andere arts, of het daar vandaan komt..óf een onderzoek via mn slokdarm naar mn darmen en zo konden ze dan ook mn hart bekijken..maar ik hoefde daar in principe geen rekening mee te houden, doen ze alleen bij uiterste nood, gezien het een naar onderzoek is.

Klopt idd Chivance, drink al geen koffie of drank met cafeine..héél soms en dat heeft me altijd al 'high' gemaakt :P
Vind t ook zo gel dat het plotseling opkwam in Turkije..waarom nu zo uit het niets, er was geen aanleidning toe..zat in de schaduw, pet op, stil te zitten..(mss juist daarom, van een enorm gehaast druk leven naar nietsdoen?).

Enfin, voel me vandaag al stukken beter, geen last meer gehad (op dat ontstekingsgevoel na dan, maar dat zal door mn hartvlies komen gok ik zo)...dus mag niet klagen :)

Bedankt voor alle reactiues

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:42

Ik ben benieuwd wat de cardioloog je de 30e gaat vertellen.

En dat onderzoek via de slokdarm naar de darmen is een TEE (TransEusophagiaalEcho) oftewel een echo via je slokdarm.
Ze gaan dan met een echo-apparaat via je slokdarm naar binnen en dan maken ze echobeelden van het hart vanuit de slokdarm zegmaar.
Dat is inderdaad niet zo'n fijn onderzoek want je moet dan dat echo-apparaat als het ware inslikken. Je bent dan gewoon bij kennis (je kan wel iets rustgevends krijgen) en sommige mensen krijgen kokhalsneigingen.

Maar misschien is dat bij jou helemaal niet nodig. Ik hoop voor je dat het weer over gaat!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:43

Bedoel je de AV-knoop? Die volgt namelijk de impulsen van de sinusknoop op. Dan heb je waarschijnlijk SVT's net als ik en dan waarschijnlijk een AV-nodale-re-entry-tachycardie. Oftewel een heel ingewikkeld woord voor een cirkeltachycardie in de boezems van je hart. Komt vaak voor bij jonge vrouwen en is onschuldig.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:47

Wanja: die woorden komen mij allemaal bekend voor.
Bij mij op de afdeling kun je ook een AV-knoop ablatie ondergaan of een SVT ablatie of een AVNT ablatie.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:23

Jaaaaa die bedoelde ik..he was die nou zo moeilijk te onthouden voor me, hahaha..2 letters notabene. De avknoop dus :) en dan dus dat tychardie erbij :P

Oh tis heel niet aardig om te zeggen tegenover jullie, maar ben blij dat er ervaringsdeskundige zijn en er toch mensen hebben gereageerd..voelde me zo ellendig erbij en durfde het niet zo goed op te zoeken op google allemaal, omdat mn symptomen bij heel veel dingen passen en graag wil wachten tot de arts zegt wat het is..maar maakte mij zo ongerust, dat ik graag wat ervaringen van mensen wilde horen ;)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:27

Het is een vervelend en vooral beangstigend gevoel, omdat je niet weet wat het is en het van je hart af komt. Ik ben zelf verpleegkundige en hebben jaren op de cardiologie gewerkt en toen het mij voor het eerst overkwam was ik ook lichtelijk in paniek, terwijl ik dondersgoed wist dat het ongevaarlijk was. Ik moest het eerst nog even horen van collega's voordat ik het geloofde :+
Maar goed, wens je heel veel succes met de verdere onderzoeken en het komt goed hoor!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:28

Wanja schreef:
Bedoel je de AV-knoop? Die volgt namelijk de impulsen van de sinusknoop op. Dan heb je waarschijnlijk SVT's net als ik en dan waarschijnlijk een AV-nodale-re-entry-tachycardie. Oftewel een heel ingewikkeld woord voor een cirkeltachycardie in de boezems van je hart. Komt vaak voor bij jonge vrouwen en is onschuldig.

Dat is precies wat ik heb! Ik slik er verder ook niks voor ofzo! Als ik kloppingen heb en duizelig etc word, weet ik nu dat ik gewoon moet gaan zitten, rustig aan doen, vooral niet in paniek raken en het liefst ijswater drinken. Soms is het binnen een halver minuut al over, soms duurt het een half uurtje! Maar belangrijkste is dat je er rustig onder blijft!